Toimintakertomus vuodelta 2000

Yhdistyksen sääntömääräinen kevätkokous pidettiin Aro-yhtymä Oy:n tiloissa Ristipellontie 5:ssä 22.3. Kokoukseen osallistui 21 jäsentä. Sääntömääräisten asioiden lisäksi hyväksyttiin yhdistyksen sääntömuutosesitys sen toisessa käsittelyssä. Lisäksi kokous hyväksyi Heikki Haapaniemen ja Petteri Räsäsen esityksestä suosituksen käyttää kilowattia tehoyksikkönä sekä suosituksen keskikulutuksen ilmoittamisesta.

Seuraava tapahtuma oli Airmotelissa ja Nummelan lentokentällä järjestetty koeajokoulu, joka järjestettiin 29.5. Koeajokoulussa perehdyttiin henkilöauton koeajon teoriaan ja käytäntöön sekä selvitettiin, millainen kesärengas on kitkarengas. Opettajana oli Jarmo Sukava.

Perinteinen koeajopäivä järjestettiin niin ikään Airmotelissa Nummelassa 30.5. Tilaisuudessa oli koeajettavana 72 autoa sekä yhteensä lähes sata osanottajaa. Koeajopäivän yhteydessä jaettiin Maineteko-tunnustuspalkinto Helsingin ammattikorkeakoulun autoinsinöörikoulutuksen yliopettajalle ja autolaboratorion johtajalle Matti Parpolalle. Tilaisuudessa nimitettiin myös perinteinen Vuoden junailija. Arvonimen sai RS Hansa Auto Oy:n viestintäpäällikkö Hannu Kuosmanen, jolle luovutettiin arvonimeen liittyvät tunnusmerkit: junailijan lakki, pilli ja punainen lippu.

Työnimellä Saattue Murmanskiin järjestettiin jäsenille syystapahtuma, jossa 11.-17.9. tutustuttiin VR:n ja Ivalossa toimivan Test Worldin liukkaan kelin ajokoulun sekä maastoajokoulun matkapakettiin. Samassa yhteydessä järjestettiin Mitsubishi Pajero maasturin uuden mallin erikoisesittely jäsenille matkalla Rovaniemi-Murmansk. Syystapahtumaan osallistui 20 jäsentä.

Jatkokoulutusseminaari Autoilun ajankohtaisia energia- ja ympäristökysymyksiä järjestettiin laivaseminaarina m/s Silja Symphonylla 9.–11.11. Mukana oli 39 jäsentä, 9 yhteistyötahojen edustajaa sekä 11 luennoitsijaa. Laivalla pidettiin 16 esitelmää.

Yhdistys sai jatkokoulutusseminaarin rahoittamiseksi 25 000 markan suuruisen apurahan Henry Fordin säätiöltä.

Yhdistyksen syyskokous pidettiin Aro-yhtymä Oy:n tiloissa Ristipellontie 5:ssä Konalassa 15.12. Paikalla oli 35 jäsentä. Sääntömääräisten asioiden lisäksi kokous kumosi hallituksen 5.6.2000 kokouksessaan tekemän Toni Jalovaaran erottamispäätöksen (23 ääntä hallituksen päätöksen puolesta, 9 vastaan, 3 tyhjää).

Kokous päätti Peter Geitelin ja Heikki Laurellin jäsenaloitteen pohjalta hallituksen kokoukselle tekemän esityksen mukaisesti perustaa toimikunnan tarkistamaan jokaisen jäsenen yhdistyksen sääntöjen kolmannen pykälän mukaisen jäsenkelpoisuuden. Kokous valitsi toimikuntaan Peter Geitelin, Heikki Laurellin, Timo Turkulan ja Jommi Öunapin.p> Yhdistyksen hallituksen puheenjohtajaksi vuodelle 2001 valittiin toimitussihteeri Pekka Virtanen Tuulilasi/F1 Racingista, hallituksen jäseniksi kaksivuotiskaudeksi 2001-2002 Velimatti Honkanen ja Jommi Öunap sekä varajäseniksi vuodeksi 2001 Ilpo Mattila ja Juha Tolvanen. Vuoden 2001 tilintarkastajiksi valittiin Heikki Haapaniemi ja Tapani Iivari sekä varatilintarkastajiksi Markku Juntunen ja Markku Lindell.

Yhdistyksen hallitus päätti vuoden viimeisessä kokouksessaan myöntää Auto- ja liikennetoimittajien säätiölle 25 000 markan suuruisen avustuksen.

Vuonna 2000 yhdistyksen hallitus kokoontui 13 kertaa. Hallituksen jäseninä toimivat Hannu Lindell (puheenjohtaja), Timo Turkula (1. varapuheenjohtaja), Seppo Määttänen (2. varapuheenjohtaja), Jan Enqvist ja Jouni Hievanen sekä varajäseninä Kirsi Niemi ja Pekka Virtanen. Yhdistyksen sihteerinä toimi Kiti Westerback. Yhdistyksen rahastonhoitajana toimi Tapio Ketonen.