Vuoden Auto Suomessa 2019

Ford Focus on Vuoden Auto Suomessa 2019

Ford Focus on Vuoden Auto Suomessa 2019.

Ford Focus nousi voittoon Vuoden Auto Suomessa 2019 -kilpailun erittäin tiukassa finaalissa. Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenet valitsivat voittajan kuuden finalistin joukosta.

Vuoden Auto Suomessa 2019 ratkesi Ford Focuksen voittoon vain kahden äänen erolla. Toiseksi kilpailussa sijoittui Mercedes-Benz A-sarja ja kolmanneksi Kia Ceed.

Auto- ja liikennetoimittajat ry:n nyt viidennen kerrannjärjestämän Vuoden Auto Suomessa -kilpailun tärkeimpiä valintaperusteita ovat uutuusarvon ohella rahalle saatava vastine, mutta ajettavuutta, mukavuutta, tiloja, teknistä edistyksellisyyttä tai ympäristöystävällisyyttäkään ei saa unohtaa.

Kilpailuun osallistui 30 merkittävintä uutuusautoa, joista toimittajat äänestivät jatkoon kuusi finalistia.

Voittajaksi noussutta Ford Focusta kiiteltiin erityisesti ajettavuudeltaan. Mercedes-Benz A-sarjaa taas ylistettiin uudesta teknologiasta ja tietysti kotimaisuudestaan. Kia sai kehuja tasaisuudestaan ja Fordiakin pidemmästä takuustaan.

Vuoden Auto Suomessa 2019 lopputulokset:

1. Ford Focus, 175 pistettä
2. Mercedes-Benz A-sarja, 173 pistettä
3. Kia Ceed, 142 pistettä
4. Volvo XC40, 108 pistettä
5. Volvo V60, 95 pistettä
6. Škoda Karoq, 87 pistettä

Lue Vuoden Auto Suomessa 2019 -valinnan etenemisestä täältä.

Lue kaikki Vuoden Auto Suomessa -tiedotteet täältä.

Vuoden auto- ja liikennekuva 2018: 
Vesa Eskolan "Mudassa"

Vuonna 2017 ensimmäisen kerran järjestetty Vuoden auto- ja liikennekuva -kilpailu oli jälleen osana suuren Auto- ja liikennegaalan ohjelmaa.

Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenten valitsema Vuoden auto- ja liikennekuva on Vesa Eskolan hieno luontokuva "Mudassa". Myös muut mitalisijat menivät Vesan kuville.

AUTO- JA LIIKENNEGAALAN MUUT PALKITUT

Elämäntyö-palkinto: Matti Korjula

Elämäntyö-palkinto jaetaan vuosittain sellaiselle henkilölle, joka on omistanut pitkän työuransa tai muun henkilökohtaisen panoksensa autoilun ja liikenteen kehittämiselle. Auto- ja liikennetoimittajien myöntämän vuoden 2018 Elämäntyö-palkinnon sai Matti Korjula.

Journalismi-palkinto: Honkanen, Jalovaara, Lempinen, Pakarinen ja Peltonen

Vuoden 2018 Journalismi-palkinnossa gaala halusi nostaa esille suomalaisia maailmalla ja palkitsi viisi toimittajaa, jotka on kutsuttu jäseniksi kansainvälisiin asiantuntijaraateihin. Tunnustuksen saivat AuLin jäsenet Velimatti Honkanen, Toni Jalovaara ja Tommi Lempinen sekä Henri Pakarinen ja Martti Peltonen.

Ympäristöpalkinto: Suomen Autokierrätys Oy ja Suomen Rengaskierrätys Oy

Auto- ja liikennetoimittajat monipuolistivat osaltaan Auto- ja Liikennegaalaa tuomalla vuoden 2018 ohjelmaan uutena palkintoluokkana vihreitä arvoja kunnioittavan Ympäristöpalkinnon. Ympäristöpalkinto myönnettiin Suomen Rengaskierrätys Oy:lle ja Suomen Autokierrätys Oy:lle, jotka ovat luoneet kuluttajille helposti lähestyttävän ja tehokkaan kierrätysjärjestelmän Voittajille lahjoitettiin 1 000 euron edestä uusiutuvaa Neste MY -dieseliä.

Taustavoima-palkinto: Henry Fordin Säätiö

Auto- ja liikennetoimittajat ry jakoi. Taustavoima-palkinnon tunnustuksena pyyteettömästä panoksesta suomalaisen auto- ja liikennejournalismityön edistämiseksi Henry Fordin Säätiölle.

Liikenneteko-palkinto: Turvassa tiellä -kampanja

Liikenneteko-palkinto 2018 myönnettiin AKK Motorsportin Turvassa tiellä -kampanjalle esimerkillisestä liikenneturvallisuustyöstä. AKK:n ohella palkittiin kampanjan koulutustoimintaan vahvasti osallistuva Suomen Autokoululiitto.

