Vuoden Auto Suomessa 2026

Tiedote 1.11.2025

Vuoden Auto Suomessa 2026 -voitosta kilpailee 36 autouutuutta

Auto- ja liikennetoimittajat AuLi ry tekee Vuoden Auto Suomessa -valinnan nyt jo 12. kerran. Ensimmäisellä VAS-äänestyskierroksella on tänä vuonna mukana 36 uutuusmallia.

Merkittävä osa 36 ehdokkaasta kuuluu ladattavien autojen kategoriaan. Mukana on kuusi Suomessa niin uutta automerkkiä, että ne ovat nyt ensimmäisen kerran mukana VAS-valinnassa. Sähköistymisen myötä merkittävästi alentuneen hinnan myötä myös viisipaikkaisista avolava-autoista on tullut vaihtoehto perhekäytössä, ja tällä kertaa ehdokasjoukossa on kolme pick-up-mallia.

Valtakunnallisessa Auto- ja liikennetoimittajat ry:ssä on noin 110 jäsentä. Heistä henkilöautojen testaamiseen keskittyneet kuutisenkymmentä jäsentä valitsevat 16.11. mennessä kuusi mielestään vuoden merkittävintä uutuutta. Tuomarit antavat samassa yhteydessä äänensä myös mielestään kauneimman näköiselle ehdokkaalle, sillä VAS-valintaan liittyy nyt ensimmäisen kerran ”kaunein auto” -valinta. Lisäksi AuLi toteuttaa yhteistyömedioidensa kanssa finalistien yleisöäänestyksen.

Ennen ensimmäisen kierroksen äänestystä kaikki 37 ehdokasta ovat tuomariston koeajettavina Riihimäen ABC-asemalla 13.11. järjestettävässä tilaisuudessa. Samassa paikassa järjestetään finalistien koeajotilaisuus 25.11.

Vuoden Auto Suomessa 2026 -valinnan tulos julkistetaan Aulin nimipäivänä tiistaina 16.12. Vantaalla Sokos Hotels Flamingon tiloissa.

Vuoden Auto Suomessa -valintaa tehtäessä yhtenä tärkeimpänä perusteena pidetään rahalle saatavaa vastinetta, jonka jokainen tuomarina toimiva jäsen määrittää oman näkemyksensä mukaan. Sen lisäksi valintaan vaikuttavat myös auton muut ominaisuudet, kuten ajettavuus, mukavuus, tilat, edistykselliset tekniset ratkaisut ja ympäristön huomioon ottaminen.

Ehdokaslistan löydät tämän sivun vasemmasta reunapalkista.

Vuoden Auto Suomessa 2026:n päivämäärät

• 1.11. lopullinen ehdokaslista julkistetaan
• 13.11. ensimmäinen koeajopäivä, ABC Riihimäki, koeajettavana kaikki ehdokkaat
• 16.11. ensimmäinen äänestyskierros päättyy kello 10
• 17.11. toiselle kierrokselle päässeet ehdokkaat julkistetaan
• 25.11. toinen koeajopäivä, ABC Riihimäki, koeajettavana kuusi finalistia
• 28.11. toinen äänestyskierros päättyy kello 23
• 16.12. Vuoden Auto Suomessa 2026:n julkistus, Jumbo, Vantaa

Vuoden Auto Suomessa 2026:n 1. koeajopäivä 13.11.

Vuoden Auto Suomessa 2026:n ensimmäinen koeajopäivä järjestetään torstaina 13.11. Riihimäen ABC-asemalla. Koeajettavana ovat kaikki ehdokkaat.

Alustava ohjelma:

Klo 8.30- ... autojen yhteiskuvaus
Klo 9.00-10.00 ... aamiainen
Klo 9.30-16.00 ... koeajot
Klo 12.00-13.00 ... lounas
Klo 14.30-15.30 ... iltapäiväkahvit
klo 16.00... tilaisuus päättyy

