Vuoden Auto Suomessa -tiedotteet

Škoda Eniaq on Vuoden Auto Suomessa 2022. Kuva Jari Kohonen

Tiedote 16.12.2021

Vuoden Auto Suomessa 2022 on
Škoda Enyaq

Vuoden Auto Suomessa 2022 -äänestyksen ensimmäiselle kierrokselle hyväksyttiin mukaan 27 ehdokasta. Toiselle kierrokselle eli finaaliin jatkoi kuusi uutuutta, joista peräti neljä oli sähköautoja. Tasaväkinen kamppailu voitosta käytiin polttomoottorisen Mercedes-Benzin C-sarjan ja sähköauto Škoda Enyaqin välillä, ja taisto päättyi jälkimmäisen voittoon. 

Päätyökseen autoista ja liikenteestä kirjoittavia toimittajia edustava Auto- ja liikennetoimittajat ry valitsi kahdeksannen kerran Vuoden Auton Suomessa. Tuomareina ovat yhdistyksen 102 jäsentä, joista 55 osallistui äänestykseen molemmilla kierroksilla. Yhdistyksen kuorma-autoista ja moottoripyöristä kirjoittavat sekä pitkään eläkkeellä olleet jäsenet jättäytyivät pois äänestyksestä.

Ensimmäisellä kierroksella olivat mukana kaikki marraskuun alun 2020 jälkeen ja ennen lokakuun loppua 2021 Suomessa myyntiin tulleet täysin uudet automallit, jotka olivat tuomariston koeajettavana Nummelassa marraskuun alussa. Tuomaristona toimineet AuLin jäsenet valitsivat kukin mielestään kuusi tärkeintä uutuutta. Äänet laskettiin yhteen ja kuusi tuomareilta eniten ääniä saanutta ehdokasta jatkoi finaaliin.

Automarkkinoiden nopeasta muutoksesta kertoo hyvin se, että ensimmäisellä kierroksella yli puolet (14) oli sähköautoja. Kaikki mukana olleet ehdokkaat saivat ääniä vähintään kahdelta tuomarilta. Uutuusanti oli niin mainio, että kuuden parhaan valinta oli vaikeaa.

Tärkeimpänä kriteerinä Vuoden Autoa valittaessa on rahalle saatava vastine, jonka jokainen tuomari määrittelee oman näkemyksensä mukaan. Niinpä aivan finaaliin päässeiden kannoilla olivat sekä halvin ehdokas, Dacia Sandero, että kallein ehdokas, Mercedes-Benz EQS. Rahalle saatavan vastineen lisäksi jokainen tuomariston jäsen painottaa tärkeinä pitämiään ominaisuuksia, kuten teknisiä innovaatioita, ajettavuutta, tiloja ja turvallisuutta.

Finaalikierrokselle edenneet kuusi ehdokasta (neljä sähköautoa ja kaksi lataushybridinä saatavaa polttomoottorista autoa), vietiin vielä marraskuun lopulla Nummelaan perusteellista tutustumista varten. Sen jälkeen ensimmäisellä kierroksella äänestäneet tuomariston jäsenet jakoivat toisessa äänestyksessä ehdokkaille 15 ääntä.

Kuudesta ehdokkaasta yksi piti nostaa voittajaksi, jolle sai antaa enintään kuusi ääntä. Äänestyksessä kärkikaksikko, Škoda Enyaq ja Mercedes-Benzin C-sarja nousi muiden yläpuolelle. Kia EV6, Polestar 2 ja Hyundai Ioniq 5 muodostivat tiiviin kolmikon, jolle Peugeot 308 jäi vähän.

Škoda Enyaq keräsi tuomareilta eniten ykkössijoja (18), mutta Mercedes-Benzin C-sarja sai vain kaksi vähemmän. Ykkössijoilla mitaten kolmas oli Peugeot 308 ennen Polestar 2:ta.

Vuoden Auto Suomessa 2022 -lopputulokset:

1. Škoda Enyaq (184 pistettä)
2. Mercedes-Benz C-sarja (174 pistettä)
3. Kia EV6 (124 pistettä)
4. Polestar 2 (122 pistettä)
5. Hyundai Ioniq 5 (119 pistettä)
6. Peugeot 308 (102 pistettä)

Škoda teki huikean hattutempun, sillä se voitti Vuoden Auto Suomessa -tittelin jo kolmantena peräkkäisenä vuonna. Edelliset voittajat olivat Škoda Octavia (2021) ja Škoda Kamiq (2020).

Vuoden Auto Suomessa 2022 -finalistit ovat Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Mercedes-Benz C-sarja, Peugeot 308, Polestar 2 ja Škoda Enyaq. Kuvat Jari Kohonen

Tiedote 10.11.2021

Sähköautot ottivat vallan Vuoden Auto Suomessa 2022 -valinnassa

Vuoden Auto Suomessa 2022 -titteliä lähti tavoittelemaan 27 ehdokasta, joista yli puolet oli sähköautoja. Ensimmäinen äänestyskierros painotti sähköautojen merkitystä uutuuksien joukossa, sillä kaikki finalistit ovat ladattavia. Kaksi kolmasosaa eli neljä kuudesta on sähköautoja ja loput ovat saatavissa lataushybridinä. Vuoden Auto Suomessa 2022 paljastetaan 16.12. 

Vuoden Auto Suomessa valitaan jo kahdeksannen kerran, ja tänä vuonna tuomaristona toimivien Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenten työ oli erityisen hankalaa voimalinjamurroksen takia. Ensimmäisellä kierroksella olleista 27 uutuudesta peräti 14 oli sähköautoja. Ainoastaan kahteen ehdokkaaseen ei ole saatavissa sähköistettyä voimalinjaa.

Uutuuksien valikoima oli todella värikäs markkinoiden halvimmasta automallista Dacia Sanderosta suuriin edustusautoihin, Mercedes-Benzin EQS:ään ja S-sarjaan. Niiden väliin mahtui edustava joukko pikkuautoista suosittuihin katumaastureihin. Tänä vuonna mukana oli myös ensimmäisenä täysin kiinalaisena automerkkinä Maxus.

Vuoden Auto Suomessa -valinnassa tärkeimpänä ominaisuutena pidetään rahalle saatavaa vastimetta, jonka jokainen tuomari saa määrittää oman näkemyksensä mukaisesti. Sen lisäksi äänestäjät painottavat erilaisia ominaisuuksia, kuten teknistä edistyksellisyyttä, tiloja, ajo-ominaisuuksia ja turvallisuutta. Ensimmäisellä kierroksella jokainen valitsee kuusi mielestään tärkeintä uutuutta.

Kun ensimmäisen kierroksen jälkeen finalistikuusikot koottiin yhteen, saatiin selville loppukilpailuun jatkavat. Ne ovat aakkosjärjestyksessä Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Mercedes-Benz C-sarja, Peugeot 308, Polestar 2 ja Škoda Enyaq.

Tänä vuonna kaikki ehdokkaat saivat ääniä vähintään kahdelta tuomarilta. Moni äänestäjä totesi, että hyviä finalisteja olisi hänen mielestään ollut paljon enemmän kuin kuusi. Niinpä finaaliin pääsyä voidaan pitää jo pienenä voittona.

