Vuoden 2024 toimintaa

JATKOKOULUTUSSEMINAARI TALLINNASSA 8.-9.10.2024

Vuoden 2024 jatkokoulutusseminaari järjestää Tallinnassa 8.-9. lokakuuta.

Tiistai 8.10.

klo 8.15 kokoontuminen Länsisatamassa
klo 9.00 M/S Finlandia Eckerö Line lähtee, lounge-luokka
matkan aikana AuLin ylimääräinen jäsenkokous, missä käsitellään ensimmäisen kerran sääntöihin esitettävät muutokset
klo 11.00 tilausajo satamasta Nordic Hotel Forumiin
klo 12.00 seminaarin avaus, AuLin puheenjohtaja Pentti Rönkkö
klo 12.15 luennot alkavat
klo 12.15 paneelikeskustelu: ”Suomalainen autokauppias Baltiassa” – haastateltavina Vehon Balticsin toimitusjohtaja Andres Aguraiuja ja Auto-Bon Oy:n toimitusjohtaja Markus Vuolle
klo 13.30 lounas hotellissa
klo 14.15 sähköautojen ja -infran sekä sähköyhtiöiden rooli sekä haasteet tulevaisuuden Suomessa: Teknologiateollisuus, toimialayhdistyksen johtava asiantuntija Heikki Karsimus
klo 15.00 liikenteen polttoaineiden tulevaisuus: Neste, T&K osastopäällikkö Teemu Sarjovaara
klo 16.00 iltapäiväkahvit hotellissa
klo 16.30 autolauttaliikenteen tulevaisuuden haasteet: Eckerö Line, laivarahdin operatiivisista toiminnoista vastaava Jenni Anttila
klo 17.15 seminaari päättyy, hotellihuoneiden jako
klo 18.45 kokoontuminen hotellin aulassa, 13 min kävely ravintolaan
klo 19.00 kolmen ruokalajin illallinen, ravintola Härg, Tornimäe 5, Tallinna

Keskiviikkoa 9.10.

klo 7.00 alkaen aamiainen hotellissa
klo 9.00 tilausajo lähtee hotellin edestä
klo 10.00 Moottoriurheilumuseo Momu, Turban kylä noin 50 km Tallinnasta
klo 13.00 lounas Fotografiskan yläkerran ravintolassa Tallinnassa
klo 14.00 alkaen tutustuminen Fotografiskan näyttelyyn
klo 16.00 tilausajo lähtee Fotografiskan edestä, tutustuminen linja-autolla aikataulun mahdollistamiin kohteisiin
klo 17.30 saapuminen satamaan
klo 18.30 Eckerö Linen M/S Finlandia lähtee Helsinkiin, lounge-luokka
klo 21.00 laiva saapuu Helsinkiin

AuLin YLIMÄÄRÄINEN JÄSENKOKOUS 8.10.

Auto- ja liikennetoimittajat ry:n ylimääräinen jäsenkokous pidettiin 8.10.2024 Eckerö Linen laivalla Helsinki-Tallinna-matkalla. Kokoukseen osallistui 34 yhdistyksen jäsentä. Kokouksessa hyväksyttiin ensimmäisen kerran AuLin sääntöjen pykäliin 2, 5 8, 9, 10, 11 ja 12 tehtävät muutokset.

Kokouksessa hyväksyttiin tekstimuotojen viilauksella hallituksen esitys AuLin julkilausumasta, jonka otsikko on "Suomen ajokorttilainsäädäntöön pitää saada EU-direktiivin mukainen sähköautomuutos".

AULIN KESÄPÄIVÄ 3.6.2024

Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenilleen ja automaahantuojien nykysille ja entisille pr-henkilöille järjestämä yhteinen kesätapaaminen eli AuLin kesäpäivä järjestettiin maanantaina 3. kesäkuuta kello 16.30 alkaen Helsingissä Autotuojat ja -teollisuus ry:n tiloissa Ateneuminkuja 2 C:ssä.

Aiempien kesäpäivien tapaan tarjolla oli hyvän seuran lisäksi hyvää syötävää ja juotavaa. Tilaisuuteen osallistui noin 50 henkilöä.

