Vuoden Auto Suomessa 2021

Škoda Octavia on Vuoden Auto Suomessa 2021

Škoda Octavia on Vuoden Auto Suomessa 2021. Helkama-Auto Oy:n viestintäpäällikkö Kari Aalo ja toimitusjohtaja Maija Koskela saivat juhlia VAS-voittoa nyt toisen kerran putkeen. Kuva Miika Venäläinen
Škoda Octavia on Vuoden Auto Suomessa 2021. Kuva: Esko Tuomisto

Auto- ja liikennetoimittajat AuLi ry:n valitsema vuoden tärkein autouutuus Suomessa on huomattavalla äänienemmistöllä Škoda Octavia. Täyssähköauto Volkswagen ID.3 sijoittui toiseksi Vuoden Auto Suomessa 2021 -kilpailussa, jonka tulokset julkistettiin Helsingissä 27.1. ilman yleisöä järjestetyssä Auto- ja Liikennegaalassa.

Uusi Octavia jatkoi tšekkimerkin vuosi sitten Kamiq-mallilla aloittamaa Vuoden Auto Suomessa -kilpailun voittoputkea. Kilpailun on vuodesta 2014 alkaen järjestänyt päätyökseen autoista ja liikenteestä kirjoittavia yli sataa toimittajaa edustava Auto- ja liikennetoimittajat ry.

Vuoden Auto Suomessa 2021 -valinta oli tavallista haastavampi koronavirusepidemian aiheuttamien rajoitusten takia, mutta valintaprosessi toteutettiin aiemmista kerroista tutulla kahden koeajotapahtuman ja äänestyskierroksen kaavalla.

Kisan ensimmäisellä äänestyskierroksella olivat mukana kaikki marraskuun alun 2019 jälkeen ja ennen lokakuun 2020 loppua Suomessa myyntiin tulleet uudet automallit. 27 ehdokkaan koeajot tehtiin koronaturvallisuuden ylläpitämiseksi kaksipäiväisenä tapahtumana 3.–4.11.

Kuuden auton finaaliin selvinneet Peugeot 2008, Porsche Taycan, Renault Captur, Škoda Octavia, Toyota Yaris ja Volkswagen ID.3 olivat raatilaisten koeajettavana KymiRingin moottoriradan ympäristössä 18.11.

Finalisteja yhdistävä tekijä oli sähköinen voimalinja. Porsche Taycan ja Volkswagen ID.3 ovat aina täyssähköisiä, ja Peugeot 2008:n saa myös täyssähköisenä. Ladattavia hybridejä finaalissa edustivat Renault Captur ja Škoda Octavia ja hybridejä Toyota Yaris.

Toisella äänestyskierroksella jokaisella raatilaisella oli käytössään 15 ääntä, jotka sai jakaa haluamallaan tavalla finalistien kesken. Yksi kuudesta ehdokkaasta oli kuitenkin nostettava voittajaksi, ja sille sai antaa enintään kuusi ääntä.

Škoda Octavia saavutti arvostetun Vuoden Auto Suomessa 2021 -voiton selvällä 26 pisteen erolla Volkswagen ID.3:een. Škodan suosikkimallin ja Volkswagenin uuden täyssähköauton jälkeen kolmanneksi sijoittui Toyota Yaris. Podium-sijojen ulkopuolelle jäivät Peugeot 2008, Porsche Taycan ja Renault Captur.

Vuoden Auto Suomessa 2021 -lopputulokset:

1. Škoda Octavia (172 p.)
2. Volkswagen ID.3 (146 p.)
3. Toyota Yaris (121 p.)
4. Peugeot 2008 (95 p.)
5. Porsche Taycan (90 p.)
6. Renault Captur (81 p.)

Lue Vuoden Auto Suomessa 2021 -valinnan etenemisestä täältä.

Lue kaikki Vuoden Auto Suomessa -tiedotteet täältä.

