VAS 2018

Lehdistötiedote 13.12.2017

VUODEN AUTO SUOMESSA 2018 ON SEAT IBIZA

Auto- ja liikennetoimittajat ry (AuLi) on puhunut: vuoden tärkein autouutuus Suomessa on Seat Ibiza. Voittaja julkistettiin 13. joulukuuta aiempaa näyttävämmässä Auto- ja Liikennegaalassa, jossa tunnustuksia jaettiin yhteensä yhdeksässä palkintoluokassa Suomi 100 -hengessä.

Suomessa päätyökseen autoista ja liikenteestä kirjoittavia toimittajia edustava Auto- ja liikennetoimittajat ry valitsi merkittävimmän uuden automallin nyt neljäntenä vuonna peräkkäin. Kahdessa vaiheessa toteutettuun äänestykseen osallistui kaikkiaan 56 yhdistyksen jäsentä.

Ensimmäisellä kierroksella olivat mukana kaikki marraskuun alun 2016 jälkeen ja ennen lokakuun 2017 loppua Suomessa myyntiin tulleet uudet automallit. Ehdolle asettui ennätykselliset 39 mallia, joten tuomariston rooli oli tänä vuonna erityisen haastava.

Raatilaiset pääsivät tutustumaan ehdokkaisiin Nummelan lentokentällä järjestetyssä koeajopäivässä, jonka jälkeen äänestettiin, mitkä kuusi autoa pääsevät loppukilpailuun. Ratkaiseva toisen kierroksen äänestys oli vuorossa finalistiautot sisältäneen toisen koeajopäivän jälkeen.

Toisella äänestyskierroksella jokaisella raatilaisella oli käytössään 15 ääntä, jotka sai jakaa haluamallaan tavalla kuuden ehdokkaan kesken. Yksi kuudesta ehdokkaasta oli nostettava voittajaksi, ja sille sai antaa enintään kuusi ääntä.

Auton uutuusarvon ohella Vuoden Auto Suomessa -äänestyksen tärkeimpänä valintaperusteena on rahalle saatava vastine. Lisäksi arvioidaan ajettavuutta, mukavuutta, tiloja, teknistä edistyksellisyyttä sekä ympäristöystävällisyyttä. Myös muotoilua painotetaan arvioinneissa.

Autot jakautuivat äänestyksessä selkeästi kahteen ryhmään, ja ykköstila ratkesi vaivaisen viiden pisteen erolla. Tuomaristo kehui voittaja Seat Ibizaa pikkuautoksi, jossa hinta ja ominaisuudet kohtaavat houkuttelevalla tavalla. Etenkin auton ajettavuutta ylistettiin, ja myös pirteä muotoilu sai kiitosta.

Seat Ibiza sai äänestäjiltä myös selvästi eniten ykkössijoja. Peräti 17 tuomariston jäsentä asetti Seatin omassa äänestyksessään voittajaksi, kun muiden ensimmäiset sijat jakautuivat järjestyksessä Škoda 13, Kia 9, Volvo 7, Opel 5 ja Volkswagen 5.

Yleisöäänestyksessä Vuosisadan Liikennevaikuttajaksi nousi televisiosta tuttu liikennevalistaja Ensio "Enska" Itkonen (1926–2010). Vuosisadan Liikenneteoksi kansa valitsi jalankulkijan heijastimen, jonka keksi yli 50 vuotta sitten maanviljelijä Arvi Lehti (1912–1972). Vuosisadan Liikenneteko on itsenäisyyden juhlavuoden liikenneturvallisuushanke.

Vuoden Auto Suomessa 2018 lopputulokset:

1. Seat Ibiza (178 p.)
2. Škoda Kodiaq (173 p.)
3. Volvo XC60 (156 p.)
4. Volkswagen T-Roc (113 p.)
5. Kia Stinger (111 p.)
6. Opel Insignia (109 p.)

