Vuoden Auto Suomessa -tiedotteet

Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit ovat Citroën C3/ë-C3, Dacia Duster, Kia EV3, Renault Scenic, Škoda Superb ja Suzuki Swift. Kuvat Jari Kohonen

Tiedote 20.11.2024

Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit

Vuoden Auto Suomessa 2025 -arvonimestä kilpailevat kuusi finalistia ovat Citroën C3/ë-C3, Dacia Duster, Kia EV3, Renault Scenic, Škoda Superb ja Suzuki Swift. Finaalipaikkaa tavoitteli ennätykselliset 45 ehdokasta.

Finalisteista näkee hyvin sen, että Vuoden Auto Suomessa -valinnassa tärkeimpänä ominaisuutena pidetään rahalle saatavaa vastinetta: puolet finalisteista sijoittuu lähtöhinnaltaan 20–25 000 euron luokkaan, ja loppujen kolmen finalistin lähtöhinta on 40 000 euron tuntumassa.

Kolme eniten ääniä saanutta autoa erottuivat selvästi omaksi joukokseen, ja ne saivat ääniä noin 75 prosentilta tuomareista. Kuudes ja seitsemäs sija sen sijaan ratkesi yhdellä äänellä. 45 ehdokkaasta viisi ei saanut tuomareilta yhtään ääntä.

Vuoden Auto Suomessa -valinnan nyt jo 11. kerran tekevän Auto- ja liikennetoimittajat AuLi ry:n yli 110 jäsenestä tämänkertaiseen valintaan osallistuu 63 henkilöautojen testaukseen keskittyvää toimittajaa. Ensimmäisellä kierroksella kukin tuomari nimesi 45 ehdokkaan joukosta kuusi finalistiehdokasta. Ennen finalistiehdokkaiden nimeämistä tuomareilla oli 14.11. mahdollisuus koeajaa kaikkia ehdokkaita Järvenpään Aino Areenalla järjestetyssä suuressa koeajotilaisuudessa.

Tuomareiden työn helpottamiseksi Järvenpäässä järjestetään 27.11. finalistien koeajotilaisuus. Sen jälkeen tuomariston jäsenet päättävät, miten he jakavat toisella kierroksella käytettävissään olevat 15 ääntä. Kaikille ehdokkaille ääniä ei tarvitse antaa, mutta yksi ehdokas on nostettava omassa pistejaossa voittajaksi.

Vuoden Auto Suomessa 2025 julkistetaan torstaina 12.12. Helsingin Koskenrannassa järjestettävässä Auto- ja Liikennegaalassa.

Tiedote 1.11.2024

Vuoden Auto Suomessa 2025 -voitosta kilpailee 45 autouutuutta

Auto- ja liikennetoimittajat AuLi ry tekee Vuoden Auto Suomessa -valinnan nyt jo 11. kerran. Ensimmäisellä äänestyskierroksella on tänä vuonna mukana peräti 45 uutuusmallia. Tuomaristo pääsee koeajamaan kaikki ehdokkaat 14.11. ja finalistit 27.11. Vuoden Auto Suomessa 2025 julkistetaan 12.12.

Automaailman sähköistymisestä kertoo se, että 45 ehdokkaasta peräti 37 kuuluu ladattavien autojen kategoriaan. 15 ehdokasta on Suomessa myynnissä vain sähköautona, ja yhdeksän muun ehdokkaan yksi voimalinjavaihtoehto on täyssähköinen. 18 ehdokkaan yksi tai ainoa voimalinjavaihtoehto on ladattava bensiinihybridi. Neljä ehdokasta saa sekä lataushybridinä että sähköautona. Neljän ehdokkaan yksi moottorivaihtoehto on dieselmoottori.

Etuveto on vallitseva vetotapa, mutta kahdeksan ehdokasta on myynnissä ainoastaan nelivetoisena. 37 ehdokasta luokitellaan SUV-katumaasturiksi, mutta joukossa on myös muutama sedan- ja farmarimalli.

Ehdokkaiden määrän lisäksi tuomaristolle antavat päänvaivaa 45 automallin isot hintaerot. Ehdokkaiden alkaen-hintojen skaala on 20 000–154 000 euroa ja parhaiden malliversioiden perushintojen skaala 23 000–408 000 euroa!

Valtakunnallisessa Auto- ja liikennetoimittajat ry:ssä on noin 110 jäsentä. Heistä henkilöautojen testaamiseen keskittyneet kuutisenkymmentä jäsentä valitsevat 20.11. mennessä kuusi mielestään vuoden merkittävintä uutuutta. Ennen ensimmäisen kierroksen äänestystä kaikki 45 ehdokasta ovat tuomariston koeajettavina Järvenpäässä Aino Areenalla järjestettävässä tilaisuudessa.

Tärkeimpänä valintaperusteena pidetään rahalle saatavaa vastinetta, jonka jokainen tuomarina toimiva jäsen määrittää oman näkemyksensä mukaan. Sen lisäksi valintaan vaikuttavat myös auton muut ominaisuudet, kuten ajettavuus, mukavuus, tilat, edistykselliset tekniset ratkaisut ja ympäristön huomioon ottaminen.

Vuoden Auto Suomessa 2025 valitaan kuuden toiselle kierrokselle päässeen ehdokkaan joukosta. Jatkoon valitut finalistit julkistetaan 20. marraskuuta, jolloin alkaa toinen äänestyskierros.

Vuoden Auto Suomessa 2025 -äänestyksen tulos paljastetaan torstaina 12.12. Helsingissä Tapahtumakeskus Koskenrannassa järjestettävässä Auto- ja Liikennegaalassa. Gaalan toteuttavat yhdessä AuLin kanssa Alma Media Business Events ja Autotuojat ja -teollisuus ry.

Ehdokaslistan löydät täältä löytyvän sivun vasemmasta reunapalkista.

Tiedote 19.6.2024

Vuoden Auto Suomessa 2025 -valinta jo täydessä vauhdissa
– alustavalla ehdokaslistalla 60 autouutuutta!

Auto- ja liikennetoimittajat ry:n tekemän Vuoden Auton Suomessa 2025 -valinnan yhteydessä tehdään huima ennätys ehdokkaiden määrässä, sillä alustavalla ehdokaslistalla on peräti 60 autouutuutta!

Ehdokaslista varmaankin elää jonkin verran kesän ja syksyn aikana, ja lopulliseksi lista julkaistaan 1. marraskuuta. Sen jälkeen ohjelmassa on marraskuussa kaksi Järvenpään Aino Areenalla järjestettävää koeajopäivää. 14.11. olevan ensimmäisen koeajopäivän jälkeen olevalla ensimmäisellä äänestyskierroksella selviävät finalistit, joita tuomarit pääsevät vielä puntaroimaan 27.11. olevan toisen koeajopäivän aikana.

Järjestyksessään 11. Vuoden Auto Suomessa -voittaja julkistetaan Tapahtumakeskus Koskenrannassa 12.12. järjestettävässä Auto- ja Liikennegaalassa.

