Vuoden Auto Suomessa 2021

Vuoden Auto Suomessa 2021 -finalistit ovat Peugeot 2008, Porsche Taycan, Renault Captur, Škoda Octavia, Toyota Yaris ja Volkswagen ID.3. Kuva Marko Mäkinen

Tiedote 11.11.2020

Täyssähköautoilla vahva edustus Vuoden Auto Suomessa 2021 -finaalissa

Sähköisten voimalinjojen esiinmarssi: kolme kuudesta Vuoden Auto Suomessa 2021 -kilpailun finalistista on täyssähköisiä.

Vuoden Auto Suomessa 2021 -kilpailun ensimmäinen kierros osoittautui jälleen hyvin tasaväkiseksi, sillä useampi automalli kärkkyi muutaman äänen päässä kuudetta finaalipaikkaa.

Ehdokkaina olleiden 27 uutuusmallin joukosta Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenet äänestivät finaaliin kuusi uutuusmallia, jotka ovat Peugeot 2008, Porsche Taycan, Renault Captur, Škoda Octavia, Toyota Yaris ja Volkswagen ID.3.

Lue kaikki VAS-tiedotteet täältä.

Vuoden Auto Suomessa 2021:n päivämäärät

• 1.11. VAS-ehdokkaiden julkistaminen
• 3.11. VAS-koeajopäivä 1, ryhmä 1, Air Hotel Nummela
• 4.11. VAS-koeajopäivä 1, ryhmä 2, Air Hotel Nummela
• 9.11. äänestys 1 päättyy
• 11.11. finalistit julki
• 18.11. VAS-koeajopäivä 2, KymiRing, Kausala
• 24.11. kello 23.59: äänestys 2 päättyy
• 27.1.2021 Auto- ja liikennegaala, Vuoden Auto Suomessa 2021:n julkistus

Vuoden Auto Suomessa 2021 -ehdokkaat Nummelan lentokentällä 3.-4.11.2020 järjestetyssä ensimmäisessä koeajotapahtumassa. Kuva Marko Mäkinen

Vuoden Auto Suomessa 2021 -ehdokkaat

Äänestys suoritetaan edellisvuosien tapaan kahdella kierroksella, joista toiseen pääsevät ensimmäisen kierroksen kuusi parasta autoa.

Arvonimestä kilpailevat edellisen vuoden marraskuun alun ja kuluvan vuoden lokakuun lopun välillä myyntiin tulleet uutuusmallit. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ehdolla olevan automallin hinnat pitää olla julkistettu lokakuun loppuun mennessä ja mallin oltava myynnissä Suomessa ennen vuodenvaihdetta. Myynnissä ololla tarkoitetaan sitä, että auto on hinnoiteltu ja jälleenmyyjät ottavat tilauksia vastaan.

Mallin on myös oltava nk. täysin uusi, eli kasvojenkohennus, uudet moottorivaihtoehdot tai uudet koriversiot eivät riitä.

Lisäksi ehtona on, että autot ovat fyysisesti AuLin jäsenten koeajettavissa 1. koeajopäivissä 3. ja 4.11., ja jos malli etenee finaalikierrokselle, myös 2. koeajopäivässä 18.11.

Vuoden Auto Suomessa 2021 -ehdokkaat

Volkswagen Golf
Volkswagen ID.3

Vuoden Auto Suomessa 2021 – äänestyksen kulku

Äänestys suoritetaan edellisvuosien tapaan kahdella kierroksella.

Ensimmäinen kierros on hyvin yksinkertainen: kukin jäsen valitsee 1.11. julkistettavalta autolistasta kuusi mielestään tärkeintä autouutuutta.

Tärkein valintaperuste Vuoden Auto Suomessa 2021 -arvonimen voittajalle on rahalle saatava vastine, jonka tuomari voi määritellä oman näkemyksensä mukaan. Seuraavaksi tärkeimpinä ovat edistyksellinen tekniikka ja turvallisuutta lisäävät uudet varusteet.

Muina perusteina tuomari voi käyttää täysin oman painotuksensa mukaan tärkeinä pitämiään ominaisuuksia, kuten ajettavuutta, laatua, mukavuutta, taloudellisuutta, tiloja tai ulkonäköä.

Toisella kierroksella tuomarilla on käytettävissä 15 ääntä, jotka hän saa jakaa haluamallaan tavalla finalistien kesken.

Yksi finalisteista pitää nostaa voittajaksi, ja sille saa antaa enintään kuusi ääntä. Jokaiselle ehdokkaalle ei tarvitse antaa ääniä.

Äänet pystyy jakamaan esimerkiksi 0–6–0–4–0–5–0 tai yhtä hyvin 2–2–4–2–3–2–0.

Jokaista ääniä saanutta autoa pitää perustella yhdellä lauseella.