Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenet

Auto- ja liikennetoimittajat ry. toimii päätoimisten auto- ja liikennealan toimittajien yhdyssiteenä. AuLissa on reilut sata jäsentä.

Suru-uutinen: AuLin kunniajäsen Matti Järvi 11.4.1939–22.11.2022

Matti Järvi 11.4.1939–22.11.2022

Autoinsinööri, toimittaja Matti Järvi kuoli 22. marraskuuta Helsingissä sairauskohtaukseen. Hän oli 83-vuotias.

Auto- ja liikennetoimittaja Matti Järvi oli keskeisimpiä autojournalisteja nopeasti autoistuvassa Suomessa. Hän oli mukana kehittämässä autolehdistöä kriittiseksi autontarvitsijaa auttavaksi mediaksi.

Näkyvimmän työnsä Matti Järvi teki luomalla ja kehittämällä Moottoriviesti-lehdessä ja sittemmin Tuulilasi-lehdessä asemansa vakiinnuttaneesta henkilöautojen Kestotestistä lukijoiden suosiman juttukokonaisuuden. Sen rakentavan kriittinen ote löysi pian ystävänsä.

Matti Järvi osallistui merkittävästi myös muuhun testaustoimintaan, ja koeajot olivat hänelle tärkeitä. Käytännön taitojen lisäksi yksi Matin valteista oli laaja teoreettinen tietämys, joka antoi pohjan mitä moninaisimpiin keskusteluihin ja sovelluksiin.

Matti Järvelle läheisiä olivat myös testien mittausten tarkkuus. Hän koki uransa aikana muun muassa mittauslaitteiden huiman kehityksen.

Matti Järvi oli nuorena myös innokas autourheilumies, ja esimerkiksi Keimolan rata tuli hänelle tutuksi niin testien kuin kilpailujen kautta. Matti Järvi oli Auto- ja Liikennetoimittajat ry:n jäsen yhdistyksen perustamisesta eli vuodesta 1971 alkaen, ja AuLin puheenjohtajana hän toimi 1973 ja 1985–87.

Matti Järvelle läheistä oli musiikki, eikä piano ollut vain kodin koriste.

Ikinuorta Mattia jäivät kaipaamaan vaimo, kaksi poikaa perheineen sekä suuri joukko ystäviä, kollegoita ja autoalan toimijoita.

Juha Tolvanen
Kirjoittaja on Matti Järven pitkäaikainen kollega

Suru-uutinen: Pekka Rantanen 7.6.1962–23.10.2022

Pekka Rantanen 7.6.1962–23.10.2022

Viimeinen maalisuora

Ensimmäisen kerran kohtasin Rantasen Pekan sunnuntaina 17. toukokuuta 1992. Suonenjoella ajettiin rallicrossin EM-osakilpailua. Pekka oli kisassa mukana, minä katsoin Urheiluruutua.

Kilpailun A-finaali keskeytyi, kun sarjan kuumakallena tunnettu norjalainen Martin Schanche joutui keskeyttämään ja päätti, että muutkaan eivät jatka. Hän hyppäsi seisomaan kädet levällään keskelle ajorataa.

Kisaa johtanut Pekka väisti sivuun. Se rikkoi hänen Fordinsa ohjauksen. Kisa keskeytettiin. Uusintalähdössä Pekka jäi rikkinäisellä autollaan neljänneksi.

Schanche sai kilpailukiellon. Pekka nappasi yhteispisteissä EM-pronssia.

Kun B-ryhmän ohjukset kiellettiin rallicrossissakin 1993 kauden jälkeen, Pekka lopetti pitkän kilpailu-uransa ja keskittyi muihin asioihin. TM:n leipiin hän tuli 1999.

Ensimmäisen kerran tapasin Pekan 2016, kun itse tulin töihin Tekniikan Maailmaan. Utelin, vieläkö Schanchen lukuisat temppuilut kalvoivat.

Eivät kalvaneet. Schanche oli kuulemma ollut pohjimmiltaan hyvä tyyppi, eikä Suonenjoen kisa ollut muutenkaan liikaa kismittänyt. Se oli racingia, ja racingissa sattuu ja tapahtuu.

