Vuoden Auto Suomessa 2025

Vuoden Auto Suomessa 2025  -finalistit selvillä

Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit ovat Citroën C3/ë-C3, Dacia Duster, Kia EV3, Renault Scenic, Škoda Superb ja Suzuki Swift. Kuvat Jari Kohonen
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit ovat Citroën C3/ë-C3, Dacia Duster, Kia EV3, Renault Scenic, Škoda Superb ja Suzuki Swift. Kuvat Jari Kohonen

Tiedote 20.11.2024

Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit

Vuoden Auto Suomessa 2025 -arvonimestä kilpailevat kuusi finalistia ovat Citroën C3/ë-C3, Dacia Duster, Kia EV3, Renault Scenic, Škoda Superb ja Suzuki Swift. Finaalipaikkaa tavoitteli ennätykselliset 45 ehdokasta.

Finalisteista näkee hyvin sen, että Vuoden Auto Suomessa -valinnassa tärkeimpänä ominaisuutena pidetään rahalle saatavaa vastinetta: puolet finalisteista sijoittuu lähtöhinnaltaan 20–25 000 euron luokkaan, ja loppujen kolmen finalistin lähtöhinta on 40 000 euron tuntumassa.

Kolme eniten ääniä saanutta autoa erottuivat selvästi omaksi joukokseen, ja ne saivat ääniä noin 75 prosentilta tuomareista. Kuudes ja seitsemäs sija sen sijaan ratkesi yhdellä äänellä. 45 ehdokkaasta viisi ei saanut tuomareilta yhtään ääntä.

lue tiedote kokonaan TÄÄLTÄ

Vuoden Auto Suomessa 2025:n 1. koeajopäivä 14.11.

Vuoden Auto Suomessa 2025:n ensimmäinen koeajopäivä keräsi torstaina 14.11.2024 Järvenpään Aino Areenalle yli 50 auto- ja liikennetoimittajaa ja lähes 50 automaahantuojien edustajaa.

Koeajettavana olivat kaikki 45 Vuoden Auto Suomessa 2025 -ehdokasta. Yhteensä koeajettavana oli 73 autoa.

Vuoden Auto Suomessa 2025 -ehdokkaat Järvenpään Aino Areenalla 14.11.2024 järjestetyssä ensimmäisessä koeajopäivässä. Kuva Markus Pentikäinen/Suomen Kuvateollisuus Oy

Vuoden Auto Suomessa 2024:n 2. koeajopäivä 27.11.

Vuoden Auto Suomessa 2024:n toinen koeajopäivä järjestetään keskiviikkona 27.11. Järvenpään Aino Areenalla. Koeajettavana ovat kaikki Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit.

Alustava ohjelma:

Klo 8.30- ... autojen yhteiskuvaus
Klo 9.00-10.00 ... aamiainen
Klo 10.00-15.00 ... koeajot
Klo 12.00-13.00 ... lounas
Klo 14.00-15.00 ... iltapäiväkahvit
klo 15.00... tilaisuus päättyy

27.11. ILMOITTAUTUNEET / AuLi:27.11. ILMOITTAUTUNEET / Vieraat: 
  1. Kiti Westerback (AuLi)
  2. Pekka Virtanen (AuLi)
  3. Timo Turkula (AuLi)
  4. Juho Koski (AuLi)
  5. Markus Pentikäinen (AuLi)
  6. Velimatti Honkanen (Tekniikan Maailma)
  7. Bo Ingves (AuLi)
  8. Niko Rouhiainen (Kauppalehti)
  9. Sami Kalsi (Teknavi)
  10. Pekka Aromaa (AuLi)
  11. Markus Kasesmaa (Tekniikan Maailma)
  12. Clas von Bell (AutoToday)
  13. Martti Merilinna (AuLi)
  14. Jari Kohonen (AuLi)
  15. Olli Laitinen (Tekniikan Maailma)
  16. Pentti Rönkkö (AuLi)
  17. Henri Posa (Iltalehti)
  18. Reijo Sukola (AuLi)
  19. Tuomas Rajala (Moottori)
  20. Mauri Nurmi (Kolmosvaihde)
  21. Marko Jokela (Moottori)
  22. Tero Kiira (Tekniikan Maailma)
  23. Timo Rintakoski (AuLi)
  24. Anssi Kivinen (AuLi)
  25. Tero Lahtinen  (Ammattilehti)
  26. Jussi Saarinen (Moottori)
  1. Kari Aalo (Helkama-Auto/Škoda)
  2. Jussi Ramu (Helkama-Auto/Škoda)
  3. Petri Gesterberg (Helkama-Auto/Škoda)

