Auto- ja Liikennegaala 2020:n palkinnot ja huomionosoitukset

Kiti Westerback vastaanotti Taustavoima-palkinnon senioritoimittaja Hannu Lindelliltä, joka aikoinaan värväsi Kitin AuLin sihteeriksi. Kuva: Aki Havukainen
Kiti Westerback. Kuva: Aki Havukainen
Journalismi-palkinnon vastaanottivat Matti Järvi, Martti Merilinna, Juha Tolvanen ja Tapani Vaahtola. Koronaeristyksissä olleen Vaahtolan taulua pitelee Journalismi-palkinnot jakanut päätoimittaja Eila Parviainen. Kuva: Aki Havukainen
Historiallisessa kuvassa takapenkkiä testaavan kolmikon oikeassa laidassa on Tapani Vaahtola.
Pekka Koski vastaanotti Vuoden auto- ja liikennetiedottaja -tunnustuksen AuLin vuoden 2020 puheenjohtajalta Clas von Belliltä. Kuva: Aki Havukainen

Auto- ja Liikennegaalan videointi: https://vimeo.com/506524505

Taustavoima-palkinto: Kiti Westerback

Auto- ja liikennetoimittajat ry jakoi vuoden 2020 Taustavoima-erikoispalkinnon yhdistyksen tunnontarkkana sihteerinä vuodesta 1999 vuoteen 2017 saakka toimineelle Kiti Westerbackille.

Kiti Westerbackilla oli pitkä kokemus eri autourheiluorganisaatioissa toimimisesta, mikä antoi hänelle erittäin hyvän taustan AuLin sihteeriksi. Autourheilun puolella Kiti tunnettiin rauhallisesti, eleettömästi, rivakasti ja huolellisesti oman tonttinsa hoitaneena henkilönä. Kiti Westerback on toiminut päätoimihenkilönä sekä kotimaisissa että kansainvälisissä autourheilukilpailuissa laajalla lajiskaalalla – se kattaa muun muassa rallin, rallicrossin, rata-ajon, autoslalomin ja taloudellisuusajon.

Kiti Westerback toimi AuLin sihteerinä lähes kaksi vuosikymmentä, ja tuona aikana kaikki järjestyi aina sujuvasti – monen mielestä varmasti ihan kuin itsestään. Kiti Westerbackin työn arvostusta kuvastaa se, että vuonna 2017 hänet valittiin Auto- ja liikennetoimittajat ry:n kunniajäseneksi alan legendaarisimpien toimittajien seuraan.

Journalismi-palkinto: Matti Järvi, Martti Merilinna, Juha Tolvanen ja Tapani Vaahtola

Auto- ja Liikennegaalan vuoden 2020 Journalismi-erikoispalkinto myönnettiin senioritoimittajille Matti Järvi, Martti Merilinna, Juha Tolvanen ja Tapani Vaahtola, jotka olivat luomassa pohjaa suomalaisten autolehtien mittaus- ja testaustoiminnalle. Perusta korkeatasoisille auto- ja rengastesteille luotiin jo puoli vuosisataa sitten 60-luvulla.

Ennen Peiseler-mittalaitteiden tuloa autojen mittauksissa käytettiin sekuntikelloja, mittanauhoja ja silloiselta TVH:lta saatuja siltojen etäisyystietoja. Ajamalla tiedossa ollut siltojen väli kaasu pohjassa saatiin laskettua auton huippunopeus, tietyn mittaisella pätkällä saatiin määritettyä mittarivirheet, ja paikaltaan tehtiin alkuvaiheessa kiihdytysmittaukset 400 metrin ja 1 000 metrin matkoille.

Autojen ajo-ominaisuuksia alettiin testata sekä pujotteluradoilla että yllättävää eläimen väistöä simuloineella väistökokeella, joka kuuluu tänäkin päivänä autojen perusmittaustapoihin. 70-luvun alussa suomalaisten autolehtien testitoimittajat loivat pohjan myös korkeatasoiselle renkaiden testaukselle.