13.11. ILMOITTAUTUNEET / AuLi:13.11. ILMOITTAUTUNEET / Vieraat: 
  1. Pekka Virtanen (Suomen Autolehti)
  2. Marko Jokela (Moottori)
  3. Harri Salo (AuLi)
  4. Toni Jalovaara (AuLi)
  5. Mika Salomaa (Kaasujalka)
  6. Petri Matikainen (AuLi)
  7. Timo Turkula (AuLi)
  8. Clas von Bell (AutoToday)
  9. Bo Ingves (AuLi)
  10. Antti Kautonen (AuLi)
  11. Jari Kainulainen (Kauppalehti)
  12. Kari Pitkänen (Lännen Media)
  13. Jari Kohonen (AuLi)
  14. Henri Posa (Iltalehti)
  15. Jan Enqvist (Tekniikan Maailma)
  16. Jarmo Palokallio (Maaseudun Tulevaisuus)
  17. Kimmo Janas (Tosimies-lehti)
  18. Jussi Saarinen (Moottori)
  19. Pekka Aromaa (AuLi)
  20. Antti Hentinen (Metsästys ja Kalastus)
  21. Mauri Nurmi (Kolmosvaihde TV)
  22. Timo Rintakoski (AuLi)
  23. Markus Kasesmaa (Tekniikan Maailma)
  24. Sami Kalsi (Teknavi)
  25. Juho Kauranen (AuLi)
  26. Juha Peltonen (Auto Bild)
  27. Esa Juntunen (Helsingin Sanomat)
  28. Markus Nieminen (Taloustaito)
  29. Toni Lindström (Auto Bild)
  30. Lauri Puintila (AuLi)
  31. Matti Ouvinen (Mobilisti-lehti)
  32. Harry Kuurio (AuLi)
  33. Reijo Sukola (AuLi)
  34. Ari Jääskeläinen (AuLi)
  35. Markus Pentikäinen (AuLi)
  36. Vesa Koivunen (Vauhdin Maailma)
  37. Aimo Niemi (Tekniikan Maailma)
  38. Tommi Lempinen (Ilta-Sanomat)
  1. Teemu Granström (Hyundai Motor Finland)
  2. Lauri Mannila (Hyundai Motor Finland)
  3. Aki Kaukola (Hyundai Motor Finland)
  4. Heidi Nieminen (Hyundai Motor Finland)
  5. Tarja Hammarberg (Ford)
  6. Jussi Tarilo (Ford)
  7. Miika Sandholm (Ford)
  8. Outi Kaivola (Ford)
  9. Matti Ekholm (Ford)
  10. Tero Ylipaavalniemi (Subaru Nordic)
  11. Konsta Kuusela (Inchcape Motors Finland/Mazda)
  12. Lauri Rinnetmäki (Inchcape Motors Finland/Mazda)
  13. Marjo Gachoya (Inchcape Motors Finland/Mazda)
  14. Tero Tuominen (Inchcape Motors Finland/Mazda)
  15. Ossi Kukkonen (Toyota Finland)
  16. Kari Aalo (Helkama-Auto/Škoda)
  17. Jussi Ramu (Helkama-Auto/Škoda)
  18. Petri Gesterberg (Helkama-Auto/Škoda)
  19. Juho Koski (Astara/Kia ja Mitsubishi)
  20. Niina Ahokas (Astara/Kia ja Mitsubishi)
  21. Tobias Biberger (Astara/Kia ja Mitsubishi)
  22. Tuukka Makkonen (Astara/Kia)
  23. Helena Hyyrynen (Astara/Mitsubishi)
  24. Viljami Kjellberg (Astara/Kia)
  25. Jani Vesanto (Hedin MG Finland/MG)
  26. Jon Höckerstedt (Hedin MG Finland/MG)
  27. Riitta Karjalainen (K Auto/Audi)
  28. Topi Serjala (K Auto/Audi)
  29. Pekka Koski (Veho/Mercedes-Benz ja smart)
  30. Marko Martikainen (Veho/Mercedes-Benz ja smart)
  31. Kasper Jansson (Veho/smart)
  32. Riitta Leskinen (Nordic Automotive Services/Dacia ja Renault)
  33. Jesse Sundström (Nordic Automotive Services/Dacia)
  34. Antti Kaminen (Nordic Automotive Services/Dacia)
  35. Nino Leppäsalo (Nordic Automotive Services/Renault)
  36. Kalle Kaura (Nordic Automotive Services/Renault)
  37. Max Lange (Auto-Bon/DS ja Opel)
  38. Katja Ruuskanen (Auto-Bon/Citroën)
  39. Olli Nieminen (Auto-Bon/Citroën ja Opel)
  40. Jaana Palomäki (BMW Group Finland/BMW ja Mini)
  41. Hannu Hiltunen (BMW Group Finland/BMW ja Mini)
  42. Juha Salmi (BMW Group Finland/BMW ja Mini)
  43. Heidi Nieminen (RSA Suomi/JAC ja Maxus)
  44. Kai Bärlund (RSA Suomi/JAC ja Maxus)
  45. Suvi Tiainen (RSA Suomi/JAC ja Maxus)
  46. Juuso Ruskola (Nordic Automotive Trading/KGM)
  47. Johannes Erkkilä (BYD Finland)