Kiti Westerback vastaanotti Taustavoima-palkinnon senioritoimittaja Hannu Lindelliltä, joka aikoinaan värväsi Kitin AuLin sihteeriksi. Kuva: Aki Havukainen
Kiti Westerback. Kuva: Aki Havukainen
Journalismi-palkinnon vastaanottivat Matti Järvi, Martti Merilinna, Juha Tolvanen ja Tapani Vaahtola. Koronaeristyksissä olleen Vaahtolan taulua pitelee Journalismi-palkinnot jakanut päätoimittaja Eila Parviainen. Kuva: Aki Havukainen
Historiallisessa kuvassa takapenkkiä testaavan kolmikon oikeassa laidassa on Tapani Vaahtola.
Pekka Koski vastaanotti Vuoden auto- ja liikennetiedottaja -tunnustuksen AuLin vuoden 2020 puheenjohtajalta Clas von Belliltä. Kuva: Aki Havukainen

AUTO- JA LIIKENNEGAALA 2020:N PALKINNOT JA HUOMIONOSOITUKSET, osa 1

Auto- ja Liikennegaalan videointi: https://vimeo.com/506524505

Taustavoima-palkinto: Kiti Westerback

Auto- ja liikennetoimittajat ry jakoi vuoden 2020 Taustavoima-erikoispalkinnon yhdistyksen tunnontarkkana sihteerinä vuodesta 1999 vuoteen 2017 saakka toimineelle Kiti Westerbackille.

Kiti Westerbackilla oli pitkä kokemus eri autourheiluorganisaatioissa toimimisesta, mikä antoi hänelle erittäin hyvän taustan AuLin sihteeriksi. Autourheilun puolella Kiti tunnettiin rauhallisesti, eleettömästi, rivakasti ja huolellisesti oman tonttinsa hoitaneena henkilönä. Kiti Westerback on toiminut päätoimihenkilönä sekä kotimaisissa että kansainvälisissä autourheilukilpailuissa laajalla lajiskaalalla – se kattaa muun muassa rallin, rallicrossin, rata-ajon, autoslalomin ja taloudellisuusajon.

Kiti Westerback toimi AuLin sihteerinä lähes kaksi vuosikymmentä, ja tuona aikana kaikki järjestyi aina sujuvasti – monen mielestä varmasti ihan kuin itsestään. Kiti Westerbackin työn arvostusta kuvastaa se, että vuonna 2017 hänet valittiin Auto- ja liikennetoimittajat ry:n kunniajäseneksi alan legendaarisimpien toimittajien seuraan.

Journalismi-palkinto: Matti Järvi, Martti Merilinna, Juha Tolvanen ja Tapani Vaahtola

Auto- ja Liikennegaalan vuoden 2020 Journalismi-erikoispalkinto myönnettiin senioritoimittajalle Matti Järvi, Martti Merilinna, Juha Tolvanen ja Tapani Vaahtola, jotka olivat luomassa pohjaa suomalaisten autolehtien mittaus- ja testaustoiminnalle. Perusta korkeatasoisille auto- ja rengastesteille luotiin jo puoli vuosisataa sitten 60-luvulla.

Ennen Peiseler-mittalaitteiden tuloa autojen mittauksissa käytettiin sekuntikelloja, mittanauhoja ja silloiselta TVH:lta saatuja siltojen etäisyystietoja. Ajamalla tiedossa ollut siltojen väli kaasu pohjassa saatiin laskettua auton huippunopeus, tietyn mittaisella pätkällä saatiin määritettyä mittarivirheet, ja paikaltaan tehtiin alkuvaiheessa kiihdytysmittaukset 400 metrin ja 1 000 metrin matkoille.

Autojen ajo-ominaisuuksia alettiin testata sekä pujotteluradoilla että yllättävää eläimen väistöä simuloineella väistökokeella, joka kuuluu tänäkin päivänä autojen perusmittaustapoihin. 70-luvun alussa suomalaisten autolehtien testitoimittajat loivat pohjan myös korkeatasoiselle renkaiden testaukselle.

