Koeajo

Näiden pelisääntöjen tarkoitus on luoda koeajoneuvojen lainausta ja käyttöä koskevia hyviä yhteisiä käytäntöjä sekä ajoneuvoja lainaksi antaville yrityksille että lainaksi ottaville Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenille.

Säännöt ovat myös Autoalan Keskusliitto ry:n, Autotuojat ry:n sekä Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistyksen moottoripyörä- ja maastoajoneuvojaoston hyväksymät.

1. Sovittava etukäteen
Ennen ajoneuvon noutoa sovitaan sen nouto- ja palautuspäivät sekä –ajat. Mahdollisista muutoksista sovitaan ajoissa. Ajoneuvoa lainaksi pyydettäessä on ilmoitettava sen käyttötarkoitus.
Rata- tai maastoajoon on aina pyydettävä erikseen lupa ajoneuvon lainaksi antajalta. Rata-ajosta sovittaessa sovitaan myös renkaiden kuluttamisen määrästä.

2. Polttoaine, pesuneste ja puhtaus
Ajoneuvo luovutetaan koeajoon puhtaana, täyteen tankattuna ja lasinpesunestesäiliöt vuodenaikaan sopivalla pesunesteseoksella täytettynä. Ajoneuvo palautetaan samassa kunnossa.

3. Ajoneuvon kunto
Ajoneuvon luovuttava liike huolehtii, että se on kunnossa ja varustukseltaan määräysten mukainen. Mahdollisista poikkeamista on aina ilmoitettava. Ajoneuvoa noutaessaan sen lainaksi ottaja tarkastaa yhdessä maahantuojan edustajan kanssa ajoneuvon kunnon. Havaitut pikkukolhut ja vastaavat vauriot ilmoitetaan saman tien ajoneuvon luovuttajalle. Ajoneuvon lainaksi ottajan kannattaa myös valokuvata tässä yhteydessä havaitsemansa vauriot.

Ajoneuvon lainaksi ottajan on ilmoitettava välittömästi pienimmätkin koeajon aikana syntyneet viat ja vauriot. Erityisesti jos ajoneuvo koeajon aikana vaurioituu siten, että korjaaminen ei onnistu lyhyen tarkistushuollon yhteydessä (esimerkiksi kolarivauriot), asiasta on viipymättä vaurion tapahduttua ilmoitettava lainaksi antajalle. Kaikkien vaurioiden jatkokäsittelystä ja kustannusten korvauksista sovitaan ajoneuvoa palautettaessa. Kolaritapauksissa ajoneuvon lainaksi ottaja huolehtii tarvittavien vahinkoilmoitusten teosta.

4. Vakuutukset
Koeajoon luovutettavassa ajoneuvossa on oltava kolarin varalta ajoneuvovakuutus (täyskasko) tai muuten voimassa järjestely, jonka mukaan koeajajan henkilökohtainen vastuu on rajattu enintään kaskovakuutuksen kohtuulliseen omavastuusummaan. Asia on varmistettava ennen ajoneuvon käyttöön ottoa. Kun ajoneuvo otetaan rata- tai maastoajoon, on varmistettava, että ajoneuvolla on rata- tai maastoajon kattava vakuutus. Omavastuun maksaa ajoneuvon lainaksi ottaja.

5. Ajoneuvosta huolehtiminen
Ajoneuvon lainaksi ottaja sitoutuu huolehtimaan siitä normaaliin tapaan sen käyttöohjeiden mukaan. Ajoneuvoa on käytettävä lakien ja asetusten mukaisesti. Ajoneuvon lainaksi ottaja on henkilökohtaisesti vastuussa sille määrätyistä nopeusvalvonta- ja pysäköintivirhemaksuista laina-aikana. Ajoneuvon lainaaminen edelleen edes oman perheen jäsenille on kielletty ilman sen omistavan liikkeen suostumusta. Tupakointi koeajoautossa on kielletty. Eläinten kuljettamiseen on kysyttävä lupa auton lainaksi antajalta.

6. Artikkelien laatiminen
Auto- ja Liikennetoimittajat ry:n jäsen ei ajoneuvoa lainatessaan sitoudu laatimaan mediasisältöä ajoneuvosta. Päätös mahdollisesta mediasisällöstä ja sen julkaisemisesta tehdään vain journalistisin periaattein. Kaikenlainen mediasisällön yhdistäminen ilmoitussopimuksiin on tekstimainontaa ja siis journalismin periaatteiden vastaista.

7. Koeajosääntöjen noudattamatta jättäminen
Allekirjoittamalla ajoneuvon käyttölupalomakkeen ajoneuvon lainaksi ottaja sitoutuu noudattamaan näitä sääntöjä. AuLi ry. toivoo, että ajoneuvon lainaksi antaja välittää tiedot koeajoon liittyvistä epäkohdista AuLin hallitukselle, joka voi puuttua näiden sääntöjen vastaiseen toimintaan.

