VAS 2015

Vuoden Autoksi Suomessa 2015 valittiin Volkswagen Passat

Auto- ja liikennetoimittajat ry (AuLi) hyväksyi Vuoden Auto Suomessa 2015 -äänestykseen mukaan 24 ehdokasta. Ensimmäiseltä kierrokselta finaaliin jatkoi kuusi ehdokasta ja niiden joukosta äänestettiin voittajaksi Volkswagen Passat.

Suomessa yksittäiset lehdet ovat valinneet vuosikymmenien ajan erilaisia Vuoden Autoja, mutta vasta tänä vuonna maamme medioiden ammattilaisia edustava auto- ja liikennetoimittajia, AuLi ry teki ensimmäisen kerran yhteisen valinnan. Pitkän kokemuksen autotoimittajana omaava Peter Geitel kiteytti hankkeen viime keväänä yksinkertaiseen toteamukseen: ”Miksi vasta nyt?”

Maailman merkittävin Vuoden Auto valinta, Car of the Year, on tehty Euroopan maiden yhteisenä vuodesta 1963 alkaen eli yli 50 vuoden ajan. Sen prosessi oli pitkälti mallina Vuoden Auto Suomelle, kun nyt valittiin autoa, joka ansaitsee nimenomaan suomalaisesta näkökulmasta tämän tittelin. Peruskriteeri, jolla valintaa tehtiin, oli rahalle saatava vastine. Sen lisäksi valinnassa painottui eri äänestäjien silmissä mm. tekninen edistyksellisyys, ajomukavuus ja turvallisuus.

Ensimmäisellä kierroksella olivat mukana kaikki marraskuun alun 2013 jälkeen myyntiin tulleet uudet automallit, jotka koottiin koeajettavaksi Malmin lentokentälle. Niistä AuLin jäsenet valitsivat mielestään kuusi tärkeintä, ja eniten ääniä saaneet jatkoivat toiselle kierrokselle.

Lopulliseen äänestykseen edenneeseen kuusikkoon tutustuttiin perusteellisesti, jonka jälkeen ensimmäisellä kierroksella äänestäneet jakoivat 15 pistettä haluamallaan tavalla ehdokkaille. Joukosta yksi piti nostaa voittajaksi ja sille sai antaa enintään kuusi ääntä.

Jo etukäteen Auto- ja liikennetoimittajat ry:n puheenjohtaja Eila Parviainen ennakoi: ”Yhden auton valitseminen kymmenien erilaisten uutuuksien joukosta on haastavaa. Joukkoon mahtuu niin pikkuautoja, edustusautoja kuin maastureita. Mielestämme on kuitenkin parempi ratkaisu nostaa vain yksi uutuusmalli Vuoden Autoksi, kuin jakaa titteli usean eri sarjan voittajalle. Kun ääniä jakaa näin suuri joukko uusien autojen parissa ammatikseen työskenteleviä journalisteja tasoittuvat henkilökohtaiset näkemykset ja valinnalla on todellista merkitystä.”

Ennustuksen mukaisesti tuomaristona toimineen AuLin jäsenet arvioivat kuutta toiselle kierrokselle päässyttä ehdokasta henkilökohtaisesti tärkeinä pitämiensä ominaisuuksien perusteella. Niinpä jokainen ehdokas oli voittaja useamman tuomarin äänestystuloksessa.

BMW ja Škoda olivat voittajia viiden tuomarin paperissa ja Mercedes-Benzillä niitä oli kuusi. Citroën oli paras yhdeksän ja Ford kymmenen äänestäjän mielestä. Volkswagen oli tässä kohtaa ylivoimainen 26 ykkössijoituksella. Kaikki kuusi finalistia ovat erinomaisia autouutuuksia, mutta vain yksi voi olla voittaja.