Kaikenlaista sattui ja tapahtui myös TM:ssä, mutta sekin oli kai kuin racingia, koska Peku ei pinnaansa poltellut. Sanoi sanottavansa rauhallisesti ja se oli sitten siinä. Yleensä viesti meni perille.

Kesällä Peku täytti 60 vuotta. Perhepiirissä olivat kuulemma kahvitelleet.

Pari viikkoa sitten hän oli saaristossa tuttavien luona kalastamassa. Tarkoitus oli olla taas TM:n autolaboratoriossa viikonlopun jälkeen, mutta toisin kävi.

Sunnuntaina 23.10. kohtalo heilutti Pekka Rantaselle viimeistä kertaa ruutulippua. Sairauskohtaus tuli täysin yllättäen.

Omaisten lisäksi kaipaamaan jäi iso joukko kilpakumppaneita ja ystäviä ja tietysti koko Tekniikan Maailman toimitus.

Jokainen lähtee aikanaan, mutta ei se ikävää hellitä.

Jalka suoraksi siellä yläkerrassa Peku, ja sisäreunaa nuollen ensimmäinen kurvi.

Reijo Ruokanen
Tekniikan Maailman pääkirjoitus 9.11.2022

AUTO- JA LIIKENNETOIMITTAJIEN JÄSENET

AuLin kunniajäsenet

Kai Lauri Bremer, Klaus Bremer, Hannu Karpo, Matti Korjula, Martti Merilinna, Jukka Miettinen ja Kiti Westerback

AuLin jäsenet 23.1.2023

Valentina Ahlavuo, Hannu Ahonen, Lauri Ahtiainen, Pekka Aromaa, Clas von Bell, Olli Blomberg, Harri Blomqvist, Alan Bridger, Jan Enqvist, Tomi Eronen, Vesa Eskola, Heikki Haapaniemi, Janne Halmkrona, Matti Heikura, Pekka Heinonen, Antti Hentinen, Jouni Hievanen, Velimatti Honkanen, Janne Huhtala, Jyrki Hämäläinen, Olli Ihamäki, Bo Ingves, Jaakko Isoniemi, Jyrki Jaala, Toni Jalovaara, Veli-Matti Jalovaara, Marko Jokela, Pekka Kaidesoja, Jari Kainulainen, Kalle Kalaja, Sami Kalsi, Jyrki Karkinen, Markus Kasesmaa, Antti Kautonen, Niko Kettunen, Tero Kiira, Aake Kinnunen, Jari Kohonen, Robert Koistinen, Vesa Koivunen, Eetu Kokkonen, Hannu Krohn, Dan Kronqvist, Jari Kujala, Harry Kuurio, Tero Lahtinen, Jan-Erik Laine, Olli Laitinen, Lauri Larmela, Heikki Laurell, Tommi Lempinen, Antti Liinpää, Hannu Lindell, Toni Lindström, Jarmo Markkanen, Ilpo Mattila, Petri Munukka, Marko Mäkinen, Aimo Niemi, Markus Nieminen, Mauri Nurmi, Harri Onnila, Matti Ouvinen, Jarmo Palokallio, Juha Partanen, Eila Parviainen, Juha Peltonen, Markus Pentikäinen, Pasi Piironen, Risto Pikkupeura, Jari-Pekka Pitkäjärvi, Kari Pitkänen, Henri Posa, Kari Pynnä, Tuomas Rajala, Timo Rintakoski, Niko Rouhiainen, Reijo Ruokanen, Petteri Räsänen, Pentti J. Rönkkö, Jussi Saarinen, Jukka Saastamoinen, Pauli Salokangas, Mika Salomaa,  Jari Sjöman, Reijo Sukola, Petri Suuronen, Juha Tolvanen, Timo Turkula, Jussi Turtiainen, Erkki Vanhanen, Mervi Varonen, Pekka Virtanen, Arto Vänttinen, Rikhard Wacker ja Kari Ylänne

AUTO- JA LIIKENNETOIMITTAJIEN JÄSENTEN EDUSTAMIA TIEDOTUSVÄLINEITÄ

AUTO- JA LIIKENNETOIMITTAJIEN JÄSENYYS

Yhdistyksen tarkoituksena on toimia niiden toimittajien yhdyssiteenä, jotka pääsääntöisesti käsittelevät moottori- ja ajoneuvoliikennettä, moottoriajoneuvoja sekä liikennekulttuuria aikakaus- ja sanomalehdissä, sähköisissä viestimissä tai vapaana toimittajana. Ko. lehdiksi ei katsota liikeyritysten ja järjestöjen asiakas- ja jäsenlehtiä.

