Toimintakertomus vuodelta 2010

Teemapäivä Liikenneturvallisuus ja autourheilu järjestettiin Hyvinkäällä 11.3. Jari Kohosen järjestämään teemapäivään osallistui 24 jäsentä.

Sääntömääräinen kevätkokous pidettiin 11 jäsenen voimin SE Mäkisen tiloissa Vantaan Luhtaanmäessä 24.3. Kevätkokouksessa hyväksyttiin toimintakertomus ja tilikertomus vuodelta 2009 ja kuultiin tilintarkastajien lausunto, jonka jälkeen myönnettiin tili- ja vastuuvapaus vastuuvelvollisille. Lisäksi todettiin Auto- ja liikennetoimittajien säätiön toimintakertomus vuodelta 2009.

Keskustelun jälkeen liittymismaksuksi vuodelle 2010 päätettiin määrätä 60 euroa ja jäsenmaksuksi 30 euroa. Jäsenmaksunsa eräpäivään (30.6.) mennessä maksamatta jättäneiltä jäseniltä päätettiin vuonna 2010 veloittaa perintäkuluja 5 euroa. Päätettiin olla perimättä jäsenmaksua 2010 yhdistyksen sihteeriltä ja rahastonhoitajalta.

Perinteiseen tapaan päätettiin olla maksamatta puheenjohtajalle palkkiota vuodelta 2010.

Kokous ei katsonut aiheelliseksi ryhtyä muuttamaan yhdistyksen sääntöjä.

Kokouksen jälkeen Tapio Mäkinen valisti AuLin väkeä SE Mäkisen Luhtaanmäen terminaalista ja suurista tulevaisuuden suunnitelmista, jonka jälkeen tutustuttiin autokaupan palvelutehtaaseen.

AuLin vierailu Trafiin tehtiin 13.4. Ylijohtaja Olli Lindroos ja viestintäjohtaja Riitta-Liisa Linnakko kertoivat Trafin ajankohtaisista asioista. Vierailuun osallistui 12 jäsentä.

AuLin koeajokoulu järjestettiin Air Hotel Nummelassa 26.5. Koulussa oli 23 osallistujaa. Ajonvakautukseen keskittyneen koeajokoulun luennoitsijoina toimivat Arto Lehtinen, Pauli Eskelinen, Ari Tuononen ja Jare Sukava. Puolenpäivän maissa Jommi Öunap antoi Autoalan tiedotuskeskuksen tietoiskun aiheesta "Tulevan E10-bensiinin soveltuvuus henkilöautokantaan".

AuLin koeajopäivä järjestettiin Air Hotel Nummelassa 27.5. Koeajopäivään osallistui 119 henkeä ja koeajossa oli 74 autoa. Vuoden 2010 Junailijaksi nimettiin VV-Auto Oy:n tiedotuspäällikkö Riitta Hakkarainen. Vuoden 2010 Maineteko -palkinto myönnettiin Metso–konsernin tytäryhtiö Valmet Automotivelle. Palkinnon ja siihen liittyneen kunniakirjan ottivat vastaan Teija Åhlman ja Matti Räsänen.

AuLin hakemisto 2010 ilmestyi koeajopäivänä 27.5. Hakemiston kokosivat Pekka Virtanen ja Tapio Ketonen.

HKL:n raitiovaunuliikenteen nykytilaan ja tulevaisuudensuunnitelmiin tutustuttiin 4.6. HKL:n Töölön varikolla ja liikenteenohjauskeskus Lokissa tehdyn tutustumiskierroksen jälkeen 19 AuLin jäsentä pääsi ainutlaatuiselle ajelulle vuoden 1917 puukorisella "BrändöSpårvägs N:o 1" raitiovaunulla.

AuLin golfmestaruuskiertopalkinnon luovuttaa vuosittain Oy Veho Ab kutsukilpailunsa parhaalle autoalan toimittajalle, olipa tämä AuLi:n jäsen tai ei. Sen voitti 30.8. Timo Eskeli (Auto Today).

Autolehdet ja Ipad – kehityksen kärjessä –tietoisku pidettiin Sanomatalossa 19.10. Tilaisuudessa 27 AuLin jäsenet tutustuivat Pekka Kaidesojan ja Jussi Rannan opastuksella Teknariin. Kaisa Aalto ja Velimatti Honkanen kertoivat omien lehtiensä Ipad-sovelluksista.

Sääntömääräinen syyskokous järjestettiin Silja Symphonylla 18.11. Kokouksessa käsiteltiin sääntöjen 10 §:n mukaiset asiat. Läsnä oli 32 jäsentä. Puheenjohtajaksi 2011 valittiin yksimielisesti Tommi Lempinen. Hallituksen jäseniksi erovuoroisten tilalle vuosiksi 2011-2013 valittiin yksimielisesti Matti Ouvinen ja Pasi Piironen. Tilintarkastajiksi 2011 valittiin yksimielisesti Jyrki Jaala ja Juha Tolvanen, varatilintarkastajiksi Timo Turkula ja Pekka Virtanen.

AuLin syksyinen koulutusseminaari järjestettiin välillä Helsinki-Tukholma 18.-20.11. Aiheena oli liikkumisen energiat nyt ja lähitulevaisuudessa. Aimo Niemen vetämässä seminaarissa oli 51 osallistujaa.

Aviapolis 2.0 –seminaari järjestettiin 1.12. Timo Turkulan kokoamassa ohjelmassa tutustuttiin Helsinki-Vantaan lentoasemalla mm. kunnossapidon kalustoon, palo- ja pelastuskalustoon, lentokonehalleihin, lennonjohtoon ja kuultiin esittelyt Trafin ilmailutoimialasta. Seminaariin osallistui 19 jäsentä.

2010-luvun liikennesuunnittelu ja ainutlaatuinen teollisuushistoria olivat aiheena, kun Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto kertoi maankäytön ja liikennesuunnittelun prosessien etenemisestä 7.12. Esimerkkitapauksena ja vierailun kohteena toimi Hietalahden telakka-alue. Tilaisuuteen osallistuneet 17 jäsentä näkivät myös alueen arkkitehtuurikilpailun uunituoreet tulokset ja pääsivät tutustumaan höyrykoneyhdistyksen edustajien johdolla satamajäänsärkijä S/S Tursoon.

Seniorijaos ei pitänyt vuonna 2010 virallisia kokouksia. Yhteyksiä vanhoihin Aulin jäseniin on syntynyt, ja jokunen on liittynyt yhdistykseen uudelleen seniorijäsenenä. Nummelan koeajopäiville seniorijaos tarjosi apua kahden auton kuljetuksiin. Seniorijaos on hoitanut pyöreitä vuosia täyttäneiden jäsenten onnittelut.

Vuoden 2010 hallitus kokoontui 11 kertaa. Hallituksen jäseniä olivat Tommi Lempinen (puheenjohtaja), Markku Juntunen (toimikausi 2009-11, 1. varapuheenjohtaja), Esa Almgren (2008-10, 2. varapuheenjohtaja), Clas von Bell (2010-12), Lasse Lääperi (2008-10), Aimo Niemi (2010-12) ja Kimmo Salin (2009-11). Yhdistyksen sihteerinä toimi Kiti Westerback. Yhdistyksen rahastonhoitajana toimi Timo Nurmi. Tilintarkastajina toimivat Jyrki Jaala ja Juha Tolvanen, varatilintarkastajina Timo Turkula ja Pekka Virtanen.