Vuoden auto- ja liikennetiedottaja: Pekka Koski

Auto- ja liikennetoimittajat ry:n nyt ensimmäisen kerran jakama erikoispalkinto myönnettiin Veho Oy Ab:ssä Mercedes-Benzin, Mercedes-AMG:n, Mercedes-Maybachin, Mercedes EQ:n ja smartin tuoteviestinnästä sekä Daimler AG:ta koskevista viestintäaiheista vastaavalle lehdistöpäällikkö Pekka Koskelle.

Pekka Koski on aidosti innostunut työstään ja pyrkii aina vilpittömästi auttamaan autotoimittajia heidän työssään. Koski pitää autotoimittajien kanssa aktiivisesti dialogia yllä, eikä hän jätä vastaamatta mahdollisimman nopeasti esille tuleviin kysymyksiin, tiedusteluihin tai toiveisiin. Koski ottaa rohkeasti kantaa, ei vain oman merkkinsä puolesta, vaan myös koko autoalan puolesta. Pekka Koski on ainoana autoalan edustajana vastaanottanut kaksi suomalaisen autourheilun korkeinta eli kultaista ansiomerkkiä.

Koski aloitti työnsä autoalan tiedotus- ja pr-tehtävissä vuonna 1983 Suomen Koneliikkeen (sittemmin Helkama-Auto) automaahantuonnin mainos- ja pr-päällikkönä. Uransa aikana Koski on vastannut eri maahantuontiorganisaatioissa muun muassa Alfa Romeon, Citroënin, Peugeotin, Mitsubishin ja Škodan tiedotuksesta.

Teemu Granström, ”Tulevaisuuteen”

Vuoden auto- ja liikennekuva 2020: Teemu Granströmin ”Tulevaisuuteen”

Markus Pentikäinen, "Ajomaani ompi Suomi"
Jari Kohonen, "Myöhäissyksyn värit"

Professori Jorma Uotinen valitsi Auto- ja liikennetoimittajat ry:n järjestämän auto- ja liikennekuvakilpailun voittajaksi Teemu Granströmin kuvan ”Tulevaisuuteen”.

Vuonna 2017 ensimmäisen kerran järjestetty Vuoden auto- ja liikennekuva -kilpailu oli jälleen osana suuren Auto- ja liikennegaalan ohjelmaa. Edellisistä vuosista poiketen kuvien järjestystä eivät päättäneet Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenet äänestämällä, vaan valinnan teki professori, tanssitaiteilija Jorma Uotinen, joka löysi ehdokkaan joukosta monia kiinnostavia kuvia.

Kovatasoisen kilpailun voittajakuvaksi Jorma Uotinen valitsi Teemu Granströmin kuvan ”Tulevaisuuteen”, jota professori kuvasi näin: ”Tämä kuva on puhtaasti esteettinen valinta, graafinen kuva, vahvat kontrastit, valo ja pimeys, musta ja valkoinen, hyvä kuvakompositio – kuva ei selitä mitään.” Granströmin KymiRingin uuden moottoriradan varikkopilttuussa ottamasta tummanpuhuvasta kuvasta katsoja voi tunnistaa Volkswagenin uuden ID.3-täyssähköauton.

Toiseksi kilpailussa sijoittunutta Markus Pentikäisen kuvaa ”Ajomaani ompi Suomi” Uotinen luonnehti näin: ”Kuvasta välittyy upea liike, vauhti ja voima – kirkas valo ja vahvat viivat.” Tekniikan Maailman moottoripyörän 40 000 kilometrin käyttötestiraportin avauskuvaa ottaessaan Pentikäinen istui kuvausauton takakontissa ja hyödynsi matalalla paistanutta alkusyksyn aurinkoa, orastavaa ruskaa ja päijäthämäläistä mutkatietä.