60 uutuusmallin listalla on viideltä Suomessa entuudestaan täysin tuntemattomalta merkiltä yhteensä seitsemän uutuusmallia, jotka kaikki ovat kiinalaisia sähköautoja.

Auto- ja liikennetoimittajat ry:n yli sata jäsentä päättävät tänäkin vuonna, mitkä kuusi ehdokasta ansaitsevat paikan toisella kierroksella ja sen jälkeen, mikä niistä on Vuoden Auto Suomessa 2025.

Alustavan ehdokaslistan löydät tämän sivun vasemmasta reunapalkista.

Tiedote 15.12.2023

Auto- ja liikennegaala yhteistyöhön Alma Median kanssa

Alma Media järjestää Auto- ja liikennegaala 2024 -tapahtuman yhdessä Auto- ja liikennetoimittajat ry:n ja Autotuojat ja -teollisuus kanssa joulukuussa 2024.

Tapahtuman tarkoituksena on kehittää auto- ja liikennejournalismia ja lisätä kiinnostusta liikenneturvallisuutta kohtaan. Tapahtuman avulla halutaan lisäksi lisätä yleistä tietoisuutta autoilusta ja liikenteestä ja nostaa auto- ja liikennealan sekä sen piirissä toimivien tahojen arvoa ja arvostusta.

– Olemme iloisia päästessämme kehittämään tätä arvostettua sidosryhmä- ja palkitsemisgaalatilaisuutta yhä paremmaksi Alma Median kanssa. Vuoden Auto Suomessa -palkitsemiseen liittyvä kokonaisuus koeajo- ja äänestysprosesseineen säilyy edelleen tärkeänä koko autoalalle, suomalaiskuluttajille, jäsenkunnallemme sekä kaikille ajoneuvoalasta sisältöä tuottaville medioille, toteaa Auto- ja liikennetoimittajat ry:n puheenjohtaja Kalle Kalaja.

– Vuoden Auto Suomessa -palkinto ja sen ympärille rakentuva gaalatapahtuma on autoalalla erittäin arvostettu. Autonvalmistajien valtuuttamia maahantuojia edustava Autotuojat ja -teollisuus ry on iloinen, että nyt jo 10-vuotias auto- ja liikennetoimittajien (AuLi) Vuoden Auton Suomessa -valinta ja gaalaperinne jatkuvat vuonna 2024 yhdessä Alman kanssa. Alman ja AuLin kanssa pääsemme rakentamaan tapahtumasta entistäkin upeamman ja näkyvämmän, iloitsee Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.

Tapahtumassa julkistetaan Vuoden Auto Suomessa 2025

Vuoden Auto Suomessa -arvonimestä kilpailevat edellisen vuoden marraskuun alun ja kuluvan vuoden lokakuun lopun välillä myyntiin tulleet uutuusmallit. Keskeisiä valintaperusteita Vuoden Auto Suomessa -arvonimen voittajalle ovat rahalle saatava vastine, auton turvallisuus, tekninen edistyksellisyys ja ajettavuus. Arvonimi on jaettu vuodesta 2014 lähtien.

– Meille on kunnia saada järjestettäväksi perinteikäs merkittävän toimialan arvostettu tapahtuma, sanoo johtaja Kirsi Koivula, Alma Media Business Events ja jatkaa

– Alma Median liiketoiminnassa autoilun toimialalla on merkittävä asema. Markkinapaikkamme, Nettiauto, Autotalli ja Tukkuautot, sekä palvelut ja mediamme, Iltalehti, Kauppalehti ja Talouselämä tavoittavat joka viikko yli 1 500 000 autoilusta ja liikkumisesta kiinnostunutta suomalaista. Tärkeä osa palvelutarjontaamme ovat myös myynnin johtamista ja kaupankäyntiä sujuvoittavat autoilun järjestelmät. Teemme yhteistyötä eri toimijoiden kanssa edistääksemme autoilun toimialan kehitystä digitalisaation mahdollisuuksia hyödyntäen.

Tapahtuman yhteydessä järjestetään myös yritysten ajoneuvohankinnoista päättäville yritysten autopolitiikan ajankohtaisia teemoja käsittelevä päättäjäseminaari.

– Yritysautoilun kohderyhmätutkimuksessa nousi esiin, että yrityksissä puhuttavat tällä hetkellä erityisesti käyttövoima ja verotus. Päivän aikana on siis tarjolla sekä tiukkaa asiaa että viihdyttävää ohjelmaa ja huipennuksena Vuoden Auto Suomessa -voittajan julkistus, kertoo Koivula.

Hyundai Kona on Vuoden Auto Suomessa 2024. Kuva Jari Kohonen

Tiedote 14.12.2023

Vuoden Auto Suomessa 2024 on Hyundai Kona

Vuoden Auto Suomessa valittiin nyt kunnioitettavasti jo kymmenennen kerran. Juhlavuoden voittajaksi nousi Hyundai Kona, joka jätti Mercedes-Benz E-sarjan seitsemän pisteen päähän. Finaalissa olivat mukana myös Kia EV9, Peugeot 408, Toyota Prius ja Volkswagen ID.7.

Vuoden Auto Suomessa 2024 -tittelistä pääsi kilpailemaan 32 uutuutta, joista jo yli puolet oli sähköautoja. Lisäksi kaikkiin paitsi yhteen ehdokkaaseen oli tänä vuonna saatavissa ainakin jonkinasteinen sähköistys voimalinjaan. Merkittävä muutos ja osoitus odotettavasta oli myös se, että kolmasosa ehdokkaista tuli Kiinasta. Tosin ainakaan vielä ne eivät yltäneet finaaliin.

Vuoden Auto Suomessa -valinnan tekivät myös tänä vuonna päätyökseen autoista ja liikenteestä kirjoittavia toimittajia edustavan Auto- ja liikennetoimittajat AuLi ry:n jäsenet. Osa AuLin yli sadasta jäsenestä kirjoittaa vain raskaammasta kalustosta tai moottoripyöristä, joten he eivät pitäneet itseään sopiviksi äänestämään. Samaan tulokseen päätyi suuri osa yhdistyksen seniorijäsenistä.

Ensimmäisellä kierroksella äänesti 57 yhdistyksen jäsentä, jotka antoivat äänensä myös ratkaisevalla toisella kierroksella. Määrä on kansainvälisestikin kunnioitettava, sillä eurooppalaisen Car of the Year -valinnan tekee 59 tuomaria, ja Vuoden Auto Japanissa -äänestäjiä on kolme enemmän.

Ensimmäisellä kierroksella olivat mukana kaikki marraskuun 2022 ensimmäisen päivän jälkeen ja ennen lokakuun loppua 2023 Suomessa myyntiin tulleet täysin uudet automallit. Ne kaikki olivat tuomareiden koeajettavina 15.11. Järvenpäässä Aino Areenan ympäristössä. Sen jälkeen jokainen tuomari teki listan kuudesta mielestään tärkeimmästä uutuudesta. Äänet laskettiin yhteen, ja kuusi tuomareilta eniten ääniä saanutta ehdokasta jatkoi finaaliin.

