Tulevia tapahtumia

13 23 24 25 26 27 28 29

VUODEN 2020 TULEVIA TAPAHTUMIA

VIERAILU TOYOTA GAZOO RACINGIN TALLINNAN-PISTEESEEN - TAPAHTUMA SIIRTYY

Marko Mäkisen Tommi Mäkinen Racingin kanssa sopima vierailun Toyotan WRC-tallin Tallinnan-toimipisteeseen siirtyy huhtikuulta myöhemmin ilmoitettavaan ajankohtaan ensi kesälle. Tässä vaiheessa todennäköinen vierailuajankohta on kesä-heinäkuun vaihde.

VANHOJEN AUTOJEN KOEAJOTILAISUUS MOBILIASSA 7.5.2020

Marko Mäkinen on sopinut auto- ja tieliikenteen valtakunnallisen vastuumuseon Mobilian kanssa, että AuLin jäsenet pääsevät ajamaan Kangasalla vanhoja autoja 7. toukokuuta. Paikalle saa tietysti tulla harrasteautoilla.

Tilaisuus alkaa Mobiliassa kello 10. Koeajettavana on viisi eri kokoluokan klassikkoautoa 50-, 60- ja 70-luvuilta.

Koeajojen lomassa on mahdollisuus tutustua Mobilian uuteen Tankit täyteen -näyttelyyn, rallimuseoon sekä Mobilian ajoneuvojen sekä muun esineistön huoltopalveluihin. Mobilia on museotoiminnan ohella museoajoneuvojen merkkihuoltamo.

AuLin ajoneuvoharrastajia toivotaan saapuvan tilaisuuteen mahdollisuuksien mukaan harrasteajoneuvoillaan.

Mobilia tarjoaa koeajot ja museoihin tutustumiset, AuLi puolestaan lounaan, joka on katettuna Mobiliassa kello 11–14.

Ilmoittautumiset

Sihteeri Pekka Virtaselle (pekka.virtanen (at) pevitext.fi).

Ilmoittautuneet

1. Marko Mäkinen
  2. Pekka Virtanen
  3. Matti Korjula
  4. Juha Partanen
  5. Clas von Bell
  6. Timo Turkula
  7. Antti Vihavainen
  8. Jari Kainulainen
  9. Toni Jalovaara
  10. Pekka Aromaa
  11. Pekka Rantanen

VALOKUVAUSOPETUSTA 19.5.2020 - TAPAHTUMA SIIRTYY

Koeajopäivän yhteydessä järjestetään tiiviitä infotilaisuuksi autojen kuvaamisesta. Opetuksesta ja vinkkien antamisesta vastaa Marko Mäkinen. Koulutuksesta tulee tarkempaa tietoa myöhemmin.

Ohessa on Vuoden auto- ja liikennekuva 2019, joka oli Lauri Ahtiaisen "Villihevoset".

AULIN KOEAJOPÄIVÄ 19.5.2020
 - TAPAHTUMA SIIRTYY

AuLin koeajopäivä toimittajille ja maahantuojille piti järjestää Air Hotel Nummelassa tiistaina 19.5., mutta vallitseva koronapandemian vuoksi tilaisuus siirtyy myöhemmin ilmoitettavaan ajankohtaan.

Koeajopäivä on yhdistyksen jäsenistön suosikkitilaisuuksia. Se suo monelle toimittajalle erinomaisen mahdollisuuden tehdä samalla kertaa juttua useammastakin autosta.

Myös maahantuojien edustajat pääsevät koeajopäivän aikana tutustumaan kilpailijoiden tuotteisiin.

Vuoden 2019 koeajopäivässä oli koeajettavana lähes 80 autoa. Niitä oli koeajamassa lähes 80 vierasta ja yli 50 AuLin jäsentä. Kelit suosivat jälleen kerran tapahtumaa.

Toukokuussa 2019 Nummelassa oli koeajettavana lähes 80 autouutuutta. Kuva Suvi Suovaara / EMG
Kelit hellivät koeajopäivään osallistuneita. Kuva Satu Hart / EMG

BALTIC PRESS RALLY 28.-31.5.2020

Perinteinen Baltic Press Rally ajetaan tänä vuonna Liettuassa 28.–31. toukokuuta!

Tänä keväänä Baltian kollegoidemme vuoden kohokohta, 25. Press Rally, järjestetään Alantassa Itä-Liettuassa. Edessä on noin 250 kilometrin mittainen seikkailu, joka sisältää kilpailuhenkisiä erikoiskokeita pysäköintialueilla ja mikroautoratojen tapaisilla radoilla. Järjestäjät kertovat, että kaikki erikoiskokeet ovat asvalttia.

Ralli järjestetään kolmessa luokassa: Sport, Tourism ja Historical.

Sport ajetaan oikean rallin tyyliin: siirtymiä tahdittavat kelloa vastaan ajettavat erikoiskokeet. Kaksi jälkimmäistä ovat kalustoystävällisemiä tapoja tutustua tapahtumaan: ne jättävät erikoiskokeet väliin, mutta tuovat rallin tuntua siirtymäajoineen ja tutustuttavat samalla paikallisiin ihmisiin ja maisemiin. Tourism sopii hyvin esimerkiksi lehdistöautolle.

Kilpailuun osallistutaan kuljettaja-kartanlukijaparina. Kuljettajan on oltava toimittaja, kartturiksi riittää muuten vain loistava tyyppi. AuLi kattaa jäsenten osallistumiskulut (90 euroa/tiimi), majoitukset ja lauttamatkat. Polttoaineet ja mahdollisen ei-jäsenen kulut tulevat omaan piikkiin. VIP-luokassa kuljettaja voi olla myös ei-toimittaja, mutta tällöin osallistumismaksu on huomattavasti suurempi (250 euroa).

Suomalaistiimien karkea aikataulu on seuraava:

28.5. aamulautta Helsingistä Tallinnaan, josta ajo Via Balticaa pitkin majoitukseen Liettuaan

29.5. ensimmäinen kilpailupäivä

30.5. toinen kilpailupäivä, joka päättyy suureen juhlagaalaan

31.5. ajo takaisin Liettuasta iltalautalle Tallinnasta Helsinkiin

Tarkempi aikataulu, tapahtuman kustannukset ja muut yksityiskohdat tarkentuvat lähempänä matkaa.

Ilmoittaudu mukaan suoraan Lauri Ahtiaiselle (lauri.ahtiainen@moottori.fi) tai kysy häneltä lisää, jos tapahtuma kiinnostaa. AuLi kutsuu matkaan myös MOTT ry:n jäsenet.

Matkalle voi ilmoittautua 10.4. asti. Sen jälkeen ilmoittautuminen katsotaan sitovaksi.

Tervetuloa mukaan!

Lauri Ahtiainen
lauri.ahtiainen@moottori.fi

JATKOKOULUTUSSEMINAARI 8.-10.10.2020

Vuoden 2020 jatkokoulutusseminaari järjestetään Ruotsin-risteilynä 8.-10. lokakuuta.

Seminaarin työnimi on "Autot, liikenne ja ilmasto". Seminaarissa käsitellään ilmastonmuutosta ja sen vaikutuksia Suomen liikenteeseen.

VUODEN AUTO SUOMESSA 2021 -sivusto löytyy täältä

Vuoden 2019 tapahtumat löytyvät täältä