Liikennevaikuttaja-palkinto: liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntatyö

Liikennevaikuttaja-palkinto 2018 ja siihen liittynyt liikenneturvallisuusstipendi myönnettiin liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntatyölle, jolla on keskeinen vaikutus teiden ylläpidon parantamiseen, liikennesuunnittelun kehittämiseen sekä autoilijoille suunnatun liikenneturvallisuusvalistuksen sisältöön.

Hyvä Suomi! -palkinto: Timo Korhonen

Hyvä Suomi! -kannustuspalkinto perustettiin vuonna 2017 osana Suomi 100 -hanketta. Vuoden 2018 palkinto ja siihen liittynyt 3 000 euron arvoinen kannustusstipendi jaettiin sisukkaalle suomalaiselle, jonka henkilökohtaisella panoksella on ollut keskeinen merkitys suomalaisen autobrändin säilymiselle. Hyvä Suomi! -palkinnon sai Sisu-auton pelastanut insinööri Timo Korhonen.

Kulttuuripalkinto: Suomen ajoneuvohistoriallinen keskusliitolle ja Veteraanikuorma-autoseura

Auto- ja Liikennegaalan palkintolautakunta jakoi Kulttuuripalkinnon kahdelle autokulttuurin vaalijalle eli Suomen ajoneuvohistorialliselle keskusliitolle ja Veteraanikuorma-autoseuralle. Nämä yhdistykset tekevät tärkeää työtä moottoriajoneuvoperinteen tallettamisessa. Lisäksi yhdistykset koordinoivat ja vastaavat museoajoneuvotarkastuksista.

Vientipalkinto: Rightware Oy

Suomeen on parhaillaan syntymässä autoklusteri – siis teollisuudenala, joka paitsi valmistaa autoja, myös kehittää autoteollisuuden tarpeisiin soveltuvaa korkeaa teknologiaa. Gaalan Vientipalkinto myönnettiin Rightware Oy:lle, joka valmistaa autoteollisuuden digitaalisia järjestelmiä.

Vuoden Auto Suomessa 2019 -finaalissa olivat mukana Ford Focus (edessä vs.), Kia Ceed, Mercedes-Benz A-sarja, Škoda Karoq, Volvo V60 (takana vas.) ja Volvo XC40.
30 autouutuutta, jotka kilpailevat Vuoden Auto Suomessa 2019 -arvosta.

Vuoden Auto Suomessa 2019 -ehdokkaat

(30 ehdokasta, finalistit tummennettu, nimen perässä sijotus ja pisteet)

Audi A6
Audi Q8
BMW 6-sarjan GT
BMW X2
BMW X4
Citroën C3 Aircross
Citroën Berlingo
Dacia Duster
DS 7 Crossback
Ford Focus: 1., 175
Honda CR-V
Hyundai Kona
Jaguar E-Pace
Jaguar I-Pace
Kia Ceed: 3., 142
Lexus LS 500h
Mercedes-Benz A-sarja: 2.; 173
Mercedes-Benz CLS
Mercedes-Benz G
Mitsubishi Eclipse Cross
Nissan Leaf
Opel Combo Life
Peugeot Rifter
Porsche Cayenne
Škoda Karoq: 6.; 87
SsangYong Rexton
Suzuki Jimny
Volkswagen Touareg
Volvo XC40: 4.; 198
Volvo V60: 5.; 95

Vuoden Auto Suomessa 2019 – äänestyksen kulku

Äänestys suoritettiin edellisvuosien tapaan kahdella kierroksella.

Ensimmäinen kierros oli hyvin yksinkertainen: kukin jäsen valitsi 25.10. julkistetusta autolistasta kuusi mielestään tärkeintä autouutuutta.

Tärkein valintaperuste Vuoden Auto Suomessa 2019 -arvonimen voittajalle on rahalle saatava vastine, jonka tuomari voi määritellä oman näkemyksensä mukaan. Seuraavaksi tärkeimpinä ovat edistyksellinen tekniikka ja turvallisuutta lisäävät uudet varusteet.

Muina perusteina tuomari voi käyttää täysin oman painotuksensa mukaan tärkeinä pitämiään ominaisuuksia, kuten ajettavuutta, laatua, mukavuutta, taloudellisuutta, tiloja tai ulkonäköä.

Toisella kierroksella tuomarilla oli käytettävissäsi 15 ääntä, jotka hän sai jakaa haluamallaan tavalla kuuden finalistin kesken.

Yksi kuudesta ehdokkaasta piti nostaa voittajaksi, ja sille sai antaa enintään kuusi ääntä. Jokaiselle ehdokkaalle ei tarvinnut antaa ääniä.

Äänet pystyi jakamaan esimerkiksi 0–6–0–4–0–5 tai yhtä hyvin 2–2–4–2–3–2.

Jokaista ääniä saanutta autoa piti perustella yhdellä lauseella.