Vuoden Auto Suomessa 2025

Vuoden Auto Suomessa 2025:n alustavat päivämäärät

• 1.11. lopullinen ehdokaslista julkistetaan
• 14.11. ensimmäinen koeajopäivä, Aino Areena, Järvenpää, koeajettavana kaikki ehdokkaat
• 20.11. ensimmäinen äänestyskierros päättyy kello 10
• 20.11. toiselle kierrokselle päässeet ehdokkaat julkistetaan
• 27.11. toinen koeajopäivä, Aino Areena, Järvenpää, koeajettavana kuusi finalistia
• 4.12. toinen äänestyskierros päättyy
• 12.12. Yritysautoseminaari
• 12.12. Auto- ja Liikennegaala, Tapahtumakeskus Koskenranta, Vuoden Auto Suomessa 2025 julkistetaan

Hyundai Kona on Vuoden Auto Suomessa 2024

Hyundai Kona on Vuoden Auto Suomesas 2024. Kuva Jari Kohonen

Vuoden Auto Suomessa valittiin nyt kunnioitettavasti jo kymmenennen kerran. Juhlavuoden voittajaksi nousi Hyundai Kona, joka jätti Mercedes-Benz E-sarjan seitsemän pisteen päähän. Finaalissa olivat mukana myös Kia EV9, Peugeot 408, Toyota Prius ja Volkswagen ID.7.

Vuoden Auto Suomessa 2024 -tittelistä pääsi kilpailemaan 32 uutuutta, joista jo yli puolet oli sähköautoja. Lisäksi kaikkiin paitsi yhteen ehdokkaaseen oli tänä vuonna saatavissa ainakin jonkinasteinen sähköistys voimalinjaan. Merkittävä muutos ja osoitus odotettavasta oli myös se, että kolmasosa ehdokkaista tuli Kiinasta. Tosin ainakaan vielä ne eivät yltäneet finaaliin.

Vuoden Auto Suomessa -valinnan tekivät myös tänä vuonna päätyökseen autoista ja liikenteestä kirjoittavia toimittajia edustavan Auto- ja liikennetoimittajat AuLi ry:n jäsenet. Osa AuLin yli sadasta jäsenestä kirjoittaa vain raskaammasta kalustosta tai moottoripyöristä, joten he eivät pitäneet itseään sopiviksi äänestämään. Samaan tulokseen päätyi suuri osa yhdistyksen seniorijäsenistä.

Ensimmäisellä kierroksella äänesti 57 yhdistyksen jäsentä, jotka antoivat äänensä myös ratkaisevalla toisella kierroksella. Määrä on kansainvälisestikin kunnioitettava, sillä eurooppalaisen Car of the Year -valinnan tekee 59 tuomaria, ja Vuoden Auto Japanissa -äänestäjiä on kolme enemmän.

Ensimmäisellä kierroksella olivat mukana kaikki marraskuun 2022 ensimmäisen päivän jälkeen ja ennen lokakuun loppua 2023 Suomessa myyntiin tulleet täysin uudet automallit. Ne kaikki olivat tuomareiden koeajettavina 15.11. Järvenpäässä Aino Areenan ympäristössä. Sen jälkeen jokainen tuomari teki listan kuudesta mielestään tärkeimmästä uutuudesta. Äänet laskettiin yhteen, ja kuusi tuomareilta eniten ääniä saanutta ehdokasta jatkoi finaaliin.

Finaalikierrokselle eteni monipuolinen kuusikko: Kia EV9 ja Volkswagen ID.7 ovat sähköautoja, Hyundai Konan saa hybridinä tai sähköautona, Mercedes-Benzin E-sarjassa vaihtoehtoina ovat kevyt- ja lataushybridi, Peugeot 408:n keulalle voi valita bensiinimoottorin tai lataushybridin, ja Toyota Priuksen saa vain lataushybridinä.

Järvenpäässä 28.11. järjestetyn toisen koeajopäivän jälkeen kukin ensimmäisellä kierroksella äänestänyt tuomariston jäsen jakoi ehdokkaille 15 ääntä. Kuudesta ehdokkaasta yksi piti nostaa voittajaksi, jolle sai antaa enintään kuusi ääntä.

Finaaliäänestys oli tasainen, mutta voitot jakautuivat varsin epätasaisesti. Peugeot 408 oli vain yhden tuomarin mielestä paras. Toyota Prius sai kuusi ykkössijaa. Sekä Kia EV9 että Volkswagen ID.7 olivat kymmenen tuomarin suosikkeja. Myös suurin voittomäärä jaettiin, sillä koko äänestyksen voittanut Hyundai Kona sekä Mercedes-Benzin E-sarja olivat kärjessä 15 tuomarin äänestystuloksessa. Mercedes-Benzin kohtaloksi jäi jo toisena peräkkäisenä vuonna jäädä toiseksi seitsemän äänen erolla.

