Vuoden Auto Suomessa 2025

Vuoden Auto Suomessa 2025 julkistetaan Auto- ja Liikennegaalassa 12.12.2024

Vuoden Auto Suomessa 2025 -valinta jo täydessä vauhdissa – alustavalla ehdokaslistalla on 60 autouutuutta!

Auto- ja liikennetoimittajat ry:n tekemän Vuoden Auton Suomessa 2025 -valinnan yhteydessä tehdään huima ennätys ehdokkaiden määrässä, sillä alustavalla ehdokaslistalla on peräti 60 autouutuutta!

Ehdokaslista varmaankin elää jonkin verran kesän ja syksyn aikana, ja lopulliseksi lista julkaistaan 1. marraskuuta. Sen jälkeen ohjelmassa on marraskuussa kaksi Järvenpään Aino Areenalla järjestettävää koeajopäivää. 14.11. olevan ensimmäisen koeajopäivän jälkeen olevalla ensimmäisellä äänestyskierroksella selviävät finalistit, joita tuomarit pääsevät vielä puntaroimaan 27.11. olevan toisen koeajopäivän aikana.

Järjestyksessään 11. Vuoden Auto Suomessa -voittaja julkistetaan Tapahtumakeskus Koskenrannassa 12.12. järjestettävässä Auto- ja Liikennegaalassa.

60 uutuusmallin listalla on viideltä Suomessa entuudestaan täysin tuntemattomalta merkiltä yhteensä seitsemän uutuusmallia, jotka kaikki ovat kiinalaisia sähköautoja.

Auto- ja liikennetoimittajat ry:n yli sata jäsentä päättävät tänäkin vuonna, mitkä kuusi ehdokasta ansaitsevat paikan toisella kierroksella ja sen jälkeen, mikä niistä on Vuoden Auto Suomessa 2025.

Alustavan ehdokaslistan löydät tämän sivun vasemmasta reunapalkista.

Vuoden Auto Suomessa 2025:n alustavat päivämäärät

• 1.11. lopullinen ehdokaslista julkistetaan
• 14.11. ensimmäinen koeajopäivä, Aino Areena, Järvenpää, koeajettavana kaikki ehdokkaat
• 20.11. ensimmäinen äänestyskierros päättyy kello 10
• 20.11. toiselle kierrokselle päässeet ehdokkaat julkistetaan
• 27.11. toinen koeajopäivä, Aino Areena, Järvenpää, koeajettavana kuusi finalistia
• 4.12. toinen äänestyskierros päättyy
• 12.12. Yritysautoseminaari
• 12.12. Auto- ja Liikennegaala, Tapahtumakeskus Koskenranta, Vuoden Auto Suomessa 2025 julkistetaan

Hyundai Kona on Vuoden Auto Suomessa 2024

Hyundai Kona on Vuoden Auto Suomesas 2024. Kuva Jari Kohonen

Vuoden Auto Suomessa valittiin nyt kunnioitettavasti jo kymmenennen kerran. Juhlavuoden voittajaksi nousi Hyundai Kona, joka jätti Mercedes-Benz E-sarjan seitsemän pisteen päähän. Finaalissa olivat mukana myös Kia EV9, Peugeot 408, Toyota Prius ja Volkswagen ID.7.

Vuoden Auto Suomessa 2024 -tittelistä pääsi kilpailemaan 32 uutuutta, joista jo yli puolet oli sähköautoja. Lisäksi kaikkiin paitsi yhteen ehdokkaaseen oli tänä vuonna saatavissa ainakin jonkinasteinen sähköistys voimalinjaan. Merkittävä muutos ja osoitus odotettavasta oli myös se, että kolmasosa ehdokkaista tuli Kiinasta. Tosin ainakaan vielä ne eivät yltäneet finaaliin.