Finaalikierrokselle eteni monipuolinen kuusikko: Kia EV9 ja Volkswagen ID.7 ovat sähköautoja, Hyundai Konan saa hybridinä tai sähköautona, Mercedes-Benzin E-sarjassa vaihtoehtoina ovat kevyt- ja lataushybridi, Peugeot 408:n keulalle voi valita bensiinimoottorin tai lataushybridin, ja Toyota Priuksen saa vain lataushybridinä.

Järvenpäässä 28.11. järjestetyn toisen koeajopäivän jälkeen kukin ensimmäisellä kierroksella äänestänyt tuomariston jäsen jakoi ehdokkaille 15 ääntä. Kuudesta ehdokkaasta yksi piti nostaa voittajaksi, jolle sai antaa enintään kuusi ääntä.

Finaaliäänestys oli tasainen, mutta voitot jakautuivat varsin epätasaisesti. Peugeot 408 oli vain yhden tuomarin mielestä paras. Toyota Prius sai kuusi ykkössijaa. Sekä Kia EV9 että Volkswagen ID.7 olivat kymmenen tuomarin suosikkeja. Myös suurin voittomäärä jaettiin, sillä koko äänestyksen voittanut Hyundai Kona sekä Mercedes-Benzin E-sarja olivat kärjessä 15 tuomarin äänestystuloksessa. Mercedes-Benzin kohtaloksi jäi jo toisena peräkkäisenä vuonna jäädä toiseksi seitsemän äänen erolla.

Vuoden Auto Suomessa 2024 -lopputulokset:

1. Hyundai Kona (174 pistettä)
2. Mercedes-Benz E-sarja (167 pistettä)
3. Volkswagen ID.7 (153 pistettä)
4. Toyota Prius (141 pistettä)
5. Kia EV9 (128 pistettä)
6. Peugeot 408 (92 pistettä)

Hyundai Kona jatkaa korealaiskonsernin voittokulkua Vuoden Auto Suomessa -äänestyksessä, sillä viime vuonna voittajana palkittiin Kia Niro. Kaiken lisäksi tämä oli ensimmäinen kerta, kun Hyundain malli eteni toiselle kierrokselle – ja heti voittoon.

Vuoden Auto Suomessa 2024 -finalistit ovat Hyundai Kona, Kia EV9, Mercedes-Benz E-sarja, Peugeot 408, Toyota Prius ja Volkswagen ID.7. Kuvat Jari Kohonen

Tiedote 20.11.2023

Vuoden Auto Suomessa 2024 -finalistit selvillä

Vuoden Auto Suomessa 2024 -arvonimestä kilpailevat kuusi finalistia ovat Hyundai Kona, Kia EV9, Mercedes-Benz E-sarja, Peugeot 408, Toyota Prius ja Volkswagen ID.7. Kuudesta finalistista kaksi on sähköautoja ja loput ovat saatavissa lataushybridinä.

Vuoden Auto Suomessa 2024 -ehdokkaista oli 32 kappaletta, ja niistä viisi eniten ääniä saanutta erottuivat selvästi omaksi joukokseen, mutta kuudennesta sijasta käytiin kovaa kamppailua.

Pari merkkiä eli BMW ja BYD kokivat eräänlaisen ”oikeusmurhan”. Niistä molemmat saivat runsaasti ääniä, mutta ne jakautuivat niin tasaisesti kyseisen merkin kahden mallin kesken, että kumpikaan malleista ei päässyt jatkoon. Automerkeittäin ääniharava oli Mercedes-Benz yhden äänen erolla ennen toisen sijan jakaneita Hyundaita ja Toyotaa.

Tänä vuonna äänet jakautuivat paljon aiempia vuosia vahvemmin pienelle ehdokasjoukolle. Kun viime vuonna vain yksi ehdokas jäi ilman ääniä, niin tänä vuonna sellaisia ehdokkaita oli viisi. Lisäksi viisi ehdokasta sai vain yhden äänen. Toisaalta kärkiviisikko sai ääniä yli puolelta tuomareista.

Vuoden Auto Suomessa valitaan nyt jo kymmenennen kerran. Sähkön aseman vahvistuminen näkyy siinä, että tämän vuoden 32 ehdokkaasta 17 on toistaiseksi saatavissa vain sähkömoottorilla. Yhteen ehdokkaaseen saattaa tulla vaihtoehdoksi kevythybridi, minkä jälkeen tasan puolet olisi sähköautoja. Toisaalta vain yhden ehdokkaan voimalinjoissa ei ole lainkaan sähköistystä.

Halvimman ja kalleimman ehdokkaan hinnan ero oli myös tällä kertaa lähes kymmenkertainen. Kiinalaiset tulivat tänä vuonna mukaan vahvalla rintamalla, sillä mukana oli neljä kiinalaismerkkiä sekä pari Kiinassa valmistettavaa ehdokasta. Niiden aika ei ollut vielä, mutta kovin kauas parhaat kiinalaiset eivät jääneet finaalipaikasta.

Ensimmäisellä äänestyskierroksella tuomaristona toimivat Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenet noudattivat perinteistä linjaa. Vuoden Auto Suomessa -valinnassa tärkeimpänä ominaisuutena pidetään rahalle saatavaa vastimetta, jonka jokainen tuomari määrittää oman näkemyksensä mukaisesti. Äänestäjät painottavat myös monipuolisesti autojen muita ominaisuuksia, kuten teknistä edistyksellisyyttä, tiloja, ajo-ominaisuuksia ja turvallisuutta. Ensimmäisellä kierroksella jokainen valitsi kuusi mielestään tärkeintä uutuutta.

Tuomaristolla on edessään haastava tehtävä, kun se arvioi finalistien ominaisuuksia. Siinä auttaa vielä konkreettisesti Aino Areenalla 28.11. järjestettävä toinen koeajopäivä. Sen jälkeen kaikki tuomariston 57 jäsentä päättävät, miten he jakavat toisella kierroksella käytettävissään olevat 15 ääntä. Kaikille ehdokkaille ääniä ei tarvitse antaa, mutta yksi ehdokas on nostettava omassa pistejaossa voittajaksi.

Vuoden Auto Suomessa 2024 julkistetaan torstaina 14.12. kello 18 Järvenpään Aino Areenalla alkavassa Auto- ja Liikennegaalassa.

 

Tiedote 1.11.2023

Vuoden Auto Suomessa 2024 -ehdokkaat

Auto- ja liikennetoimittajat ry:n järjestämällä Vuoden Auto Suomessa -valinnalla on juhlavuosi, sillä vuoden tärkein uutuus valitaan nyt jo 10. kerran. Ensimmäisellä kierroksella on tänä vuonna ehdokkaana 33 merkittävää uutuutta, joista peräti puolet on sähköautoja, ja yhtä lukuun ottamatta kaikissa ehdokkaissa on sähköistetty voimalinja.

