Vuoden Auto Suomessa 2020

Škoda Kamiq on Vuoden Auto Suomessa 2020

Škoda Kamiq on Vuoden Auto Suomessa 2020.

Škoda Kamiqin saavuttama voitto on tšekkimerkin ensimmäinen nyt jo kuudennen kerran järjestetyssä Vuoden Auto Suomessa -kilpailussa.

Kisan ensimmäisellä äänestyskierroksella olivat mukana kaikki marraskuun alun 2018 jälkeen ja ennen lokakuun 2019 loppua Suomessa myyntiin tulleet uudet automallit, joista ehdolle asettui lopulta peräti 35 uutuusmallia.

Finaalin jatkoi yllätyksellisesti kuitenkin ensimmäistä kertaa kuuden auton sijaan peräti seitsemän automallia, sillä kilpailun sääntöjen mukaan äänten mennessä tasan on mukaan otettava myös tasapelitilanteeseen joutuneet autot.

Lopulta selväksi voittajaksi kuittaantui Škodan uutuusmalli Kamiq. Ero toiseksi jääneeseen Toyota Corollaan nousi lopulta peräti 33 pisteeseen, mitä voi pitää VAS-äänestyksessä kaikkiaan varsin suurena.

Toyotan kanssa lähestulkoon tasapisteisiin ylsivät pronssille yltänyt Mazda 3 sekä neljänneksi sijoittunut Peugeot 208. Kamiqin sisarmalli Škoda Scala, Renault Clio sekä Audi E-Tron -täyssähköauto jäivät verraten pienellä, mutta silti selvällä erolla kärkijoukon taakse.

Pelkkä Kamiqin uutuusarvo ei kuitenkaan Vuoden Auto Suomessa -äänestyksessä ratkaissut, sillä kisa tärkeimpänä valintaperusteena on rahalle saatava vastine. Lisäksi tuomarit painottivat arvioissaan ajettavuutta, mukavuutta, tiloja, teknistä edistyksellisyyttä sekä ympäristöystävällisyyttä – muotoiluakaan unohtamatta.

Tuomaristo kehui voittaja Škoda Kamiqia muun muassa järkeväksi, tilavaksi ja räiskymättömäksi autoksi, joka on hyvä ajettava, ja jossa hinta ja ominaisuudet kohtaavat kiinnostavalla tavalla. Škodan todettiinkin vastaavan jopa lähes kaikkiin keskimääräisen autonkäyttäjän tarpeisiin. Myös kaupunkimaasturimainen olemus miellytti, sillä Kamiqin kanssa runsaasti samoja rakenteita jakava Škoda Scala ylsi loppukilpailussa ”vasta” sijalle viisi.

Vuoden Auto Suomessa 2020 -lopputulokset:

1. Škoda Kamiq, 130 pistettä
2. Toyota Corolla, 97 pistettä
3. Mazda 3, 94 pistettä
4. Peugeot 208, 93 pistettä
5. Škoda Scala, 90 pistettä
6. Renault Clio, 87 pistettä
7. Audi E-Tron, 84 pistettä

Lue Vuoden Auto Suomessa 2020 -valinnan etenemisestä täältä.

Lue kaikki Vuoden Auto Suomessa -tiedotteet täältä.

AUTO- JA LIIKENNEGAALA 2019:N PALKINNOT JA HUOMIONOSOITUKSET

Elämäntyö-palkinto: Nils-Olof Nylund

Elämäntyö-palkinto jaetaan vuosittain sellaiselle henkilölle, joka on omistanut pitkän työuransa tai muun henkilökohtaisen panoksensa autoilun ja liikenteen kehittämiselle. Auto- ja liikennetoimittajien myöntämän vuoden 2019 Elämäntyö-palkinnon sai Teknologian tutkimuskeskuksen VTT:n tutkijaprofessori Nils-Olof Nylund.

Journalismi-palkinto: Mobilisti-lehti

Vuoden 2019 Journalismi-palkinto  myönnettiin toimijalle, jolla on pitkät perinteet ja joka kulkee onnistuneesti ja ansiokkaasti trendien vastavirtaan. Vuoden 2019 voittaja on poikkeuksellinen printtilehti, jonka levikki kasvaa yhä edelleen. Alkutaipaleellaan 1970-luvun lopulla tätä aviisia myytiin vain E-öljyn huoltoasemilla, mutta nykyään se tavoittaa yli 100 000 lukijaa. Lehden perustanut Kai Lauri Bremer on edelleen mukana Mobilisti-lehden toimittamistyössä.

Taustavoima-palkinto: Tapio Ketonen

Auto- ja liikennetoimittajat ry jakoi vuoden 2019 Taustavoima-palkinnon Tuulilasi-lehdestä yli 35 vuoden mittaisen uran jälkeen eläkkeelle jääneelle toimituspäällikkö Tapio Ketoselle.