1. Volkswagen Passat 231 
2. Ford Mondeo 169
3. Mercedes-Benz C-sarja 145
4. Citroën C4 Cactus 143
5. Škoda Fabia 133
6. BMW 2-sarjan Active Tourer 82

Lisätietoja:
Eila Parviainen, AuLin puheenjohtaja, p. 040 536 5166, eila.parviainen (at) moottori.fi
Toni Jalovaara, VAS puheenjohtaja, p. 0400 821 993, toni.jalovaara (at) inmen.fi

Vuoden Auton Suomessa (VAS) valitsijana on ensimmäistä kertaa koko maan kattava taho. Auto- ja liikennetoimittajat ry (AuLi) ja sen yli sata alan ammattilaista yhdistävät voimansa ja äänestävät vuoden uutuusannista monin eri kriteerein merkittävimmän automallin. 

Suomessa yksittäiset lehdet ovat valinneet jo pitkään Vuoden Autoja, mutta vasta nyt maamme lehdistö tekee sen yhdessä. Pitkän kokemuksen autotoimittajana omaava Peter Geitel kiteytti hankkeen 
yksinkertaiseen toteamukseen: ”Miksi vasta nyt?”

Maailman merkittävimmät Vuoden Auto valinnat ovat Car of the Year Euroopassa ja World Car, jonka tuomaristo kattaa koko maailman. Niiden ongelmana on se, että jo Euroopan eri maissa on hyvin vaihtelevat kriteerit auton käytölle ja arvostukselle. Maailman tasolla tilanne on vielä hankalampi, sillä afrikkalainen ja yhdysvaltalainen autoilu poikkeaa melkoisesti toisistaan. 

”Olemme tehneet kulissien takana työtä jo pitkään tämän hankkeen parissa”, kertoo Auto- ja liikennetoimittajat ry:n puheenjohtaja Eila Parviainen ja myöntää, ”yhden auton valitseminen kymmenien erilaisten uutuuksien joukosta on haastavaa. Joukkoon mahtuu niin pikkuautoja, edustusautoja kuin maastureita. Mielestämme on kuitenkin parempi ratkaisu nostaa vain yksi uutuusmalli Vuoden Autoksi, kuin jakaa titteli usean eri sarjan voittajalle.”

Vuoden Auto -arvonimestä kilpailevat edellisen vuoden marraskuun alun ja kuluvan vuoden lokakuun lopulla myyntiin tulevat uutuusmallit. Aivan kaikkia harvinaisuuksia ei hyväksytä ehdokkaiksi, vaan niiltä odotetaan kohtuullista myyntiä Suomessa. Ehdokkaista vastaava työryhmä voi kuitenkin tehdä tähän poikkeuksen, mikäli jokin uutuus tuo mukanaan edistyksellistä tekniikkaa. 

Vuoden Auto 2015 lopulliset ehdokkaat julkistetaan lokakuun 28. päivänä, minkä jälkeen alkaa valintaprosessi. Äänestyksessä on kaksi kierrosta, joista ensimmäisellä kaikista uutuuksista valitaan kuusi mielenkiintoisinta toiselle kierrokselle. Jatkoon päässeille tuomaristo eli AuLin jäsenet jakavat äänensä. 

Aulin päivänä 16. joulukuuta järjestettävässä tilaisuudessa paljastetaan, 
mikä on Vuoden Auto Suomessa 2015. 

Seuraa meitä twitterissä: #VAS2015

Koeajopäivä Malmilla 4.11.

Kaikki ehdokkaat kootaan jäsenistön koeajettavaksi marraskuun 4. päivänä Malmin lentokentälle.

Tilaisuus alkaa kuljettajakokouksella klo 8.45, joten pyydämme Sinua olemaan paikalla ennen tuota aikaa.