Automaailma sähköistyy vauhdilla, mikä näkyy Vuoden Auto Suomessa 2024 -ehdokkaissa. Puolet niistä on myynnissä vain sähköautoina, minkä lisäksi neljä on saatavana myös sähköautona. Yksi ehdokkaista on lataushybridi, minkä lisäksi lataushybridi löytyy kuudesta mallisarjasta. Kevyemmin sähköistettyjä voimalinjoja on myös kaikissa muissa ehdokkaista yhtä lukuun ottamatta – siihen saa vain perinteisen polttomoottorin joko bensiinillä tai dieselillä toimivana.

Nyt vietetään juhlavuotta, sillä Vuoden Auto Suomessa -kilpailussa järjestetään kymmenennen kerran. Ehdokkaiden valikoima antaa taas tuomaristolle päänvaivaa, sillä mukana on niin noin 20 000 euron hintainen pikkuauto kuin liki kymmenen kertaa kalliimpi edustusauto ja katumaasturi. Muutoksesta kertoo myös se, että mukana on neljä kiinalaismerkkiä yhdeksällä ehdokkaalla, jotka ovat kaikki sähköautoja.

Auto- ja liikennetoimittajat ry:ssä on sata jäsentä, jotka kattavat Suomen. Heistä henkilöautojen testaamiseen keskittyneet kuutisenkymmentä jäsentä valitsevat kuusi mielestään vuoden merkittävintä uutuutta. Ennen ensimmäisen kierroksen äänestystä kaikki 33 ehdokasta ovat tuomariston koeajettavina Järvenpäässä Aino Areenalla järjestettävässä tilaisuudessa.

Tärkeimpänä valintaperusteena pidetään rahalle saatavaa vastinetta, jonka jokainen tuomarina toimiva jäsen määrittää oman näkemyksensä mukaan. Sen lisäksi valintaan vaikuttavat myös auton muut ominaisuudet, kuten ajettavuus, mukavuus, tilat, edistykselliset tekniset ratkaisut ja ympäristön huomioon ottaminen.

Vuoden Auto Suomessa 2024 valitaan kuuden toiselle kierrokselle päässeen ehdokkaan joukosta. Jatkoon valitut finalistit julkistetaan 20. marraskuuta, jolloin alkaa toinen äänestyskierros.

Vuoden Auto Suomessa 2024 -äänestyksen tulos paljastetaan torstaina 14.12. Järvenpään Aino Areenalla järjestettävässä Auto- ja Liikennegaalassa.

Vuoden Auto Suomessa 2024 -ehdokkaat:

BMW 5-sarja/i5, BMW 7-sarja/i7, BMW X1/iX1, BYD Atto 3, BYD Dolphin, BYD Han, BYD Tang, Honda CR-V, Honda e:NY1, Honda ZR-V, Hyundai Ioniq 6, Hyundai Kona, Ineos Grenadier, Jeep Avenger, KGM Korando e-Motion, Kia EV9, Lexus RX, Lexus RZ, Maxus Mifa 9, Mercedes-Benz E-sarja, Mercedes-Benz EQE SUV, MG4, MG5, MG Marvel R, Mitsubishi ASX, Mitsubishi Colt, Peugeot 408, Renault Austral, Subaru Crosstrek, Toyota C-HR, Toyota Prius, Volkswagen ID.7 ja Voyah Free

Kia Niro on Vuoden Auto Suomessa 2023. Kuva Jari Kohonen

Tiedote 16.12.2022

Vuoden Auto Suomessa 2023 on Kia Niro

Vuoden Auto Suomessa -historian tasaväkisin kamppailu voitosta päättyi Kia Niron voittoon, kun se jätti Mercedes-Benz EQE:n seitsemän ja Renault Megane E-Techin kahdeksan pisteen päähän. Finaalissa olivat mukana myös Opel Astra, Škoda Fabia ja Volkswagen ID. Buzz.

Päätyökseen autoista ja liikenteestä kirjoittavia toimittajia edustava Auto- ja liikennetoimittajat AuLi ry teki Vuoden Auton Suomessa -valinnan nyt yhdeksännen kerran. Se tarkoittaa, että ensi vuonna on syytä pieneen juhlaan, kun valinta tehdään kymmenennen kerran.

Tuomariston muodostavat yhdistyksen 102 jäsentä, joista 54 osallistui äänestykseen molemmilla kierroksilla. Tarkkaan ottaen sääntöjen mukaan toisen kierroksen äänestykseen voivat osallistua vain ne jäsenet, jotka äänestävät ensimmäisellä kierroksella. Yhdistyksen jäsenten ammattitaidosta ja korkeasta moraalista kertoo se, että moottoripyöristä ja raskaammasta kalustosta kirjoittavat sekä pitkään eläkkeellä olleet seniorijäsenet jättäytyivät pois äänestyksestä.

Ensimmäisellä kierroksella olivat mukana kaikki marraskuun 2021 ensimmäisen päivän jälkeen ja ennen lokakuun loppua 2022 Suomessa myyntiin tulleet täysin uudet automallit. Kaikki 30 ehdokasta olivat tuomareiden koeajettavina Nummelassa 2. marraskuuta. Jokainen tuomari valitsi kuusi mielestään tärkeintä uutuutta, ja kuusi tuomareilta eniten ääniä saanutta ehdokasta jatkoi finaaliin.

Jo jatkoon pääseminen oli saavutus, sillä vain äänen tai kahden päähän finaalista jäivät BMW i4, Dacia Jogger, Nissan Ariya ja sähköautokaksikko Subaru Solterra/Toyota bZ4X. Yhtä lukuun ottamatta kaikki 30 ensimmäisellä kierroksella mukana ollutta ehdokasta saivat ääniä.

Tärkeimpänä kriteerinä Vuoden Autoa valittaessa on rahalle saatava vastine, jonka jokainen tuomari määrittelee oman näkemyksensä mukaan. Niinpä aivan halvimmista ehdokkaista Škoda Fabia pääsi finaaliin ja Dacia Jogger jäi vain yhden äänen päähän finaalipaikasta. Toisaalta yksi kalleimmista ehdokkaista, Mercedes-Benz EQE, oli mukana loppukilpailussa. Rahalle saatavan vastineen lisäksi jokainen tuomariston jäsen arvioi tärkeinä pitämiään ominaisuuksia, kuten teknisiä innovaatioita, ajettavuutta, tiloja ja turvallisuutta.

Finaalikierrokselle eteni monipuolinen kuusikko. Mercedes-Benz EQE, Renault Megane E-Tech ja Volkswagen ID. Buzz ovat sähköautoja. Kia Niron saa hybridinä, lataushybridinä ja sähköautona. Opel Astra on toistaiseksi joko polttomoottorinen tai lataushybridi, kunnes kesällä 2023 se tulee myyntiin myös sähköautona. Škoda Fabian saa ainoastaan bensiinimoottorisena, eikä voimalinjassa ole mitään sähköapuja.

Toisen Nummelassa järjestetyn koeajopäivän jälkeen ensimmäisellä kierroksella äänestäneet tuomariston jäsenet jakoivat ehdokkaille 15 ääntä. Kuudesta ehdokkaasta yksi piti nostaa voittajaksi, jolle sai antaa enintään kuusi ääntä.