Kolmanneksi sijoittuneen kuvan ”Myöhäissyksyn värit” oli ikuistanut Jari Kohonen. Uotinen luonnehti autokuvaa näin: ”Upeat värit, hieno muotoilu – houkutteleva ja lämmin.” Kohonen kuvasi Bentley Continental GT Convertiblen marraskuun koruttomassa pimeydessä Hämeenlinnan kaupunginpuistossa toteuttamalla valaistuksen valomaalauksena älypuhelimen taskulampulla.

Teemu Granström sai palkinnoksi Continentalin rengassarjan ja voittajakuvasta ison kuvasuurennoksen.

Timo Tervo vastaanotti Elämäntyö-palkinnon. Kuva: Aki Havukainen

AUTO- JA LIIKENNEGAALA 2020:N PALKINNOT JA HUOMIONOSOITUKSET, osa 2

Elämäntyö-palkinto: Timo Tervo

Elämäntyö-palkinto jaetaan vuosittain sellaiselle henkilölle, joka on omistanut pitkän työuransa tai muun henkilökohtaisen panoksensa autoilun ja liikenteen kehittämiselle. Auto- ja liikennetoimittajat ry. myönsi vuoden 2020 Elämäntyö-palkinnon pitkän uran liikenneturvallisuuden puolestapuhujana tehneelle lääketieteen emeritusprofessorille Timo Tervolle.

Timo Tervo on silmätautien erikoislääkäri, ja hänellä on liikennelääketieteen erityispätevyys. Tervo toimi Helsingin yliopiston silmälääketieteen professorina vuosina 2000–14 ja sen jälkeen liikennelääketieteen professorina vuoteen 2017 asti. Tervo teki myös pitkän uran Uudenmaan liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnassa vuodet 2003–20.

Hyvä Suomi! -palkinto: Juha Kalliokoski ja Kamux Oyj

Auto- ja Liikennegaalan vuoden 2020 Hyvä Suomi! -kannustuspalkinto myönnettiin Juha Kalliokoskelle hänen ansioistaan yhden miehen autoliikkeen kasvattamisesta kansainväliseksi pörssiyhtiöksi. Kalliokoski sai gaalassa myös hyväntekeväisyysstipendin luovutettavaksi edelleen valitsemalleen kohteelle.

Kalliokosken perustama Kamux aloitti toimintansa Hämeenlinnassa vuonna 2003. Yrityksestä on kehittynyt lyhyessä ajassa käytettyjen autojen myyntiin erikoistunut merkittävä vähittäiskaupan ketju.

Kamux Oyj yhdistää digitaalisen kaupankäynnin 50 myymälän verkostoon tarjotakseen asiakkailleen erinomaisen palvelukokemuksen ajasta tai paikasta riippumatta. Kamux-konserni on laajentunut nopeasti myös Suomen rajojen ulkopuolelle Ruotsiin ja Saksaan.

Kalliokoski ilmoitti heti gaalalavalla lahjoittavansa Santanderin Hyvä Suomi! -kannustusstipendin Oulunsalon 4H-yhdistykselle, jolla on ollut häneen kannustava vaikutus yrittäjyyteen ja ymmärrykseen ilmastoasioissa lapsuusvuosien aikana.

Innovaatiopalkinto: Harri Santamala ja Gacha-robottibussi

Auto- ja Liikennegaalan kannustuspalkinto myönnettiin Sensible 4:n Gacha-robottibussille. Palkitun innovaation takana on itseohjautuvuuteen perustuvan pilottihankkeen kanssa 2016 paininut Harri Santamala.

Santamalan vuonna 2017 yhdessä Jari Saarisen, Jussi Suomelan ja Tommi Rimpiläisen kanssa perustama Sensible 4 on kääntänyt pohjolan haastavat sääolosuhteet vahvuudekseen ja kehittänyt autonomisen ajamisen teknologiaa, joka pystyy toimimaan myös talvisissa sääoloissa. Yrityksen nimessä oleva numero 4 viittaa autonomisen ajamisen korkeaan 4-tasoon. 99 prosenttisesti vientivetoinen yritys vie suomalaista insinööriosaamista maailmalle Espoon Otaniemestä käsin.

