Vuoden Auto Suomessa 2023

Vuoden Auto Suomessa 2023:n päivämäärät

• 1.11. lopullinen ehdokaslista julkistetaan
• 2.11. ensimmäinen koeajopäivä, Air Hotel Nummela, koeajettavana kaikki ehdokkaat
• 6.11. ensimmäinen äänestyskierros päättyy
• 9.11. toiselle kierrokselle päässeet ehdokkaat julkistetaan
• 16.11. toinen koeajopäivä, Air Hotel Nummela, koeajettavana kuusi finalistia
• 18.11. toinen äänestyskierros päättyy
• 25.11. Vuoden Auto Suomessa 2023 julkistetaan

Škoda Enyaq on Vuoden Auto Suomessa 2022

Škoda teki huikean hattutempun, sillä se voitti Vuoden Auto Suomessa -tittelin jo kolmantena peräkkäisenä vuonna. Ennen Enyaqia voittajia olivat Octavia (2021) ja Kamiq (2020). Kuva Jari Kohonen

Vuoden Auto Suomessa 2022 -äänestyksen ensimmäiselle kierrokselle hyväksyttiin mukaan 27 ehdokasta. Toiselle kierrokselle eli finaaliin jatkoi kuusi uutuutta, joista peräti neljä oli sähköautoja. Tasaväkinen kamppailu voitosta käytiin polttomoottorisen Mercedes-Benzin C-sarjan ja sähköauto Škoda Enyaqin välillä, ja taisto päättyi jälkimmäisen voittoon.

Päätyökseen autoista ja liikenteestä kirjoittavia toimittajia edustava Auto- ja liikennetoimittajat ry valitsi kahdeksannen kerran Vuoden Auton Suomessa. Tuomareina ovat yhdistyksen 102 jäsentä, joista 55 osallistui äänestykseen molemmilla kierroksilla. Yhdistyksen kuorma-autoista ja moottoripyöristä kirjoittavat sekä pitkään eläkkeellä olleet jäsenet jättäytyivät pois äänestyksestä.

Ensimmäisellä kierroksella olivat mukana kaikki marraskuun alun 2020 jälkeen ja ennen lokakuun loppua 2021 Suomessa myyntiin tulleet täysin uudet automallit, jotka olivat tuomariston koeajettavana Nummelassa marraskuun alussa. Tuomaristona toimineet AuLin jäsenet valitsivat kukin mielestään kuusi tärkeintä uutuutta. Äänet laskettiin yhteen ja kuusi tuomareilta eniten ääniä saanutta ehdokasta jatkoi finaaliin.

Automarkkinoiden nopeasta muutoksesta kertoo hyvin se, että ensimmäisellä kierroksella yli puolet (14) oli sähköautoja. Kaikki mukana olleet ehdokkaat saivat ääniä vähintään kahdelta tuomarilta. Uutuusanti oli niin mainio, että kuuden parhaan valinta oli vaikeaa.

Tärkeimpänä kriteerinä Vuoden Autoa valittaessa on rahalle saatava vastine, jonka jokainen tuomari määrittelee oman näkemyksensä mukaan. Niinpä aivan finaaliin päässeiden kannoilla olivat sekä halvin ehdokas, Dacia Sandero, että kallein ehdokas, Mercedes-Benz EQS. Rahalle saatavan vastineen lisäksi jokainen tuomariston jäsen painottaa tärkeinä pitämiään ominaisuuksia, kuten teknisiä innovaatioita, ajettavuutta, tiloja ja turvallisuutta.

Finaalikierrokselle edenneet kuusi ehdokasta (neljä sähköautoa ja kaksi lataushybridinä saatavaa polttomoottorista autoa), vietiin vielä marraskuun lopulla Nummelaan perusteellista tutustumista varten. Sen jälkeen ensimmäisellä kierroksella äänestäneet tuomariston jäsenet jakoivat toisessa äänestyksessä ehdokkaille 15 ääntä.

Kuudesta ehdokkaasta yksi piti nostaa voittajaksi, jolle sai antaa enintään kuusi ääntä. Äänestyksessä kärkikaksikko, Škoda Enyaq ja Mercedes-Benzin C-sarja nousi muiden yläpuolelle. Kia EV6, Polestar 2 ja Hyundai Ioniq 5 muodostivat tiiviin kolmikon, jolle Peugeot 308 jäi vähän.

Škoda Enyaq keräsi tuomareilta eniten ykkössijoja (18), mutta Mercedes-Benzin C-sarja sai vain kaksi vähemmän. Ykkössijoilla mitaten kolmas oli Peugeot 308 ennen Polestar 2:ta.

Vuoden Auto Suomessa 2022 -lopputulokset:

1. Škoda Enyaq (184 pistettä)
2. Mercedes-Benz C-sarja (174 pistettä)
3. Kia EV6 (124 pistettä)
4. Polestar 2 (122 pistettä)
5. Hyundai Ioniq 5 (119 pistettä)
6. Peugeot 308 (102 pistettä)

Lue kaikki Vuoden Auto Suomessa -tiedotteet täältä.

