Tulevia tapahtumia

32 6 7 8 9 10 11 12
33 13 14 15 16 17 18 19
34 20 21 22 23 24 25 26

Menneet tapahtumat löytyvät alasivulta 2018.

AULIN SEMINAARIMATKA VENÄJÄLLE 6.-11.9.2018

Auto- ja liikennetoimittajien syksyn opintomatka suuntautuu tänä vuonna Venäjälle. Matka alkaa Helsingin keskustassa torstaina 6.9. pidettävällä päiväseminaarilla, jonka jälkeen siirrytään yhdessä Moskovan yöjunaan.

Opintomatkan aikana vieraillaan mm. Moskovan kansainvälisessä autonäyttelyssä (jossa ensiesitellään virallisesti mm. presidentti Putinin virka-autonakin tunnettu täysin uusi venäläinen Aurus-luksusautobrändi) sekä tutustutaan myös muihin itänaapurin tarjoamiin auto- ja liikenneaiheisiin aivan uudella tavalla.

Ai millä uudella tavalla? No sillä, että tällä kertaa kyseessä ei ole se perinteinen täyden palvelun matkakokonaisuus, jonka se kuuluisa ”joku” suunnittelee ja toteuttaa – sekä toki vielä tarjoilee kaupan päälle.

Uusi tapa on seuraava: Jokainen matkalle osallistuja sitoutuu järjestämään ainakin yhden ohjelmaosuuden joko itsenäisesti tai muutaman hengen työryhmässä. Yksi työryhmä = vähintään yksi vierailukohde tai yksi muu kokonaisuuden järjestely.

Toistaiseksi kalenteri (katso jäljempänä) on siis matkoja lukuun ottamatta tyhjä.

Ja ne (mahdolliset) järjestettävät osuudet ovat – valitse itseäsi kiinnostava tai keksi itse oma:

• Moskovan autonäyttely (yksi päivä, tehtävänä mm. lippujen hankinta)

• Kiertoajelu liikennepainotteisesti; oi sisältää myös muita nähtävyyksiä (mm. reittisuunnittelu)

• Autoliike- tai vastaava yritysvierailu (esim. Fordin myynnillisesti suurin yksittäinen liike koko maailmassa sijaitsee Moskovassa); voi olla myös autotehdas tai vastaava – mielellään venäläinen brändi, esimerkiksi ZIL

• paikallinen Autotuojat ry tai vastaava; yhteydenotto ja järjestelyt; aiheena voi olla myös esim. pysäköinti/car sharing ym. uudet palvelut; yhteydenotto ja järjestelyt

• Viranomaisnäkokulmaa (esim. liikennemiliisi, Moskovan kaupunki) – tämän voi toteuttaa esim. Suomen suurlähetystön tai kaupallisen edustuston avulla (yhteydenotto ja järjestelyt)

• Autolehti (esim. Venäjän suurimman autolehden Za Rulomin toimitus on Moskovassa, yhteyshenkilöiden tiedot Tommi Lempisellä)

• Uusien venäläisautojen koeajot, esimerkiksi Lada X-Ray (Za Rulomin päätoimittaja luvannut auttaa)

• Teknispainotteinen museo (esim. automuseo, tieteen ja tekniikan museo, asevoimien keskusmuseo tms. – alustavasti puoli päivää per kohde, sis. muun muassa aikataulutus ja opastus)

• Maakuntanäkökulmaa, eli takaisin tullessa voidaan haluttaessa pysähtyä myös Tverissä (lähtö Moskovasta tällöin aikaisemmalla junalla)

• (Melkein) mikä tahansa muu eli itse keksitty idea – ehdota ja valmistaudu toteuttamaan

Yhteensä matkaan mahtuu ajankäytöstä ja laskutavasta riippuen karkeasti 5–10 eri ”kohdetta”. Ohjelmaan tullaan jättämään myös vapaa-aikaa.

Yhdistys siis maksaa jäsenten matkat Tolstoi-junalla (jossa on hiljattain otettu käyttöön uudet makuuvaunut) sekä yöpymiset kohtuutasoisessa hotellissa hyvien liikenneyhteyksien ääressä. Pakettiin kuuluu myös liikenneaiheinen kiertoajelu Moskovassa (reitti määrittelemättä) sekä osa muista kuljetuksista ja joitakin yhteisiä ruokailuja ynnä tarpeellisia muita kustannuksia kuten sisäänpääsymaksuja tarkemmasta ohjelmasta riippuen.

Muusta ”muusta”, eli mm. osasta ruokailuja, vastaavat osallistujat itse.

Helsingin päässä pidettävään päiväseminaariin osallistuminen on kaikille Venäjälle lähtijöille lähtökohtaisesti pakollista mm. opintomatkaan liittyvien matkalippujärjestelyiden vuoksi. Myös pelkkään seminaariin voi luonnollisesti osallistua. (Seminaarin tarkempi ohjelma ja kutsu lähtevät myöhemmin).