Vain parin äänen päähän finaalipaikasta jäivät ehdokkaiden ääripäät Dacia Sandero ja Mercedes-Benz EQS sekä Volkswagen ID.4. Merkeistä eniten ääniä sai Mercedes-Benz perässään Hyundai, sillä niillä molemmilla oli tänä vuonna neljä ehdokasta.

Nyt tuomariston jäsenillä on aikaa arvioida finalistien ominaisuuksia. Niistä otetaan vielä konkreettisesti mittaa Nummelassa 24.11. järjestettävässä toisessa koeajopäivässä. Sen jälkeen on aika miettiä, miten kukin jakaa toisella kierroksella käytettävissään olevat 15 ääntä. Kaikille ehdokkaille niitä ei tarvitse antaa, mutta yksi ehdokas on nostettava omassa pistejaossa voittajaksi.

Vuoden Auto Suomessa 2022 julkistetaan torstaina 16.12. kello 18.00 alkaen. Tilaisuutta voi seurata suorana lähetyksenä IS-TV:ssä.

Vuoden Auto Suomessa 2022 -ehdokkaat Nummelan lentokentällä 3.11.2021 järjestetyssä ensimmäisessä koeajopäivässä. Kuva AuLi/Jari Kohonen

Tiedote 1.11.2021

Vuoden Auto Suomessa 2022 -ehdokkaat

Auto- ja liikennetoimittajat ry:n järjestämä Vuoden Auto Suomessa -äänestys starttaa tänään 1.11. virallisen ehdokaslistan julkaisun myötä kahdeksannen kerran. Ensimmäisellä kierroksella on tänä vuonna 27 merkittävää uutuutta, joista yli puolet on sähköautoja.

Uusien automallien anti on viidessä vuodessa muuttunut valtavasti. Vuonna 2017 ehdokkaista kerrottiin, että kolme uutuutta saa sähköautona, kolme vain hybridinä ja kolme myös hybridinä. Tänä vuonna Vuoden Auto Suomessa 2022 -arvonimestä on kilpailemassa enää kaksi automallia, joihin ei saa sähköistettyä voimanlähdettä.

Ehdokkaista yli puolet eli 14 on sähköautoja. Lisäksi kaksi mallia on saatavana heti myös sähköautona, ja vuonna 2023 yksi ehdokas tulee myyntiin sähkömoottorilla varustettuna.

Lataushybridi on joko ainoa tai vaihtoehtoinen voimanlähde kolmeen ehdokkaaseen, kaksi on hybridejä ja kolme kevythybridejä.

Tuomaristona toimivan Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenistön tehtävä ei ole helppo, sillä uutuudet ovat hyvin erilaisia. Katumaastureita ja sen tyylisiä autoja on joukosta puolet. Kokoluokittain tarkastellen uutuudet ulottuvat pikkuautoista (Dacia Sandero, Fiat 500 ja Hyundai i20) kookkaisiin edustusautoihin (Audi e-tron GT, Mercedes-Benz EQS sekä S-sarja).

Auto- ja liikennetoimittajat ry:n kattavasti Suomea edustavat yli sata jäsentä päättävät nyt, mitkä kuusi ehdokasta ovat heidän mielestään vuoden tärkeimmät autouutuudet. Tärkeimpänä valintaperusteena pidetään rahalle saatavaa vastinetta, jonka jokainen tuomarina toimiva jäsen määrittää oman näkemyksensä mukaan. Sen lisäksi valintaan vaikuttavat myös auton muut ominaisuudet, kuten ajettavuus, mukavuus, tilat, edistykselliset tekniset ratkaisut ja ympäristön huomioon ottaminen.

Vuoden Auto Suomessa 2022 valitaan kuuden toiselle kierrokselle päässeen ehdokkaan joukosta. Finalistit julkistetaan 10. marraskuuta. Silloin alkaa toinen äänestyskierros, jonka aikana tuomaristo pohtii tarkkaan uusien mallien paremmuutta. 

Vuoden Auto Suomessa 2022 -äänestyksen tulos paljastetaan torstaina 16.12. kello 18.00 alkavassa IS-TV:n suorassa lähetyksessä.

Vuoden Auto Suomessa 2022 -ehdokkaat:

Audi Q4 e-tron, Audi e-tron GT, BMW iX, Citroën C4, Dacia Sandero, Fiat 500, Ford Mustang Mach-E, Hyundai Bayon, Hyundai i20, Hyundai Ioniq 5, Hyundai Tucson, Kia EV6, Maxus Euniq 5, Mercedes-Benz C-sarja, Mercedes-Benz EQA, Mercedes-Benz EQS, Mercedes-Benz S-sarja, Nissan Qashqai, Opel Mokka, Peugeot 308, Polestar 2, Renault Arkana, Škoda Enyaq, Subaru Outback, Tesla Model Y, Toyota Yaris Cross ja Volkswagen ID.4

Tiedote 11.5.2021

Vuoden Auto Suomessa 2022 -valinta jo täydessä vauhdissa – alustava ehdokaslista julki

Auto- ja liikennetoimittajat ry tekee Vuoden Auton Suomessa -valinnan nyt jo kahdeksannen kerran. Uutta valintaprosessissa on se, että ehdokkaista kerrotaan jo pitkin vuotta heti ensimmäisen alustavan ehdokaslistan ilmestyttyä. Virallinen ehdokaslista vahvistetaan 1. marraskuuta, ja 19.11. paljastuu, mikä on Vuoden Auto Suomessa 2022.

Suuri osa ehdokkaista on tiedossa jo nyt, joten alustava kandidaattilista päätettiin julkaista jo hyvissä ajoin ennen äänestysten käynnistymistä. Jatkossa pilkahdus seuraavan vuoden ehdokkaista annetaan jo pian voittajan julkistamisen jälkeen.

Henkilöautojen sähköistyminen etenee nopeammin kuin moni osasi odottaa. Ensimmäisellä alustavalla listalla on 26 hienoa uutuutta, joista puolet on sähköautoja. Yhteensä 20 automallia on ajettavissa seinästä ladattavalla sähköllä. Lopuista kuudesta neljä on saatavissa kevyemmin sähköistettynä. Vain kaksi uutuutta on sellaisia, ettei niiden voimalinjassa ole ainakaan vielä mitään sähköapua.

Auto- ja liikennetoimittajat ry:n yli sata jäsentä päättävät tänäkin vuonna, mitkä kuusi ehdokasta ansaitsevat paikan toisella kierroksella ja sen jälkeen, mikä niistä on Vuoden Auto Suomessa 2022.

Valintaprosessi on ennallaan, eli 1.11. julkaistun virallisen ehdokaslistan jälkeen on ensimmäinen äänestyskierros. Kuusi toiselle kierrokselle edennyttä finalistia puntaroidaan vielä kerran, minkä jälkeen oin toinen äänestys ja voittaja paljastetaan 19. marraskuuta.