Vuoden Auto Suomessa -valinnan tekivät myös tänä vuonna päätyökseen autoista ja liikenteestä kirjoittavia toimittajia edustavan Auto- ja liikennetoimittajat AuLi ry:n jäsenet. Osa AuLin yli sadasta jäsenestä kirjoittaa vain raskaammasta kalustosta tai moottoripyöristä, joten he eivät pitäneet itseään sopiviksi äänestämään. Samaan tulokseen päätyi suuri osa yhdistyksen seniorijäsenistä.

Ensimmäisellä kierroksella äänesti 57 yhdistyksen jäsentä, jotka antoivat äänensä myös ratkaisevalla toisella kierroksella. Määrä on kansainvälisestikin kunnioitettava, sillä eurooppalaisen Car of the Year -valinnan tekee 59 tuomaria, ja Vuoden Auto Japanissa -äänestäjiä on kolme enemmän.

Ensimmäisellä kierroksella olivat mukana kaikki marraskuun 2022 ensimmäisen päivän jälkeen ja ennen lokakuun loppua 2023 Suomessa myyntiin tulleet täysin uudet automallit. Ne kaikki olivat tuomareiden koeajettavina 15.11. Järvenpäässä Aino Areenan ympäristössä. Sen jälkeen jokainen tuomari teki listan kuudesta mielestään tärkeimmästä uutuudesta. Äänet laskettiin yhteen, ja kuusi tuomareilta eniten ääniä saanutta ehdokasta jatkoi finaaliin.

Finaalikierrokselle eteni monipuolinen kuusikko: Kia EV9 ja Volkswagen ID.7 ovat sähköautoja, Hyundai Konan saa hybridinä tai sähköautona, Mercedes-Benzin E-sarjassa vaihtoehtoina ovat kevyt- ja lataushybridi, Peugeot 408:n keulalle voi valita bensiinimoottorin tai lataushybridin, ja Toyota Priuksen saa vain lataushybridinä.

Järvenpäässä 28.11. järjestetyn toisen koeajopäivän jälkeen kukin ensimmäisellä kierroksella äänestänyt tuomariston jäsen jakoi ehdokkaille 15 ääntä. Kuudesta ehdokkaasta yksi piti nostaa voittajaksi, jolle sai antaa enintään kuusi ääntä.

Finaaliäänestys oli tasainen, mutta voitot jakautuivat varsin epätasaisesti. Peugeot 408 oli vain yhden tuomarin mielestä paras. Toyota Prius sai kuusi ykkössijaa. Sekä Kia EV9 että Volkswagen ID.7 olivat kymmenen tuomarin suosikkeja. Myös suurin voittomäärä jaettiin, sillä koko äänestyksen voittanut Hyundai Kona sekä Mercedes-Benzin E-sarja olivat kärjessä 15 tuomarin äänestystuloksessa. Mercedes-Benzin kohtaloksi jäi jo toisena peräkkäisenä vuonna jäädä toiseksi seitsemän äänen erolla.

Vuoden Auto Suomessa 2024 -lopputulokset:

1. Hyundai Kona (174 pistettä)
2. Mercedes-Benz E-sarja (167 pistettä)
3. Volkswagen ID.7 (153 pistettä)
4. Toyota Prius (141 pistettä)
5. Kia EV9 (128 pistettä)
6. Peugeot 408 (92 pistettä)

Hyundai Kona jatkaa korealaiskonsernin voittokulkua Vuoden Auto Suomessa -äänestyksessä, sillä viime vuonna voittajana palkittiin Kia Niro. Kaiken lisäksi tämä oli ensimmäinen kerta, kun Hyundain malli eteni toiselle kierrokselle – ja heti voittoon.

Lue kaikki Vuoden Auto Suomessa -tiedotteet täältä.

