Koeajoautojen luovutusta ja käyttöä koskevat säännöt

Nämä säännöt koskevat ajoneuvojen luovuttamista koeajotarkoitukseen median edustajille.

Sääntöjen tarkoitus on selkeyttää ajoneuvojen lainausta ja käyttöä koskevia hyviä yhteisiä käytäntöjä sekä ajoneuvoja lainaksi antaville yrityksille, että niitä lainaksi ottaville henkilöille.

Säännöt ovat Autotuojat ja -teollisuus ry:n, Autoalan Keskusliitto ry:n ja Auto- ja liikennetoimittajat ry:n hyväksymät.

1. Sovittava hyvissä ajoin

Ennen ajoneuvon noutoa sovitaan sen nouto- ja palautuspäivät sekä -kellonajat. Mitä aiemmin pyyntö koeajosta tehdään, sitä suuremmalla todennäköisyydellä se on mahdollista toteuttaa. Ajoneuvojen varauskalenterit ovat usein hyvin täynnä, joten sovittuja aikoja on ehdottomasti noudatettava. Mahdollisista muutoksista sovitaan ajoissa.

Ajoneuvoa lainaksi pyydettäessä on ilmoitettava sen käyttötarkoitus.

Rata- tai maastoajoon on aina pyydettävä erikseen lupa ajoneuvon lainaksiantajalta. Rata-ajon osalta sovitaan myös renkaiden kuluttamisen määrästä ja vakuutuksen omavastuuosuudesta.

Ennen ajoneuvon luovuttamista tarkistetaan lainaksiottajan henkilöllisyys ja ajo-oikeuden voimassaolo.

2. Polttoaine, pesuneste ja puhtaus

Ajoneuvo luovutetaan koeajoon puhtaana, täyteen tankattuna ja lasinpesunestesäiliöt vuodenaikaan sopivalla pesunesteseoksella täytettynä. Ajoneuvo palautetaan samassa kunnossa.

3. Ajoneuvon kunto ja mahdolliset vauriot

a) Ennen koeajoa

Ajoneuvon luovuttava liike huolehtii, että se on kunnossa ja varustukseltaan määräysten mukainen. Mahdollisista poikkeamista on aina ilmoitettava.

Luovuttaja ja lainaaja tarkastavat yhdessä ajoneuvoa noudettaessa sen kunnon silmämääräisesti, ja mahdolliset havaitut vauriot ilmoitetaan luovuttajalle. Havaitut vauriot on hyvä samalla myös valokuvata.

b) Koeajon aikana

Ajoneuvon lainaksiottajan on ilmoitettava kaikista koeajon aikana mahdollisesti syntyvistä vioista ja vaurioista lainaajalle välittömästi. Erityisesti jos ajoneuvo koeajon aikana vaurioituu siten, että korjaaminen ei onnistu lyhyen tarkistushuollon yhteydessä (esimerkiksi kolarivauriot), asiasta on viipymättä vaurion tapahduttua ilmoitettava lainaksiantajalle.

Kaikkien vaurioiden jatkokäsittelystä ja kustannusten korvauksista sovitaan ajoneuvoa palautettaessa.

Kolaritapauksissa ajoneuvon lainaksiottaja huolehtii tarvittavien vahinkoilmoitusten tekemisestä.

4. Vakuutukset

Koeajoon luovutettavassa ajoneuvossa on oltava kolarin varalta ajoneuvovakuutus (täyskasko) tai muuten voimassa järjestely, jonka mukaan koeajajan henkilökohtainen vastuu on rajattu enintään kaskovakuutuksen kohtuulliseen omavastuusummaan. Asia on varmistettava ennen ajoneuvon käyttöönottoa.

Kun ajoneuvo luovutetaan rata- tai maastoajoon, on varmistettava, että ajoneuvolla on rata- tai maastoajon kattava vakuutus. Vahingon sattuessa omavastuun maksaa ajoneuvon lainaksiottaja.

5. Ajoneuvon käyttö koeajon aikana

Ajoneuvoa ei saa käyttää tavanomaisesta liikennekäytöstä poikkeavalla tavalla. Lainaksiottaja sitoutuu huolehtimaan ajoneuvosta sen käyttöohjeiden mukaan.

Ajoneuvoa on käytettävä lakien ja asetusten mukaisesti. Ajoneuvon lainaksiottaja on henkilökohtaisesti vastuussa sille määrätyistä nopeusvalvonta- ja pysäköintivirhemaksuista laina-aikana.

Ajoneuvon lainaaminen edelleen kenellekään (edes oman perheen jäsenille tai muulle lähipiirille) on kielletty ilman sen omistavan liikkeen suostumusta.

Tupakointi ajoneuvossa on ehdottomasti kielletty. Eläinten kuljettamiseen on pyydettävä erikseen lupaa auton lainaksiantajalta.

6. Artikkelien laatiminen

Median edustaja ei ajoneuvoa lainaamalla sitoudu laatimaan mediasisältöä ajoneuvosta. Päätös mahdollisesta mediasisällöstä ja sen julkaisemisesta tehdään vain journalistisin periaattein. Kaikenlainen mediasisällön yhdistäminen ilmoitussopimuksiin on tekstimainontaa ja siis journalismin periaatteiden vastaista.

