Vuoden Auto Suomessa 2020:n valintaprosessi

Škoda Kamiq on Vuoden Auto Suomessa 2020

Škoda Kamiq on Vuoden Auto Suomessa 2020.

Škoda Kamiqin saavuttama voitto on tšekkimerkin ensimmäinen nyt jo kuudennen kerran järjestetyssä Vuoden Auto Suomessa -kilpailussa.

Kisan ensimmäisellä äänestyskierroksella olivat mukana kaikki marraskuun alun 2018 jälkeen ja ennen lokakuun 2019 loppua Suomessa myyntiin tulleet uudet automallit, joista ehdolle asettui lopulta peräti 35 uutuusmallia.

Finaalin jatkoi yllätyksellisesti kuitenkin ensimmäistä kertaa kuuden auton sijaan peräti seitsemän automallia, sillä kilpailun sääntöjen mukaan äänten mennessä tasan on mukaan otettava myös tasapelitilanteeseen joutuneet autot.

Lopulta selväksi voittajaksi kuittaantui Škodan uutuusmalli Kamiq. Ero toiseksi jääneeseen Toyota Corollaan nousi lopulta peräti 33 pisteeseen, mitä voi pitää VAS-äänestyksessä kaikkiaan varsin suurena.

Toyotan kanssa lähestulkoon tasapisteisiin ylsivät pronssille yltänyt Mazda 3 sekä neljänneksi sijoittunut Peugeot 208. Kamiqin sisarmalli Škoda Scala, Renault Clio sekä Audi E-Tron -täyssähköauto jäivät verraten pienellä, mutta silti selvällä erolla kärkijoukon taakse.

Pelkkä Kamiqin uutuusarvo ei kuitenkaan Vuoden Auto Suomessa -äänestyksessä ratkaissut, sillä kisa tärkeimpänä valintaperusteena on rahalle saatava vastine. Lisäksi tuomarit painottivat arvioissaan ajettavuutta, mukavuutta, tiloja, teknistä edistyksellisyyttä sekä ympäristöystävällisyyttä – muotoiluakaan unohtamatta.

Tuomaristo kehui voittaja Škoda Kamiqia muun muassa järkeväksi, tilavaksi ja räiskymättömäksi autoksi, joka on hyvä ajettava, ja jossa hinta ja ominaisuudet kohtaavat kiinnostavalla tavalla. Škodan todettiinkin vastaavan jopa lähes kaikkiin keskimääräisen autonkäyttäjän tarpeisiin. Myös kaupunkimaasturimainen olemus miellytti, sillä Kamiqin kanssa runsaasti samoja rakenteita jakava Škoda Scala ylsi loppukilpailussa ”vasta” sijalle viisi.

Vuoden Auto Suomessa 2020 -lopputulokset:

1. Škoda Kamiq, 130 pistettä
2. Toyota Corolla, 97 pistettä
3. Mazda 3, 94 pistettä
4. Peugeot 208, 93 pistettä
5. Škoda Scala, 90 pistettä
6. Renault Clio, 87 pistettä
7. Audi E-Tron, 84 pistettä

Lue Vuoden Auto Suomessa 2020 -valinnan etenemisestä täältä.

Lue kaikki Vuoden Auto Suomessa -tiedotteet täältä.

Tapio Ketonen vastaanotti Taustavoima-palkinnon Fordin Hannu Pärssiseltä ja AuLin Kiti Westerbackilta.
Journalismi-palkinnon otti vastaan Mobilisti-lehden päätoimittaja Jan Enqvist.

AUTO- JA LIIKENNEGAALA 2019:N PALKINNOT JA HUOMIONOSOITUKSET

Taustavoima-palkinto: Tapio Ketonen

Auto- ja liikennetoimittajat ry jakoi vuoden 2019 Taustavoima-palkinnon Tuulilasi-lehdestä yli 35 vuoden mittaisen uran jälkeen eläkkeelle jääneelle toimituspäällikkö Tapio Ketoselle. Tapio tuli tunnetuksi sekä omassa lehdessään että myös radiossa suurena autoalan tietäjänä, joka osasi vastata lukijoiden ja kuulijoiden kiperiinkin kysymyksiin. Jälkimmäisiin hän vastasi nimeään kantaneessa radio-ohjelmassa. Autojen, autoalaan liittyvien tuotteiden ja autoelektroniikan testaajana Tapio teki tarkkaa työtä ja antoi internetin alkuajoista lähtien vahvan panoksen lehtensä sähköiselle kanavalle. Tapio Ketonen teki myös pitkään vahvaa taustatyötä Auto- ja liikennetoimittajat ry:ssä.

Journalismi-palkinto: Mobilisti-lehti

Vuoden 2019 Journalismi-palkinto  myönnettiin toimijalle, jolla on pitkät perinteet ja joka kulkee onnistuneesti ja ansiokkaasti trendien vastavirtaan. Vuoden 2019 voittaja on poikkeuksellinen printtilehti, jonka levikki kasvaa yhä edelleen. Alkutaipaleellaan 1970-luvun lopulla tätä aviisia myytiin vain E-öljyn huoltoasemilla, mutta nykyään se tavoittaa yli 100 000 lukijaa. Lehden perustanut Kai Lauri Bremer on edelleen mukana Mobilisti-lehden toimittamistyössä.