Lisätietoja:

Toni Jalovaara
Auto- ja liikennetoimittaja ry, puheenjohtaja
0400 821 993 – toni.jalovaara@inmen.fi
auli.fi/vuoden-auto-suomessa

Alustava Vuoden Auto Suomessa 2022 -ehdokaslista:

Audi Q4 e-tron, Audi e-tron GT, Citroën C4, Dacia Sandero, DS 9, Fiat 500, Ford Mustang Mach-E, Hyundai i20, Hyundai Tucson, Ioniq 5, Kia EV6, Mercedes-Benz C-sarja, Mercedes-Benz EQA, Mercedes-Benz EQB, Mercedes-Benz S-sarja, Nissan Qashqai, Opel Mokka, Polestar 2, Renault Arkana, Škoda Enyaq, Škoda Fabia, Subaru Outback, Tesla Model Y, Toyota Yaris Cross, Volkswagen ID.4 ja Volvo C40

Škoda Octavia on Vuoden Auto Suomessa 2021. Kuva Esko Tuomisto

Tiedote 27.1.2021

Vuoden Auto Suomessa 2021 on Škoda Octavia

Auto- ja liikennetoimittajat AuLi ry:n valitsema vuoden tärkein autouutuus Suomessa on huomattavalla äänienemmistöllä Škoda Octavia. Täyssähköauto Volkswagen ID.3 sijoittui toiseksi Vuoden Auto Suomessa 2021 -kilpailussa, jonka tulokset julkistettiin Helsingissä 27.1. ilman yleisöä järjestetyssä Auto- ja Liikennegaalassa.

Uusi Octavia jatkoi tšekkimerkin vuosi sitten Kamiq-mallilla aloittamaa Vuoden Auto Suomessa -kilpailun voittoputkea. Kilpailun on vuodesta 2014 alkaen järjestänyt päätyökseen autoista ja liikenteestä kirjoittavia yli sataa toimittajaa edustava Auto- ja liikennetoimittajat ry.

Vuoden Auto Suomessa 2021 -valinta oli tavallista haastavampi koronavirusepidemian aiheuttamien rajoitusten takia, mutta valintaprosessi toteutettiin aiemmista kerroista tutulla kahden koeajotapahtuman ja äänestyskierroksen kaavalla.

Kisan ensimmäisellä äänestyskierroksella olivat mukana kaikki marraskuun alun 2019 jälkeen ja ennen lokakuun 2020 loppua Suomessa myyntiin tulleet uudet automallit. 27 ehdokkaan koeajot tehtiin koronaturvallisuuden ylläpitämiseksi kaksipäiväisenä tapahtumana 3.–4.11.

Kuuden auton finaaliin selvinneet Peugeot 2008, Porsche Taycan, Renault Captur, Škoda Octavia, Toyota Yaris ja Volkswagen ID.3 olivat raatilaisten koeajettavana KymiRingin moottoriradan ympäristössä 18.11.

Finalisteja yhdistävä tekijä oli sähköinen voimalinja. Porsche Taycan ja Volkswagen ID.3 ovat aina täyssähköisiä, ja Peugeot 2008:n saa myös täyssähköisenä. Ladattavia hybridejä finaalissa edustivat Renault Captur ja Škoda Octavia ja hybridejä Toyota Yaris.

Toisella äänestyskierroksella jokaisella raatilaisella oli käytössään 15 ääntä, jotka sai jakaa haluamallaan tavalla finalistien kesken. Yksi kuudesta ehdokkaasta oli kuitenkin nostettava voittajaksi, ja sille sai antaa enintään kuusi ääntä.

Škoda Octavia saavutti arvostetun Vuoden Auto Suomessa 2021 -voiton selvällä 26 pisteen erolla Volkswagen ID.3:een. Škodan suosikkimallin ja Volkswagenin uuden täyssähköauton jälkeen kolmanneksi sijoittui Toyota Yaris. Podium-sijojen ulkopuolelle jäivät Peugeot 2008, Porsche Taycan ja Renault Captur.

Vuoden Auto Suomessa 2021 -lopputulokset:

1. Škoda Octavia (172 p.)
2. Volkswagen ID.3 (146 p.)
3. Toyota Yaris (121 p.)
4. Peugeot 2008 (95 p.)
5. Porsche Taycan (90 p.)
6. Renault Captur (81 p.)

Vuoden Auto Suomessa 2021 -finalistit ovat Peugeot 2008, Porsche Taycan, Renault Captur, Škoda Octavia, Toyota Yaris ja Volkswagen ID.3. Kuvat Marko Mäkinen

Tiedote 11.11.2020

Täyssähköautoilla vahva edustus Vuoden Auto Suomessa 2021 -finaalissa

Sähköisten voimalinjojen esiinmarssi: kolme kuudesta Vuoden Auto Suomessa 2021 -kilpailun finalistista on täyssähköisiä.

Vuoden Auto Suomessa 2021 -kilpailun ensimmäinen kierros osoittautui jälleen hyvin tasaväkiseksi, sillä useampi automalli kärkkyi muutaman äänen päässä kuudetta finaalipaikkaa.

Ehdokkaina olleiden 27 uutuusmallin joukosta Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenet äänestivät finaaliin kuusi uutuusmallia, jotka ovat Peugeot 2008, Porsche Taycan, Renault Captur, Škoda Octavia, Toyota Yaris ja Volkswagen ID.3.

”Finaaliin pääsykin on merkittävä saavutus. Jokainen finalisti on paikkansa ansainnut, ja tässä vaiheessa on tarjolla ehdokkaita eri hintaluokissa. Valitsee näistä minkä tahansa, niin kyseessä on pätevä auto”, toteaa VAS-toimikunnan puheenjohtaja Ragnar Mehisto.

Finaaliin yltäneitä automalleja yhdistävä tekijä on sähköisten voimalinjojen todellinen esiinmarssi. Porsche Taycan ja Volkswagen ID.3 ovat aina täyssähköisiä, ja Peugeot 2008:n saa myös täyssähköisenä. Ladattavia hybridejä finaalissa edustavat Renault Captur ja Škoda Octavia ja hybridejä Toyota Yaris.

Vuoden Auto Suomessa 2021 -kilpailu toinen äänestyskierros käynnistyy 18.11., jolloin finalistit ovat autojournalistien ajettavana KymiRingin upouudella moottoriradalla. Finaalikierroksella jokaisella tuomariston jäsenellä on käytettävissään 15 ääntä, jotka tuomari voi jakaa haluamallaan tavalla. Yksi kuudesta ehdokkaasta on kuitenkin nostettava omassa pistejaossa voittajaksi, mutta kaikille ehdokkaana oleville autoille ei tarvitse antaa pisteitä.

Auto- ja liikennegaala 27.1.2020

Nyt jo seitsemännen kerran jaettava Vuoden Auto Suomessa -palkinto on Auto- ja liikennetoimittajat AuLi ry:n tunnustus erinomaista vastinetta rahalle tarjoavalle autouutuudelle Suomessa.

Uutuusarvon ohella Vuoden Auto Suomessa 2021 -arvonimen tärkeimpinä valintaperusteina ovat auton rahalle tarjoama vastine sekä erilaiset muut ominaisuudet kuten ajettavuus, mukavuus, tilat, tekninen edistyksellisyys sekä ympäristöystävällisyys. Merkitystä on myös muotoilulla sekä suomalaisia ostajia kiinnostavilla varusteilla ja autojen ostajalle tarjoamilla mallivaihtoehdoilla.

