Vuoden Auto Suomessa 2026
Vuoden Auto Suomessa 2026:n päivämäärät
• 1.11. lopullinen ehdokaslista julkistetaan
• 13.11. ensimmäinen koeajopäivä, ABC Riihimäki, koeajettavana kaikki ehdokkaat
• 16.11. ensimmäinen äänestyskierros päättyy kello 10
• 17.11. toiselle kierrokselle päässeet ehdokkaat julkistetaan
• 25.11. toinen koeajopäivä, ABC Riihimäki, koeajettavana kuusi finalistia
• 28.11. toinen äänestyskierros päättyy kello 23
• 16.12. Vuoden Auto Suomessa 2026:n julkistus, Jumbo, Vantaa
Vuoden Auto Suomessa 2026:n 1. koeajopäivä 13.11.
Vuoden Auto Suomessa 2026:n ensimmäinen koeajopäivä järjestetään torstaina 13.11. Riihimäen ABC-asemalla. Koeajettavana ovat kaikki ehdokkaat.
Alustava ohjelma:
Klo 8.30- ... autojen yhteiskuvaus
Klo 9.00-10.00 ... aamiainen
Klo 9.30-16.00 ... koeajot
Klo 12.00-13.00 ... lounas
Klo 14.30-15.30 ... iltapäiväkahvit
klo 16.00... tilaisuus päättyy
| 13.11. ILMOITTAUTUNEET / AuLi: | 13.11. ILMOITTAUTUNEET / Vieraat: | |
|---|---|---|
|
|
Ensimmäisenä VAS-koeajopäivänä 13.11. ajettavana olevat autot
- Hyundai Inster 49 kWh 115 hv In (vihreä, JNY-826)
- Hyundai Inster 49 kWh 115 hv In (oranssi, LTE-633)
- Hyundai Ioniq 9 110 kWh 428 hv AWD Calligraphy Performance 6p (vaaleanvihreä, JNF-730)
- Hyundai Ioniq 9 110 kWh 428 hv AWD Calligraphy Performance 6p (ruskea, MPS-478)
* = kuvauksiin
Tiedote 12.12.2024
Kia EV3 n Vuoden Auto Suomessa 2025
Järjestyksessään 11. Vuoden Auto Suomessa on Kia EV3. Arvostetussa valinnassa Kian kompakti täyssähköauto jätti taakseen peräti 44 muuta uutuusmallia. Kuuden auton finaalissa EV3 oli varsin ylivoimainen, sillä toiseksi sijoittunut Renault Scenic hävisi voittajalle 14 pistettä. Finaalissa olivat mukana myös Citroën C3/ë-C3, Dacia Duster, Škoda Superb ja Suzuki Swift.
Vuoden Auto Suomessa 2025 -tittelistä kilpaili ennätyksellisesti peräti 45 autouutuutta. Automaailman sähköistymisestä kertoo se, että ehdokkaista peräti 37 kuuluu ladattavien autojen kategoriaan. 15 ehdokasta on Suomessa myynnissä vain sähköautona, ja yhdeksän muun ehdokkaan yksi voimalinjavaihtoehto on täyssähköinen.
Vuoden Auto Suomessa -valinnan tekevän Auto- ja liikennetoimittajat AuLi ry:n noin 110 jäsenestä tämänkertaiseen valintaan osallistuu 63 henkilöautojen testaukseen keskittyvää toimittajaa.
Kia saavutti toisen Vuoden Auto Suomessa -voittonsa – kaksi vuotta sitten ykkönen oli Niro – varsin selvällä piste-erolla, ja EV3:lle kirjattiin myös eniten ykkössijoja. 18 tuomarin papereissa Kia oli muita parempi. 15 tuomaria nosti ykköseksi pisteissä neljänneksi sijoittuneen Dacia Dusterin. Hopealle jääneelle Renault Scenicille antoi suurimmat pisteensä 14 tuomaria, ja Citroën C3/ë-C3 oli ykkönen 12 tuomarin mielestä.
lue tiedote kokonaan TÄÄLTÄ
![]() Vuoden Auto Suomessa 2025 -yleisöäänestyksen voitti Škoda Superb. Kuva Jari Kohonen |
Vuoden Auto Suomessa 2025 -yleisöäänestys
AuLi toteutti Vuoden Auto Suomessa -valinnan yhteydessä ensimmäisen kerran yleisöäänestyksen. Äänestys toteutettiin eri medioissa, mutta tulokset kirjautuivat samaan Alma Media Eventsin pitämään rekisteriin niin, että äänten lähteet eivät kirjautuneet medioittain vaan yhtenä pottina.
Yleisöäänestykseen tuli 1 974 vastausta. Äänistä 40,3 prosenttia sai Škoda Superb. Vuoden Auto Suomessa 2025 -voittaja Kia EV3 sijoittui 21,5 prosentilla toiseksi. Seuraaviksi sijoittuivat Renault Scenic (13,1 %), Dacia Duster (11,5 %), Citroën C3/ë-C3 (7,6 %) ja Suzuki Swift (6,1 %).