Auto- ja Liikennegaalassa palkitut:

Auto- ja liikennekuva 2017

Sähköposti: jukka.suomela@autojaliikennegaala.fi

Lehdistötiedote 23.11.2017

VUODEN AUTO SUOMESSA 2018 -FINALISTIT SELVILLÄ

Auto- ja liikennetoimittajien Vuoden Auto Suomessa 2018 -äänestys huipentuu: toiselle kierrokselle jatkaa kuusi kuumaa uutuutta. Voittaja julkistetaan 13.12. järjestettävässä Auto- ja Liikennegaalassa.

Peräti 39 kiinnostavaa ehdokasta kaikista mahdollisista autoluokista, ja vain kuusi uutuusmallia pitäisi äänestää finaaliin. Ei mikään helppo tehtävä, totesivat Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenet, jotka valitsevat vuoden tärkeimmän autouutuuden jo neljäntenä vuonna peräkkäin.

Perusteellisen ehdokkaisiin tutustumisen jälkeen autojournalistien näkemys oli kuitenkin selvä. Kun ensimmäisen kierroksen äänet laskettiin yhteen, jatkoon selvisivät aakkosjärjestyksessä Kia Stinger, Opel Insignia, Seat Ibiza, Škoda Kodiaq, Volkswagen T-Roc ja Volvo XC60.

Kilpailu osoittautui lopulta hyvin tasaväkiseksi, sillä kokonaan ilman ääniä jäi ainoastaan kaksi uutuusmallia. Merkillepantavaa on myös se, että nyt valitut kuusi finalistia ovat luonteeltaan varsin erityyppisiä – mukana on niin näppäriä, muhkeita, järkeviä kuin elämyksellisempiäkin autoja.

Auton uutuusarvon ohella Vuoden Auto Suomessa -äänestyksen tärkeimpänä valintaperusteena on rahalle saatava vastine. Lisäksi arvioidaan auton muita ominaisuuksia kuten ajettavuutta, mukavuutta, tiloja, teknistä edistyksellisyyttä sekä ympäristöystävällisyyttä. Myös muotoilua painotetaan arvioinneissa.

Toinen, ratkaiseva äänestys käynnistyy nyt välittömästi, kun ensimmäisen kierroksen tulokset on julkaistu. Finaalikierroksella Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenillä on käytettävissään 15 ääntä, jotka he voivat jakaa haluamallaan tavalla. Yksi kuudesta ehdokkaasta on nostettava omassa pistejaossa voittajaksi, mutta toisaalta kaikille ei tarvitse antaa pisteitä.

Eniten ääniä saanut automalli palkitaan arvostetulla Vuoden Auto Suomessa 2018 -tittelillä. Voittaja julkistetaan 13. päivä joulukuuta Helsingin Messukeskuksessa järjestettävässä Auto- ja Liikennegaalassa. Lähes loppuunmyydyn gaalan kohokohtia ovat myös Vuosisadan Liikenneteon ja Vaikuttajan palkitsemiset sekä auton arvonta.

ELASTINEN VIIHDYTTÄJÄNÄ GAALASSA

Viihteen vetonaulana gaalalavalla nähdään kaikkien rakastama rap-artisti Elastinen bändeineen. Juontoihin antavat vauhtia Euroopan nopein nainen, kilpa-autoilija Emma Kimiläinen ja ralliekspertti Pekka Kaidesoja. Gaalan huippuhetket ovat nähtävissä MTV3-kanavalla lauantaina 16.12. klo 14.40 alkaen ja uudestaan heti seuraavana päivänä sunnuntaina 17.12. klo 11.30.

Auto- ja Liikennegaalan pääyhteistyökumppaneita ovat Continental, Grano Diesel, LähiTapiola ja Santander. Muita kumppaneita ovat mm. Clear Channel, Gredi, Letterbox, Messukeskus, Moottori, MTV3, Tori.fi ja V-Traffic sekä Laajasalon Opisto. Tapahtuman toteutuksesta vastaavat Autotuojat ja -teollisuus sekä Event Management Group yhdessä Auto- ja liikennetoimittajien kanssa.