Toisena  VAS-koeajopäivänä 27.11. ajettavana olevat autot

  1. Škoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC Style DSG Autom. (beige, YXZ-741)
  2. Škoda Superb Combi 1.5 TSI PHEV L&K DSG Autom. (hopea, KVX-796)
  3. Škoda Superb Combi 1.5 TSI PHEV Style DSG Autom. (sininen, KVV-234)
  4. Škoda Superb Combi 2.0 TDI 193 4x4 L&K DSG Autom. (harmaa, IRT-890)*

* = kuvauksiin

Vuoden Auto Suomessa 2025:n päivämäärät

• 1.11. lopullinen ehdokaslista julkistetaan
• 14.11. ensimmäinen koeajopäivä, Aino Areena, Järvenpää, koeajettavana kaikki ehdokkaat
• 20.11. ensimmäinen äänestyskierros päättyy kello 10
• 20.11. toiselle kierrokselle päässeet ehdokkaat julkistetaan
• 27.11. toinen koeajopäivä, Aino Areena, Järvenpää, koeajettavana kuusi finalistia
• 4.12. toinen äänestyskierros päättyy
• 12.12. Auto- ja Liikennegaala, Tapahtumakeskus Koskenranta, Vuoden Auto Suomessa 2025 julkistetaan

Vuoden Auto Suomessa 2025 julkistetaan Auto- ja Liikennegaalassa 12.12.2024

Vuoden Auto Suomessa 2025 -ehdokkaat

(lopullinen ehdokaslista,
yhteensä 45 automallia)

(finalistit tummennettuna)

Alfa Romeo Junior
Audi A5
Audi Q6 E-tron
BYD Seal
BYD Seal U
Citroën C3/ë-C3
Cupra Tavascan
Cupra Terramar
Dacia Duster
DFSK E5
Fiat 600e
Ford Explorer
Ford Tourneo Courier
Hongqi E-HS9
Hyundai Santa Fe
Jeep Grand Cherokee
KGM Torres EVX
Kia EV3
Lexus LBX
Mazda CX-80
Mercedes-Benz CLE
Mercedes-Benz G 580
MG 3
MG HS
MG ZS
Mini Countryman
Opel Grandland
Peugeot E-3008/3008
Peugeot E-5008/5008
Polestar 3
Polestar 4
Porsche Macan
Porsche Panamera
Renault Espace
Renault Scenic
Renault Symbioz
Seres 5
Škoda Kodiaq
Škoda Superb
Smart #1
Smart #3
Suzuki Swift
Volkswagen Passat
Volkswagen Tiguan
Volvo EX30

Vuoden Auto Suomessa – ehdokkuuden edellytykset

Vuoden Auto Suomessa -arvonimestä kilpailevat edellisen vuoden marraskuun alun ja kuluvan vuoden lokakuun lopun välillä myyntiin tulleet uutuusmallit. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ehdolla olevan automallin hinnat pitää olla julkistettu lokakuun loppuun mennessä, ja mallin on oltava myynnissä Suomessa ennen vuodenvaihdetta. Myynnissä ololla tarkoitetaan sitä, että auto on hinnoiteltu ja jälleenmyyjät ottavat tilauksia vastaan.

Mallin on myös oltava nk. täysin uusi, eli kasvojenkohennus, uudet moottorivaihtoehdot tai uudet koriversiot eivät riitä.

Lisäksi ehtona on, että autot ovat fyysisesti AuLin jäsenten koeajettavissa ensimmäisessä koeajopäivässä, ja jos malli etenee finaalikierrokselle, myös toisessa koeajopäivässä.

Vuoden Auto Suomessa – äänestyksen kulku

Äänestys suoritetaan kahdella kierroksella.

Ensimmäinen kierros on hyvin yksinkertainen: kukin jäsen valitsee ehdokaslistalta kuusi mielestään tärkeintä autouutuutta.

Tärkein valintaperuste Vuoden Auto Suomessa -arvonimen voittajalle on rahalle saatava vastine, jonka tuomari voi määritellä oman näkemyksensä mukaan. Seuraavaksi tärkeimpinä ovat edistyksellinen tekniikka ja turvallisuutta lisäävät uudet varusteet.

Muina perusteina tuomari voi käyttää täysin oman painotuksensa mukaan tärkeinä pitämiään ominaisuuksia, kuten ajettavuutta, laatua, mukavuutta, taloudellisuutta, tiloja tai ulkonäköä.

Toisella kierroksella tuomarilla on käytettävissä 15 ääntä, jotka hän saa jakaa haluamallaan tavalla finalistien kesken.

Yksi finalisteista pitää nostaa voittajaksi, ja sille saa antaa enintään kuusi ääntä. Jokaiselle ehdokkaalle ei tarvitse antaa ääniä.

Äänet pystyy jakamaan esimerkiksi 0–6–0–4–0–5–0 tai yhtä hyvin 2–2–4–2–3–2–0.

Jokaista ääniä saanutta autoa pitää perustella yhdellä lauseella.