PÄIVÄN OHJELMA

08.30 Aamukahvi, lentokentän kahvio (lentokentän päärakennus, 2. krs)
08.45 Kuljettajakokous (pakollinen!)
09.00 Koeajot alkavat
13.00 Lounas
15.00 Iltapäiväkahvi
16.00 Koeajot päättyvät

 

Ilmoittaudu 29.10. mennessä Kitille, jotta varaamme riittävästi aamusämpylöitä ja lounasta

 

Koeajajat:

1. Hannu Ahonen
2. Lauri Ahtiainen (MB GLA 220)
3. Esa Almgren
4. Clas von Bell (Kia Soul)
5. Antti Hentinen (Kia Soul)
6. Velimatti Honkanen
7. Jyrki Hämäläinen
8. Bo Ingves
9. Toni Jalovaara
10. Marko Jokela
11. Markku Juntunen (MB C 200)
12. Pekka Kaidesoja
13. Markus Kasesmaa (Mitsubishi)
14. Jari Kohonen
15. Robert Koistinen
16. Matti Korjula
17. Dan Kronqvist
18. Jenni Kurki-Suonio
19. Harry Kuurio (MB GLA 200)
20. Tero Lahtinen
21. Tommi Lempinen
22. Jalmari Mattila
23. Ragnar Mehisto
24. Martti Merilinna (MB C 220)
25. Petri Munukka
26. Aimo Niemi
27. Jussa Nieminen
28. Timo Nurmi
29. Jarmo Palokallio
30. Juha Partanen
31. Eila Parviainen
32. Juha Peltonen
33. Kari Pitkänen
34. Pekka Rantanen
35. Timo Rintakoski
36. Jussi Saarinen
37. Mika Salomaa
38. Jukka Sihvonen
39. Jarko Simanainen
40. Jarmo Sukava
41. Raimo Tengvall
42. Juha Tolvanen
43. Manu Tuppurainen
44. Timo Turkula
45. Jorma Viitanen
46. Pekka Virtanen
47. Kiti Westerback

 

Kuvaajat:

1. Kimmo Karhemo (IS)
2. IS:n valokuvaaja
3. Mia Pelttari
​4. Erno Kalalahti
5. Jari Saarentaus

Maahantuojat:

1. Riitta Salin/Ford
2. Lauri Puintila/Kia ja Mitsubishi
3. Roope Lahti/Mazda
4. Sami Takaneva/Hyundai
5. Asko Kettunen/Hyundai
6. Karin Bäcklund/Mercedes-Benz
7. Oscar Bernard/Porsche
8. Riitta Leskinen/Renault
9. Tuomas Erma/Renault
10. Johanna Laune/Nissan
11. Bjarne Petersen/Jeep
12. Simo Rosvall/Jeep
13. Pekka Koski/Citroën, Peugeot
14. Tomi Kari/Jeep
15. Saara Vainio/Audi, VW 
16. Riitta Karjalainen/Audi, VW
17. Kari Aalo/Skoda
18. Antti Pakarinen (ap) & Henri Jantunen (ip)/BMW
19. Pauli Eskelinen/Mercedes-Benz
20. Kalle Kalaja/Lexus & Toyota
21. Mia Meinander/Lexus & Toyota
22. Michael Place/Ford
23. Mika Särkelä/Nissan
24. Janne Naukkarinen/Nissan
25. Jaani Tanskanen /Nissan
26. Eve Sipilä/Nissan

+ 3 aamiaisvierasta (MaanAuto/Auto-Bon)

Omien autojen pysäköinti ja koeajoautojen pysäköinti:

Omat autot
Kun ajat Tattariharjuntieltä
kohti Malmin lentoasemaa,
näet mäen päällä tien risteyksessä, 
päätien oikealla puolella 
hiekkakentän, joka on luvattu merkitä 
erikseen meitä varten.

 

Koeajoautot
Ajetaan riviin aidan viereen 
lentokentän eteläisimmän 
alueen ja paloaseman väliselle 
asvalttikentälle.

 

Koeajopäivä Malmilla 25.11.

