"Liikenneturvallisuutta"

Sääntömääräisessä syyskokouksessa 24.11.2016 jäsen Peter Geitel ehdotti seuraavaa:

Lokakuussa lahtelainen poliisikonstaapeli esitti Etelä-Suomen Sanomissa (yksityishenkilönä) mielipiteitään nopeusvalvonnasta. Hän totesi suuren osan kameroista olevan sijoitettuna enemmän rahastus- kuin liikennetervallisuus mielessä. Paria päivää myöhemmin lehdessä oli uutinen, että ko. konstaapeli oli otettu kuulusteluihin "mutta ei nopeusvalvontaa koskevien mielipiteittensä takia...".

Samassa jutussa poliisin liikenneturvallisuusalan lausuntoautomaatti Dennis Pasterstein kiisti jyrkästi, että kameroista olisi sijoitettu muulla kuin liikenneturvallisuusperiaatteella. Kuitenkin jokainen Auto- ja liikennetoimittaja on joutunut kummastelemaan kameroiden sijoituksia.

Niinpä heräsi ajatus siitä, että toimittajakunta ryhtyisi keräämään kuvapankkia liikenneturvallisuuden kannalta oudosti sijoitetuista kameroista. Kuvat toimitetaan Kitille, joka laittaa ne AuLin sivuille. 

Kun kuvia kertyy sopiva määrä, pyydetään D. Pastersteinia perustelemaan kamereoiden sijoituksia liikenneturvallisuuden kannalta.

Eikä perusteluksi kelpaa se, että aina kun ajetaan hitaammin, liikenneturvallisuus paranee. Eikä se, että liikennemerkkien noudattamisen vastuu on aina ja ilman muuta autoilijalla!

Eli siis Suomessa matkustaessasi lähetä kuvia kameramiljööstä, liitä mukaan maininta sijainnista ja lyhyt sanallinen kummastelun aihe.

Esimerkki: tiellä 6 Kouvolan ja Luumäen välillä on 100 km/h leveäkaistatie. Kaipiaisten nurkilla risteystä lähestyttäessä alkaa 80 rajoitus. Sitten seuraa risteys. 100 m risteyksen jälkeen ja 100 m ennen 100 km/h rajoitusta sijaitsee kameratolppa. Mikä on tällaisen sijoituksen liikenneturvallisuusperuste? Kyseessähän on täysi ansa!

Tiellä 12 (Tampere-Lahti-Kouvola tie) Kausalan ja Nastolan välillä sijaitsee Arolan kylä ja 60 km/h rajoitus. Kamera on sijoitettu mutkan taakse koko seudun jyrkimpään alamäkeen, joka ei millään lailla poikkea lähialueen olemuksesta liikenneturvallisuuden kannalta. Sitä edeltää iso 60 km/h risteys, mutta kamera ei suinkaan ole siinä. Täysi ansa!

Näitä esimerkkejä aulilaiset tietävät ympäri Suomea vaikka kuinka.
On totta, että talvirajoituksen aika ei ole paras mahdollinen tämän kampanjan käynnistämiselle, mutta joskushan se on aloitettava. 

Miksei siis nyt?