Vuoden Auto Suomessa 2021 -kilpailun voittaja julkistetaan 27. tammikuuta jo perinteeksi muodostuneessa Auto- ja Liikennegaalassa. Himoitun pystin lisäksi gaalassa on jaettu palkintoja ja tunnustuksia auto- ja liikennealalla kunnostautuneille tahoille jo kuuden vuoden ajan.

Vastuullisesti koronaepidemian aiheuttamiin varotoimiin suhtautuvan Auto- ja Liikennegaalan suunnittelusta ja järjestelyistä vastaa Event Management Group Oy yhteistyössä Auto- ja liikennetoimittajat ry:n kanssa.

Lisätietoja:

Ragnar Mehisto
VAS-toimikunnan puheenjohtaja
Auto- ja liikennetoimittajat ry
050 357 2767 – ragnar.mehisto@otava.fi

Jukka Suomela
Järjestelytoimikunnan puheenjohtaja
Auto- ja Liikennegaala
0400 617 761 – jukka.suomela@autojaliikennegaala.fi

www.autojaliikennegaala.fi

Tiedote 1.11.2020

Vuoden Auto Suomessa 2021 -ehdokkaat julki – arvostetusta tittelistä kilpailevat nyt nämä uutuusmallit

Perinteikkäästä Vuoden Auto Suomessa -palkinnosta kilpailee tällä kertaa 27 mielenkiintoista uutuusmallia.

Onko Vuoden Auto Suomessa 2021 -tittelin voittaja jo täyssähköauto, vai vieläkö perinteisissä käyttövoimissa riittää riittävästi vastinetta rahalle? Jännitystä riittää joka tapauksessa jälleen, kun Auto- ja liikennetoimittajat ry jakaa tänä vuonna jo seitsemännen kerran peräkkäin Vuoden Auto Suomessa -palkinnon vuoden tärkeimmälle autouutuudelle.

Tänä vuonna tuomariston äänistä kilpailee ensimmäisellä äänestyskierroksella yhteensä 27 uutuusmallia, joista kuusi eniten ääniä saanutta selviytyy finaalikierrokselle.

Autouutuuksien kirjo on kisassa tuttuun tapaan erittäin laaja. Mukaan mahtuu lähes kaikkea pikkuautoista täysiverisiin maasto- ja urheiluautoihin saakka. Kaikkia mukana olevia autoja yhdistää kuitenkin uutuus sekä se, että mukaan päästäkseen autojen täytyy olla äänestyshetkellä myynnissä Suomessa ja tuomariston koeajettavana.

Auton uutuusarvon lisäksi Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenistä koostuva yli 100-henkinen tuomaristo arvioi auton rahalle tarjoamaa vastinetta sekä muita ominaisuuksia, kuten ajettavuutta, tiloja, teknistä edistyksellisyyttä ja ympäristöystävällisyyttä.

Lopputaistoon pääsevät kuusi autouutuutta julkistetaan tänä vuonna 11. marraskuuta, minkä jälkeen tuomaristo pääsee tutustumaan finalisteihin vielä kertaalleen KymiRingin upouudella moottoriradalla.

Toisen kierroksen koeajojen jälkeen vuorossa on ratkaiseva voittajaäänestys, jonka tulos julkistetaan ensi vuoden alkupuolella Auto- ja Liikennegaalassa. Vuoden Auto Suomessa 2021 -palkinnon lisäksi gaalassa jaetaan palkintoja ja tunnustuksia auto- ja liikennealan toimijoille, jotka esimerkillään innoittavat muita alan toimijoita.

Vuoden Auto Suomessa 2021 -ehdokkaat:

Audi A3
BMW 2-sarjan Gran Coupé
BMW 4-sarja
Cupra Formentor
Ford Explorer
Ford Kuga
Ford Puma
Honda e
Honda Jazz
Hyundai i10
Kia Sorento
Kia Soul
Land Rover Defender
Mazda MX-30
Mercedes-Benz GLA
Mercedes-Benz GLB
Nissan Juke
Opel Corsa
Peugeot 2008
Porsche Taycan
Renault Captur
Renault Zoe
Seat Leon
Škoda Octavia
Toyota Yaris
Volkswagen Golf
Volkswagen ID.3

Lisätietoja:

Ragnar Mehisto
Auto- ja liikennetoimittajat ry / hallitus
050 357 2767 – ragnar.mehisto@otava.fi
auli.yhdistysavain.fi/vuoden-auto-suomessa/

Auto- ja Liikennegaala:
Jukka Suomela
0400 617 761 – jukka.suomela@autojaliikennegaala.fi
www.autojaliikennegaala.fi

Škoda Kamiq on Vuoden Auto Suomessa 2020.

Tiedote 5.12.2019

Škoda Kamiq on Vuoden Auto Suomessa 2020

Auto- ja liikennetoimittajat ry (AuLi) on puhunut. Vuoden tärkein autouutuus Suomessa on huomattavalla äänienemmistöllä Škoda Kamiq.

Voitto on tšekkimerkin ensimmäinen nyt jo kuudennen kerran järjestetyssä Vuoden Auto Suomessa -kilpailussa, jonka tulos julkistettiin 5. joulukuuta Helsingin Messukeskuksessa järjestetyssä Auto- ja Liikennegaalassa.

Vuoden Auto Suomessa -kilpailun järjesti Suomessa päätyökseen autoista ja liikenteestä kirjoittavia toimittajia edustava Auto- ja liikennetoimittajat ry. Äänioikeutettuja tuomareita olivat kaikki yhdistyksen toistasataa jäsentä, jotka edustavat käytännössä kaikkia autoista kirjoittavia merkittäviä medioita Suomessa.

NÄIN VOITTO RATKESI – TASAPELIYLLÄTYS KARSINTAKIERROKSELLA!

Kisan ensimmäisellä äänestyskierroksella olivat mukana kaikki marraskuun alun 2018 jälkeen ja ennen lokakuun 2019 loppua Suomessa myyntiin tulleet uudet automallit, joista ehdolle asettui lopulta peräti 35 uutuusmallia.

Suuren automäärän myötä tuomariston rooli olikin tänä vuonna jälleen hyvin haastava.

Raatilaiset pääsivät tutustumaan ehdokkaisiin Nummelan lentokentällä 6.11. järjestetyssä koeajopäivässä, jonka jälkeen äänestettiin, mitkä kuusi autoa pääsevät loppukilpailuun.

Finaalin jatkoi yllätyksellisesti kuitenkin ensimmäistä kertaa kuuden auton sijaan peräti seitsemän automallia, sillä kilpailun sääntöjen mukaan äänten mennessä tasan on mukaan otettava myös tasapelitilanteeseen joutuneet autot.

Toisella äänestyskierroksella jokaisella raatilaisella oli käytössään 15 ääntä, jotka sai jakaa haluamallaan tavalla finalistien kesken. Yksi kuudesta ehdokkaasta oli kuitenkin nostettava voittajaksi, ja sille sai antaa enintään kuusi ääntä.

Ja lopulta, tarkastuslaskentojen jälkeen, selväksi voittajaksi kuittaantui siis Škodan uutuusmalli Kamiq. Ero toiseksi jääneeseen Toyota Corollaan nousi lopulta peräti 33 pisteeseen, mitä voi pitää VAS-äänestyksessä kaikkiaan varsin suurena.