Ensimmäisenä VAS-koeajopäivänä 13.11. ajettavana olevat autot

  1. Audi A6 Avant e-hybrid quattro 220 kW (vihreä, CSK-220)*
  2. Audi A6 Avant e-tron quattro 315 kW (musta, ZTK-210)*
  3. Audi A6 Sportback e-tron (harmaa, JOI-447)
  4. Audi Q5 e-hybrid quattro 220 kW (punainen, ZPS-106)*
  5. BMW X3 30e xDrive (XUZ-492)*
  6. BYD Sealion 7 Excellence (harmaa, JNV-292)*
  7. BYD Sealion 7 Excellence (valkoinen, JNV-303)
  8. Citroën C3 Aircross Max Hybrid145 Automaatti (harmaa, COO-762)
  9. Citroën C3 Aircross Plus Hybrid145 Automaatti (vihreä, CSK-693)*
  10. Dacia Bigster Hybrid 155 Journey (valkoinen, ISS-691)*
  11. Dacia Bigster Hybrid 155 Journey (sininen, XTH-386)
  12. DS N°8 FWD Long Range Pallas (hopea)*
  13. Ford Capri Premium AWD ER 79 kWh 340 hv (keltainen, CSA-319)*
  14. Ford Capri Premium AWD ER 79 kWh 340 hv (punainen, ISH-752)
  15. Ford Capri RWD ER 77 kWh 286 hv (punainen, GRE-295)
  16. Ford E-Tourneo Courier Trend 100 kW / 136 hv (sinien, JOB-670)*
  17. Ford Puma Gen-E Premium 43 kWh 168 hv (sininen, SZI-504)
  18. Ford Puma Gen-E Premium 43 kWh 168 hv (keltainen, SZL-963)*
  19. Hyundai Inster 49 kWh 115 hv In (vihreä, JNY-826)
  20. Hyundai Inster 49 kWh 115 hv In (oranssi, LTE-633)*
  21. Hyundai Ioniq 9 110 kWh 428 hv AWD Calligraphy Performance 6p (vaaleanvihreä, JNF-730)*
  22. Hyundai Ioniq 9 110 kWh 428 hv AWD Calligraphy Performance 6p (ruskea, MPS-478)
  23. JAC E30X (valkoinen, ISJ-266)*
  24. KGM Musso EV 4WD 80,6 kWh Titanium (keltainen, CSO-179)*
  25. Kia EV4 5DR 81,4 kWh GT-Line (harmaa, ZPO-453)*
  26. Kia EV4 5DR 81,4 kWh Inspiration (tummanharmaa, ZPO-452)
  27. Kia EV4 Fastback 81,4 kWh GT-Line (harmaa, EVR-695)
  28. Kia EV4 Fastback 81,4 kWh GT-Line (sininen, EVR-696)
  29. Maxus eTerron 9 (musta, CSG-483)*
  30. Maxus T60 Max (punainen, FSS-241)*
  31. Mazda 6e Takumi Plus (punainen, ISM-547)*
  32. Mazda 6e Takumi Plus (sininen, ISM-549)
  33. Mercedes-Benz CLA 250+ (musta, FSJ-103)
  34. Mercedes-Benz CLA 250+ (punainen, FSJ-182)*
  35. MG S5 Comfort 49 kWh
  36. MG S5 Luxury 64 kWh*
  37. Mini Aceman SE (MRC-555)*
  38. Mini Cooper SE (MRA-431)
  39. Mitsubishi Outlander PHEV Instyle (punainen, YZZ-171)*
  40. Opel Frontera Launch Edition Hybrid 145 Automaatti (vihreä, ETJ-498)
  41. Opel Frontera Launch Edition Hybrid 145 Automaatti (vihreä, FOV-722)*
  42. Renault 4 150 hv comfort range iconic (vaaleanvihreä, ISS-133)*
  43. Renault 4 150 hv comfort range techno (vaaleansininen, ISP-214)
  44. Renault 5 150 hv comfort range iconic cinq (keltainen, RXN-249)*
  45. Renault 5 150 hv comfort range techno (keltainen, GRS-642)
  46. Renault Rafale hyper hybrid E-Tech 4x4 300 hv plug-in atelier Alpine 4Control business (sininen, ZPE-696)*
  47. Škoda Elroq 50 Selection (musta, FSJ-555)
  48. Škoda Elroq 60 Style (punainen, SZH-534)
  49. Škoda Elroq 85x 4x4 RS (vihreä, ISN-786)*
  50. Skoda Elroq 85x 4x4 Style (valkoinen, JOJ-813)
  51. Smart #5 Brabus (punainen, JOF-108)*
  52. Smart #5 Summit Edition (vihreä, ISM-888)
  53. Subaru Forester Touring*
  54. Toyota Land Cruiser (CSA-440)*
  55. Volvo EX90 Ultra, Twin Motor Performance 7 Seats (viininpunainen, CSK-247*

