Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenet

Auto- ja liikennetoimittajat ry. toimii päätoimisten auto- ja liikennealan toimittajien yhdyssiteenä. AuLissa on noin 110 jäsentä.

Suru-uutinen: Mauri ”Muri” Salo 22.9.1936–12.8.2021

AuLin perustaja- ja kunniajäsen on poissa

Auto- ja liikennetoimittajat ry:n kunniajäsen Mauri Salo kuoli Helsingissä 12. elokuuta 84-vuotiaana vakavan sairauden uuvuttamana.

Syyskuussa 1936 syntynyt Mauri Salo on yksi harvoista henkilöistä, joka oli Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsen yli 50 vuoden ajan. ”Muri” oli aktiivisesti vuonna 1971 mukana vastarintaliikkeessä, joka erottautui Mottoritoimittajat ry:stä erilliseksi auto- ja liikennetoimittajat yhteen koonneeksi yhdistykseksi. Vähän myöhemmin uusi yhdistys sai nimekseen Auto- ja liikennetoimittajat eli AuLi.

Mauri Salo oli uuden yhdistyksen ensimmäinen puheenjohtaja 1971–72. Toisen kerran Muri otti yhdistyksen johtajuuden vuonna 1978, jolloin hän vastasi toiminnasta ja sen kehittämisestä neljän vuoden ajan.

Toimittajan uransa autojen parissa Muri aloitti nuorukaisena 1950-luvun lopulla, eikä hänellä ollut aluksi edes ajokorttia. Murin ensimmäinen, ja samalla viimeinen, työpaikka aina eläkkeelle jäämiseen saakka oli Tekniikan Maailma. Murin käsissä pysyivät mainiosti niin kynä kuin kamera, ja myöhemmin hänen sormensa sousivat taitavasti tietokoneen näppäimistöllä.

Muri oli aina herrasmies, joka opiskeli useita kieliä voidakseen paremmin luoda kansainvälisiä suhteita. Hänet otettiin jo vuonna 1966 vain kolme vuotta aiemmin perustetun Car of the Yearin tuomaristoon, jossa hän yleni pääsihteeriksi. Tässä tehtävässä Muri oli vuodesta 1987 alkaen siihen saakka, kunnes hän jätti viestikapulan seuraajalleen vuonna 2000.

Moni AuLin jäsen antaa kunnian uravalinnastaan ja siinä etenemisessä Murille. Mauri Salo auttoi ja neuvoi sinnikkäästi uusia tulokkaita niin artikkelien laatimisessa kuin pukukoodin noudattamisessa.

Koko Suomen autolehdistöä edustava AuLi on kiitollinen Murille hyvästä maineestaan ja siitä, että työmme ja toimintamme tunnetaan myös Suomen rajojen ulkopuolella.

Toni Jalovaara
AuLin hallituksen puheenjohtaja

AUTO- JA LIIKENNETOIMITTAJIEN JÄSENET

AuLin kunniajäsenet

Hannu Karpo, Martti Merilinna ja Kiti Westerback

AuLin jäsenet 27.9.2021

Valentina Ahlavuo, Hannu Ahonen, Lauri Ahtiainen, Pekka Aromaa, Mikko Autio, Clas von Bell, Olli Blomberg, Harri Blomqvist, Alan Bridger, Jan Enqvist, Tomi Eronen, Vesa Eskola, Teemu Granström, Heikki Haapaniemi, Janne Halmkrona, Matti Heikura, Pekka Heinonen, Antti Hentinen, Jouni Hievanen, Velimatti Honkanen, Janne Huhtala, Jyrki Hämäläinen, Olli Ihamäki, Bo Ingves, Miika Isotalo, Jyrki Jaala, Toni Jalovaara, Veli-Matti Jalovaara, Marko Jokela, Matti Järvi, Pekka Kaidesoja, Jari Kainulainen, Kalle Kalaja, Sami Kalsi, Jyrki Karkinen, Markus Kasesmaa, Antti Kautonen, Niko Kettunen, Tero Kiira, Aake Kinnunen, Jari Kohonen, Robert Koistinen, Eetu Kokkonen, Matti Korjula, Hannu Krohn, Dan Kronqvist, Jari Kujala, Harry Kuurio, Tero Lahtinen, Jan-Erik Laine, Olli Laitinen, Max Lange, Lauri Larmela, Heikki Laurell, Tommi Lempinen, Antti Liinpää, Hannu Lindell, Toni Lindström, Jarmo Markkanen, Ilpo Mattila, Ragnar Mehisto, Petri Munukka, Marko Mäkinen, Aimo Niemi, Markus Nieminen, Mauri Nurmi, Harri Onnila, Matti Ouvinen, Jarmo Palokallio, Juha Partanen, Eila Parviainen, Juha Peltonen, Markus Pentikäinen, Pasi Piironen, Risto Pikkupeura, Jari-Pekka Pitkäjärvi, Kari Pitkänen, Henri Posa, Kari Pynnä, Pekka Rantanen, Timo Rintakoski, Niko Rouhiainen, Reijo Ruokanen, Petteri Räsänen, Pentti J. Rönkkö, Jussi Saarinen, Jukka Saastamoinen, Pauli Salokangas, Mika Salomaa,  Jari Sjöman, Reijo Sukola, Petri Suuronen, Juha Tolvanen, Timo Turkula, Jussi Turtiainen, Erkki Vanhanen, Mervi Varonen, Pekka Virtanen, Arto Vänttinen ja Kari Ylänne