Vuoden auto- ja liikennetiedottaja: Pekka Koski

Auto- ja liikennetoimittajat ry:n nyt ensimmäisen kerran jakama erikoispalkinto myönnettiin Veho Oy Ab:ssä Mercedes-Benzin, Mercedes-AMG:n, Mercedes-Maybachin, Mercedes EQ:n ja smartin tuoteviestinnästä sekä Daimler AG:ta koskevista viestintäaiheista vastaavalle lehdistöpäällikkö Pekka Koskelle.

Pekka Koski on aidosti innostunut työstään ja pyrkii aina vilpittömästi auttamaan autotoimittajia heidän työssään. Koski pitää autotoimittajien kanssa aktiivisesti dialogia yllä, eikä hän jätä vastaamatta mahdollisimman nopeasti esille tuleviin kysymyksiin, tiedusteluihin tai toiveisiin. Koski ottaa rohkeasti kantaa, ei vain oman merkkinsä puolesta, vaan myös koko autoalan puolesta. Pekka Koski on ainoana autoalan edustajana vastaanottanut kaksi suomalaisen autourheilun korkeinta eli kultaista ansiomerkkiä.

Koski aloitti työnsä autoalan tiedotus- ja pr-tehtävissä vuonna 1983 Suomen Koneliikkeen (sittemmin Helkama-Auto) automaahantuonnin mainos- ja pr-päällikkönä. Uransa aikana Koski on vastannut eri maahantuontiorganisaatioissa muun muassa Alfa Romeon, Citroënin, Peugeotin, Mitsubishin ja Škodan tiedotuksesta.

Timo Tervo vastaanotti Elämäntyö-palkinnon. Kuva: Aki Havukainen

Elämäntyö-palkinto: Timo Tervo

Elämäntyö-palkinto jaetaan vuosittain sellaiselle henkilölle, joka on omistanut pitkän työuransa tai muun henkilökohtaisen panoksensa autoilun ja liikenteen kehittämiselle. Auto- ja liikennetoimittajat ry. myönsi vuoden 2020 Elämäntyö-palkinnon pitkän uran liikenneturvallisuuden puolestapuhujana tehneelle lääketieteen emeritusprofessorille Timo Tervolle.

Timo Tervo on silmätautien erikoislääkäri, ja hänellä on liikennelääketieteen erityispätevyys. Tervo toimi Helsingin yliopiston silmälääketieteen professorina vuosina 2000–14 ja sen jälkeen liikennelääketieteen professorina vuoteen 2017 asti. Tervo teki myös pitkän uran Uudenmaan liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnassa vuodet 2003–20.

Hyvä Suomi! -palkinto: Juha Kalliokoski ja Kamux Oyj

Auto- ja Liikennegaalan vuoden 2020 Hyvä Suomi! -kannustuspalkinto myönnettiin Juha Kalliokoskelle hänen ansioistaan yhden miehen autoliikkeen kasvattamisesta kansainväliseksi pörssiyhtiöksi. Kalliokoski sai gaalassa myös hyväntekeväisyysstipendin luovutettavaksi edelleen valitsemalleen kohteelle.

Kalliokosken perustama Kamux aloitti toimintansa Hämeenlinnassa vuonna 2003. Yrityksestä on kehittynyt lyhyessä ajassa käytettyjen autojen myyntiin erikoistunut merkittävä vähittäiskaupan ketju.

Kamux Oyj yhdistää digitaalisen kaupankäynnin 50 myymälän verkostoon tarjotakseen asiakkailleen erinomaisen palvelukokemuksen ajasta tai paikasta riippumatta. Kamux-konserni on laajentunut nopeasti myös Suomen rajojen ulkopuolelle Ruotsiin ja Saksaan.

Kalliokoski ilmoitti heti gaalalavalla lahjoittavansa Santanderin Hyvä Suomi! -kannustusstipendin Oulunsalon 4H-yhdistykselle, jolla on ollut häneen kannustava vaikutus yrittäjyyteen ja ymmärrykseen ilmastoasioissa lapsuusvuosien aikana.