Vuoden Auto Suomessa -toimikunnan puheenjohtaja
Auto- ja liikennetoimittajat AuLi ry
Sähköposti: jussi.saarinen@moottori.fi

Sähköposti: jukka.suomela@autojaliikennegaala.fi

LEHDISTÖTIEDOTE 31.10.2017

VUODEN AUTO SUOMESSA 2018 -EHDOKKAAT

Vuoden Auto Suomessa 2018 -palkinnosta kilpailee peräti 39 uutuusmallia. Voittaja julkistetaan Auto- ja Liikennegaalassa, joka järjestetään 13. päivä joulukuuta Messukeskuksessa Helsingissä.

Onko se pieni ja trendikäs katumaasturi? Entä järkevä ja tasapainoinen perheauto? Vai viekö uudenlainen urheilullisuus koko potin? Jännitys tiivistyy, kun Auto- ja liikennetoimittajat ry:n yli sata journalistia valitsevat vuoden tärkeimmän uutuusmallin jo neljäntenä vuonna peräkkäin.

Tänä vuonna äänestyksen ensimmäiselle kierrokselle muodostui todellinen uutuustulva, sillä mukaan saatiin kaikkiaan 39 uunituoretta automallia. Kun toiselle kierrokselle pääsee vain kuusi ehdokasta, äänestäjillä on edessään poikkeuksellisen haastava tehtävä.

Ehdokkaat jakautuvat miltei kaikkiin olemassa oleviin autoluokkiin, ja joukossa on lukuisia aivan viime hetkellä maahan saapuneita malleja. Aiempien vuosien tapaan ehtona on, että autot ovat äänestyshetkellä myynnissä Suomessa.

Auton uutuusarvon ohella raatilaisten tärkeinä valintaperusteina ovat rahalle saatava vastine sekä muut ominaisuudet, kuten ajettavuus, mukavuus, tilat, tekninen edistyksellisyys sekä ympäristöystävällisyys. Eikä muotoilun merkitystäkään pidä unohtaa.

Kuusi finaalikierrokselle päässyttä ehdokasta, joiden joukosta Vuoden Auto Suomessa 2018 valitaan, julkistetaan marraskuun 23. päivänä. Tällöin alkaa toinen äänestyskierros: mikä hyvistä autoista onkaan se kaikkein paras?

VOITTAJA JULKISTETAAN AUTO- JA LIIKENNEGAALASSA JOULUKUUSSA

Auto- ja liikennetoimittajien äänestyksen tulokset julkistetaan joulukuun 13. päivänä järjestettävässä gaalassa, johon Suomen itsenäisyyden juhlavuosi tuo mukanaan uutta sisältöä nimeä myöten.

Aiemmin Vuoden Auto Suomessa -gaalana tunnettu juhla kokoaa nyt entistä laajemmin autoalan edustajien ohella myös liikenneväkeä yhteiseen tapahtumaan. Gaalan toisena pääpalkintona jaetaan tunnustus Vuosisadan Liikenneteko -yleisöäänestyksen voittajalle.

Auto- ja Liikennegaalasta eli AuLi-gaalasta näytetään runsaan puolen tunnin kooste MTV3-kanavalla Aulin nimipäivänä 16.12. klo 14.30 alkaen. Gaalan juontaa edellisistä VAS-gaaloista tuttu Pekka Kaidesoja yhdessä kilpa-autoilijanakin tunnetun Emma Kimiläisen kanssa.

Palkitsemisten ja tunnustusten lomassa gaalavieraille on luvassa viihdettä Suomen huipulta. Uudistuneen Auto- ja Liikennegaalan järjestelyistä vastaavat Autotuojat ja -teollisuus sekä Event Management Group Oy yhdessä Auto- ja liikennetoimittajien yhdistyksen kanssa.

VAS-toimikunnan puheenjohtaja
Sähköposti: jussi.saarinen@moottori.fi

Sähköposti: jukka.suomela@autojaliikennegaala.fi

Vuoden Auto Suomessa 2018 -finalistit:

Kia Stinger
Opel Insignia
Škoda Kodiaq
Volkswagen T-Roc
Volvo XC60

Vuoden Auto Suomessa 2018 ehdokkaat:

Alfa Romeo Stelvio
Audi Q5