Äänestys oli VAS-historian tasaisin, mikä näkyy myös voittojen jakaumassa. Kia Niro sai niitä eniten (13), toisena oli Volkswagen ID. Buzz (11) niukasti ennen Renault Megane E-Techiä (10). Vaikka Opel Astra sai äänestyksessä vähiten pisteitä, se sai yhtä paljon ykkössijoja (9) kuin Mercedes-Benz EQE. 

Vuoden Auto Suomessa 2023 -lopputulokset:

1. Kia Niro (154 pistettä)
2. Mercedes-Benz EQE (147 pistettä)
3. Renault Megane E-Tech (146 pistettä)
4. Volkswagen ID. Buzz (139 pistettä)
5. Škoda Fabia (118 pistettä)
6. Opel Astra (106 pistettä)

Kia Niro teki sikäli hurjan nousun, että kuusi vuotta sitten sen edellinen sukupolvi jäi VAS 2017 -finaalissa viidennelle sijalle.

Vuoden Auto Suomessa 2023 -finalistit ovat Kia Niro, Mercedes-Benz EQE, Opel Astra, Renault Megane E-Tech Electric, Škoda Fabia ja Volkswagen ID. Buzz. Kuvat Jari Kohonen

Tiedote 9.11.2022

Vuoden Auto Suomessa 2023 -finalistit selvillä

Vuoden Auto Suomessa 2023 -valinnassa on edetty toiselle kierrokselle. Kolmasosa 30 ehdokaasta erottui äänestyksessä omaksi joukokseen.

Vuoden Auto Suomessa 2023 -arvonimestä kilpailevat kuusi finalistia ovat Kia Niro, Mercedes-Benz EQE, Opel Astra, Renault Megane E-Tech Electric, Škoda Fabia ja Volkswagen ID. Buzz.

Finalisteista puolet on sähköautoja, mutta suuri osa suomalaisista ostaa edelleen polttomoottorisia autoja. Siksi on hyvin luontevaa, että yksi finalisti on saatavissa vain perinteisellä bensiinimoottorilla. 

Niukasti finaalin ulkopuolelle jäivät BMW i4, Dacia Jogger, Nissan Ariya ja sähköautokaksikko Subaru Solterra / Toyota bZ4X.

Kaiken kaikkiaan äänet jakautuivat tasaisesti lähes kaikille 30 ehdokkaalle, sillä vain yksi ehdokas jäi ilman ääniä. Toisaalta ääniharavoista puolet ei kuulunut yhdenkään tuomarin suosikkikuusikkoon. Automerkeistä eniten ääniä sai Volkswagen (4 ehdokasta) ennen Toyotaa (3 ehdokasta) ja Kiaa (2 ehdokasta). 

Vuoden Auto Suomessa valitaan nyt yhdeksännen kerran. Voimalinjojen moninaisuus näkyy hyvin kilpailuun tänä vuonna osallistuvissa 30 ehdokkaassa, joista kolmasosa eli kymmenen on sähköautoja. Kolmeen ehdokkaaseen sähkömoottori tulee vaihtoehdoksi viimeistään 2024. Toisaalta neljä ehdokasta on saatavissa vain polttomoottorilla. Niistä yhden kohdalla tilanne muuttuu vuonna 2023, kun hybridi tulee valinnaiseksi voimalinjaksi.

Tuttuun tapaan valikoima on todella laaja, sillä halvimmat ehdokkaat saa omakseen alle 20 000 eurolla. Toisaalta kalleimmat ehdokkaat maksavat vähän suuremmalla moottorilla ja hyvällä varustelulla yli kymmenkertaisen summan.

Ensimmäisellä äänestyskierroksella tuomaristona toimivat Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenet ovat noudattaneet tuttua linjaa. Vuoden Auto Suomessa -valinnassa tärkeimpänä ominaisuutena pidetään rahalle saatavaa vastimetta, jonka jokainen tuomari määrittää oman näkemyksensä mukaisesti. Äänestäjät painottavat myös monipuolisesti autojen muita ominaisuuksia, kuten teknistä edistyksellisyyttä, tiloja, ajo-ominaisuuksia ja turvallisuutta. Ensimmäisellä kierroksella jokainen valitsi kuusi mielestään tärkeintä uutuutta.

Nyt tuomaristolla alkaa haastava tehtävä arvioida finalistien ominaisuuksia. Niitä tutkitaan vielä konkreettisesti Nummelassa 16.11. järjestettävässä toisessa koeajopäivässä. Sen jälkeen jokaisen tuomariston jäsenen on päätettävä, miten jakaa toisella kierroksella käytettävissään olevat 15 ääntä. Kaikille ehdokkaille niitä ei tarvitse antaa, mutta yksi ehdokas on nostettava omassa pistejaossa voittajaksi.

Vuoden Auto Suomessa 2023 julkistetaan perjantaina 16.12. kello 19.00 Tampere-talossa alkavassa Auto- ja Liikennegaalassa. Tilaisuutta voi seurata suorana lähetyksenä Aamulehti Livessä ja IS-TV:ssä.

Vuoden Auto Suomessa 2023 -ehdokkaat Nummelan lentokentällä 2.11.2022 järjestetyssä ensimmäisessä koeajopäivässä. Kuva AuLi/Jari Kohonen

Tiedote 1.11.2022

Vuoden Auto Suomessa 2023 -ehdokkaat

Auto- ja liikennetoimittajat ry:n järjestämä Vuoden Auto Suomessa -äänestys starttaa 1. marraskuuta julkaistun virallisen ehdokaslistan myötä yhdeksännen kerran. Ensimmäisellä kierroksella on tänä vuonna 30 merkittävää uutuutta, joista kolmasosa on sähköautoja.

Tänä vuonna Vuoden Auto Suomessa -kilpailussa on upea kattaus automaailman uutuuksia. Päätöstä ei suinkaan helpota se, että ehdokkaiden hintahaitari ulottuu alle 20 000 eurosta hurjaan yli 300 000 euroon. Välille mahtuu paljon merkittäviä uusia automalleja, jotka tulevat näkymään liikenteessä ja Suomen rekisteröintitilaston kärkipaikoilla.

Hämmästyttävää kyllä sähköautojen osuus on tänä vuonna viime vuotta pienempi. Kun vuonna 2021 sähköautoja oli yli puolet, tänä vuonna niitä on kolmasosa. Tosin kolme ehdokasta tulee vähän myöhemmin myyntiin myös sähkömoottorilla varustettuna, mikä nostaa sähköautojen osuuden melkein puoleen.

Sähköiset voimalinjat ovat kuitenkin vahvoilla, sillä yhdeksän ehdokkaista on saatavissa lataushybridinä ja neljä on hybridejä. Pelkästään polttomoottorilla myytävien ehdokkaiden määrä on tänä vuonna tuplaantunut viime vuoden kahdesta neljään.

Auto- ja liikennetoimittajat ry:n kattavasti Suomea edustavat noin sata jäsentä valitsevat nyt kuusi omasta mielestään vuoden merkittävintä uutuutta. Ennen ensimmäisen kierroksen äänestystä kaikki 30 ehdokasta ovat tuomariston koeajettavina Nummelan lentokentällä järjestettävässä tilaisuudessa.

