Vuoden 2018 toiminta

Jatkokoulutusseminaari 29.11.1.12.2018
Kuljettajaa avustavat järjestelmät ja autonominen ajaminen

Auto- ja liikennetoimittajien jatkokoulutusseminaarissa perehdyttiin autoissa jatkuvasti yleistyviin kuljettajaa avustaviin järjestelmiin sekä niiden vaikutuksiin liikenteessä. Ruotsin päässä tutustuttiin naapurimaan automarkkinoihin ja autokaupan monikulttuurisuuteen.

Seminaariristeilylle osallistui noin 30 yhdistyksen jäsentä ja kymmenkunta yhteistyötahojen edustajaa.

Seminaarin ohjelma ja esitykset

kello 13.00: seminaarin avaus
kello 13.10: autonomista autoilua kaikissa olosuhteissa, Tommi Rimpiläinen, operatiivinen johtaja, Sensible4
kello 13.50: Aalto-yliopiston älyliikenteen tutkimushanke, Panu Sainio, yli-insinööri
kello 14.30: ajokortti automaatilla ja kokemuksia kevytautoista, Jarmo Jokilampi, puheenjohtaja, Suomen Autokoululiitto
kello 15.00: vakuutus- ja vastuukysymykset automatisoituvassa maailmassa, Markus Nieminen, liikenneturvallisuuspäällikkö, LähiTapiola
kello 17.00: tulevaisuuden käyttövoimaratkaisut, Pekka Koski, lehdistöpäällikkö, Veho
kello 17.30: autoalan kuulumiset, Markus Markkanen, tekninen asiantuntija, Autotuojat ja -teollisuus ry

Seminaarin materiaalit löytyvät täältä:

SÄÄNTÖMÄÄRÄINEN SYYSKOKOUS 29.11.2018

Auto- ja liikennetoimittajat ry:n sääntömääräinen syyskokous pidettiin m/s Silja Symphonyn kokousosastolla torstaina 29.11.2018 kello 11.30 alkaen.

Kokoukseen osallistui 28 yhdistyksen jäsentä. Kokouksen puheenjohtajana toimi Hannu Ahonen ja sihteerinä Pekka Virtanen.

Hallituksen puheenjohtajaksi vuodelle 2019 valittiin yksimielisesti Clas von Bell.

Hallituksen kahden erovuoroisen jäsenen tilalle vuosille 2019-2021 valittiin Robert Koistinen ja Ragnar Mehisto. Hallituksessa jatkavat Harry Kuurio, Tommi Lempinen, Jussi Saarinen ja Jari Sjöman.

Auto- ja Liikennetoimittajien Säätiön hallituksen jäseniksi valittiin Lauri Ahtiainen, Tapio Ketonen, Tommi Lempinen, Marko Mäkinen ja Kiti Westerback sekä varajäseneksi Pekka Virtanen.

Toiminnantarkastajiksi valittiin Martti Merilinna ja Jussi Turtiainen sekä heille varamiehiksi Tero Lahtinen ja Timo Turkula.

VUODEN AUTO SUOMESSA 2019 -SIVUSTO LÖYTYY TÄÄLTÄ

AULIN SÄHKÖAUTOPÄIVÄ FISKARSISSA 20.7.2018

Auto- ja liikennetoimittajat ry järjesti perjantaina 20.7. sähköautopäivän.

Tilaisuus tarjosi runsaasti syventävää taustatietoa latauskaapeleiden yllättävän moninaisesta maailmasta alkaen. Päivän aikana toistakymmentä AuLin jäsentä tutustui pintaa syvemmältä mm. erilaisten latauslaitteiden teknisiin, taloudellisiin ja toiminnallisiin yksityiskohtiin.

Tommi Lempisen ideoiman ja toteuttaman sähköautopäivän aikana jäsenistön käytössä oli sekä täyssähköautoja että lataushybrideitä, joilla ajettiin Helsingistä Fiskarsiin, missä oli tarjolla lounaan lisäksi aiheeseen liittyvää tieto.