Lehdistöautojen noudot ja palautukset

Auton merkkiNoutoPalautusHuom.
Alfa Romeoklo 9-16klo 9-16Nouto ja palautus osoitteesta
FCA Finland, Teknobulevardi 3-5, 01530 Vantaa
Audiklo 12 jälkeenklo 15 mennessäVaraukset: lehdistoautot (at) vv-auto.fi.
BMWklo 12-15klo 9-12
Camaroklo 10 jälkeenklo 12 mennessäLänsi-Auto, Vantaa Magneetti, Infopiste
Chevroletklo 10 jälkeenklo 12 mennessäLänsi-Auto, Vantaa Magneetti, Infopiste
ChryslerSovi autoa varatessasiSovi autoa varatessasi
Citroën / DSklo 9-16klo 16 mennessäYhteys Auto-Bon Oy, Olli Nieminen, p. 050 413 7319, olli.nieminen (at) auto-bon.fi. Nouto ja palautus sopimuksen mukaan joustavasti.
Daciaklo 14 jälkeenklo 10 mennessä
Daihatsuklo 12 jälkeenklo 9-16
DodgeSovi autoa varatessasiSovi autoa varatessasi
Fiatklo 9-16klo 9-16Nouto ja palautus osoitteesta FCA Finland, Teknobulevardi 3-5, 01530 Vantaa
Fordklo 13.00-15.30klo 9-11

Nouto ja palautus: Fordin huoltokoulu, Niittyvillankuja 4, 01510 Vantaa. Palautettaessa avaimet voi jättää Huoltokoululla olevaan avaintenpalautusluukkuun.
Katso ohjeet

HondaIltapäivällä ennen klo 16Ennen klo 16
Hyundaiklo 14-18klo 10 mennessä
Isuzuklo 9-15 välilläklo 9-15 välillä
Jaguarklo 10 jälkeenklo 18 mennessä**sen jälkeen avaimet huollon postilaatikkoon
Jeepklo 9-16klo 9-16Nouto ja palautus osoitteesta FCA Finland, Teknobulevardi 3-5, 01530 Vantaa
KiaPäivän aikanaPäivän aikanaVarmistussoitto Mikko Laitinen, p. 040 342 6322, kiireiset mallit sovitaan erikseen. Espoon Delta-liikkeestä: Kotitontuntie 2, 00220 Espoo
Land-Roverklo 10 jälkeenklo 18 mennessä**sen jälkeen avaimet huollon postilaatikkoon
Lexusklo 10 jälkeenklo 16 mennessä
MANklo 9-16klo 9-16
Maybachklo 14 jälkeenklo 10 mennessäKiireaikana nouto klo 10, palautus klo 14
Mazdamielellään klo 12-16mielellään klo 9-16*Ansatie 6 a C, 01740 Vantaa (roope.lahti (at) inchape.fi, p. 0400 886 078).  Avaimet voi myös palauttaa laatikkoon (sisäänkäynnin yhteydessä).
Mercedes-Benzklo 14 jälkeenklo 10 mennessäLehdistöautojen nouto Veho Koivuhaka, Mäkituvantie 3, 01510 Vantaa. Yhteyshenkilö: Kari Juuti, p. 0500 414 72.
Miniklo 12-15klo 9-12
MitsubishiPäivän aikanaPäivän aikanaVarmistussoitto Hannu Eklund, p. 040 342 6321, kiireiset mallit sovitaan erikseen. Espoon Delta-liikkeestä: Kotitontuntie 2, 02200 Espoo.
NissanSovi autoa varatessasiSovi autoa varatessasi
Opelklo 10 jälkeenklo12 mennessäLänsi-Auto, Vantaa Magneetti, Infopiste
Peugeotklo 9-16klo 16 mennessäYhteys Auto-Bon Oy, Jere Jokinen, p. 050 430 5849, jere.jokinen (at) auto-bon.fi. Nouto ja palautus sopimuksen mukaan joustavasti.
PorscheSovi autoa varatessasiSovi autoa varatessasi
Renaultklo 14 jälkeenklo 10 mennessä
Seatklo 12 jälkeenklo 15 mennessäVaraukset: lehdistoautot (at) vv-auto.fi. Nouto ja palautus: VV-Auton lehdistöautohalli Audi Centerin kiinteistössä osoitteessa Tikkurilantie 123, 01530 Vantaa
Skodaklo 8 jälkeenklo 16 mennessäNouto ja palautus: Lautamiehentie 3, 02770 Espoo