Tärkeimpänä valintaperusteena pidetään rahalle saatavaa vastinetta, jonka jokainen tuomarina toimiva jäsen määrittää oman näkemyksensä mukaan. Sen lisäksi valintaan vaikuttavat myös auton muut ominaisuudet, kuten ajettavuus, mukavuus, tilat, edistykselliset tekniset ratkaisut ja ympäristön huomioon ottaminen.

Vuoden Auto Suomessa 2023 valitaan kuuden toiselle kierrokselle päässeen ehdokkaan joukosta. Jatkoon valitut finalistit julkistetaan 9. marraskuuta, jolloin alkaa toinen äänestyskierros.

Vuoden Auto Suomessa 2023 -äänestyksen tulos paljastetaan torstaina 16.12. kello 18 Tampere-talolla alkavassa Auto- ja Liikennegaalassa.

Vuoden Auto Suomessa 2023 -ehdokkaat:

Alfa Romeo Tonale, BMW i4, BMW 2-sarjan Active Tourer, Citroën C5 X, Cupra Born, Dacia Jogger, DS 4, DS 9, Honda HR-V, Honda Civic, Kia Niro, Kia Sportage, Land Rover Range Rover / Land Rover Range Rover Sport, Lexus NX, Maxus Euniq 6 SUV, Mazda CX-60, Mercedes-Benz EQE, Nissan Ariya, Nissan X-Trail, Opel Astra, Renault Megane E-Tech Electric, Škoda Fabia, Subaru Solterra / Toyota bZ4X, Toyota Aygo X, Toyota Corolla Cross, Volkswagen ID.5, Volkswagen ID. Buzz, Volkswagen Multivan, Volkswagen Taigo ja Volvo C40

Škoda Eniaq on Vuoden Auto Suomessa 2022. Kuva Jari Kohonen

Tiedote 16.12.2021

Vuoden Auto Suomessa 2022 on
Škoda Enyaq

Vuoden Auto Suomessa 2022 -äänestyksen ensimmäiselle kierrokselle hyväksyttiin mukaan 27 ehdokasta. Toiselle kierrokselle eli finaaliin jatkoi kuusi uutuutta, joista peräti neljä oli sähköautoja. Tasaväkinen kamppailu voitosta käytiin polttomoottorisen Mercedes-Benzin C-sarjan ja sähköauto Škoda Enyaqin välillä, ja taisto päättyi jälkimmäisen voittoon. 

Päätyökseen autoista ja liikenteestä kirjoittavia toimittajia edustava Auto- ja liikennetoimittajat ry valitsi kahdeksannen kerran Vuoden Auton Suomessa. Tuomareina ovat yhdistyksen 102 jäsentä, joista 55 osallistui äänestykseen molemmilla kierroksilla. Yhdistyksen kuorma-autoista ja moottoripyöristä kirjoittavat sekä pitkään eläkkeellä olleet jäsenet jättäytyivät pois äänestyksestä.

Ensimmäisellä kierroksella olivat mukana kaikki marraskuun alun 2020 jälkeen ja ennen lokakuun loppua 2021 Suomessa myyntiin tulleet täysin uudet automallit, jotka olivat tuomariston koeajettavana Nummelassa marraskuun alussa. Tuomaristona toimineet AuLin jäsenet valitsivat kukin mielestään kuusi tärkeintä uutuutta. Äänet laskettiin yhteen ja kuusi tuomareilta eniten ääniä saanutta ehdokasta jatkoi finaaliin.

Automarkkinoiden nopeasta muutoksesta kertoo hyvin se, että ensimmäisellä kierroksella yli puolet (14) oli sähköautoja. Kaikki mukana olleet ehdokkaat saivat ääniä vähintään kahdelta tuomarilta. Uutuusanti oli niin mainio, että kuuden parhaan valinta oli vaikeaa.

Tärkeimpänä kriteerinä Vuoden Autoa valittaessa on rahalle saatava vastine, jonka jokainen tuomari määrittelee oman näkemyksensä mukaan. Niinpä aivan finaaliin päässeiden kannoilla olivat sekä halvin ehdokas, Dacia Sandero, että kallein ehdokas, Mercedes-Benz EQS. Rahalle saatavan vastineen lisäksi jokainen tuomariston jäsen painottaa tärkeinä pitämiään ominaisuuksia, kuten teknisiä innovaatioita, ajettavuutta, tiloja ja turvallisuutta.

Finaalikierrokselle edenneet kuusi ehdokasta (neljä sähköautoa ja kaksi lataushybridinä saatavaa polttomoottorista autoa), vietiin vielä marraskuun lopulla Nummelaan perusteellista tutustumista varten. Sen jälkeen ensimmäisellä kierroksella äänestäneet tuomariston jäsenet jakoivat toisessa äänestyksessä ehdokkaille 15 ääntä.

Kuudesta ehdokkaasta yksi piti nostaa voittajaksi, jolle sai antaa enintään kuusi ääntä. Äänestyksessä kärkikaksikko, Škoda Enyaq ja Mercedes-Benzin C-sarja nousi muiden yläpuolelle. Kia EV6, Polestar 2 ja Hyundai Ioniq 5 muodostivat tiiviin kolmikon, jolle Peugeot 308 jäi vähän.

Škoda Enyaq keräsi tuomareilta eniten ykkössijoja (18), mutta Mercedes-Benzin C-sarja sai vain kaksi vähemmän. Ykkössijoilla mitaten kolmas oli Peugeot 308 ennen Polestar 2:ta.

Vuoden Auto Suomessa 2022 -lopputulokset:

1. Škoda Enyaq (184 pistettä)
2. Mercedes-Benz C-sarja (174 pistettä)
3. Kia EV6 (124 pistettä)
4. Polestar 2 (122 pistettä)
5. Hyundai Ioniq 5 (119 pistettä)
6. Peugeot 308 (102 pistettä)

Škoda teki huikean hattutempun, sillä se voitti Vuoden Auto Suomessa -tittelin jo kolmantena peräkkäisenä vuonna. Edelliset voittajat olivat Škoda Octavia (2021) ja Škoda Kamiq (2020).

Vuoden Auto Suomessa 2022 -finalistit ovat Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Mercedes-Benz C-sarja, Peugeot 308, Polestar 2 ja Škoda Enyaq. Kuvat Jari Kohonen

Tiedote 10.11.2021

Sähköautot ottivat vallan Vuoden Auto Suomessa 2022 -valinnassa

Vuoden Auto Suomessa 2022 -titteliä lähti tavoittelemaan 27 ehdokasta, joista yli puolet oli sähköautoja. Ensimmäinen äänestyskierros painotti sähköautojen merkitystä uutuuksien joukossa, sillä kaikki finalistit ovat ladattavia. Kaksi kolmasosaa eli neljä kuudesta on sähköautoja ja loput ovat saatavissa lataushybridinä. Vuoden Auto Suomessa 2022 paljastetaan 16.12. 