Koeajopäivän toinen kierros järjestetään Malmin lentokentällä 25.11. kello 9.00 alkaen.
Mukana kuusi ehdokasta, joiden joukosta Vuoden Auto Suomessa 2015 valitaan: BMW 2-sarjan Active Tourer, Citroën C4 Cactus, Ford Mondeo, Mercedes-Benz C-sarja, Škoda Fabia ja Volkswagen Passat

Koeajoon ovat tulossa:
BMW 218iA Active Tourer 
BMW 218dA Active Tourer 
Citroën C4 Cactus PureTech110 Shine, manuaalivaihteinen
Citroën C4 Cactus e-HDi92 Shine, ETG5-vaihteisto
Ford Mondeo 2.0 TDCi 150 hv PowerShift Wagon Titanium Business
Ford Mondeo 2.0 EcoBoost 240 hv A6 Wagon Titanium Business
Ford Mondeo 2.0 EcoBoost 203 hv A6 5d Titanium Business
Mercedes-Benz C 200 A farmari 
Mercedes-Benz C 220 BlueTec sedan
Škoda Fabia 1.2 TSI 90 Ambition
Škoda Fabia 1.4 TDI 90 Style DSG Autom. 
Volkswagen Passat Sedan Comfortline 1,4 TSI 110 kW (150 hv) ACT BlueMotion Technology
Volkswagen Passat Sedan Highline 2,0 TDI 110 kW (150 hv) BlueMotion Technology DSG-automaatti
Volkswagen Passat Variant Highline 2,0 TDI 110 kW (150 hv) BlueMotion Technology DSG-automaatti
Volkswagen Passat Variant Highline 2,0 TDI Biturbo 176 kW (240 hv) BlueMotion Technology 4MOTION DSG-automaatt

 

 

 

Päivä alkaa klo 8.45 aamiaisella ja ajajakokouksella, joka on pakollinen. 
Lounas on jälleen vähän myöhään vasta klo 13, jonka jälkeen luultavasti lopetellaan.

Ilmoittaudu 20.11. mennessä Kitille, jotta varaamme riittävästi aamusämpylöitä ja lounasta

Koeajajat:

1. Hannu Ahonen
2. Lauri Ahtiainen
3. Esa Almgren
4. Clas von Bell
5. Matti Heikura
6. Antti Hentinen
7. Bo Ingves
8. Miika Isotalo
9. Toni Jalovaara
10. Marko Jokela
11. Markus Kasesmaa
12. Jari Kohonen
13. Dan Kronqvist
14. Heikki Laurell
15. Tommi Lempinen
16. Ragnar Mehisto
17. Martti Merilinna
18. Petri Munukka
19. Aimo Niemi
20. Eila Parviainen

21. Juha Peltonen
22. Timo Rintakoski
23. Juha Tolvanen
24. Manu Tuppurainen
25. Timo Turkula
26. Jorma Viitanen
27. Pekka Virtanen
28. Kiti Westerback

Maahantuojat:

1. Riitta Salin/Ford
2. Michael Place/Ford
3. Riitta Hakkarainen/VW    
4. Riitta Karjalainen/VW
5. Toni Nieminen/VW
6. Saara Vainio/VW
7. Karin Bäcklund/Mercedes-Benz
8. Jussi Ramu/Škoda 
9. Petri Gesterberg/Škoda 
10. Pekka Koski/Citroën
11. Antti Pakarinen/BMW

Koeajoautot
Ajetaan riviin aidan viereen 
lentokentän eteläisimmän 
alueen ja paloaseman väliselle 
asvalttikentälle. Paikat täytetään 
matkailuautosta etelään.
Älä aja autoa portin eteen.

Omat autot
ajetaan asvalttikentän eteläpäähän.

 

13M.jpg (12.9 MB)
VAS 2015, 13 M

Vuoden Auto 2015 ehdokkaat

Audi TT
BMW 2-sarjan Coupé
BMW 2-sarjan Active Tourer
BMW X4
Citroën C4 Cactus
Ford Mondeo
Hyundai i10
Jeep Cherokee
Jeep Renegade
Kia Soul
Lexus NX
Mercedes-Benz C-sarja
Mercedes-Benz GLA
Mini Hatchback
Mitsubishi Space Star
Nissan Pulsar
Nissan Qashqai
Nissan X-Trail
Opel Corsa 
Peugeot 108 / Citroën C1 / Toyota Aygo
Porsche Macan
Renault Twingo
Škoda Fabia 
Volkswagen Passat

24 ehdokasta 
6 finalistia 


päivitetty 5.11.2014