Jokainen osallistuja vastaa itse tarpeellisten matkustusasiakirjojen kuten viisumien hankkimisesta. Matkatoimisto auttaa viisumiasiassa tarvittaessa, eli lähetystöön ei tarvitse mennä jonottamaan.

Ilmoittaudu sähköpostitse matkakomissaari Tommi Lempiselle (tommi.lempinen@iki.fi). Jos haluat ennen ilmoittaumista muita lisätietoja, voit myös soittaa 050 590 3735. Kerro ilmoittautuessasi, mitä haluaisit yhteisen matkamme osalta järjestää, missä kohdin ja mahdollisesti kenen kanssa.

Ilmoittautuminen on tuttuun tapaan sitova, eli ilman lääkärintodistusta matkansa peruuttaneilta ilmoittautuneilta pidätetään kaikki ko. päivämäärään mennessä matkajärjestelyistä syntyneet kulut.

Osallistujakiintiö on tässä vaiheessa 30 henkilöä, ja ilmoittautumisjärjestys ratkaisee mahdolliset etusijat. Ja huomio, ilmoittautumalla sitoudut siis osallistumaan matkaohjelman järjestelyihin joko yksin, itse valitsemassasi työryhmässä tai viime kädessä työryhmässä, johon hallitus sinut osoittaa. Muutama henkilö voi ”luistaa” matkaohjelman järjestelyistä sitoutumalla torstaina 6.9. Helsingissä pidettävän seminaarin järjestelyihin, jonka komissaarina on Mikko Autio.

Mikäli matkalle ei tule tarpeeksi ilmoittautuneita, hallitus pidättää oikeuden perua järjestelyt. Deadline ilmoittautumiselle on tässä vaiheessa keskiviikko 22.8.

OHJELMARUNKO (torstai 6.9. – tiistai 10.9.2018)

Torstai 6.9. (Seminaaripäivä Helsingissä, vastuuhenkilö Mikko Autio)
• klo 18.39 Tolstoi-juna lähtee Helsingistä (ruokailu junassa)

Perjantai 7.9.
• klo 9.19 Tolstoi-juna saapuu Moskovaan
• ohjelmaa Moskovassa (esim. viranomainen koska arkipäivä)

Lauantai 8.9.
• ohjelmaa Moskovassa (esim. autonäyttely)

Sunnuntai 9.9.
• ohjelmaa Moskovassa (esim. museoita)

Maanantai 10.9.
• ohjelmaa Moskovassa (esim. autoliike ja autolehti)
• klo 23.10 Tolstoi-juna lähtee Moskovasta

Tiistai 11.9.
• klo 13.30 Tolstoi-juna saapuu Helsinkiin – aamiainen ja lounas junassa

Huomio: Takaisin tullessa on mahdollista pysähtyä myös vajaan puolen miljoonan asukkaan Tverissä, jolloin Tolstoin kyytiin hypätään kello 23.10: nsijasta seuraavan vuorokauden puolella kello 1.10. Tällöin lähtö Moskovasta aikaisemmalla pikajunalla ja vierailujärjestelyt Tverissä sen mukaan.

Ilmoittautuneet

1. Tommi Lempinen
  2. Pentti Rönkkö

KUP PELASTUSPÄIVÄ 21.9.2018

AuLi järjestää yhteistyössä Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen kanssa jäsenilleen tapahtuman, jossa on mainio tilaisuus tutustua pelastuslaitoksen toimintaan ja kalustoon.

Ajankohta: perjantai 21. syyskuuta klo 9-12

Paikka: Keski-Uudenmaan pelastuslaitos, Pelastuskeskus, Teknikontie 4, Vantaa

Ohjelma (muutokset mahdollisia):

• yleisesittely Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen toiminnasta
• lyhyt videoesitelmä pelastuslaitoksen erikoislaitteiden käytöstä
• lyhyt esitelmä "Miten toimit liikenneonnettomuustilanteessa”
• lyhyt esitelmä ambulanssien hankinnan periaatteista
• kaluston esittely; nähtävillä uudet johtoautot, sammutusauto eli "hööki", raivausyksikkö, nostolavayksikkö, kärkiyksikkö, ensihoitoyksikkö eli ambulanssi
• Profile Vehicle Oy esittelee 3. sukupolven Mercedes-Benz Sprinter ambulanssin
• liikenneonnettomuussimulaatio Pelastuskeskuksen piha-alueella (osallistuu ainakin yksi pelastus- ja yksi ensihoitoyksikkö)

Ilmoittautuminen: 15.9. mennessä Jari Sjömanille (040 733 2250, jari.sjoman (at) transformaatio.fi)

Paikan päälle pääsee helposti julkisilla (linjat 415, 561, 576, 615 sekä I ja P junat) tai omalla autolla (pysäköintitilaa merkityllä P-alueella Teknikontiellä). Junalla saapuville suosittelemme käyttämään Aviapoliksen juna-aseman pohjoista kulkuyhteyttä.

Ilmoittautuneet / AuLi

1. Clas von Bell
    2. Timo Turkula

Ilmoittautuneet / MOTT