Vuoden Auto Suomessa 2025
Tiedote 12.12.2024
Kia EV3 n Vuoden Auto Suomessa 2025
Järjestyksessään 11. Vuoden Auto Suomessa on Kia EV3. Arvostetussa valinnassa Kian kompakti täyssähköauto jätti taakseen peräti 44 muuta uutuusmallia. Kuuden auton finaalissa EV3 oli varsin ylivoimainen, sillä toiseksi sijoittunut Renault Scenic hävisi voittajalle 14 pistettä. Finaalissa olivat mukana myös Citroën C3/ë-C3, Dacia Duster, Škoda Superb ja Suzuki Swift.
Vuoden Auto Suomessa 2025 -tittelistä kilpaili ennätyksellisesti peräti 45 autouutuutta. Automaailman sähköistymisestä kertoo se, että ehdokkaista peräti 37 kuuluu ladattavien autojen kategoriaan. 15 ehdokasta on Suomessa myynnissä vain sähköautona, ja yhdeksän muun ehdokkaan yksi voimalinjavaihtoehto on täyssähköinen.
Vuoden Auto Suomessa -valinnan tekevän Auto- ja liikennetoimittajat AuLi ry:n noin 110 jäsenestä tämänkertaiseen valintaan osallistuu 63 henkilöautojen testaukseen keskittyvää toimittajaa.
Kia saavutti toisen Vuoden Auto Suomessa -voittonsa – kaksi vuotta sitten ykkönen oli Niro – varsin selvällä piste-erolla, ja EV3:lle kirjattiin myös eniten ykkössijoja. 18 tuomarin papereissa Kia oli muita parempi. 15 tuomaria nosti ykköseksi pisteissä neljänneksi sijoittuneen Dacia Dusterin. Hopealle jääneelle Renault Scenicille antoi suurimmat pisteensä 14 tuomaria, ja Citroën C3/ë-C3 oli ykkönen 12 tuomarin mielestä.
lue tiedote kokonaan TÄÄLTÄ
Vuoden Auto Suomessa 2025 -yleisöäänestys
AuLi toteutti Vuoden Auto Suomessa -valinnan yhteydessä ensimmäisen kerran yleisöäänestyksen. Äänestys toteutettiin eri medioissa, mutta tulokset kirjautuivat samaan Alma Media Eventsin pitämään rekisteriin niin, että äänten lähteet eivät kirjautuneet medioittain vaan yhtenä pottina.
Yleisöäänestykseen tuli 1 974 vastausta. Äänistä 40,3 prosenttia sai Škoda Superb. Vuoden Auto Suomessa 2025 -voittaja Kia EV3 sijoittui 21,5 prosentilla toiseksi. Seuraaviksi sijoittuivat Renault Scenic (13,1 %), Dacia Duster (11,5 %), Citroën C3/ë-C3 (7,6 %) ja Suzuki Swift (6,1 %).
Vuoden Auto Suomessa 2025:n 2. koeajopäivä 27.11.
Vuoden Auto Suomessa 2025:n toinen koeajopäivä keräsi keskiiviikkona 27.11. Järvenpään Aino Areenalle noin 40 auto- ja liikennetoimittajaa sekä lnoin kymmenen automaahantuojien edustajaa.
Koeajettavana olivat kaikki kuusi Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistia yhteensä 15 auton voimin.
Vuoden Auto Suomessa 2025:n 1. koeajopäivä 14.11.
Vuoden Auto Suomessa 2025:n ensimmäinen koeajopäivä keräsi torstaina 14.11.2024 Järvenpään Aino Areenalle yli 50 auto- ja liikennetoimittajaa ja lähes 50 automaahantuojien edustajaa.
Koeajettavana olivat kaikki 45 Vuoden Auto Suomessa 2025 -ehdokasta. Yhteensä koeajettavana oli 73 autoa.
Vuoden Auto Suomessa 2025 julkistettiin Auto- ja Liikennegaalassa 12.12.2024
Vuoden Auto Suomessa 2025
(ehdolla 45 automallia)
(finalistit tummennettuna)
Alfa Romeo Junior
Audi A5
Audi Q6 E-tron
BYD Seal
BYD Seal U
3. Citroën C3/ë-C3
Cupra Tavascan
Cupra Terramar
4. Dacia Duster
DFSK E5
Fiat 600e
Ford Explorer
Ford Tourneo Courier
Hongqi E-HS9
Hyundai Santa Fe
Jeep Grand Cherokee
KGM Torres EVX
1. Kia EV3
Lexus LBX
Mazda CX-80
Mercedes-Benz CLE
Mercedes-Benz G 580
MG 3
MG HS
MG ZS
Mini Countryman
Opel Grandland
Peugeot E-3008/3008
Peugeot E-5008/5008
Polestar 3
Polestar 4
Porsche Macan
Porsche Panamera
Renault Espace
2. Renault Scenic
Renault Symbioz
Seres 5
Škoda Kodiaq
5. Škoda Superb
Smart #1
Smart #3
6. Suzuki Swift
Volkswagen Passat
Volkswagen Tiguan
Volvo EX30
Vuoden Auto Suomessa – ehdokkuuden edellytykset
Vuoden Auto Suomessa -arvonimestä kilpailevat edellisen vuoden marraskuun alun ja kuluvan vuoden lokakuun lopun välillä myyntiin tulleet uutuusmallit. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ehdolla olevan automallin hinnat pitää olla julkistettu lokakuun loppuun mennessä, ja mallin on oltava myynnissä Suomessa ennen vuodenvaihdetta. Myynnissä ololla tarkoitetaan sitä, että auto on hinnoiteltu ja jälleenmyyjät ottavat tilauksia vastaan.
Mallin on myös oltava nk. täysin uusi, eli kasvojenkohennus, uudet moottorivaihtoehdot tai uudet koriversiot eivät riitä.
Lisäksi ehtona on, että autot ovat fyysisesti AuLin jäsenten koeajettavissa ensimmäisessä koeajopäivässä, ja jos malli etenee finaalikierrokselle, myös toisessa koeajopäivässä.
Vuoden Auto Suomessa – äänestyksen kulku
Äänestys suoritetaan kahdella kierroksella.
Ensimmäinen kierros on hyvin yksinkertainen: kukin jäsen valitsee ehdokaslistalta kuusi mielestään tärkeintä autouutuutta.
Tärkein valintaperuste Vuoden Auto Suomessa -arvonimen voittajalle on rahalle saatava vastine, jonka tuomari voi määritellä oman näkemyksensä mukaan. Seuraavaksi tärkeimpinä ovat edistyksellinen tekniikka ja turvallisuutta lisäävät uudet varusteet.
Muina perusteina tuomari voi käyttää täysin oman painotuksensa mukaan tärkeinä pitämiään ominaisuuksia, kuten ajettavuutta, laatua, mukavuutta, taloudellisuutta, tiloja tai ulkonäköä.
Toisella kierroksella tuomarilla on käytettävissä 15 ääntä, jotka hän saa jakaa haluamallaan tavalla finalistien kesken.
Yksi finalisteista pitää nostaa voittajaksi, ja sille saa antaa enintään kuusi ääntä. Jokaiselle ehdokkaalle ei tarvitse antaa ääniä.
Äänet pystyy jakamaan esimerkiksi 0–6–0–4–0–5–0 tai yhtä hyvin 2–2–4–2–3–2–0.
Jokaista ääniä saanutta autoa pitää perustella yhdellä lauseella.