Vuoden auto- ja liikennekuva 2022

Vuoden auto- ja liikennekuva 2022 oli Markus Pentikäisen "Auto Illuminate 2".

Harry Kuurio, "Maailmat ajassa"
Jari Kohonen, "Esapekan kommellus"
Markus Pentikäinen palkittiin Auto- ja Liikennegaalassa.

Vuoden auto- ja liikennekuva 2022 -kilpailuun osallistui lähes 20 AuLin jäsentä yhteensä 72 kuvalla. Tuomarina toiminut Aamulehden vastaava päätoimittaja Jussi Tuulensuu valitsi voittajaksi freelancerkuvaaja Markus Pentikäisen kuvan ”Auto Illuminate 2”. Muut palkitut kuvat olivat Harry Kuurion ”Maailmat ajassa” ja Jari Kohosen ”Esapekan kommellus”.

Tuulensuu luonnehti Markus Pentikäisen "Auto Illuminate 2" kuvaa näin: "Markus Pentikäisen tavaramerkki ovat lokaatiot ja dramatiikka, tällä kertaa Aurajoen ranta, jossa historiallinen fregatti Suomen Joutsen on saanut edustalleen sähköauto Hyundai Ioniq 5:n. Ioniqin vahvuus on, että siitä saa kunnolla virtaa ulos, ja tässä kuvassa auto valaisee itseään ja Suomen Joutsenta kolmella 1,2 kilowatin ledivalolla."

Harry Kuurio "Maailmat ajassa" -kuvaa Tuulensuu luonnehti näin: "Epäurbaani kuvausympäristö, koneen ja eläinten kontrasti. Hyvin hyödynnetty tilanne, josta valittu sommittelultaan erinomainen hetki."

Jari Kohosen "Esapekan kommellus" -kuvaa Tuulensuu arvioi näin: "Katse kiinnittyy Toyota-kuljettaja Esapekka Lapin silmiin, jotka kertovat paljon. Vasta sen jälkeen huomaa kuvan ”kehyksistä”, että pikataival ei ole ehkä ollut kaikkein helpoin. Lappi kaatoi autonsa Jyväskylän MM-rallin toiseksi viimeisellä erikoiskokeella ja joutui ajamaan viimeisen ilman tuulilasia. ”Kyllä sinne vähän tuuli sisälle. Kattokin hävisi ensimmäisessä kiihdytyksessä, kun vitosen löi sisään”, Lappi kommentoi Iltalehdelle."

Visuaalisen palkintoluokan kummina Grano Diesel lahjoittaa kolmelle finalistille suurkuvatulosteet heidän upeista valokuvistaan.