Jäseneksi yhdistykseen hyväksytään em. tehtävissä toimiva toimittaja. Jäsenhakemus on toimitettava yhdistyksen hallitukselle kirjallisesti, eli käytännössä vapaamuotoisella sähköpostilla osoitteeseen autoja.liikennetoimittajat (at) gmail.com. Hallituksen on jäsentä hyväksyessään oltava yksimielinen.

Jäsen, joka siirtyy pois em. tehtävistä, katsotaan hallituksen päätöksellä yhdistyksestä erotetuksi.

Jos jäsen on sitä mieltä, ettei enää täytä Auto- ja liikennetoimittajien jäsenyysvaatimuksia, eroilmoitus on kohtelias tapa hoitaa asia pois päiväjärjestyksestä. Samoin on ystävällistä ilmoittaa, jos on siirtynyt virkavapaalle tai perhelomalle.

Kevätkokouksessa 2013 päätettin, että jos aiemmin AuLin jäsenenä ollut henkilö anoo hallitukselta AuLin jäsenyyttä, hallitus voi anomuksesta myöntää vapautuksen liittymismaksusta.

AuLin jäsenehtojen tulkintaohjeet

AuLin jäsenen, jonka työtehtävät sisältävät muuta journalistista työtä kuin sääntöjen 2 §:n ensimmäisessä kappaleessa on määritelty, tulee:

käyttää työajastaan vähintään puolet sääntöjen edellä mainitussa kohdassa määriteltyyn työhön

TAI

toimittaa edustamaansa mediaan säännöllisesti ilmestyvä sääntöjen edellä mainitun kohdan mukaista journalistista työtä edellyttävä auto- tai liikenneosio tai muu säännöllisesti ilmestyvä auto- tai liikennejuttujen kokonaisuus.
(Hyväksytty hallituksen kokouksessa 12.3.2007)

Kun AuLin jäsen jää eläkkeelle tai täyttää 68 vuotta, hän voi halutessaan säilyttää jäsenyyden yhdistyksessä, mutta siirtyy seniorijäseneksi.
(Hyväksytty hallituksen kokouksessa 8.3.2016)

AuLin jäsenmaksut 2020
Liittymismaksu 100 euroa.
Jäsenmaksu 50 euroa.

Jäsenkortti
AuLin uudistetun jäsenkortin saamisen edellytyksenä on että

- jäsen on jäsenkorttia erikseen pyytänyt
- jäsen on toimittanut tuoreen, värillisen passikuvan itsestään yhdistyksen sihteerille
- jäsen on maksanut jäsenmaksunsa (uusi jäsen myös liittymismaksun)

Pyyntö tehdään vapaamuotoisella sähköpostilla osoitteeseen autoja.liikennetoimittajat (at) gmail.com. Samaan osoitteeseen lähetetään myös sähköisessä muodossa oleva passikuva.

Jäsenrekisteri
Tiedot muutoksista yhdistyksen sihteerille.

Jäsenrekisteri sähköisessä muodossa (Excel)
AuLi perii jäsenrekisterin lähettämisestä sähköisessä muodossa korvausta 100 euroa. Tilaukset yhdistyksen sihteeriltä (ks. yhteystiedot).

Auto- ja liikennehakemisto
Vuosittain ilmestyvän hakemiston tilauspyynnöt osoitteeseen autoja.liikennetoimittajat (at) gmail.com (myös muutokset hakemiston tietoihin).

Facebook -ryhmä
Auto- ja liikennetoimittajat ry:n Facebook-ryhmä on tarkoitettu jäsenten väliseen yleiseen keskusteluun. FB-ryhmä ei ole AuLi ry:n virallinen tiedotuskanava. Kaikki viralliset aikataulu-, ilmoitus- ja ilmoittautumisasiat hoidetaan sähköpostilla sekä AuLin nettisivujen kautta. Ryhmää ylläpitää Matti Ouvinen. Linkki: https://www.facebook.com/groups/autojaliikennetoimittajat/?fref=ts