Elämäntyö-palkinto: Nils-Olof Nylund

Elämäntyö-palkinto jaetaan vuosittain sellaiselle henkilölle, joka on omistanut pitkän työuransa tai muun henkilökohtaisen panoksensa autoilun ja liikenteen kehittämiselle. Auto- ja liikennetoimittajien myöntämän vuoden 2019 Elämäntyö-palkinnon sai Teknologian tutkimuskeskuksen VTT:n tutkijaprofessori Nils-Olof Nylund.

Liikenneteko-palkinto: Espoon kaupunki

Liikenneteko-palkinto 2019 myönnettiin Espoon kaupungille sen ansioista Suomen liikenneturvallisimpana kaupunkina.

Liikennevaikuttaja-palkinto: Martti Korhonen

Liikennevaikuttaja-palkinto 2019:n sai Moottoriliikenteen Keskusjärjestön puheenjohtaja Martti Korhonen, joka toimi aiemmin Liikenneturvan hallituksen puheenjohtajana, Lipposen II hallituksen ministerinä sekä liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtajana.

Hyvä Suomi! -palkinto: KymiRing-moottoriratahanke

Hyvä Suomi! -kannustuspalkinto perustettiin vuonna 2017 osana Suomi 100 -hanketta. Vuoden 2019 palkinnon sai KymiRing-moottoriratahanke.

Kulttuuripalkinto: Mobilia Säätiö

Auto- ja Liikennegaalan palkintolautakunta jakoi Kulttuuripalkinnon tieliikenteen valtakunnallisen erikoismuseon taustalla toimivalle Mobilia Säätiölle.

Innovaatiopalkinto: Meste MY uusiutuva diesel

Ensimmäisen kerran jaetun Innovaatiopalkinnon voitti Neste MY uusiutuva diesel.

Vientipalkinto: Marko Viitanen

Vientipalkinnon pokkasi rallin kansainvälisen televisiokonseptin uudistanut Marko Viitanen, jonka yritys NEP Finland vastaa myös televisioinnin 40 miljoonan euron arvoisesta toteutuksesta.

Lauri Ahtiainen, "Villihevosia"

Vuoden auto- ja liikennekuva 2019: Lauri Ahtiaisen "Villihevoset"

Marko Mäkinen, "WRC-loikka"
Teemu Granström, "Heijastus"
Markus Pentikäinen, "Keulakoriste"

Vuonna 2017 ensimmäisen kerran järjestetty Vuoden auto- ja liikennekuva -kilpailu oli jälleen osana suuren Auto- ja liikennegaalan ohjelmaa.

Kovatasoisen kilpailun voitti vuonna 2019 Lauri Ahtiainen otoksellaan ”Villihevoset”, jossa kreikkalainen poni luo jännittävän asettelun Porschen kanssa. Hilpeäsävytteinen kuva ja sen nimi kätkevät taakseen myös sen merkityksen, että Porsche on tunnettu logosta, jossa on merkin kotikaupunkia Stuttgartia symboloiva ori.

Tasaisessa äänestyksessä toinen sija meni jakoon peräti kolmen kuvaajan kesken. Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäseniä miellyttivät niin Marko Mäkisen kuva hyppäävästä Toyota Yaris WRC -ralliautosta, Teemu Granströmin kuva vedestä heijastuvasta Peugeotista kuin myös Markus Pentikäisen kuva autosta, joka on saanut suorastaan maalauksellisen keulakoristeen.

Kaikkiaan kovatasoiseen kilpailuun osallistui 13 kuvaajaa 54 kuvalla, joissa käsiteltiin autoilua ja liikennettä niin raskaiden hyötyajoneuvojen, ilmastomielenosoitusten, kuvataiteen kuin vauhdin kannalta.

Helsingin Messukeskuksessa 5.12. järjestetyssä Auto- ja liikennegaalassa kunniakirjat voittajille luovutti palkittu toimittaja ja valokuvaaja Meeri Koutaniemi.

Vuoden Auto Suomessa 2020:n 2. koeajopäivä 20.11.

Vuoden Auto Suomessa 2020:n toinen koeajopäivä järjestettiin keskiviikkona 20.11. Suomen Ilmailumuseolla. Paikalla oli pari tusinaa toimittajaa koeajamassa finalisteja ja yli kymmenen maahantuojien edustajaa seuraamassa tapahtumaa.

Koeajattevana olivat kaikki seitsemän finalistia yhteensä 19 auton voimin. Finalistit ovat Audi E-tron, Mazda 3, Peugeot 208, Renault Clio, Škoda Kamiq, Škoda Scala ja Toyota Corolla.

Vuoden Auto Suomessa 2020:n seitsemän finalistia ovat Mazda 3 (edessä vas.), Peugeot 208, Renault Clio, Škoda Kamiq, Škoda Scala, Audi e-tron (takana vas.) ja Toyota Corolla. Kuva Anton Reenpää

Vuoden Auto Suomessa 2020:n 1. koeajopäivä 6.11.

Vuoden Auto Suomessa 2020:n ensimmäinen koeajopäivä keräsi keskiviikkona 6.11. Air Motel Nummelaan yli 40 auto- ja liikennetoimittajaa sekä lähes 40 automaahantuojien edustajaa.

Kauniissa syyssäässä oli koeajettavana kaikki Vuoden Auto Suomessa 2020 -ehdokkaat. Yhteensä koeajettavana oli 52 autoa.

Vuoden Auto Suomessa 2020 -ehdokkaat Nummelan lentokentällä 6.11.2019 järjestetyssä ensimmäisessä koeajotapahtumassa. Kuva Markus Pentikäinen