Vuoden Auto Suomessa 2024 -lopputulokset:

1. Hyundai Kona (174 pistettä)
2. Mercedes-Benz E-sarja (167 pistettä)
3. Volkswagen ID.7 (153 pistettä)
4. Toyota Prius (141 pistettä)
5. Kia EV9 (128 pistettä)
6. Peugeot 408 (92 pistettä)

Hyundai Kona jatkaa korealaiskonsernin voittokulkua Vuoden Auto Suomessa -äänestyksessä, sillä viime vuonna voittajana palkittiin Kia Niro. Kaiken lisäksi tämä oli ensimmäinen kerta, kun Hyundain malli eteni toiselle kierrokselle – ja heti voittoon.

Lue kaikki Vuoden Auto Suomessa -tiedotteet täältä.

Vuoden Auto Suomessa 2024 -finalistit ovat Hyundai Kona, Kia EV9, Mercedes-Benz E-sarja, Peugeot 408, Toyota Prius ja Volkswagen ID.7. Kuva Jari Kohonen
Vuoden Auto Suomessa 2024 -ehdokkaat Järvenpään Aino Areenalla 15.11.2023 järjestetyssä ensimmäisessä koeajopäivässä. Kuva AuLi/Jari Kohonen

Vuoden Auto Suomessa 2024 -ehdokkaat

(finalistit tummennettu)

BMW 5-sarja/i5
BMW 7-sarja/i7
BMW X1/iX1
BYD Atto 3
BYD Dolphin
BYD Han
BYD Tang
Honda CR-V
Honda e:NY1
Honda ZR-V
Hyundai Ioniq 6
Hyundai Kona
Ineos Grenadier
Jeep Avenger
KGM Korando eMotion
Kia EV9
Lexus RX
Lexus RZ
Maxus Mifa 9
Mercedes-Benz E-sarja
Mercedes-Benz EQE SUV
MG 4
MG 5
MG Marvel R
​Mitsubishi ASX
Peugeot 408
Renault Austral
Subaru Crosstrek
Toyota C-HR
Toyota Prius
Volkswagen ID.7

Voyah Free

Vuoden Auto Suomessa – ehdokkuuden edellytykset

Vuoden Auto Suomessa -arvonimestä kilpailevat edellisen vuoden marraskuun alun ja kuluvan vuoden lokakuun lopun välillä myyntiin tulleet uutuusmallit. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ehdolla olevan automallin hinnat pitää olla julkistettu lokakuun loppuun mennessä, ja mallin on oltava myynnissä Suomessa ennen vuodenvaihdetta. Myynnissä ololla tarkoitetaan sitä, että auto on hinnoiteltu ja jälleenmyyjät ottavat tilauksia vastaan.

Mallin on myös oltava nk. täysin uusi, eli kasvojenkohennus, uudet moottorivaihtoehdot tai uudet koriversiot eivät riitä.

Lisäksi ehtona on, että autot ovat fyysisesti AuLin jäsenten koeajettavissa ensimmäisessä koeajopäivässä, ja jos malli etenee finaalikierrokselle, myös toisessa koeajopäivässä.

Vuoden Auto Suomessa – äänestyksen kulku

Äänestys suoritetaan kahdella kierroksella.

Ensimmäinen kierros on hyvin yksinkertainen: kukin jäsen valitsee ehdokaslistalta kuusi mielestään tärkeintä autouutuutta.

Tärkein valintaperuste Vuoden Auto Suomessa -arvonimen voittajalle on rahalle saatava vastine, jonka tuomari voi määritellä oman näkemyksensä mukaan. Seuraavaksi tärkeimpinä ovat edistyksellinen tekniikka ja turvallisuutta lisäävät uudet varusteet.

Muina perusteina tuomari voi käyttää täysin oman painotuksensa mukaan tärkeinä pitämiään ominaisuuksia, kuten ajettavuutta, laatua, mukavuutta, taloudellisuutta, tiloja tai ulkonäköä.

Toisella kierroksella tuomarilla on käytettävissä 15 ääntä, jotka hän saa jakaa haluamallaan tavalla finalistien kesken.

Yksi finalisteista pitää nostaa voittajaksi, ja sille saa antaa enintään kuusi ääntä. Jokaiselle ehdokkaalle ei tarvitse antaa ääniä.

Äänet pystyy jakamaan esimerkiksi 0–6–0–4–0–5–0 tai yhtä hyvin 2–2–4–2–3–2–0.

Jokaista ääniä saanutta autoa pitää perustella yhdellä lauseella.