Sensible 4:n innovaatiot liittyvät autonomisen liikenteen ohjelmistoihin, ja yritystä on kiitelty ennen kaikkea siitä, että sen teknologia oikeasti toimii myös muualla kuin juhlapuheissa. Sensible 4 on harvoja yrityksiä maailmassa, joka toimittaa itseajaviin autoihin autonomisen ajamisen ratkaisua, joka mahdollistaa ajoneuvojen täyden automatisoinnin yhdessä etähallinnan kanssa käyttämällä pelkästään yhtiön omaa ohjelmistoa.

Gacha-robottibussi on toteutettu yhdessä japanilaisen Muji-yrityksen kanssa, ja Sensible4:n osuus kehityksestä on nimenomaan ohjelmistot ja tekniikka, jolla auton itseohjautuvuus on pystytty toteuttamaan.

Liikennevaikuttaja-palkinto: Anna-Liisa Tarvainen

Auto- ja Liikennegaalan liikenneturvallisuuspalkinto myönnettiin Liikenneturvan eläköityneelle toimitusjohtajalle Anna-Liisa Tarvaiselle.

Anna-Liisa Tarvainen toimi liikenneturvallisuustyön kärkitehtävissä yli 30 vuotta. Hän oli muun muassa yli kymmenen vuotta Liikenne- ja viestintäministeriössä ohjaamassa kotimaista liikenneturvallisuustyötä, valmistelemassa alan lainsäädäntöä ja osallistumassa kansainvälisiin liikenneturvallisuustyön verkostoihin.

2010-luvun Anna-Liisa Tarvainen luotsasi Liikenneturvaan sen toimitusjohtajana. Dynaaminen työote, pohjaton kiinnostus ja liikenteen yksityiskohtien mestarillinen hallinta tekivät Tarvaisesta halutun keskustelukumppanin niin medioiden, alan ammattilaisten kuin tavallisten kansalaistenkin piirissä. Anna-Liisa Tarvaisen työ on pelastanut ihmishenkiä ja tehnyt suomalaisten liikkumisesta turvallisempaa.

Liikenneteko-palkinto: Jouni Hänninen ja Välkky-tehostemerkkikapseli

Auto- ja Liikennegaalan vuoden 2020 liikenneturvallisuuspalkinto myönnettiin yrittäjä Jouni Hännisen kehittämälle Välkky-tehostemerkkikapselille.

Jouni Hänninen sai vuonna 2009 idean, josta syntyi tutkitusti suojateiden turvallisuutta lisäävä havainnemerkki. Led-valoon perustuva Välkky laukeaa vilkkumaan jalankulkijan lähestyessä suojatietä, jolloin autoilijat havaitsevat liikkujan niin kaukaa, että he ehtivät hiljentää vauhtia.

Suomessa valmistettava Välkky on edullinen ja helppo tapa parantaa suojatien turvallisuutta. Vuonna 2015 Välkky voitti San Franciscon kaupungin järjestämän Vision Zero 2.0 -liikenneturvallisuuskilpailun.

Vuoden Auto Suomessa 2021 -finalistit ovat Peugeot 2008, Porsche Taycan, Renault Captur, Škoda Octavia, Toyota Yaris ja Volkswagen ID.3. Kuva Marko Mäkinen
Vuoden Auto Suomessa 2021 -ehdokkaat Nummelan lentokentällä 3.-4.11.2020 järjestetyssä ensimmäisessä koeajotapahtumassa. Kuva Marko Mäkinen

Vuoden Auto Suomessa 2021 -ehdokkaat

(finalistit tummennettuna, suluissa lopullinen sijoitus)