VAS 2015
Vuoden Autoksi Suomessa 2015 valittiin Volkswagen Passat
Auto- ja liikennetoimittajat ry (AuLi) hyväksyi Vuoden Auto Suomessa 2015 -äänestykseen mukaan 24 ehdokasta. Ensimmäiseltä kierrokselta finaaliin jatkoi kuusi ehdokasta ja niiden joukosta äänestettiin voittajaksi Volkswagen Passat.
Suomessa yksittäiset lehdet ovat valinneet vuosikymmenien ajan erilaisia Vuoden Autoja, mutta vasta tänä vuonna maamme medioiden ammattilaisia edustava auto- ja liikennetoimittajia, AuLi ry teki ensimmäisen kerran yhteisen valinnan. Pitkän kokemuksen autotoimittajana omaava Peter Geitel kiteytti hankkeen viime keväänä yksinkertaiseen toteamukseen: ”Miksi vasta nyt?”
Maailman merkittävin Vuoden Auto valinta, Car of the Year, on tehty Euroopan maiden yhteisenä vuodesta 1963 alkaen eli yli 50 vuoden ajan. Sen prosessi oli pitkälti mallina Vuoden Auto Suomelle, kun nyt valittiin autoa, joka ansaitsee nimenomaan suomalaisesta näkökulmasta tämän tittelin. Peruskriteeri, jolla valintaa tehtiin, oli rahalle saatava vastine. Sen lisäksi valinnassa painottui eri äänestäjien silmissä mm. tekninen edistyksellisyys, ajomukavuus ja turvallisuus.
Ensimmäisellä kierroksella olivat mukana kaikki marraskuun alun 2013 jälkeen myyntiin tulleet uudet automallit, jotka koottiin koeajettavaksi Malmin lentokentälle. Niistä AuLin jäsenet valitsivat mielestään kuusi tärkeintä, ja eniten ääniä saaneet jatkoivat toiselle kierrokselle.
Lopulliseen äänestykseen edenneeseen kuusikkoon tutustuttiin perusteellisesti, jonka jälkeen ensimmäisellä kierroksella äänestäneet jakoivat 15 pistettä haluamallaan tavalla ehdokkaille. Joukosta yksi piti nostaa voittajaksi ja sille sai antaa enintään kuusi ääntä.
Jo etukäteen Auto- ja liikennetoimittajat ry:n puheenjohtaja Eila Parviainen ennakoi: ”Yhden auton valitseminen kymmenien erilaisten uutuuksien joukosta on haastavaa. Joukkoon mahtuu niin pikkuautoja, edustusautoja kuin maastureita. Mielestämme on kuitenkin parempi ratkaisu nostaa vain yksi uutuusmalli Vuoden Autoksi, kuin jakaa titteli usean eri sarjan voittajalle. Kun ääniä jakaa näin suuri joukko uusien autojen parissa ammatikseen työskenteleviä journalisteja tasoittuvat henkilökohtaiset näkemykset ja valinnalla on todellista merkitystä.”
Ennustuksen mukaisesti tuomaristona toimineen AuLin jäsenet arvioivat kuutta toiselle kierrokselle päässyttä ehdokasta henkilökohtaisesti tärkeinä pitämiensä ominaisuuksien perusteella. Niinpä jokainen ehdokas oli voittaja useamman tuomarin äänestystuloksessa.
BMW ja Škoda olivat voittajia viiden tuomarin paperissa ja Mercedes-Benzillä niitä oli kuusi. Citroën oli paras yhdeksän ja Ford kymmenen äänestäjän mielestä. Volkswagen oli tässä kohtaa ylivoimainen 26 ykkössijoituksella. Kaikki kuusi finalistia ovat erinomaisia autouutuuksia, mutta vain yksi voi olla voittaja.
1. Volkswagen Passat 231
2. Ford Mondeo 169
3. Mercedes-Benz C-sarja 145
4. Citroën C4 Cactus 143
5. Škoda Fabia 133
6. BMW 2-sarjan Active Tourer 82
Lisätietoja:
Eila Parviainen, AuLin puheenjohtaja, p. 040 536 5166, eila.parviainen (at) moottori.fi
Toni Jalovaara, VAS puheenjohtaja, p. 0400 821 993, toni.jalovaara (at) inmen.fi
Vuoden Auton Suomessa (VAS) valitsijana on ensimmäistä kertaa koko maan kattava taho. Auto- ja liikennetoimittajat ry (AuLi) ja sen yli sata alan ammattilaista yhdistävät voimansa ja äänestävät vuoden uutuusannista monin eri kriteerein merkittävimmän automallin.
Suomessa yksittäiset lehdet ovat valinneet jo pitkään Vuoden Autoja, mutta vasta nyt maamme lehdistö tekee sen yhdessä. Pitkän kokemuksen autotoimittajana omaava Peter Geitel kiteytti hankkeen
yksinkertaiseen toteamukseen: ”Miksi vasta nyt?”