Mukana matkassa oli toimittajien lisäksi automaahantuojien ja latausoperaattoreiden edustajia, ja Fiskarsissa kuultiin muutamien sähköautoilijoiden ajatuksia.

BALTIC PRESS RALLY 31.5.-3.6.2018

Auto- ja liikennetoimittajat osallistuivat vuoden 2018 Baltic Press Rallyyn neljällä joukkueella.

AuLi osallistui nyt jo viidettä kertaa Liettuassa järjestettävään leikkimieliseen rallitapahtumaan, jossa ajamisen lisäksi pääsee tutustumaan baltialaisiin kollegoihimme.

Tällä kertaa autoaiheinen seikkailu järjestettiin touko-kesäkuun vaihteessa Liettuassa, mutta matka maaliin kulki Latvian kautta.

Baltic Press Rallyyn voi osallistua kahdessa luokassa: Sport tai Tourism. Molemmat sisältävät samat ajosuunnistustehtävät yleisillä teillä. Sportissa ajetaan lisäksi nopeutta mittaavia erikoiskokeita, jotka tyypillisesti ovat keilapujottelua ajoharjoitteluradalla. Tourismissa ajotaidot mitataan verkkaisemmilla tarkkuusajotesteillä.

Kaikki AuLin tiimit selvittivät kisan onnistuneesti läpi, mutta lähes kaikki tiimit jäivät luokassaan häntäpäähän. Poikkeuksen teki Turistisarjassa ajanut Petri Suurosen ja Kai Kankaalan autokunta, joka pokkasi kakkospalkinnon.

AULIN KOEAJOPÄIVÄ 16.5.2018

AuLin koeajopäivä toimittajille ja maahantuojille järjestettiin Air Hotel Nummelassa keskiviikkona 16.5. kello 9-16.

Koeajopäivä on yhdistyksen jäsenistön suosikkitilaisuuksia. Se suo monelle toimittajalle erinomaisen mahdollisuuden tehdä samalla kertaa juttua useammastakin autosta.

Myös maahantuojien edustajat pääsevät koeajopäivän aikana tutustumaan kilpailijoiden tuotteisiin.

Vuoden 2018 koeajopäivässä oli koeajettavana lähes 80 autoa. Niitä oli koeajamassa lähes 80 vierasta ja lähes 50 AuLin jäsentä. Kelitkin suosivat tapahtumaa, jonka yhtenä uutuutena olivat "leirintäalueet", joilla oli mahdollista tutustua erityyppisiin matkailuautoihin.

Koeajettavana oli lähes 80 autouutuutta.
"Karavaanarialueilla" sai tietoa matkailuajoneuvoalasta.

AULIN SÄÄNTÖMÄÄRÄINEN KEVÄTKOKOUS,
AUTOTUOJAT JA -TEOLLISUUS RY:N INFO SEKÄ VIRKISTYSILTA
PERJANTAINA 16.3.2018

Auto- ja liikennetoimittajat ry:n sääntömääräinen kevätkokous pidettiin 12 jäsenen voimin Autotuojat -ja teollisuus ry:n tiloissa 16.3.2018 kello 16 alkaen.

Autotuojat ja -teollisuus ry:n kuulumiset

Kevätkokouksen jälkeen kuultiin autoalan viimeiset kuulumiset, aiheena oli mm. nopeusrajoitettu mopoauto.

Virkistysilta Sokos Hotel Presidentin saunatiloissa

Kevätkokouksen ja Autotuojat ja -teollisuus ry:n infon jälkeen siirryttiin Sokos Hotel Presidentin saunatiloihin, missä kuultiin AuLin historiikin tilanteesta. Historiikin kirjoittaja Juha Partanen kertoi historiikin edistymisestä ja kirjasi ylös uusia aiheita.