7. Koeajosääntöjen noudattamatta jättäminen

Allekirjoittamalla ajoneuvon käyttölupalomakkeen ajoneuvon lainaksiottaja sitoutuu noudattamaan näitä sääntöjä.

Sääntöjen noudattamatta jättämisestä ilmoitetaan Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenten osalta yhdistyksen hallitukselle, joka voi ryhtyä tarpeelliseksi katsomiinsa jatkotoimiin. Lisäksi sääntöjen noudattamatta jättäminen voi tarkoittaa sitä, että kyseiselle henkilölle ei jatkossa luovuteta ajoneuvoja koeajoa varten.

Lehdistöautojen noudot ja palautukset

Auton merkkiNoutoPalautusHuom.
Alfa Romeoklo 9-16klo 9-16Nouto ja palautus osoitteesta
FCA Finland, Teknobulevardi 3-5, 01530 Vantaa
Audiklo 12 jälkeenklo 15 mennessäVaraukset: lehdistoautot (at) vv-auto.fi.
BMWklo 12-15klo 9-12
Camaroklo 10 jälkeenklo 12 mennessäLänsi-Auto, Vantaa Magneetti, Infopiste
Chevroletklo 10 jälkeenklo 12 mennessäLänsi-Auto, Vantaa Magneetti, Infopiste
ChryslerSovi autoa varatessasiSovi autoa varatessasi
Citroën / DSklo 9-16klo 16 mennessäYhteys Auto-Bon Oy, Olli Nieminen, p. 050 413 7319, olli.nieminen (at) auto-bon.fi. Nouto ja palautus sopimuksen mukaan joustavasti.
Daciaklo 14 jälkeenklo 10 mennessä
Daihatsuklo 12 jälkeenklo 9-16
DodgeSovi autoa varatessasiSovi autoa varatessasi
Fiatklo 9-16klo 9-16Nouto ja palautus osoitteesta FCA Finland, Teknobulevardi 3-5, 01530 Vantaa
Fordklo 13.00-15.30klo 9-11

Nouto ja palautus: Fordin huoltokoulu, Niittyvillankuja 4, 01510 Vantaa. Palautettaessa avaimet voi jättää Huoltokoululla olevaan avaintenpalautusluukkuun.
Katso ohjeet

HondaIltapäivällä ennen klo 16Ennen klo 16
Hyundaiklo 14-18klo 10 mennessä
Isuzuklo 9-15 välilläklo 9-15 välillä
Jaguarklo 10 jälkeenklo 18 mennessä**sen jälkeen avaimet huollon postilaatikkoon
Jeepklo 9-16klo 9-16Nouto ja palautus osoitteesta FCA Finland, Teknobulevardi 3-5, 01530 Vantaa
KiaPäivän aikanaPäivän aikanaVarmistussoitto Mikko Laitinen, p. 040 342 6322, kiireiset mallit sovitaan erikseen. Espoon Delta-liikkeestä: Kotitontuntie 2, 00220 Espoo
Land-Roverklo 10 jälkeenklo 18 mennessä**sen jälkeen avaimet huollon postilaatikkoon
Lexusklo 10 jälkeenklo 16 mennessä
MANklo 9-16klo 9-16
Maybachklo 14 jälkeenklo 10 mennessäKiireaikana nouto klo 10, palautus klo 14
Mazdamielellään klo 12-16mielellään klo 9-16*Ansatie 6 a C, 01740 Vantaa (roope.lahti (at) inchape.fi, p. 0400 886 078).  Avaimet voi myös palauttaa laatikkoon (sisäänkäynnin yhteydessä).
Mercedes-Benzklo 14 jälkeenklo 10 mennessäLehdistöautojen nouto Veho Koivuhaka, Mäkituvantie 3, 01510 Vantaa. Yhteyshenkilö: Kari Juuti, p. 0500 414 72.
Miniklo 12-15klo 9-12
MitsubishiPäivän aikanaPäivän aikanaVarmistussoitto Hannu Eklund, p. 040 342 6321, kiireiset mallit sovitaan erikseen. Espoon Delta-liikkeestä: Kotitontuntie 2, 02200 Espoo.
NissanSovi autoa varatessasiSovi autoa varatessasi
Opelklo 10 jälkeenklo12 mennessäLänsi-Auto, Vantaa Magneetti, Infopiste
Peugeotklo 9-16klo 16 mennessäYhteys Auto-Bon Oy, Jere Jokinen, p. 050 430 5849, jere.jokinen (at) auto-bon.fi. Nouto ja palautus sopimuksen mukaan joustavasti.
PorscheSovi autoa varatessasiSovi autoa varatessasi
Renaultklo 14 jälkeenklo 10 mennessä
Seatklo 12 jälkeenklo 15 mennessäVaraukset: lehdistoautot (at) vv-auto.fi. Nouto ja palautus: VV-Auton lehdistöautohalli Audi Centerin kiinteistössä osoitteessa Tikkurilantie 123, 01530 Vantaa
Skodaklo 8 jälkeenklo 16 mennessäNouto ja palautus: Lautamiehentie 3, 02770 Espoo