Toyotan kanssa lähestulkoon tasapisteisiin päätyivät pronssille yltänyt Mazda 3 sekä neljänneksi sijoittunut Peugeot 208. Kamiqin sisarmalli Škoda Scala, Renault Clio sekä Audin täyssähköauto E-Tron jäivät verraten pienellä, mutta silti selvällä erolla kärkijoukon taakse.

Pelkkä Kamiqin uutuusarvo ei kuitenkaan Vuoden Auto Suomessa -äänestyksessä ratkaissut, sillä kisa tärkeimpänä valintaperusteena on rahalle saatava vastine. Lisäksi tuomarit painottivat arvioissaan ajettavuutta, mukavuutta, tiloja, teknistä edistyksellisyyttä sekä ympäristöystävällisyyttä – muotoiluakaan unohtamatta.

Tuomaristo kehui voittaja Škoda Kamiqia muun muassa järkeväksi, tilavaksi ja räiskymättömäksi autoksi, joka on hyvä ajettava, ja jossa hinta ja ominaisuudet kohtaavat kiinnostavalla tavalla. Škodan todettiinkin vastaavan jopa lähes kaikkiin keskimääräisen autonkäyttäjän tarpeisiin.

Myös kaupunkimaasturimainen olemus miellytti, sillä Kamiqin kanssa runsaasti samoja rakenteita jakava Škoda Scala ylsi loppukilpailussa ”vasta” sijalle viisi.

Vuoden Auto Suomessa 2020 -lopputulokset:

1. Škoda Kamiq, 130 pistettä
2. Toyota Corolla, 97 pistettä
3. Mazda 3, 94 pistettä
4. Peugeot 208, 93 pistettä
5. Škoda Scala, 90 pistettä
6. Renault Clio, 87 pistettä
7. Audi E-Tron, 84 pistettä

AUTO- JA LIIKENNEGAALASSA JAETUT PALKINNOT JA HUOMIONOSOITUKSET

Auto- ja liikennetoimittajien yhdistys myönsi Elämäntyö-palkinnon Teknologian tutkimuskeskuksen VTT:n tutkijaprofessorille Nils-Olof Nylundille. Taustavoima-tunnustus annettiin Tuulilasi-lehdestä yli 35 vuoden mittaisen uran jälkeen eläkkeelle jääneelle toimituspäällikkö Tapio Ketoselle.

Journalismista palkittiin Mobilisti-lehti. Auto- ja liikennekuva 2019 on Moottori-lehden toimittajan Lauri Ahtiaisen otos ”Villihevoset”.

Ensimmäisen kerran jaetun Innovaatiopalkinnon voitti Neste MY uusiutuva diesel. Vientipalkinnon pokkasi rallin kansainvälisen televisiokonseptin uudistanut Marko Viitanen, jonka yritys NEP Finland vastaa myös televisioinnin 40 miljoonan euron arvoisesta toteutuksesta.

Auto- ja Liikennegaalan Liikenneteko-palkinnon vastaanotti Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä ja tutkija Tuomo Saarinen Espoon ansioista Suomen liikenneturvallisimpana kaupunkina. Liikennevaikuttajana sai tunnustuksen Moottoriliikenteen Keskusjärjestön puheenjohtaja Martti Korhonen, joka toimi aiemmin Liikenneturvan hallituksen puheenjohtajana, Lipposen II hallituksen ministerinä sekä liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtajana.

Hyvä Suomi! -palkinnon pokkasi KymiRing-moottoriratahanke. Kulttuuripalkinto osoitettiin tieliikenteen valtakunnallisen erikoismuseon taustalla toimivalle Mobilia Säätiölle.

Lauri Ahtiainen, "Villihevosia"

Tiedote 5.12.2019

Vuoden auto- ja liikennekuva 2020:
Lauri Ahtiaisen "Villihevosia"

Auto- ja liikennetoimittajat ry:n valitseman auto- ja liikennekuvakilpailun parhaat palkittiin 5.12. järjestetyssä Auto- ja Liikennegaalassa.

Kovatasoisen kilpailun voitti tänä vuonna Lauri Ahtiainen otoksellaan ”Villihevoset”, jossa kreikkalainen poni luo jännittävän asettelun Porschen kanssa. Hilpeäsävytteinen kuva ja sen nimi kätkevät taakseen myös sen merkityksen, että Porsche on tunnettu logosta, jossa on merkin kotikaupunkia Stuttgartia symboloiva ori.

Tasaisessa äänestyksessä toinen sija meni jakoon peräti kolmen kuvaajan kesken. Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäseniä miellyttivät niin Marko Mäkisen kuva hyppäävästä Toyota Yaris WRC -ralliautosta, Teemu Granströmin kuva vedestä heijastuvasta Peugeotista kuin myös Markus Pentikäisen kuva autosta, joka on saanut suorastaan maalauksellisen keulakoristeen.

Kaikkiaan kovatasoiseen kilpailuun osallistui 13 kuvaajaa 54 kuvalla, joissa käsiteltiin autoilua ja liikennettä niin raskaiden hyötyajoneuvojen, ilmastomielenosoitusten, kuvataiteen kuin vauhdin kannalta.

Helsingin Messukeskuksessa järjestetyssä Auto- ja liikennegaalassa kunniakirjat voittajille luovutti palkittu toimittaja ja valokuvaaja Meeri Koutaniemi.

Vuoden Auto Suomessa 2020 -kilpailun 35 ehdokkaasta finaaliin selvisi seitsemän autouutuutta. Kuva Markus Pentikäinen

Tiedote 13.11.2019

Vuoden Auto Suomessa 2020 -finalistit selvillä – tasapeli tuo finaaliin yllättäen seitsemän uutuutta!

Vuoden Auto Suomessa 2020 -palkinto on Auto- ja liikennetoimittajat ry:n tunnustus erinomaista vastinetta rahalle tarjoavalle autouutuudelle Suomessa. Tittelin voittaja julkistetaan Auto- ja Liikennegaalassa torstaina 5.12. Helsingin Messukeskuksessa.

Auto- ja liikennetoimittajat ry:n Vuoden Auto Suomessa 2020 -valinta huipentuu toisella kierroksella, jossa jatkaa ensimmäistä kertaa kuuden sijasta seitsemän autouutuutta. Seitsemän valikoituneen auton joukon taustalla on kilpailun sääntö, jonka mukaan äänten mennessä tasan on mukaan otettava kaikki kuudennelle sijalle yltäneet automallit.

Valintojen ensimmäinen äänestyskierros alkoi 6.11. Nummelan lentokentältä, jossa suomalaisilla autojournalisteilla oli mahdollisuus tutustua perusteellisesti kaikkiin ehdolla olleisiin 35 autouutuuteen. Koeajojenjälkeen alkoi äänestys, jossa jokainen tuomari sai valita jatkoon kuusi autoa.

Kun äänet laskettiin yhteen, jatkoon selvisivät aakkosjärjestyksessä Audi E-tron, Mazda 3, Peugeot 208, Renault Clio, Škoda Kamiq, Škoda Scala ja Toyota Corolla.