AuLin kesäpäivä 2024 järjestettiin Autotuojat ja -teollisuus ry:n tiloissa. Kuva Pekka Virtanen
AuLin kesäpäivän laadukkaan tarjoilun toteutti myös tänä vuonna Juhla Mintut. Kuva Pekka Virtanen

AULIN KOEAJOPÄIVÄ 7.5.2024

AuLin koeajopäivä toimittajille ja maahantuojille järjestettiin Järvenpäässä Aino Areenalla tiistaina 7. toukokuuta.

AuLin vuoden 2024 koeajopäivä kokosi Järvenpään Aino Areenalle 53 koeajoautoa ja yli sata koeajajaa. Kuva Jari Kohonen
Aino Areenalla tullaan järjestämään marraskuussa Vuoden Auto Suomessa 2025:n koeajot. Kuva Jari Kohonen

Koeajopäivä on AuLin jäsenistön suosikkitilaisuuksia. Se suo monelle toimittajalle erinomaisen mahdollisuuden tehdä samalla kertaa juttua useammastakin autosta.

Myös maahantuojien edustajat pääsevät koeajopäivän aikana tutustumaan kilpailijoiden tuotteisiin.

Vuoden 2024 koeajopäivässä oli koeajettavana 53 autoa. Mukana oli 25 automerkkiä ja yli 40 automallia. Niitä oli koeajamassa noin 40 vierasta ja 44 AuLin jäsentä. Päivän aikana tehtiin noin 540 koeajoa.

Tamlans tarjosi AuLin jäsenille mielenkiintoista tietoa kotimaisesta erikoisajoneuvorakentamisesta. Kuvat Marko Mäkinen

YRITYSVIERAILU TAMLANSILLE 3.4.2024

25 vuoden kokemuksen ajoneuvovarustelusta omaava Tamlans Oy esitteli yhdeksälle AuLin jäsenelle toimintaansa Tampereen-toimipisteessään. Paikalla olivat yrityksen toimitusjohtaja Mikko Valve, myyntijohtaja Teemu Lahti, tuotantopäällikkö Mikael Korteluoma ja myyntipäällikkö Tapani Eronen.

Hervannan teollisuusalueella toimiva Tamlans tekee vaativia muutostöitä pääasiassa pakettiautoihin, pikkubusseja koululaiskuljetuksiin ja moniin muihin tarkoituksiin, sekä inva-ajoneuvoja pyörätuolikuljetuksiin, joissa esteettömyys ja monikäyttöisyys ovat tärkeitä. Sähköautoihin matalalattiaisuus on hankala toteuttaa ajoakkujen vaatiman tilan vuoksi.

Tamlans valmistaa myös autojen istuimia, joita käytetään Tamlansin tuotannossa erityiskäyttöön muunnettavissa ajoneuvoissa.

Vaativissa muutostöissä syntyy muun muassa ambulansseja ja monenlaisia muita ajoneuvoja terveydenhuollon, kuntien ja viranomaisten monenlaisiin tarpeisiin, sekä erikoisajoneuvoja mm. puolustustehtäviin.

Pikkubusseihin ja moniin muihin ajoneuvoihin tehdään muutoksia Suomen olosuhteet huomioiden, lisätään lämmöneristeitä ja tehostetaan ajoneuvon lämmitysjärjestelmää.

Tamlansilla on Volkswagenin ja Mercedes-Benzin myöntämät laatusertifikaatit, ja työn laatua valvotaan auditoinnein. Tamlans tekee muutostöitä myös muiden valmistajien autoihin, esimerkiksi Stellantis-konsernin tuotteisiin ja Toyotaan.

AULIN SÄÄNTÖMÄÄRÄINEN KEVÄTKOKOUS 3.4.2024

Auto- ja liikennetoimittajat ry:n sääntömääräinen kevätkokous pidettiin 3.4.2024 Tampereella Tamlans Oy:n tiloissa. Kokoukseen osallistui yhdeksän yhdistyksen jäsentä. Kokouksessa puhetta johti Pentti Rönkkö.

Normaalien kevätkokousasioiden lisäksi kokouksessa käsiteltiin AuLin sääntöjen päivitystarvetta ja AuLin kannanottoja ajankohtaisiin asioihin.