Vuoden Auto Suomessa 2021:n valintaprosessi

Škoda Octavia on Vuoden Auto Suomessa 2021

Škoda Octavia on Vuoden Auto Suomessa 2021. Kuva Esko Tuomisto

Auto- ja liikennetoimittajat AuLi ry:n valitsema vuoden tärkein autouutuus Suomessa on huomattavalla äänienemmistöllä Škoda Octavia. Täyssähköauto Volkswagen ID.3 sijoittui toiseksi Vuoden Auto Suomessa 2021 -kilpailussa, jonka tulokset julkistettiin Helsingissä 27.1. ilman yleisöä järjestetyssä Auto- ja Liikennegaalassa.

Uusi Octavia jatkoi tšekkimerkin vuosi sitten Kamiq-mallilla aloittamaa Vuoden Auto Suomessa -kilpailun voittoputkea. Kilpailun on vuodesta 2014 alkaen järjestänyt päätyökseen autoista ja liikenteestä kirjoittavia yli sataa toimittajaa edustava Auto- ja liikennetoimittajat ry.

Vuoden Auto Suomessa 2021 -valinta oli tavallista haastavampi koronavirusepidemian aiheuttamien rajoitusten takia, mutta valintaprosessi toteutettiin aiemmista kerroista tutulla kahden koeajotapahtuman ja äänestyskierroksen kaavalla.

Kisan ensimmäisellä äänestyskierroksella olivat mukana kaikki marraskuun alun 2019 jälkeen ja ennen lokakuun 2020 loppua Suomessa myyntiin tulleet uudet automallit. 27 ehdokkaan koeajot tehtiin koronaturvallisuuden ylläpitämiseksi kaksipäiväisenä tapahtumana 3.–4.11.

Kuuden auton finaaliin selvinneet Peugeot 2008, Porsche Taycan, Renault Captur, Škoda Octavia, Toyota Yaris ja Volkswagen ID.3 olivat raatilaisten koeajettavana KymiRingin moottoriradan ympäristössä 18.11.

Finalisteja yhdistävä tekijä oli sähköinen voimalinja. Porsche Taycan ja Volkswagen ID.3 ovat aina täyssähköisiä, ja Peugeot 2008:n saa myös täyssähköisenä. Ladattavia hybridejä finaalissa edustivat Renault Captur ja Škoda Octavia ja hybridejä Toyota Yaris.

Toisella äänestyskierroksella jokaisella raatilaisella oli käytössään 15 ääntä, jotka sai jakaa haluamallaan tavalla finalistien kesken. Yksi kuudesta ehdokkaasta oli kuitenkin nostettava voittajaksi, ja sille sai antaa enintään kuusi ääntä.

Škoda Octavia saavutti arvostetun Vuoden Auto Suomessa 2021 -voiton selvällä 26 pisteen erolla Volkswagen ID.3:een. Škodan suosikkimallin ja Volkswagenin uuden täyssähköauton jälkeen kolmanneksi sijoittui Toyota Yaris. Podium-sijojen ulkopuolelle jäivät Peugeot 2008, Porsche Taycan ja Renault Captur.

Vuoden Auto Suomessa 2021 -lopputulokset:

1. Škoda Octavia (172 p.)
2. Volkswagen ID.3 (146 p.)
3. Toyota Yaris (121 p.)
4. Peugeot 2008 (95 p.)
5. Porsche Taycan (90 p.)
6. Renault Captur (81 p.)

Lue Vuoden Auto Suomessa 2021 -valinnan etenemisestä täältä.

Lue Auto- ja Liikennegaala 2020:n palkinnoista ja huomionosoituksista täältä.

Lue Vuoden auto- ja liikennekuva 2020 -kilpailusta täältä.

Lue kaikki Vuoden Auto Suomessa -tiedotteet täältä.

Vuoden Auto Suomessa 2021 -finalistit ovat (kuvassa oikealta vasemmalle) Peugeot 2008, Porsche Taycan, Renault Captur, Škoda Octavia, Toyota Yaris ja Volkswagen ID.3. Kuva Marko Mäkinen

Vuoden Auto Suomessa 2021:n 2. koeajopäivä 18.11.

Vuoden Auto Suomessa 2021:n toinen koeajopäivä järjestettiin keskiviikkona 18.11. KymiRingillä. Paikalla oli 25 toimittajaa koeajamassa finalisteja ja kymmenen maahantuojien edustajaa seuraamassa tapahtumaa.

Koeajattevana olivat kaikki kuusi finalistia yhteensä 18 auton voimin. Finalistit ovat Peugeot 2008, Porsche Taycan, Renault Captur, Škoda Octavia, Toyota Yaris ja Volkswagen ID.3. Kuvat Marko Mäkinen

Peugeot 2008
Porsche Taycsn
Renault Captur
Škoda Octavia
Toyota Yaris
Volkswagen ID.3

Vuoden Auto Suomessa 2021:n 1. koeajopäivä 3. ja 4.11.

Vuoden Auto Suomessa 2021:n ensimmäinen koeajopäivä järjestettiin nyt ensimmäisen kerran kaksipäiväisenä tapahtumana, kun tiistaina 3.11. järjestettäväksi suunniteltu AuLin koeajopäivä muutettiin koronavirusepidemian seurauksena VAS1-koeajopäiväksi ryhmälle 1. Saman päivän toisinto järjestettiin keskiviikkona 4.11.

Air Hotel Nummelassa oli koeajoaja tekemässä lähes 50 auto- ja liikennetoimittajaa sekä noin 30 automaahantuojien edustajaa. Molempina päivinä oli koeajettavana kaikki Vuoden Auto Suomessa 2021 -ehdokkaat. Yhteensä koeajettavana oli 47 autoa.

Vuoden Auto Suomessa 2021 -ehdokkaat Nummelan lentokentällä 3.-4.11.2020 järjestetyssä ensimmäisessä koeajotapahtumassa. Kuva Marko Mäkinen
Škoda Octavia on Vuoden Auto Suomessa 2021. Helkama-Auto Oy:n viestintäpäällikkö Kari Aalo ja toimitusjohtaja Maija Koskela saivat juhlia VAS-voittoa nyt toisen kerran putkeen. Kuva Miika Venäläinen