Auto- ja liikennetoimittajat ry:n historiaa

Totuuden torvet – Auto- ja liikennetoimittajien yhdistys AuLin ensimmäiset 50 vuotta

Totuuden torvet -historiikissa on yli 300 sivua ja lähes 200 valokuvaa AuLin 50-vuotiselta taipaleelta.

Tietokirjailija ja autotoimittaja Juha Partasen kirjoittama kirja on aito tietoteos suomalaisesta auto- ja liikennejournalismista, johon liittyvää kollegiaalista yhteisöllisyyttä voidaan tehdyn tutkimustyön valossa pitää kansainvälisestikin ainutlaatuisena.

Totuuden torvet -kirja kertoo mediakentän suurten murrosten ohella paitsi Auto- ja liikennetoimittajat ry:n pitkästä taipaleesta ja monista muistoista, myös rohkeasti alan vaikeista hetkistä ja arkoinakin pidetyistä puheenaiheista.

Kirjassa on yli 300 sivua ja lähes 200 valokuvaa, mutta mukaan ei mahtunut lähellekään kaikkea suunniteltua, toivottua tai edes jo kertaalleen valmiiksi koostettua. Jokaiseen julkaistuun lehtijuttuunkin on jossain kohtaa laitettu piste, ja sama tehtiin myös AuLin historiikin kohdalla, joka valmistui sopivasti yhdistyksen 50-vuotisjuhlavuoden huipennukseksi.

Totuuden torvet on kirja tuhansien autojen miehistä ja muutamasta naisesta, joita on puolen vuosisadan ajan yhdistänyt paitsi auto- ja liikennetoimittajan ammatti myös yhdistys, jota kutsutaan tuttavallisesti AuLiksi.

Vaikka Auto- ja liikennetoimittajat ry syntyi dramaattisesti ja yhdistys kävi 1980- ja 1990-lukujen vaihteessa romahduksen partaalla, AuLin historian merkittävimmät kiistat on käyty siitä, ketkä kelpaavat sen jäseniksi ja ketkä eivät.

Yhdistyksenä AuLi on pyrkinyt koko historiansa ajan tukemaan jäseniään heidän vaativassa työssään, joka autotoimittajan ammattiin liittyvästä glooriasta huolimatta vaatii paljon arkista puurtamista.

Totuuden torvet -historiikki kertoo AuLin väliin aika kivisestäkin tiestä, sinnikkäiden edusmiesten järjestämistä lukemattomista tilaisuuksista ja tapahtumista sekä monista käänteistä, joissa ei ole aina tiennyt, pitäisikö itkeä vai nauraa…

Juha Partasen tuottaman tekstin viimeistelivät kansien väliin graafikko Toni Lindström, kuvatoimittaja Marko Mäkinen ja kustannustoimittaja Pekka Virtanen.

Auto- ja liikennetoimittajat ry:n kustantaman kovakantisen kirjan ISBN-numero on 978-952-94-5068-8. Kirjan suositushinta ilman postituskuluja on 39 euroa. Kirja on tilattavissa AuLin sihteeriltä Pekka Virtaselta (pekka.virtanen (at) pevitext.fi).

AuLille 16.12.2021 viisi uutta kunniajäsentä

Klaus Bremer, Kai Lauri Bremer, Matti Järvi, Matti Korjula ja Jukka Miettinen ovat AuLin uudet kunniajäsenet. Kuva Jari Kohonen

Auto- ja liikennetoimittajat ry kutsui 50-vuotisjuhlassaan 16.12.2021 yhdistyksen uusiksi kunniajäseniksi Kai Lauri Bremerin, Klaus Bremerin, Matti Järven, Matti Korjulan ja Jukka Miettisen. Kaikki uudetkunniajäsenet ovat olleet mukana yhdistyksen toiminnassa sen perustamisesta lähtien eli vuodesta 1971 alkaen.

Totuuden torvet
-historiikin tilaaminen

Auto- ja liikennetoimittajat ry:n kustantaman yhdistyksen historiikinsuositushinta ilman postituskuluja on 39 euroa. Kirjaan liittyvät huomiot ja tilaukset lähetetään osoitteeseen autoja.liikennetoimittajat@gmail.com

Ammattina autot ja liikenne
AuLin historiaa käsittelevä sähköinen kirja Ammattina autot ja liikenne avautuu, kun klikkaat oheista kirjan kansikuvaa. Huomaa, että kyseessä ei ole Totuuden torvet -historiikin sähköinen versio.

AuLin historiikki
i-maailmassa

Mene iPadin, iPhonen tai Mac-tietokoneen iBooks-ohjelmalla iBooks-ohjelman kauppaan eli storeen ja kirjoita kirjan nimi "Ammattina autot ja liikenne" -hakukenttään. Lataa teos omalle laitteellesi. Kirja on ilmainen.