Liikenneteko-palkinto: Espoon kaupunki

Liikenneteko-palkinto 2019 myönnettiin Espoon kaupungille sen ansioista Suomen liikenneturvallisimpana kaupunkina.

Liikennevaikuttaja-palkinto: Martti Korhonen

Liikennevaikuttaja-palkinto 2019:n sai Moottoriliikenteen Keskusjärjestön puheenjohtaja Martti Korhonen, joka toimi aiemmin Liikenneturvan hallituksen puheenjohtajana, Lipposen II hallituksen ministerinä sekä liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtajana.

Hyvä Suomi! -palkinto: KymiRing-moottoriratahanke

Hyvä Suomi! -kannustuspalkinto perustettiin vuonna 2017 osana Suomi 100 -hanketta. Vuoden 2019 palkinnon sai KymiRing-moottoriratahanke.

Kulttuuripalkinto: Mobilia Säätiö

Auto- ja Liikennegaalan palkintolautakunta jakoi Kulttuuripalkinnon tieliikenteen valtakunnallisen erikoismuseon taustalla toimivalle Mobilia Säätiölle.

Innovaatiopalkinto: Meste MY uusiutuva diesel

Ensimmäisen kerran jaetun Innovaatiopalkinnon voitti Neste MY uusiutuva diesel.

Vientipalkinto: Marko Viitanen

Vientipalkinnon pokkasi rallin kansainvälisen televisiokonseptin uudistanut Marko Viitanen, jonka yritys NEP Finland vastaa myös televisioinnin 40 miljoonan euron arvoisesta toteutuksesta.

Lauri Ahtiainen, "Villihevosia"

Vuoden auto- ja liikennekuva 2019: Lauri Ahtiaisen "Villihevoset"

Marko Mäkinen, "WRC-loikka"
Teemu Granströn, "Heijastus"
Markus Pantikäinen, "Keulakoriste"

Vuonna 2017 ensimmäisen kerran järjestetty Vuoden auto- ja liikennekuva -kilpailu oli jälleen osana suuren Auto- ja liikennegaalan ohjelmaa.

Kovatasoisen kilpailun voitti vuonna 2019 Lauri Ahtiainen otoksellaan ”Villihevoset”, jossa kreikkalainen poni luo jännittävän asettelun Porschen kanssa. Hilpeäsävytteinen kuva ja sen nimi kätkevät taakseen myös sen merkityksen, että Porsche on tunnettu logosta, jossa on merkin kotikaupunkia Stuttgartia symboloiva ori.

Tasaisessa äänestyksessä toinen sija meni jakoon peräti kolmen kuvaajan kesken. Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäseniä miellyttivät niin Marko Mäkisen kuva hyppäävästä Toyota Yaris WRC -ralliautosta, Teemu Granströmin kuva vedestä heijastuvasta Peugeotista kuin myös Markus Pentikäisen kuva autosta, joka on saanut suorastaan maalauksellisen keulakoristeen.

Kaikkiaan kovatasoiseen kilpailuun osallistui 13 kuvaajaa 54 kuvalla, joissa käsiteltiin autoilua ja liikennettä niin raskaiden hyötyajoneuvojen, ilmastomielenosoitusten, kuvataiteen kuin vauhdin kannalta.

Helsingin Messukeskuksessa 5.12. järjestetyssä Auto- ja liikennegaalassa kunniakirjat voittajille luovutti palkittu toimittaja ja valokuvaaja Meeri Koutaniemi.

Vuoden Auto Suomessa 2020 -ehdokkaat

Toyota GR Supra
Volkswagen T-Cross

Vuoden Auto Suomessa 2020 – äänestyksen kulku

Äänestys suoritettiin edellisvuosien tapaan kahdella kierroksella.

Ensimmäinen kierros oli hyvin yksinkertainen: kukin jäsen valitsi 1.11. julkistetulta autolistasta kuusi mielestään tärkeintä autouutuutta.

Tärkein valintaperuste Vuoden Auto Suomessa 2020 -arvonimen voittajalle on rahalle saatava vastine, jonka tuomari voi määritellä oman näkemyksensä mukaan. Seuraavaksi tärkeimpinä ovat edistyksellinen tekniikka ja turvallisuutta lisäävät uudet varusteet.

Muina perusteina tuomari voi käyttää täysin oman painotuksensa mukaan tärkeinä pitämiään ominaisuuksia, kuten ajettavuutta, laatua, mukavuutta, taloudellisuutta, tiloja tai ulkonäköä.

Toisella kierroksella tuomarilla oli käytettävissä 15 ääntä, jotka hän sai jakaa haluamallaan tavalla finalistien kesken.

Yksi finalisteista piti nostaa voittajaksi, ja sille sai antaa enintään kuusi ääntä. Jokaiselle ehdokkaalle ei tarvinnut antaa ääniä.

Äänet pystyi jakamaan esimerkiksi 0–6–0–4–0–5–0 tai yhtä hyvin 2–2–4–2–3–2–0.

Jokaista ääniä saanutta autoa piti perustella yhdellä lauseella.