Auto- ja liikennetoimittajat ry:n historiaa

AuLin julkilausuma 2.12.2024: Suomen ajokorttilainsäädäntöön pitää saada EU-direktiivin mukainen sähköautomuutos

Auto- ja liikennetoimittajat ry esittää, että Suomen ajokorttilainsäädäntöön pitää saada EU-direktiivin mukainen sähköautomuutos.

Sähköautot ovat teknisen rakenteensa puolesta polttomoottoriautoja painavampia, mutta korkeammasta kokonaismassasta huolimatta sähköautoissa on vähemmän kantavuutta kuin polttomoottoriautoissa.

Tästä syystä EU:n ajokorttidirektiivi sallii vaihtoehtoisia käyttövoimia käyttävien ajoneuvojen, käytännössä sähköautojen, ajamisen B-luokan ajokortilla, vaikka ajettavan ajoneuvon kokonaismassa on yli 3 500 kiloa mutta enintään 4 250 kiloa.

EU:n ajokorttidirektiivi 2006/126:n mukainen käytäntö on otettu käyttöön kansallisessa lainsäädännössä noin puolessa EU-maista ja kaikissa Pohjoismaissa Suomea lukuun ottamatta. Suomessa kokonaismassaltaan yli 3 500 kilon painoisen ajoneuvon ajaminen edellyttää kuorma-auton C-korttia tai vähintään kevytkuorma-auton C1-korttia.

Suomalainen ajokorttilainsäädäntö hankaloittaa erityisesti ammattikäytössä olevien sähköpakettiautojen ajoa, koska painavat akkupaketit nostavat auton kokonaismassan helposti yli 3 500 kilon. Näin tavallisen, mutta sähkökäyttöisen, pakettiauton ajamiseen vaaditaan kuorma-auton ajokortti.

Sähköistämisen vaatimus ulottuu moniin kuljetuspalveluiden kilpailutuskäytäntöihin julkisissa hankinnoissa. Omamassojen nousun vuoksi B-kortilla ajettavien sähköautojen kokonaismassoja olisi nostettava, jotta niiden hyötykuormat eivät pienentyisi vastaaviin polttomoottoriautoihin verrattuna. Ilman tätä korotusta kuljettajien löytäminen keskeisille aloille, kuten koululaiskuljetuksiin sekä lukuisiin kunnallisiin huolto- ja tavarakuljetuksiin, vaikeutuu merkittävästi.

”Auto- ja liikennetoimittajat ry näkee tärkeänä, että Suomessa otetaan muiden Pohjoismaiden tapaan käyttöön EU-direktiivin mukainen kansallinen ajokorttilainsäädäntö. Tämä tarkoitta sitä, että ajoneuvoteknisesti yli 3 500 kilon ajoneuvot olisivat yhä kevytkuorma-autoja, mutta sähköisellä käyttövoimalinjalla varustettuja ajoneuvoja saisi jatkossa ajaa myös B-luokan ajokortilla”, painottaa yli sadasta auto- ja liikennetoimittajasta muodostuvan toimittajayhdistyksen puheenjohtaja Pentti Rönkkö.

Totuuden torvet – Auto- ja liikennetoimittajien yhdistys AuLin ensimmäiset 50 vuotta

Totuuden torvet -historiikissa on yli 300 sivua ja lähes 200 valokuvaa AuLin 50-vuotiselta taipaleelta.

Tietokirjailija ja autotoimittaja Juha Partasen kirjoittama kirja on aito tietoteos suomalaisesta auto- ja liikennejournalismista, johon liittyvää kollegiaalista yhteisöllisyyttä voidaan tehdyn tutkimustyön valossa pitää kansainvälisestikin ainutlaatuisena.

Totuuden torvet -kirja kertoo mediakentän suurten murrosten ohella paitsi Auto- ja liikennetoimittajat ry:n pitkästä taipaleesta ja monista muistoista, myös rohkeasti alan vaikeista hetkistä ja arkoinakin pidetyistä puheenaiheista.

Kirjassa on yli 300 sivua ja lähes 200 valokuvaa, mutta mukaan ei mahtunut lähellekään kaikkea suunniteltua, toivottua tai edes jo kertaalleen valmiiksi koostettua. Jokaiseen julkaistuun lehtijuttuunkin on jossain kohtaa laitettu piste, ja sama tehtiin myös AuLin historiikin kohdalla, joka valmistui sopivasti yhdistyksen 50-vuotisjuhlavuoden huipennukseksi.

Totuuden torvet on kirja tuhansien autojen miehistä ja muutamasta naisesta, joita on puolen vuosisadan ajan yhdistänyt paitsi auto- ja liikennetoimittajan ammatti myös yhdistys, jota kutsutaan tuttavallisesti AuLiksi.

Vaikka Auto- ja liikennetoimittajat ry syntyi dramaattisesti ja yhdistys kävi 1980- ja 1990-lukujen vaihteessa romahduksen partaalla, AuLin historian merkittävimmät kiistat on käyty siitä, ketkä kelpaavat sen jäseniksi ja ketkä eivät.

Yhdistyksenä AuLi on pyrkinyt koko historiansa ajan tukemaan jäseniään heidän vaativassa työssään, joka autotoimittajan ammattiin liittyvästä glooriasta huolimatta vaatii paljon arkista puurtamista.

Totuuden torvet -historiikki kertoo AuLin väliin aika kivisestäkin tiestä, sinnikkäiden edusmiesten järjestämistä lukemattomista tilaisuuksista ja tapahtumista sekä monista käänteistä, joissa ei ole aina tiennyt, pitäisikö itkeä vai nauraa…

Juha Partasen tuottaman tekstin viimeistelivät kansien väliin graafikko Toni Lindström, kuvatoimittaja Marko Mäkinen ja kustannustoimittaja Pekka Virtanen.

Auto- ja liikennetoimittajat ry:n kustantaman kovakantisen kirjan ISBN-numero on 978-952-94-5068-8. Kirjan suositushinta ilman postituskuluja on 39 euroa. Kirja on tilattavissa AuLin sihteeriltä Pekka Virtaselta (pekka.virtanen (at) pevitext.fi).

Totuuden torvet
-historiikin tilaaminen


Auto- ja liikennetoimittajat ry:n kustantaman yhdistyksen historiikinsuositushinta ilman postituskuluja on 39 euroa. Kirjaan liittyvät huomiot ja tilaukset lähetetään osoitteeseen autoja.liikennetoimittajat@gmail.com

Ammattina autot ja liikenne
AuLin historiaa käsittelevä sähköinen kirja Ammattina autot ja liikenne avautuu, kun klikkaat oheista kirjan kansikuvaa. Huomaa, että kyseessä ei ole Totuuden torvet -historiikin sähköinen versio.

AuLin historiikki
i-maailmassa


Mene iPadin, iPhonen tai Mac-tietokoneen iBooks-ohjelmalla iBooks-ohjelman kauppaan eli storeen ja kirjoita kirjan nimi "Ammattina autot ja liikenne" -hakukenttään. Lataa teos omalle laitteellesi. Kirja on ilmainen.