* = kuvauksiin

Kia EV3 on Vuoden Auto Suomessa 2025

Kia EV3 on Vuoden Auto Suomessa 2025. Kuva Jari Kohonen

Tiedote 12.12.2024

Kia EV3 n Vuoden Auto Suomessa 2025

Järjestyksessään 11. Vuoden Auto Suomessa on Kia EV3. Arvostetussa valinnassa Kian kompakti täyssähköauto jätti taakseen peräti 44 muuta uutuusmallia. Kuuden auton finaalissa EV3 oli varsin ylivoimainen, sillä toiseksi sijoittunut Renault Scenic hävisi voittajalle 14 pistettä. Finaalissa olivat mukana myös Citroën C3/ë-C3, Dacia Duster, Škoda Superb ja Suzuki Swift.

Vuoden Auto Suomessa 2025 -tittelistä kilpaili ennätyksellisesti peräti 45 autouutuutta. Automaailman sähköistymisestä kertoo se, että ehdokkaista peräti 37 kuuluu ladattavien autojen kategoriaan. 15 ehdokasta on Suomessa myynnissä vain sähköautona, ja yhdeksän muun ehdokkaan yksi voimalinjavaihtoehto on täyssähköinen.

Vuoden Auto Suomessa -valinnan tekevän Auto- ja liikennetoimittajat AuLi ry:n noin 110 jäsenestä tämänkertaiseen valintaan osallistuu 63 henkilöautojen testaukseen keskittyvää toimittajaa.

Kia saavutti toisen Vuoden Auto Suomessa -voittonsa – kaksi vuotta sitten ykkönen oli Niro – varsin selvällä piste-erolla, ja EV3:lle kirjattiin myös eniten ykkössijoja. 18 tuomarin papereissa Kia oli muita parempi. 15 tuomaria nosti ykköseksi pisteissä neljänneksi sijoittuneen Dacia Dusterin. Hopealle jääneelle Renault Scenicille antoi suurimmat pisteensä 14 tuomaria, ja Citroën C3/ë-C3 oli ykkönen 12 tuomarin mielestä.

lue tiedote kokonaan TÄÄLTÄ

Vuoden Auto Suomessa 2025 -yleisöäänestyksen voitti Škoda Superb. Kuva Jari Kohonen

Vuoden Auto Suomessa 2025 -yleisöäänestys

AuLi toteutti Vuoden Auto Suomessa -valinnan yhteydessä ensimmäisen kerran yleisöäänestyksen. Äänestys toteutettiin eri medioissa, mutta tulokset kirjautuivat samaan Alma Media Eventsin pitämään rekisteriin niin, että äänten lähteet eivät kirjautuneet medioittain vaan yhtenä pottina.

Yleisöäänestykseen tuli 1 974 vastausta. Äänistä 40,3 prosenttia sai Škoda Superb. Vuoden Auto Suomessa 2025 -voittaja Kia EV3 sijoittui 21,5 prosentilla toiseksi. Seuraaviksi sijoittuivat Renault Scenic (13,1 %), Dacia Duster (11,5 %), Citroën C3/ë-C3 (7,6 %) ja Suzuki Swift (6,1 %).

Vuoden Auto Suomessa 2025:n 2. koeajopäivä 27.11.

Vuoden Auto Suomessa 2025:n toinen koeajopäivä keräsi keskiiviikkona 27.11. Järvenpään Aino Areenalle noin 40 auto- ja liikennetoimittajaa sekä noin kymmenen automaahantuojien edustajaa.