Kilpailu osoittautui lopulta hyvin tasaväkiseksi, sillä 35 auton joukosta kokonaan ilman ääniä jäi vain kolme uutuusmallia.

Luonteeltaan nyt valitut seitsemän finalistia ovat osin hyvinkin eri tyyppisiä – mukana on esimerkiksi varsin monenlaisia käyttövoimavaihtoehtoja aina täyssähköstä bensiiniin, maakaasuun ja dieseliin, minkä ohella korimallejakin löytyy käytännöllisistä 5-ovisista luukkuperistä aina muodikkaisiin katumaastureihin, perinteisiin porrasperiin sekä suomalaisten rakastamiin farmareihin saakka.

Uutuusarvon ohella Vuoden Auto Suomessa 2020 -arvonimen tärkeimpinä valintaperusteina ovat auton rahalle tarjoama vastine sekä erilaiset muut ominaisuudet kuten ajettavuus, mukavuus, tilat, tekninen edistyksellisyys sekä ympäristöystävällisyys. Merkitystä on myös muotoilulla sekä suomalaisia ostajia kiinnostavilla varusteilla ja autojen ostajalle tarjoamilla mallivaihtoehdoilla.

Toinen, ratkaiseva äänestys käynnistyy perjantaina 15.11. Finaalikierroksella jokaisella tuomariston jäsenellä on käytettävissään 15 ääntä, jotka tuomari voi jakaa haluamallaan tavalla. Yksi kuudesta ehdokkaasta on kuitenkin nostettava omassa pistejaossa voittajaksi, mutta kaikille ehdokkaana oleville autoille ei tarvitse antaa pisteitä.

Eniten ääniä saanut automalli palkitaan himoitulla Vuoden Auto Suomessa 2020 -tittelillä. Voittaja julkistetaan 5. joulukuuta Helsingin Messukeskuksessa järjestettävässä Auto- ja Liikennegaalassa.

AUTO- JA LIIKENNEGAALAN HUIPPUHETKET MTV3-KANAVALLA

Juhlavan gaalan huippuhetket ovat nähtävissä MTV3-kanavalla lähetettävässä vajaan tunnin koosteessa lauantaina 7.12. kello 15.05–16.00 ja vielä uusintana seuraavana päivänä. Gaalatunnelmien ohella ohjelmaa täydentävät myös Vuoden Auto Suomessa 2020 -finalistien koeajot ja asiantuntijahaastattelut.

Huomionosoitusten lomassa gaalavieraita ja tv-katsojia viihdyttävät suomipopin kirkkaimpiin tähtiin noussut Ellinoora sekä Euroopan vanhin yhtäjaksoisesti esiintynyt viihdeorkesteri Dallapé. Auto- ja Liikennegaalan juontavat kilpa-autoilija Emma Kimiläinen ja Huomenta Suomi -ohjelmasta tuttu Nina Rahkola.

Auto- ja Liikennegaalan järjestelyistä vastaavat Autotuojat ja -teollisuus ry sekä Event Management Group Oy yhdessä Auto- ja liikennetoimittajat ry:n kanssa. Lisätietoja Auto- ja Liikennegaalasta sekä mahdollisuuksista osallistua mukaan löytyy osoitteesta autojaliikennegaala.fi.

Lisätietoja:

Ragnar Mehisto
VAS-toimikunnan puheenjohtaja
Auto- ja liikennetoimittajat ry
050 357 2767 – ragnar.mehisto@otava.fi

Jukka Suomela
Järjestelytoimikunnan puheenjohtaja
Auto- ja Liikennegaala
0400 617 761 – jukka.suomela@autojaliikennegaala.fi

 

Tiedote 1.11.2019

Vuoden Auto Suomessa 2020 -ehdokkaat julki – arvostetusta tittelistä kilpailee 35 uutuusmallia – julkistamisgaalan tähtiesiintyjinä Ellinoora ja Dallapé

Vuoden Auto Suomessa 2020 -tittelistä kilpailee 35 uutuusmallia

Julkistamisgaalan tähtiesiintyjinä ovat Ellinoora ja Dallapé.

Vuoden Auto Suomessa 2020 -palkinto on Auto- ja liikennetoimittajat ry:n tunnustus erinomaista vastinetta rahalle tarjoavalle autouutuudelle Suomessa.

Tällä kertaa Vuoden Auton suomalaisesta arvonimestä kilpailee peräti 35 mielenkiintoista uutuusmallia, joista valikoituva voittaja julkistetaan Auto- ja Liikennegaalassa torstaina 5.12. Helsingin Messukeskuksessa.

Gaalassa jaetaan Vuoden Auto Suomessa -tittelin ohella palkintoja ja tunnustuksia yhteensä kymmenessä eri kategoriassa.

Huomionosoitusten lomassa gaalavieraita ja tv-katsojia viihdyttävät suomipopin kirkkaimpiin tähtiin noussut Ellinoora sekä Euroopan vanhin yhtäjaksoisesti esiintynyt viihdeorkesteri Dallapé. Auto- ja Liikennegaalan juontavat kilpa-autoilija Emma Kimiläinen ja Huomenta Suomi -ohjelmasta tuttu Nina Rahkola.

KILPAILUSSA ERITTÄIN LAAJA MALLIKIRJO

Viisiovisen monikäyttöauton uunituore sukupolvi vai sittenkin vähän isompi, niin ikään kokonaan uusi katumaasturi? Vaiko kuitenkin ikonisen urheiluauton uusin versio? Jännitystä riittää jälleen kerran, kun Auto- ja liikennetoimittajat ry jakaa Vuoden Auto Suomessa 2020 -palkinnon vuoden tärkeimmälle autouutuudelle.

Ensimmäisellä äänestyskierroksella tuomariston äänistä kilpailee kaikkiaan 35 uutuusmallia, joista kuusi eniten ääniä saanutta selviytyy toiselle ja ratkaisevalle kierrokselle.

Aikaisempien vuosien tapaan uutuuksien mallikirjo on erittäin laaja. Mukaan mahtuu kaikkea perinteisistä myyntihiteistä tämän hetken kuumimpiin täyssähköautoihin saakka. Oleellista on, että ehdokkaaksi pääsevän auton täytyy olla äänestyksen ja koeajojen alkaessa myynnissä Suomessa ja tuomariston koeajettavissa.

YMPÄRISTÖYSTÄVÄLLISYYS JA AJETTAVUUS PUNTARISSA

Mutta miten voittaja sitten valitaan? Auton uutuusarvon lisäksi tuomaristo arvioi auton rahalle tarjoamaa vastinetta sekä muita ominaisuuksia kuten ajettavuutta, tiloja, teknistä edistyksellisyyttä sekä ympäristöystävällisyyttä.

Finaaliin pääsevät kuusi autouutuutta julkistetaan 13.11. Tämän jälkeen tuomaristo pääsee tutustumaan vielä kertaalleen finalisteihin, joiden keskuudesta valitaan Vuoden Auto Suomessa 2020.

AUTO- JA LIIKENNEGAALAN HUIPPUHETKET MTV-KANAVALLA

Juhlavan gaalan huippuhetket ovat nähtävissä MTV-kanavalla lähetettävässä vajaan tunnin koosteessa lauantaina 7.12. kello 15.05–16.00 ja vielä uusintana seuraavana päivänä. Gaalatunnelmien ohella ohjelmaa täydentävät myös Vuoden Auto Suomessa 2020 -finalistien koeajot ja asiantuntijahaastattelut.

