Vuoden Auto Suomessa -säännöt

1. Vuoden Auto Suomessa (VAS) -valinnan järjestää AuLi eli Auto- ja liikennetoimittajat ry, joka on riippumaton yhdistys.

2. AuLi valitsee Vuoden Auto -työryhmän, jossa on 3–6 jäsentä, ja joka valitsee keskuudestaan puheenjohtajan. Puheenjohtaja on vastuussa VAS-äänestysten toteuttamisesta.

3. VAS-äänestyksessä tuomaristona toimivat AuLin jäsenet

4. Äänestys on vapaaehtoinen, ja jos jäsen ei ole toimittanut määräpäivään mennessä ääniään/valintojaan, hän ei ole mukana äänestyksessä. Jäsen, joka ei ole äänestänyt ensimmäisellä kierroksella, ei voi äänestää toisella kierroksella.

5. Äänestyksessä on kaksi kierrosta, ja äänestykset toteutetaan sähköisesti.

6. AuLi ilmoittaa jäsenistölle VAS-ehdokkaat ennen ensimmäisen kierroksen äänestystä. Ensimmäisellä kierroksella jokainen tuomariston jäsen listaa kuusi mielestään parasta VAS-ehdokasta ja toimittaa tiedon valinnoistaan sähköisellä äänestyslomakkeella.

7. Toiselle kierrokselle pääsevät kuusi ensimmäisellä kierroksella eniten ääniä saanutta VAS-ehdokasta. Mikäli kuudennella sijalla on useampi ehdokas, otetaan ne kaikki toiselle kierrokselle. Toisella kierroksella jokainen tuomariston jäsen antaa 15 ääntä, jotka pitää jakaa vähintään neljälle ehdokkaalle. Yksi ehdokas on nostettava omassa äänestystuloksessa voittajaksi, ja sille saa antaa maksimissaan kuusi (6) ääntä. Kaikille ehdokkaille ei siis tarvitse antaa ääniä. Toisella kierroksella äänestäjän on perusteltava lyhyesti äänestystuloksensa. Mikäli äänestyksessä syntyy tasatulos, ratkaisevat ykköstilat. Mikäli ei vieläkään saada eroa, ratkaisevat kakkossijat jne.

Vuoden Auto -ehdokkaat

• Vuoden Auto Suomessa -ehdokkaaksi voivat päästä kaikki uudet automallit, jotka tulevat myyntiin äänestystä edeltävän vuoden marraskuun alun ja äänestysvuoden lokakuun lopun välisenä aikana.

• Vuoden Auto Suomessa -ehdokkaaksi pääseminen edellyttää, että uusi automalli ehtii mukaan ensimmäiseen koeajopäivään, jossa ovat mukana kaikki ehdokkaat.

• Uudella automallilla tarkoitetaan täysin uutta automallia, toisin sanoen uusi korimalli, moottori tai automallin elinkaaren aikainen uudistus (ns. facelift) eivät riitä ehdokkaaksi pääsemiseen.

• Uuden automallin maahantuojan arvioiman vuosimyynnin Suomessa pitää olla vähintään viisikymmentä (50) kappaletta vuodessa.

• Ehdokkaaksi voidaan kuitenkin nimetä myös sellainen vuosimyyntirajan alapuolelle jäävä merkittävä automalli, joka edustaa uutta ja mielenkiintoista tekniikkaa.

• Ehdokkaat määrittelee AuLin hallituksen nimittämä VAS-työryhmä.

• Automallin myynnissä ololla tarkoitetaan sitä, että auto on hinnoiteltu ja jälleenmyyjät ottavat tilauksia vastaan.

Äänestysperusteet

• Jokainen tuomari tekee valintansa oman näkemyksensä mukaan.

• Tärkein valintaperuste Vuoden Autolle Suomessa on rahalle saatava vastine.

• Toiseksi tärkeimpänä on edistyksellinen tekniikka ja uudet, etenkin turvallisuutta lisäävät varusteet.

• Muina perusteina käytetään oman painotuksen mukaan ajettavuutta, laatua, mukavuutta, taloudellisuutta, tiloja ja ulkonäköä tai muita valitsijan tärkeänä pitämiä ominaisuuksia.

Aikataulu (päivämäärät vaihtelevat vuosittain)

• Virallinen ehdokaslista julkistetaan loka-marraskuussa

• Loka-marraskuussa järjestetään ensimmäinen koeajopäivä, jossa kaikki VAS-ehdokkaat ovat mukana

• Ensimmäisen koeajopäivän jälkeen käynnistyvä ensimmäinen äänestyskierros päättyy viisi päivää koeajopäivän jälkeen