Vuoden Auto Suomessa 2024 -finalistit ovat Hyundai Kona, Kia EV9, Mercedes-Benz E-sarja, Peugeot 408, Toyota Prius ja Volkswagen ID.7. Kuva Jari Kohonen
Vuoden Auto Suomessa 2024 -ehdokkaat Järvenpään Aino Areenalla 15.11.2023 järjestetyssä ensimmäisessä koeajopäivässä. Kuva AuLi/Jari Kohonen

Vuoden Auto Suomessa 2025 -ehdokkaat

(alustava ehdokaslista)

Alfa Romeo Junior
Audi A5
Audi Q6 E-tron
BMW X2/iX2
BYD Seal
BYD Seal U
Citroën C3/ë-C3
Citroën C3 Aircross
Cupra Tavascan
Cupra Terramar
Dacia Duster
DFSK E5
Dongfeng Box
Fiat 600e
Fiat Panda
Ford Explorer
Ford Tourneo Courier
Hongqi E-H7
Hongqi E-HS9
Hyundai Santa Fe
Jeep Grand Cherokee
KGM Torres EVX
Kia EV3
Lexus LBX
Lexus RZ
Mazda CX-80
Mercedes-Benz CLE
Mercedes-Benz G 580e
MG 3
MG Cyberster
MG HS
Mini Cooper
Mini Countryman
Opel Frontera
Opel Grandland
Peugeot E-3008/3008
Peugeot E-5008/5008
Polestar 3
Polestar 4
Porsche Macan
Porsche Panamera
Renault Espace
Renault Rafale
Renault Scenic
Renault Symbioz
Seres 5
Seres 7
Skywell ET5 LR
Škoda Superb
Škoda Kodiaq
Smart #1
Smart #3
Suzuki Swift
Toyota Land Cruiser
Volkswagen Passat
Volkswagen Tiguan
Volvo EX30
Volvo EX90
Voyah Dream
Voyah Passion

Vuoden Auto Suomessa – ehdokkuuden edellytykset

Vuoden Auto Suomessa -arvonimestä kilpailevat edellisen vuoden marraskuun alun ja kuluvan vuoden lokakuun lopun välillä myyntiin tulleet uutuusmallit. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ehdolla olevan automallin hinnat pitää olla julkistettu lokakuun loppuun mennessä, ja mallin on oltava myynnissä Suomessa ennen vuodenvaihdetta. Myynnissä ololla tarkoitetaan sitä, että auto on hinnoiteltu ja jälleenmyyjät ottavat tilauksia vastaan.

Mallin on myös oltava nk. täysin uusi, eli kasvojenkohennus, uudet moottorivaihtoehdot tai uudet koriversiot eivät riitä.

Lisäksi ehtona on, että autot ovat fyysisesti AuLin jäsenten koeajettavissa ensimmäisessä koeajopäivässä, ja jos malli etenee finaalikierrokselle, myös toisessa koeajopäivässä.

Vuoden Auto Suomessa – äänestyksen kulku

Äänestys suoritetaan kahdella kierroksella.

Ensimmäinen kierros on hyvin yksinkertainen: kukin jäsen valitsee ehdokaslistalta kuusi mielestään tärkeintä autouutuutta.

Tärkein valintaperuste Vuoden Auto Suomessa -arvonimen voittajalle on rahalle saatava vastine, jonka tuomari voi määritellä oman näkemyksensä mukaan. Seuraavaksi tärkeimpinä ovat edistyksellinen tekniikka ja turvallisuutta lisäävät uudet varusteet.

Muina perusteina tuomari voi käyttää täysin oman painotuksensa mukaan tärkeinä pitämiään ominaisuuksia, kuten ajettavuutta, laatua, mukavuutta, taloudellisuutta, tiloja tai ulkonäköä.

Toisella kierroksella tuomarilla on käytettävissä 15 ääntä, jotka hän saa jakaa haluamallaan tavalla finalistien kesken.

Yksi finalisteista pitää nostaa voittajaksi, ja sille saa antaa enintään kuusi ääntä. Jokaiselle ehdokkaalle ei tarvitse antaa ääniä.

Äänet pystyy jakamaan esimerkiksi 0–6–0–4–0–5–0 tai yhtä hyvin 2–2–4–2–3–2–0.

Jokaista ääniä saanutta autoa pitää perustella yhdellä lauseella.