VAS 2016

Auto- ja liikennetoimittajat ry valitsevat perinteisesti eli toista kertaa Vuoden Auton Suomessa. Kaikki ehdokkaat koottiin jäsenistön koeajettavaksi tiistaina marraskuun 3. päivänä Malmin lentokentälle.

Vuoden Auto -arvonimestä kilpailevat edellisen vuoden marraskuun alun ja kuluvan vuoden lokakuun lopulla myyntiin tulevat uutuusmallit. Aivan kaikkia harvinaisuuksia ei hyväksytä ehdokkaiksi, vaan niiltä odotetaan kohtuullista myyntiä Suomessa. Ehdokkaista vastaava työryhmä voi kuitenkin tehdä tähän poikkeuksen, mikäli jokin uutuus tuo mukanaan edistyksellistä tekniikkaa.

Vuoden Auto 2016 lopulliset ehdokkaat julkistetaan lokakuun 30. päivänä, minkä jälkeen alkaa valintaprosessi. Äänestyksessä on kaksi kierrosta, joista ensimmäisellä kaikista uutuuksista valitaan kuusi mielenkiintoisinta toiselle kierrokselle.

Video: Antti Liinpää/Kaara

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

Kärkikuusikko ratkaistu

Vuoden Auto Suomessa 2016 -tittelistä lähti kilpailemaan 32 ehdokasta. Ensimmäinen äänestyskierros on nyt takana ja kuusi eniten ääniä saanutta jatkaa ratkaisevalle toiselle kierrokselle. Voittaja julkistetaan 16.12. Finlandia-talolla.

Toista kertaa järjestettävässä Vuoden Auto Suomessa valinnassa tuomaristona toimivan Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenistön tärkeimpänä valintakriteerinä on rahalle saatava vastine, mutta lisäksi jokainen ottaa oman painotuksensa mukaan huomioon myös monia muita ominaisuuksia. Sellaisia ovat mm. tekninen edistyksellisyys, ympäristön huomioon ottaminen ja turvallisuus.

Toiselle kierrokselle jatkavat: Audi A4, Honda HR-V, Opel Astra, Škoda Superb, Volkswagen Touran ja Volvo XC90.

Ensimmäisellä kierroksella äänestys oli todella tasainen ja kaikki 32 ehdokasta saivat vähintään yhden äänen. Jatkoon pääsystä käytiin kova kamppailu ja paikat varmistuivat vasta kun viimeisetkin äänet oli laskettu. Muutama automerkki (BMW, Ford, Hyundai, Jaguar, Mercedes-Benz ja Subaru) kärsivät siitä, että niillä oli kaksi ehdokasta. Pahin tilanne oli Mazdalla, jolla kolme tasaväkistä ehdokasta, joiden kesken äänet jakautuivat.

Toinen äänestyskierros käynnistyy heti kuuden sille päässeen ehdokkaan julkistamisen jälkeen. Toisella kierroksella tuomariston jäsenillä on käytettävissään 15 ääntä, jotka he saavat jakaa haluamallaan tavalla. Yksi kuudesta on nostettava omassa pistejaossa voittajaksi, mutta toisaalta kaikille ehdokkaille ei tarvitse antaa pisteitä.

Kaikki Auto- ja liikennetoimittajat ry:n (AuLi) 125 jäsentä olivat oikeutettuja valitsemaan Vuoden Auton Suomessa 2016. Ensimmäisellä kierroksella äänestykseen osallistui 68 yhdistyksen jäsentä. Raskaaseen kalustoon, moottoripyöriin tai vain liikenteeseen erikoistuneet toimittajat jääväsivät itsensä äänestyksestä, mikä kertoo yhdistyksen jäsenten ammattitaidosta ja vakavasta suhtautumisesta Vuoden Auton Suomessa -valintaan.

Vuoden Auto Suomessa 2016 julkistetaan AuLin päivänä 16. joulukuuta Finlandia-talolla. Tilaisuutta voi seurata suorana lähetyksenä IS-TV:n kautta. Illalliskorttitilaukset 4.12. mennessä AuLin sihteerille

VUODEN AUTO SUOMESSA 2016 -KUMPPANIT

VAS 2016 ehdokkaat