Koeajettavana olivat kaikki kuusi Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistia yhteensä 15 auton voimin.

Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit ovat Citroën C3/ë-C3, Dacia Duster, Kia EV3, Renault Scenic, Škoda Superb ja Suzuki Swift. Kuva Jari Kohonen

Vuoden Auto Suomessa 2025:n 1. koeajopäivä 14.11.

Vuoden Auto Suomessa 2025:n ensimmäinen koeajopäivä keräsi torstaina 14.11.2024 Järvenpään Aino Areenalle yli 50 auto- ja liikennetoimittajaa ja lähes 50 automaahantuojien edustajaa.

Koeajettavana olivat kaikki 45 Vuoden Auto Suomessa 2025 -ehdokasta. Yhteensä koeajettavana oli 73 autoa.

Vuoden Auto Suomessa 2025 -ehdokkaat Järvenpään Aino Areenalla 14.11.2024 järjestetyssä ensimmäisessä koeajopäivässä. Kuva Markus Pentikäinen/Suomen Kuvateollisuus Oy

Vuoden Auto Suomessa 2025 julkistettiin Auto- ja Liikennegaalassa 12.12.2024

Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokkaat

Audi A6
Audi A6 e-tron
Audi Q5
BMW X3
BYD Sealion 7
Citroën C3 Aircross
Dacia Bigster
DS No8
Ford Capri
Ford Puma Gen-E
Ford Tourneo Courier
GAC Aion V
Hyundai Inster
Hyundai Ioniq 9
JAC E30X
KGM Musso EV
Kia EV4
Maxus eTerron 9
Maxus T60 Max
Mazda 6e
Mercedes-Benz CLA
MG S5
Mini Aceman
Mini Cooper
Mitsubishi Outlander
Opel Frontera
Renault 4
Renault 5
Renault Rafale
Škoda Elroq
Smart #5
Subaru Forester
Toyota Land Cruiser
Volvo EX90
Xpeng G6
Xpeng G9

Vuoden Auto Suomessa – ehdokkuuden edellytykset

Vuoden Auto Suomessa -arvonimestä kilpailevat edellisen vuoden marraskuun alun ja kuluvan vuoden lokakuun lopun välillä myyntiin tulleet uutuusmallit. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ehdolla olevan automallin hinnat pitää olla julkistettu lokakuun loppuun mennessä, ja mallin on oltava myynnissä Suomessa ennen vuodenvaihdetta. Myynnissä ololla tarkoitetaan sitä, että auto on hinnoiteltu ja jälleenmyyjät ottavat tilauksia vastaan.

Mallin on myös oltava nk. täysin uusi, eli kasvojenkohennus, uudet moottorivaihtoehdot tai uudet koriversiot eivät riitä.

Lisäksi ehtona on, että autot ovat fyysisesti AuLin jäsenten koeajettavissa ensimmäisessä koeajopäivässä, ja jos malli etenee finaalikierrokselle, myös toisessa koeajopäivässä.

Vuoden Auto Suomessa – äänestyksen kulku

Äänestys suoritetaan kahdella kierroksella.

Ensimmäinen kierros on hyvin yksinkertainen: kukin jäsen valitsee ehdokaslistalta kuusi mielestään tärkeintä autouutuutta.

Tärkein valintaperuste Vuoden Auto Suomessa -arvonimen voittajalle on rahalle saatava vastine, jonka tuomari voi määritellä oman näkemyksensä mukaan. Seuraavaksi tärkeimpinä ovat edistyksellinen tekniikka ja turvallisuutta lisäävät uudet varusteet.

Muina perusteina tuomari voi käyttää täysin oman painotuksensa mukaan tärkeinä pitämiään ominaisuuksia, kuten ajettavuutta, laatua, mukavuutta, taloudellisuutta, tiloja tai ulkonäköä.

Toisella kierroksella tuomarilla on käytettävissä 15 ääntä, jotka hän saa jakaa haluamallaan tavalla finalistien kesken.

Yksi finalisteista pitää nostaa voittajaksi, ja sille saa antaa enintään kuusi ääntä. Jokaiselle ehdokkaalle ei tarvitse antaa ääniä.

Äänet pystyy jakamaan esimerkiksi 0–6–0–4–0–5–0 tai yhtä hyvin 2–2–4–2–3–2–0.

Jokaista ääniä saanutta autoa pitää perustella yhdellä lauseella.