Vuoden Auto Suomessa 2025:n 2. koeajopäivä 27.11.
Vuoden Auto Suomessa 2025:n toinen koeajopäivä keräsi keskiiviikkona 27.11. Järvenpään Aino Areenalle noin 40 auto- ja liikennetoimittajaa sekä noin kymmenen automaahantuojien edustajaa.
Koeajettavana olivat kaikki kuusi Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistia yhteensä 15 auton voimin.
![]() Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit ovat Citroën C3/ë-C3, Dacia Duster, Kia EV3, Renault Scenic, Škoda Superb ja Suzuki Swift. Kuva Jari Kohonen |
Vuoden Auto Suomessa 2025:n 1. koeajopäivä 14.11.
Vuoden Auto Suomessa 2025:n ensimmäinen koeajopäivä keräsi torstaina 14.11.2024 Järvenpään Aino Areenalle yli 50 auto- ja liikennetoimittajaa ja lähes 50 automaahantuojien edustajaa.
Koeajettavana olivat kaikki 45 Vuoden Auto Suomessa 2025 -ehdokasta. Yhteensä koeajettavana oli 73 autoa.
![]() Vuoden Auto Suomessa 2025 -ehdokkaat Järvenpään Aino Areenalla 14.11.2024 järjestetyssä ensimmäisessä koeajopäivässä. Kuva Markus Pentikäinen/Suomen Kuvateollisuus Oy |
Vuoden Auto Suomessa 2025 julkistettiin Auto- ja Liikennegaalassa 12.12.2024
Vuoden Auto Suomessa 2026
(alustava ehdokaslista)
Audi A6
Audi A6 e-tron
Audi Q5
BMW X3
BYD Sealion 7
Citroën C3 Aircross
Dacia Bigster
Dongfeng Nammi Box
DS No8
Fiat Grande Panda
Ford Capri
Ford Puma Gen-E
Ford E-Tourneo Courier
GAC Aion V
Hongqi E-H7
Hyundai Inster
Hyundai Ioniq 9
JAC E30X
JAC T9 EV 4x4
Jeep Compass
KGM Musso EV
Kia EV4
Mazda 6e
Maxus eTerron 9
Maxus T60 MAX
Mercedes-Benz CLA
MG S5
Mini Aceman
Mini Cooper
Mitsubishi Outlander
Opel Frontera
Renault 4
Renault 5
Renault Rafale
Seres 7
Škoda Elroq
Skywell ET5 LR
Smart #5
Subaru Forester
Toyota Land Cruiser
Volvo EX90
Voyah Courage
Voyah Dream
Voyah Passion
Xpeng G6
Xpeng G9
Vuoden Auto Suomessa – ehdokkuuden edellytykset
Vuoden Auto Suomessa -arvonimestä kilpailevat edellisen vuoden marraskuun alun ja kuluvan vuoden lokakuun lopun välillä myyntiin tulleet uutuusmallit. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ehdolla olevan automallin hinnat pitää olla julkistettu lokakuun loppuun mennessä, ja mallin on oltava myynnissä Suomessa ennen vuodenvaihdetta. Myynnissä ololla tarkoitetaan sitä, että auto on hinnoiteltu ja jälleenmyyjät ottavat tilauksia vastaan.
Mallin on myös oltava nk. täysin uusi, eli kasvojenkohennus, uudet moottorivaihtoehdot tai uudet koriversiot eivät riitä.
Lisäksi ehtona on, että autot ovat fyysisesti AuLin jäsenten koeajettavissa ensimmäisessä koeajopäivässä, ja jos malli etenee finaalikierrokselle, myös toisessa koeajopäivässä.
Vuoden Auto Suomessa – äänestyksen kulku
Äänestys suoritetaan kahdella kierroksella.
Ensimmäinen kierros on hyvin yksinkertainen: kukin jäsen valitsee ehdokaslistalta kuusi mielestään tärkeintä autouutuutta.
Tärkein valintaperuste Vuoden Auto Suomessa -arvonimen voittajalle on rahalle saatava vastine, jonka tuomari voi määritellä oman näkemyksensä mukaan. Seuraavaksi tärkeimpinä ovat edistyksellinen tekniikka ja turvallisuutta lisäävät uudet varusteet.
Muina perusteina tuomari voi käyttää täysin oman painotuksensa mukaan tärkeinä pitämiään ominaisuuksia, kuten ajettavuutta, laatua, mukavuutta, taloudellisuutta, tiloja tai ulkonäköä.
Toisella kierroksella tuomarilla on käytettävissä 15 ääntä, jotka hän saa jakaa haluamallaan tavalla finalistien kesken.
Yksi finalisteista pitää nostaa voittajaksi, ja sille saa antaa enintään kuusi ääntä. Jokaiselle ehdokkaalle ei tarvitse antaa ääniä.
Äänet pystyy jakamaan esimerkiksi 0–6–0–4–0–5–0 tai yhtä hyvin 2–2–4–2–3–2–0.
Jokaista ääniä saanutta autoa pitää perustella yhdellä lauseella.