Vuoden Auto Suomessa valitaan jo kahdeksannen kerran, ja tänä vuonna tuomaristona toimivien Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenten työ oli erityisen hankalaa voimalinjamurroksen takia. Ensimmäisellä kierroksella olleista 27 uutuudesta peräti 14 oli sähköautoja. Ainoastaan kahteen ehdokkaaseen ei ole saatavissa sähköistettyä voimalinjaa.

Uutuuksien valikoima oli todella värikäs markkinoiden halvimmasta automallista Dacia Sanderosta suuriin edustusautoihin, Mercedes-Benzin EQS:ään ja S-sarjaan. Niiden väliin mahtui edustava joukko pikkuautoista suosittuihin katumaastureihin. Tänä vuonna mukana oli myös ensimmäisenä täysin kiinalaisena automerkkinä Maxus.

Vuoden Auto Suomessa -valinnassa tärkeimpänä ominaisuutena pidetään rahalle saatavaa vastimetta, jonka jokainen tuomari saa määrittää oman näkemyksensä mukaisesti. Sen lisäksi äänestäjät painottavat erilaisia ominaisuuksia, kuten teknistä edistyksellisyyttä, tiloja, ajo-ominaisuuksia ja turvallisuutta. Ensimmäisellä kierroksella jokainen valitsee kuusi mielestään tärkeintä uutuutta.

Kun ensimmäisen kierroksen jälkeen finalistikuusikot koottiin yhteen, saatiin selville loppukilpailuun jatkavat. Ne ovat aakkosjärjestyksessä Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Mercedes-Benz C-sarja, Peugeot 308, Polestar 2 ja Škoda Enyaq.

Tänä vuonna kaikki ehdokkaat saivat ääniä vähintään kahdelta tuomarilta. Moni äänestäjä totesi, että hyviä finalisteja olisi hänen mielestään ollut paljon enemmän kuin kuusi. Niinpä finaaliin pääsyä voidaan pitää jo pienenä voittona.

Vain parin äänen päähän finaalipaikasta jäivät ehdokkaiden ääripäät Dacia Sandero ja Mercedes-Benz EQS sekä Volkswagen ID.4. Merkeistä eniten ääniä sai Mercedes-Benz perässään Hyundai, sillä niillä molemmilla oli tänä vuonna neljä ehdokasta.

Nyt tuomariston jäsenillä on aikaa arvioida finalistien ominaisuuksia. Niistä otetaan vielä konkreettisesti mittaa Nummelassa 24.11. järjestettävässä toisessa koeajopäivässä. Sen jälkeen on aika miettiä, miten kukin jakaa toisella kierroksella käytettävissään olevat 15 ääntä. Kaikille ehdokkaille niitä ei tarvitse antaa, mutta yksi ehdokas on nostettava omassa pistejaossa voittajaksi.

Vuoden Auto Suomessa 2022 julkistetaan torstaina 16.12. kello 18.00 alkaen. Tilaisuutta voi seurata suorana lähetyksenä IS-TV:ssä.

Vuoden Auto Suomessa 2022 -ehdokkaat Nummelan lentokentällä 3.11.2021 järjestetyssä ensimmäisessä koeajopäivässä. Kuva AuLi/Jari Kohonen

Tiedote 1.11.2021

Vuoden Auto Suomessa 2022 -ehdokkaat

Auto- ja liikennetoimittajat ry:n järjestämä Vuoden Auto Suomessa -äänestys starttaa tänään 1.11. virallisen ehdokaslistan julkaisun myötä kahdeksannen kerran. Ensimmäisellä kierroksella on tänä vuonna 27 merkittävää uutuutta, joista yli puolet on sähköautoja.

Uusien automallien anti on viidessä vuodessa muuttunut valtavasti. Vuonna 2017 ehdokkaista kerrottiin, että kolme uutuutta saa sähköautona, kolme vain hybridinä ja kolme myös hybridinä. Tänä vuonna Vuoden Auto Suomessa 2022 -arvonimestä on kilpailemassa enää kaksi automallia, joihin ei saa sähköistettyä voimanlähdettä.

Ehdokkaista yli puolet eli 14 on sähköautoja. Lisäksi kaksi mallia on saatavana heti myös sähköautona, ja vuonna 2023 yksi ehdokas tulee myyntiin sähkömoottorilla varustettuna.

Lataushybridi on joko ainoa tai vaihtoehtoinen voimanlähde kolmeen ehdokkaaseen, kaksi on hybridejä ja kolme kevythybridejä.

Tuomaristona toimivan Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenistön tehtävä ei ole helppo, sillä uutuudet ovat hyvin erilaisia. Katumaastureita ja sen tyylisiä autoja on joukosta puolet. Kokoluokittain tarkastellen uutuudet ulottuvat pikkuautoista (Dacia Sandero, Fiat 500 ja Hyundai i20) kookkaisiin edustusautoihin (Audi e-tron GT, Mercedes-Benz EQS sekä S-sarja).

Auto- ja liikennetoimittajat ry:n kattavasti Suomea edustavat yli sata jäsentä päättävät nyt, mitkä kuusi ehdokasta ovat heidän mielestään vuoden tärkeimmät autouutuudet. Tärkeimpänä valintaperusteena pidetään rahalle saatavaa vastinetta, jonka jokainen tuomarina toimiva jäsen määrittää oman näkemyksensä mukaan. Sen lisäksi valintaan vaikuttavat myös auton muut ominaisuudet, kuten ajettavuus, mukavuus, tilat, edistykselliset tekniset ratkaisut ja ympäristön huomioon ottaminen.

Vuoden Auto Suomessa 2022 valitaan kuuden toiselle kierrokselle päässeen ehdokkaan joukosta. Finalistit julkistetaan 10. marraskuuta. Silloin alkaa toinen äänestyskierros, jonka aikana tuomaristo pohtii tarkkaan uusien mallien paremmuutta. 

Vuoden Auto Suomessa 2022 -äänestyksen tulos paljastetaan torstaina 16.12. kello 18.00 alkavassa IS-TV:n suorassa lähetyksessä.

Vuoden Auto Suomessa 2022 -ehdokkaat:

Audi Q4 e-tron, Audi e-tron GT, BMW iX, Citroën C4, Dacia Sandero, Fiat 500, Ford Mustang Mach-E, Hyundai Bayon, Hyundai i20, Hyundai Ioniq 5, Hyundai Tucson, Kia EV6, Maxus Euniq 5, Mercedes-Benz C-sarja, Mercedes-Benz EQA, Mercedes-Benz EQS, Mercedes-Benz S-sarja, Nissan Qashqai, Opel Mokka, Peugeot 308, Polestar 2, Renault Arkana, Škoda Enyaq, Subaru Outback, Tesla Model Y, Toyota Yaris Cross ja Volkswagen ID.4

Tiedote 11.5.2021

Vuoden Auto Suomessa 2022 -valinta jo täydessä vauhdissa – alustava ehdokaslista julki

Auto- ja liikennetoimittajat ry tekee Vuoden Auton Suomessa -valinnan nyt jo kahdeksannen kerran. Uutta valintaprosessissa on se, että ehdokkaista kerrotaan jo pitkin vuotta heti ensimmäisen alustavan ehdokaslistan ilmestyttyä. Virallinen ehdokaslista vahvistetaan 1. marraskuuta, ja 19.11. paljastuu, mikä on Vuoden Auto Suomessa 2022.