Vuoden Auto Suomessa 2022 -finalistit ovat Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Mercedes-Benz C-sarja, Peugeot 308, Polestar 2 ja Škoda Enyaq. Finalistit asettuivat ryhmäkuvaan Nummelan lentokentälle toisen koeajopäivän yhteydessä. Kuva Jari Kohonen

Vuoden Auto Suomessa 2022:n 2. koeajopäivä 24.11.

Vuoden Auto Suomessa 2022:n toinen koeajopäivä keräsi keskiviikkona 24.11. Air Motel Nummelaan 33 auto- ja liikennetoimittajaa sekä 19 automaahantuojien edustajaa.

Koeajettavana olivat kaikki kuusi Vuoden Auto Suomessa 2022 -finalistia yhteensä 21 auton voimin.

Tiedote 10.11.2021

Sähköautot ottivat vallan Vuoden Auto Suomessa 2022 -valinnassa

Vuoden Auto Suomessa 2022:n ensimmäinen äänestyskierros painotti sähköautojen merkitystä uutuuksien joukossa, sillä kaikki finalistit ovat ladattavia. Kaksi kolmasosaa eli neljä kuudesta on sähköautoja ja loput ovat saatavissa lataushybridinä.

Vuoden Auto Suomessa 2022 -titteliä tavoittelemaan lähteneestä 27 uutuudesta peräti 14 oli sähköautoja. Ainoastaan kahteen ehdokkaaseen ei ole saatavissa sähköistettyä voimalinjaa.

Kun ensimmäisen kierroksen jälkeen finalistikuusikot koottiin yhteen, saatiin selville loppukilpailuun jatkavat. Ne ovat aakkosjärjestyksessä Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Mercedes-Benz C-sarja, Peugeot 308, Polestar 2 ja Škoda Enyaq.

Lue kaikki VAS-tiedotteet täältä.

Vuoden Auto Suomessa 2022:n 1. koeajopäivä 3.11.

Vuoden Auto Suomessa 2022:n ensimmäinen koeajopäivä keräsi keskiviikkona 3.11. Air Motel Nummelaan lähes 50 auto- ja liikennetoimittajaa sekä yli 50 automaahantuojien edustajaa.

Koeajettavana olivat kaikki 27 Vuoden Auto Suomessa 2022 -ehdokasta. Yhteensä koeajettavana oli 55 autoa.

Vuoden Auto Suomessa 2022 -ehdokkaat Nummelan lentokentällä 3.11.2021 järjestetyssä ensimmäisessä koeajopäivässä. Kuva AuLi/Jari Kohonen

Vuoden Auto Suomessa 2022 -ehdokkaat

Toyota Yaris Cross
Volkswagen ID.4

Vuoden Auto Suomessa 2022 -äänestys

Äänestys suoritetaan edellisvuosien tapaan kahdella kierroksella, joista toiseen pääsevät ensimmäisen kierroksen kuusi parasta autoa.

Arvonimestä kilpailevat edellisen vuoden marraskuun alun ja kuluvan vuoden lokakuun lopun välillä myyntiin tulleet uutuusmallit. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ehdolla olevan automallin hinnat pitää olla julkistettu lokakuun loppuun mennessä ja mallin oltava myynnissä Suomessa ennen vuodenvaihdetta. Myynnissä ololla tarkoitetaan sitä, että auto on hinnoiteltu ja jälleenmyyjät ottavat tilauksia vastaan.

Mallin on myös oltava nk. täysin uusi, eli kasvojenkohennus, uudet moottorivaihtoehdot tai uudet koriversiot eivät riitä.

Lisäksi ehtona on, että autot ovat fyysisesti AuLin jäsenten koeajettavissa ensimmäisessä koeajopäivissä 1.11., ja jos malli etenee finaalikierrokselle, myös toisessa koeajopäivässä 24.11.

Vuoden Auto Suomessa 2022 – äänestyksen kulku

Äänestys suoritetaan edellisvuosien tapaan kahdella kierroksella.

Ensimmäinen kierros on hyvin yksinkertainen: kukin jäsen valitsee 1.11. julkistettavalta autolistasta kuusi mielestään tärkeintä autouutuutta.

Tärkein valintaperuste Vuoden Auto Suomessa 2022 -arvonimen voittajalle on rahalle saatava vastine, jonka tuomari voi määritellä oman näkemyksensä mukaan. Seuraavaksi tärkeimpinä ovat edistyksellinen tekniikka ja turvallisuutta lisäävät uudet varusteet.

Muina perusteina tuomari voi käyttää täysin oman painotuksensa mukaan tärkeinä pitämiään ominaisuuksia, kuten ajettavuutta, laatua, mukavuutta, taloudellisuutta, tiloja tai ulkonäköä.

Toisella kierroksella tuomarilla on käytettävissä 15 ääntä, jotka hän saa jakaa haluamallaan tavalla finalistien kesken.

Yksi finalisteista pitää nostaa voittajaksi, ja sille saa antaa enintään kuusi ääntä. Jokaiselle ehdokkaalle ei tarvitse antaa ääniä.

Äänet pystyy jakamaan esimerkiksi 0–6–0–4–0–5–0 tai yhtä hyvin 2–2–4–2–3–2–0.

Jokaista ääniä saanutta autoa pitää perustella yhdellä lauseella.