Auto- ja Liikennegaalan järjestelyistä vastaavat Autotuojat ja -teollisuus ry sekä Event Management Group Oy yhdessä Auto- ja liikennetoimittajat ry:n kanssa. Lisätietoja Auto- ja Liikennegaalasta sekä mahdollisuuksista osallistua mukaan löytyy osoitteesta autojaliikennegaala.fi.

Vuoden Auto Suomessa 2020 -ehdokkaat:

Audi A1
Audi E-tron
Audi Q3
BMW 1-sarja
BMW 3-sarja
BMW X5
BMW X7
Citroën C5 Aircross
DS 3 Crossback
Hyundai Santa Fe
Kia XCeed
Lexus ES
Lexus UX
Mazda 3
Mazda CX-30
Mercedes-Benz B
Mercedes-Benz CLA
Mercedes-Benz EQC
Mercedes-Benz GLE
Peugeot 208
Peugeot 508
Porsche 911
Range Rover Evoque
Renault Clio
Seat Tarraco
Škoda Kamiq
Škoda Scala
Subaru Forester
SsangYong Korando
Tesla Model 3
Toyota Camry
Toyota Corolla
Toyota RAV4
Toyota GR Supra
Volkswagen T-Cross

Lisätietoja:

Tommi Lempinen
VAS-toimikunnan yhteyshenkilö lehdistölle
Auto- ja liikennetoimittajat ry / hallitus
050 590 3735 – tommi.lempinen@iltasanomat.fi

Jukka Suomela
Järjestelytoimikunnan puheenjohtaja
Auto- ja Liikennegaala
0400 617 761 – jukka.suomela@autojaliikennegaala.fi

Ford Focus on Vuoden Auto Suomessa 2019.

Tiedote 10.11.2018

Ford Focus on Vuoden Auto Suomessa 2019

Ford Focus nousi voittoon Vuoden Auto Suomessa 2019 -kilpailun erittäin tiukassa finaalissa. Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenet valitsivat voittajan kuuden finalistin joukosta.

Vuoden Auto Suomessa 2019 ratkesi Ford Focuksen voittoon vain kahden äänen erolla. Toiseksi kilpailussa sijoittui Mercedes-Benz A-sarja ja kolmanneksi Kia Ceed. Seuraavat sijat menivät Volvo XC40:lle, Volvo V60:lle ja Škoda Karoqille.

Viidettä kertaa järjestetyn Vuoden Auto Suomessa -kilpailun taustalla on alan toimittajia edustava Auto- ja liikennetoimittajat ry. Valinnan tärkeimpiä valintaperusteita ovat uutuusarvon ohella rahalle saatava vastine, mutta ajettavuutta, mukavuutta, tiloja, teknistä edistyksellisyyttä tai ympäristöystävällisyyttäkään ei saa unohtaa.

Kilpailuun osallistui 30 merkittävintä uutuusautoa, joista toimittajat äänestivät jatkoon kuusi finalistia. Ennen äänestyksiä toimittajat pääsivät tutustumaan uutuuksiin kahdessa koeajotilaisuudessa.

Autot jakautuivat äänestyksessä kahteen ryhmään: perinteistä pystyperäistä henkilöautoa edustavat Ford, Mercedes-Benz ja Kia nousivat selkeästi kahden Volvon ja Škodan edelle.

Voittajaksi noussutta Ford Focusta kiiteltiin erityisesti ajettavuudeltaan. Mercedes-Benz A-sarjaa taas ylistettiin uudesta teknologiasta ja tietysti kotimaisuudestaan. Kia sai kehuja tasaisuudestaan ja Fordiakin pidemmästä takuustaan.

Vuoden Auto Suomessa 2019 lopputulokset:

1. Ford Focus, 175 pistettä
2. Mercedes-Benz A-sarja, 173 pistettä
3. Kia Ceed, 142 pistettä
4. Volvo XC40, 108 pistettä
5. Volvo V60, 95 pistettä
6. Škoda Karoq, 87 pistettä

Nämä 30 uutuusmallia osallistuivat Vuoden Auto Suomessa 2019 -kilpailun ensimmäiselle kierrokselle.

Tiedote 1.11.2018

Vuoden Auto Suomessa 2019 -finalistit selvillä

Vuoden Auto Suomessa 2019 -kilpailun ensimmäinen äänestyskierros on päättynyt. 30 uutuusauton joukosta Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenet äänestivät jatkoon seuraavan kuusikon: Ford Focus, Kia Ceed, Mercedes-Benz A-sarja, Škoda Karoq, Volvo XC40 ja Volvo V60.

Äänestys finaalipaikoista oli erittäin tiukka. Sijalle 11 sijoittunut auto jäi vain kahden äänen päähän finaalipaikasta. Neljä autoa jäi yhteen ääneen, ja lopulta vain yksi auto jäi täysin ilman kannatusta.

Kuuden finalistin joukko kohtaa 6. marraskuuta koeajotilaisuudessa, jossa yhdistyksen jäsenet pääsevät vielä kerran vertailemaan autoja. Toinen äänestyskierros sulkeutuu 7. marraskuuta.

Vuoden Auto Suomessa 2019 -voittaja julkistetaan Auto 2018 -tapahtuman yhteydessä järjestettävässä Auto- ja Liikennegaalassa perjantaina 9.11. Helsingin Messukeskuksessa.

Tiedote 25.10.2018

Vuoden Auto Suomessa 2019 -ehdokkaat julki – arvostetusta tittelistä kilpailee 30 autouutuutta

Vuoden Auto Suomessa 2019 -palkinnosta kilpailee 30 mielenkiintoista uutuusmallia. Voittaja julkistetaan Auto 2018 -tapahtuman yhteydessä järjestettävässä Auto- ja Liikennegaalassa perjantaina 9.11. Helsingin Messukeskuksessa.

Iso ja perinteinen sedan, vai kuitenkin hieman linjakkaampi menopeli? Kohdistuuko valinta perinteiseen korimalliin, vai miten olisi trendikäs katumaasturi? Onko polttomoottorilla enää mitään virkaa, kun sähkö tekee tuloaan? Jännitystä riittää jälleen, kun Auto- ja liikennetoimittajat ry jakaa tänä vuonna jo viidennen kerran peräkkäin Vuoden Auto Suomessa -palkinnon vuoden tärkeimmälle autouutuudelle.

Tänä vuonna ensimmäisellä äänestyskierroksella tuomariston äänistä kilpailee yhteensä 30 uutuusmallia. Näistä kuusi eniten ääniä saanutta selviytyy toiselle ja ratkaisevalle kierrokselle.

Aikaisempien vuosien tapaan uutuuskirjo on erittäin laaja. Mukaan mahtuu kaikkea pienistä ja kompakteista katumaastureista tämän hetken kuumimpiin sähköautoihin. Mukaan päästäkseen autojen täytyy olla äänestyshetkellä myynnissä Suomessa ja tuomariston koeajettavissa.