Innovaatiopalkinto: Harri Santamala ja Gacha-robottibussi

Auto- ja Liikennegaalan kannustuspalkinto myönnettiin Sensible 4:n Gacha-robottibussille. Palkitun innovaation takana on itseohjautuvuuteen perustuvan pilottihankkeen kanssa 2016 paininut Harri Santamala.

Santamalan vuonna 2017 yhdessä Jari Saarisen, Jussi Suomelan ja Tommi Rimpiläisen kanssa perustama Sensible 4 on kääntänyt pohjolan haastavat sääolosuhteet vahvuudekseen ja kehittänyt autonomisen ajamisen teknologiaa, joka pystyy toimimaan myös talvisissa sääoloissa. Yrityksen nimessä oleva numero 4 viittaa autonomisen ajamisen korkeaan 4-tasoon. 99 prosenttisesti vientivetoinen yritys vie suomalaista insinööriosaamista maailmalle Espoon Otaniemestä käsin.

Sensible 4:n innovaatiot liittyvät autonomisen liikenteen ohjelmistoihin, ja yritystä on kiitelty ennen kaikkea siitä, että sen teknologia oikeasti toimii myös muualla kuin juhlapuheissa. Sensible 4 on harvoja yrityksiä maailmassa, joka toimittaa itseajaviin autoihin autonomisen ajamisen ratkaisua, joka mahdollistaa ajoneuvojen täyden automatisoinnin yhdessä etähallinnan kanssa käyttämällä pelkästään yhtiön omaa ohjelmistoa.

Gacha-robottibussi on toteutettu yhdessä japanilaisen Muji-yrityksen kanssa, ja Sensible4:n osuus kehityksestä on nimenomaan ohjelmistot ja tekniikka, jolla auton itseohjautuvuus on pystytty toteuttamaan.

Liikennevaikuttaja-palkinto: Anna-Liisa Tarvainen

Auto- ja Liikennegaalan liikenneturvallisuuspalkinto myönnettiin Liikenneturvan eläköityneelle toimitusjohtajalle Anna-Liisa Tarvaiselle.

Anna-Liisa Tarvainen toimi liikenneturvallisuustyön kärkitehtävissä yli 30 vuotta. Hän oli muun muassa yli kymmenen vuotta Liikenne- ja viestintäministeriössä ohjaamassa kotimaista liikenneturvallisuustyötä, valmistelemassa alan lainsäädäntöä ja osallistumassa kansainvälisiin liikenneturvallisuustyön verkostoihin.

2010-luvun Anna-Liisa Tarvainen luotsasi Liikenneturvaan sen toimitusjohtajana. Dynaaminen työote, pohjaton kiinnostus ja liikenteen yksityiskohtien mestarillinen hallinta tekivät Tarvaisesta halutun keskustelukumppanin niin medioiden, alan ammattilaisten kuin tavallisten kansalaistenkin piirissä. Anna-Liisa Tarvaisen työ on pelastanut ihmishenkiä ja tehnyt suomalaisten liikkumisesta turvallisempaa.

Liikenneteko-palkinto: Jouni Hänninen ja Välkky-tehostemerkkikapseli

Auto- ja Liikennegaalan vuoden 2020 liikenneturvallisuuspalkinto myönnettiin yrittäjä Jouni Hännisen kehittämälle Välkky-tehostemerkkikapselille.

Jouni Hänninen sai vuonna 2009 idean, josta syntyi tutkitusti suojateiden turvallisuutta lisäävä havainnemerkki. Led-valoon perustuva Välkky laukeaa vilkkumaan jalankulkijan lähestyessä suojatietä, jolloin autoilijat havaitsevat liikkujan niin kaukaa, että he ehtivät hiljentää vauhtia.

Suomessa valmistettava Välkky on edullinen ja helppo tapa parantaa suojatien turvallisuutta. Vuonna 2015 Välkky voitti San Franciscon kaupungin järjestämän Vision Zero 2.0 -liikenneturvallisuuskilpailun.