Maailman merkittävimmät Vuoden Auto valinnat ovat Car of the Year Euroopassa ja World Car, jonka tuomaristo kattaa koko maailman. Niiden ongelmana on se, että jo Euroopan eri maissa on hyvin vaihtelevat kriteerit auton käytölle ja arvostukselle. Maailman tasolla tilanne on vielä hankalampi, sillä afrikkalainen ja yhdysvaltalainen autoilu poikkeaa melkoisesti toisistaan.
”Olemme tehneet kulissien takana työtä jo pitkään tämän hankkeen parissa”, kertoo Auto- ja liikennetoimittajat ry:n puheenjohtaja Eila Parviainen ja myöntää, ”yhden auton valitseminen kymmenien erilaisten uutuuksien joukosta on haastavaa. Joukkoon mahtuu niin pikkuautoja, edustusautoja kuin maastureita. Mielestämme on kuitenkin parempi ratkaisu nostaa vain yksi uutuusmalli Vuoden Autoksi, kuin jakaa titteli usean eri sarjan voittajalle.”
Vuoden Auto -arvonimestä kilpailevat edellisen vuoden marraskuun alun ja kuluvan vuoden lokakuun lopulla myyntiin tulevat uutuusmallit. Aivan kaikkia harvinaisuuksia ei hyväksytä ehdokkaiksi, vaan niiltä odotetaan kohtuullista myyntiä Suomessa. Ehdokkaista vastaava työryhmä voi kuitenkin tehdä tähän poikkeuksen, mikäli jokin uutuus tuo mukanaan edistyksellistä tekniikkaa.
Vuoden Auto 2015 lopulliset ehdokkaat julkistetaan lokakuun 28. päivänä, minkä jälkeen alkaa valintaprosessi. Äänestyksessä on kaksi kierrosta, joista ensimmäisellä kaikista uutuuksista valitaan kuusi mielenkiintoisinta toiselle kierrokselle. Jatkoon päässeille tuomaristo eli AuLin jäsenet jakavat äänensä.
Aulin päivänä 16. joulukuuta järjestettävässä tilaisuudessa paljastetaan,
mikä on Vuoden Auto Suomessa 2015.
Seuraa meitä twitterissä: #VAS2015
Koeajopäivä Malmilla 4.11.
Kaikki ehdokkaat kootaan jäsenistön koeajettavaksi marraskuun 4. päivänä Malmin lentokentälle.
Tilaisuus alkaa kuljettajakokouksella klo 8.45, joten pyydämme Sinua olemaan paikalla ennen tuota aikaa.
PÄIVÄN OHJELMA
08.30 Aamukahvi, lentokentän kahvio (lentokentän päärakennus, 2. krs)
|
Ilmoittaudu 29.10. mennessä Kitille, jotta varaamme riittävästi aamusämpylöitä ja lounasta
Koeajajat: | ||
1. Hannu Ahonen |
Omien autojen pysäköinti ja koeajoautojen pysäköinti: Omat autot
Koeajoautot
Koeajopäivä Malmilla 25.11. Koeajopäivän toinen kierros järjestetään Malmin lentokentällä 25.11. kello 9.00 alkaen. Koeajoon ovat tulossa: |
|
|
Päivä alkaa klo 8.45 aamiaisella ja ajajakokouksella, joka on pakollinen.
Lounas on jälleen vähän myöhään vasta klo 13, jonka jälkeen luultavasti lopetellaan.
Ilmoittaudu 20.11. mennessä Kitille, jotta varaamme riittävästi aamusämpylöitä ja lounasta
Koeajajat: | ||
1. Hannu Ahonen |
21. Juha Peltonen
22. Timo Rintakoski
23. Juha Tolvanen
24. Manu Tuppurainen
25. Timo Turkula
26. Jorma Viitanen
27. Pekka Virtanen
28. Kiti Westerback
Maahantuojat: | ||
1. Riitta Salin/Ford Koeajoautot Omat autot |
13M.jpg (12.9 MB) VAS 2015, 13 M |
Vuoden Auto 2015 ehdokkaat
Audi TT
BMW 2-sarjan Coupé
BMW 2-sarjan Active Tourer
BMW X4
Citroën C4 Cactus
Ford Mondeo
Hyundai i10
Jeep Cherokee
Jeep Renegade
Kia Soul
Lexus NX
Mercedes-Benz C-sarja
Mercedes-Benz GLA
Mini Hatchback
Mitsubishi Space Star
Nissan Pulsar
Nissan Qashqai
Nissan X-Trail
Opel Corsa
Peugeot 108 / Citroën C1 / Toyota Aygo
Porsche Macan
Renault Twingo
Škoda Fabia
Volkswagen Passat
24 ehdokasta
6 finalistia
päivitetty 5.11.2014