AUTO- JA LIIKENNETOIMITTAJIEN JÄSENTEN EDUSTAMIA TIEDOTUSVÄLINEITÄ

AUTO- JA LIIKENNETOIMITTAJIEN JÄSENYYS

Yhdistyksen tarkoituksena on toimia niiden toimittajien yhdyssiteenä, jotka pääsääntöisesti käsittelevät moottori- ja ajoneuvoliikennettä, moottoriajoneuvoja sekä liikennekulttuuria aikakaus- ja sanomalehdissä, sähköisissä viestimissä tai vapaana toimittajana. Ko. lehdiksi ei katsota liikeyritysten ja järjestöjen asiakas- ja jäsenlehtiä.

Jäseneksi yhdistykseen hyväksytään em. tehtävissä toimiva toimittaja. Jäsenhakemus on toimitettava yhdistyksen hallitukselle kirjallisesti, eli käytännössä vapaamuotoisella sähköpostilla osoitteeseen autoja.liikennetoimittajat (at) gmail.com. Hallituksen on jäsentä hyväksyessään oltava yksimielinen.

Jäsen, joka siirtyy pois em. tehtävistä, katsotaan hallituksen päätöksellä yhdistyksestä erotetuksi.

Jos jäsen on sitä mieltä, ettei enää täytä Auto- ja liikennetoimittajien jäsenyysvaatimuksia, eroilmoitus on kohtelias tapa hoitaa asia pois päiväjärjestyksestä. Samoin on ystävällistä ilmoittaa, jos on siirtynyt virkavapaalle tai perhelomalle.

Kevätkokouksessa 2013 päätettin, että jos aiemmin AuLin jäsenenä ollut henkilö anoo hallitukselta AuLin jäsenyyttä, hallitus voi anomuksesta myöntää vapautuksen liittymismaksusta.

AuLin jäsenehtojen tulkintaohjeet

AuLin jäsenen, jonka työtehtävät sisältävät muuta journalistista työtä kuin sääntöjen 2 §:n ensimmäisessä kappaleessa on määritelty, tulee:

käyttää työajastaan vähintään puolet sääntöjen edellä mainitussa kohdassa määriteltyyn työhön

TAI

toimittaa edustamaansa mediaan säännöllisesti ilmestyvä sääntöjen edellä mainitun kohdan mukaista journalistista työtä edellyttävä auto- tai liikenneosio tai muu säännöllisesti ilmestyvä auto- tai liikennejuttujen kokonaisuus.
(Hyväksytty hallituksen kokouksessa 12.3.2007)

Kun AuLin jäsen jää eläkkeelle tai täyttää 68 vuotta, hän voi halutessaan säilyttää jäsenyyden yhdistyksessä, mutta siirtyy seniorijäseneksi.
(Hyväksytty hallituksen kokouksessa 8.3.2016)

AuLin jäsenmaksut 2020
Liittymismaksu 100 euroa.
Jäsenmaksu 50 euroa.

Jäsenkortti
AuLin uudistetun jäsenkortin saamisen edellytyksenä on että

- jäsen on jäsenkorttia erikseen pyytänyt
- jäsen on toimittanut tuoreen, värillisen passikuvan itsestään yhdistyksen sihteerille
- jäsen on maksanut jäsenmaksunsa (uusi jäsen myös liittymismaksun)

Pyyntö tehdään vapaamuotoisella sähköpostilla osoitteeseen autoja.liikennetoimittajat (at) gmail.com. Samaan osoitteeseen lähetetään myös sähköisessä muodossa oleva passikuva.

Jäsenrekisteri
Tiedot muutoksista yhdistyksen sihteerille.

Jäsenrekisteri sähköisessä muodossa (Excel)
AuLi perii jäsenrekisterin lähettämisestä sähköisessä muodossa korvausta 100 euroa. Tilaukset yhdistyksen sihteeriltä (ks. yhteystiedot).

Auto- ja liikennehakemisto
Vuosittain ilmestyvän hakemiston tilauspyynnöt osoitteeseen autoja.liikennetoimittajat (at) gmail.com (myös muutokset hakemiston tietoihin).

Facebook -ryhmä
Auto- ja liikennetoimittajat ry:n Facebook-ryhmä on tarkoitettu jäsenten väliseen yleiseen keskusteluun. FB-ryhmä ei ole AuLi ry:n virallinen tiedotuskanava. Kaikki viralliset aikataulu-, ilmoitus- ja ilmoittautumisasiat hoidetaan sähköpostilla sekä AuLin nettisivujen kautta. Ryhmää ylläpitää Matti Ouvinen. Linkki: https://www.facebook.com/groups/autojaliikennetoimittajat/?fref=ts