Miten voittaja sitten valitaan? Auton uutuusarvon lisäksi tuomaristo arvioi auton rahalle tarjoamaa vastinetta sekä muita ominaisuuksia kuten ajettavuutta, tiloja, teknistä edistyksellisyyttä sekä ympäristöystävällisyyttä.

Finaaliin pääsevät kuusi autouutuutta julkistetaan 1.11. Tämän jälkeen tuomaristo pääsee marraskuun alussa tutustumaan vielä kertaalleen finalisteihin, joiden keskuudesta valitaan Vuoden Auto Suomessa 2019.

VOITTAJA JULKISTETAAN AUTO- JA LIIKENNEGAALASSA

Auto- ja liikennetoimittajien valinta julkistetaan perjantaina marraskuun 9. päivänä Auto 2018 -tapahtuman yhteydessä järjestettävässä Auto- ja Liikennegaalassa. Vuoden Auto Suomessa 2019 -palkinnon lisäksi gaalassa jaetaan palkintoja ja tunnustuksia auto- ja liikennealan toimijoille, jotka esimerkillään innoittavat muita alan toimijoita.

Palkitsemisten ja tunnustusten lomassa gaalavieraille on luvassa viihdettä Suomen huipulta, kun lavalle nousevat Janna, Roope Salminen ja viihdeorkesteri Dallapé. Juhlan juontavat kilpa-autoilija Emma Kimiläinen ja MTV3:n Huomenta Suomi -ohjelman juontaja Nina Rahkola.

Auto- ja Liikennegaalan huippuhetket ovat nähtävissä MTV3-kanavalla lähetettävässä koosteessa lauantaina 10.11. klo 15.05 ja sunnuntaina 11.11. klo 13.00.

Auto- ja Liikennegaalan järjestelyistä vastaavat Autotuojat ja -teollisuus ry sekä Event Management Group Oy yhdessä Auto- ja liikennetoimittajat ry:n kanssa. Lisätietoja Auto- ja Liikennegaalasta sekä mahdollisuuksista osallistua mukaan löydät osoitteesta autojaliikennegaala.fi.

Vuoden Auto Suomessa 2019 -ehdokkaat:

Audi A6
Audi Q8
BMW 6-sarjan GT
BMW X2
BMW X4
Citroën C3 Aircross
Citroën Berlingo
Dacia Duster
DS7 Crossback
Ford Focus
Honda CR-V
Hyundai Kona
Jaguar E-Pace
Jaguar I-Pace
Kia Ceed
Lexus LS 500h
Mercedes-Benz A-sarja
Mercedes-Benz CLS
Mercedes-Benz G
Mitsubishi Eclipse Cross
Nissan Leaf
Opel Combo Life
Peugeot Rifter
Porsche Cayenne
Škoda Karoq
SsangYong Rexton
Suzuki Jimny
Volkswagen Touareg
Volvo XC40
Volvo V60

Tiedote 25.10.2018

Vuoden Auto Suomessa 2019 -ehdokkaat julki – arvostetusta tittelistä kilpailee 30 autouutuutta

Vuoden Auto Suomessa 2019 -palkinnosta kilpailee 30 mielenkiintoista uutuusmallia. Voittaja julkistetaan Auto 2018 -tapahtuman yhteydessä järjestettävässä Auto- ja Liikennegaalassa perjantaina 9.11. Helsingin Messukeskuksessa.

Iso ja perinteinen sedan, vai kuitenkin hieman linjakkaampi menopeli? Kohdistuuko valinta perinteiseen korimalliin, vai miten olisi trendikäs katumaasturi? Onko polttomoottorilla enää mitään virkaa, kun sähkö tekee tuloaan? Jännitystä riittää jälleen, kun Auto- ja liikennetoimittajat ry jakaa tänä vuonna jo viidennen kerran peräkkäin Vuoden Auto Suomessa -palkinnon vuoden tärkeimmälle autouutuudelle.

Tänä vuonna ensimmäisellä äänestyskierroksella tuomariston äänistä kilpailee yhteensä 30 uutuusmallia. Näistä kuusi eniten ääniä saanutta selviytyy toiselle ja ratkaisevalle kierrokselle.

Aikaisempien vuosien tapaan uutuuskirjo on erittäin laaja. Mukaan mahtuu kaikkea pienistä ja kompakteista katumaastureista tämän hetken kuumimpiin sähköautoihin. Mukaan päästäkseen autojen täytyy olla äänestyshetkellä myynnissä Suomessa ja tuomariston koeajettavissa.

Miten voittaja sitten valitaan? Auton uutuusarvon lisäksi tuomaristo arvioi auton rahalle tarjoamaa vastinetta sekä muita ominaisuuksia kuten ajettavuutta, tiloja, teknistä edistyksellisyyttä sekä ympäristöystävällisyyttä.

Finaaliin pääsevät kuusi autouutuutta julkistetaan 1.11. Tämän jälkeen tuomaristo pääsee marraskuun alussa tutustumaan vielä kertaalleen finalisteihin, joiden keskuudesta valitaan Vuoden Auto Suomessa 2019.

VOITTAJA JULKISTETAAN AUTO- JA LIIKENNEGAALASSA

Auto- ja liikennetoimittajien valinta julkistetaan perjantaina marraskuun 9. päivänä Auto 2018 -tapahtuman yhteydessä järjestettävässä Auto- ja Liikennegaalassa. Vuoden Auto Suomessa 2019 -palkinnon lisäksi gaalassa jaetaan palkintoja ja tunnustuksia auto- ja liikennealan toimijoille, jotka esimerkillään innoittavat muita alan toimijoita.

Palkitsemisten ja tunnustusten lomassa gaalavieraille on luvassa viihdettä Suomen huipulta, kun lavalle nousevat Janna, Roope Salminen ja viihdeorkesteri Dallapé. Juhlan juontavat kilpa-autoilija Emma Kimiläinen ja MTV3:n Huomenta Suomi -ohjelman juontaja Nina Rahkola.

Auto- ja Liikennegaalan huippuhetket ovat nähtävissä MTV3-kanavalla lähetettävässä koosteessa lauantaina 10.11. klo 15.05 ja sunnuntaina 11.11. klo 13.00.

Auto- ja Liikennegaalan järjestelyistä vastaavat Autotuojat ja -teollisuus ry sekä Event Management Group Oy yhdessä Auto- ja liikennetoimittajat ry:n kanssa. Lisätietoja Auto- ja Liikennegaalasta sekä mahdollisuuksista osallistua mukaan löydät osoitteesta autojaliikennegaala.fi.

Vuoden Auto Suomessa 2019 -ehdokkaat:

Audi A6
Audi Q8
BMW 6-sarjan GT
BMW X2
BMW X4
Citroën C3 Aircross
Citroën Berlingo
Dacia Duster
DS7 Crossback
Ford Focus
Honda CR-V
Hyundai Kona
Jaguar E-Pace
Jaguar I-Pace
Kia Ceed
Lexus LS 500h
Mercedes-Benz A-sarja
Mercedes-Benz CLS
Mercedes-Benz G
Mitsubishi Eclipse Cross
Nissan Leaf
Opel Combo Life
Peugeot Rifter
Porsche Cayenne
Škoda Karoq
SsangYong Rexton
Suzuki Jimny
Volkswagen Touareg
Volvo XC40
Volvo V60