Suuri osa ehdokkaista on tiedossa jo nyt, joten alustava kandidaattilista päätettiin julkaista jo hyvissä ajoin ennen äänestysten käynnistymistä. Jatkossa pilkahdus seuraavan vuoden ehdokkaista annetaan jo pian voittajan julkistamisen jälkeen.

Henkilöautojen sähköistyminen etenee nopeammin kuin moni osasi odottaa. Ensimmäisellä alustavalla listalla on 26 hienoa uutuutta, joista puolet on sähköautoja. Yhteensä 20 automallia on ajettavissa seinästä ladattavalla sähköllä. Lopuista kuudesta neljä on saatavissa kevyemmin sähköistettynä. Vain kaksi uutuutta on sellaisia, ettei niiden voimalinjassa ole ainakaan vielä mitään sähköapua.

Auto- ja liikennetoimittajat ry:n yli sata jäsentä päättävät tänäkin vuonna, mitkä kuusi ehdokasta ansaitsevat paikan toisella kierroksella ja sen jälkeen, mikä niistä on Vuoden Auto Suomessa 2022.

Valintaprosessi on ennallaan, eli 1.11. julkaistun virallisen ehdokaslistan jälkeen on ensimmäinen äänestyskierros. Kuusi toiselle kierrokselle edennyttä finalistia puntaroidaan vielä kerran, minkä jälkeen oin toinen äänestys ja voittaja paljastetaan 19. marraskuuta.

Lisätietoja:

Toni Jalovaara
Auto- ja liikennetoimittaja ry, puheenjohtaja
0400 821 993 – toni.jalovaara@inmen.fi
auli.fi/vuoden-auto-suomessa

Alustava Vuoden Auto Suomessa 2022 -ehdokaslista:

Audi Q4 e-tron, Audi e-tron GT, Citroën C4, Dacia Sandero, DS 9, Fiat 500, Ford Mustang Mach-E, Hyundai i20, Hyundai Tucson, Ioniq 5, Kia EV6, Mercedes-Benz C-sarja, Mercedes-Benz EQA, Mercedes-Benz EQB, Mercedes-Benz S-sarja, Nissan Qashqai, Opel Mokka, Polestar 2, Renault Arkana, Škoda Enyaq, Škoda Fabia, Subaru Outback, Tesla Model Y, Toyota Yaris Cross, Volkswagen ID.4 ja Volvo C40

Škoda Octavia on Vuoden Auto Suomessa 2021. Kuva Esko Tuomisto

Tiedote 27.1.2021

Vuoden Auto Suomessa 2021 on Škoda Octavia

Auto- ja liikennetoimittajat AuLi ry:n valitsema vuoden tärkein autouutuus Suomessa on huomattavalla äänienemmistöllä Škoda Octavia. Täyssähköauto Volkswagen ID.3 sijoittui toiseksi Vuoden Auto Suomessa 2021 -kilpailussa, jonka tulokset julkistettiin Helsingissä 27.1. ilman yleisöä järjestetyssä Auto- ja Liikennegaalassa.

Uusi Octavia jatkoi tšekkimerkin vuosi sitten Kamiq-mallilla aloittamaa Vuoden Auto Suomessa -kilpailun voittoputkea. Kilpailun on vuodesta 2014 alkaen järjestänyt päätyökseen autoista ja liikenteestä kirjoittavia yli sataa toimittajaa edustava Auto- ja liikennetoimittajat ry.

Vuoden Auto Suomessa 2021 -valinta oli tavallista haastavampi koronavirusepidemian aiheuttamien rajoitusten takia, mutta valintaprosessi toteutettiin aiemmista kerroista tutulla kahden koeajotapahtuman ja äänestyskierroksen kaavalla.

Kisan ensimmäisellä äänestyskierroksella olivat mukana kaikki marraskuun alun 2019 jälkeen ja ennen lokakuun 2020 loppua Suomessa myyntiin tulleet uudet automallit. 27 ehdokkaan koeajot tehtiin koronaturvallisuuden ylläpitämiseksi kaksipäiväisenä tapahtumana 3.–4.11.

Kuuden auton finaaliin selvinneet Peugeot 2008, Porsche Taycan, Renault Captur, Škoda Octavia, Toyota Yaris ja Volkswagen ID.3 olivat raatilaisten koeajettavana KymiRingin moottoriradan ympäristössä 18.11.

Finalisteja yhdistävä tekijä oli sähköinen voimalinja. Porsche Taycan ja Volkswagen ID.3 ovat aina täyssähköisiä, ja Peugeot 2008:n saa myös täyssähköisenä. Ladattavia hybridejä finaalissa edustivat Renault Captur ja Škoda Octavia ja hybridejä Toyota Yaris.

Toisella äänestyskierroksella jokaisella raatilaisella oli käytössään 15 ääntä, jotka sai jakaa haluamallaan tavalla finalistien kesken. Yksi kuudesta ehdokkaasta oli kuitenkin nostettava voittajaksi, ja sille sai antaa enintään kuusi ääntä.

Škoda Octavia saavutti arvostetun Vuoden Auto Suomessa 2021 -voiton selvällä 26 pisteen erolla Volkswagen ID.3:een. Škodan suosikkimallin ja Volkswagenin uuden täyssähköauton jälkeen kolmanneksi sijoittui Toyota Yaris. Podium-sijojen ulkopuolelle jäivät Peugeot 2008, Porsche Taycan ja Renault Captur.

Vuoden Auto Suomessa 2021 -lopputulokset:

1. Škoda Octavia (172 p.)
2. Volkswagen ID.3 (146 p.)
3. Toyota Yaris (121 p.)
4. Peugeot 2008 (95 p.)
5. Porsche Taycan (90 p.)
6. Renault Captur (81 p.)

Vuoden Auto Suomessa 2021 -finalistit ovat Peugeot 2008, Porsche Taycan, Renault Captur, Škoda Octavia, Toyota Yaris ja Volkswagen ID.3. Kuvat Marko Mäkinen

Tiedote 11.11.2020

Täyssähköautoilla vahva edustus Vuoden Auto Suomessa 2021 -finaalissa

Sähköisten voimalinjojen esiinmarssi: kolme kuudesta Vuoden Auto Suomessa 2021 -kilpailun finalistista on täyssähköisiä.

Vuoden Auto Suomessa 2021 -kilpailun ensimmäinen kierros osoittautui jälleen hyvin tasaväkiseksi, sillä useampi automalli kärkkyi muutaman äänen päässä kuudetta finaalipaikkaa.

Ehdokkaina olleiden 27 uutuusmallin joukosta Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenet äänestivät finaaliin kuusi uutuusmallia, jotka ovat Peugeot 2008, Porsche Taycan, Renault Captur, Škoda Octavia, Toyota Yaris ja Volkswagen ID.3.

”Finaaliin pääsykin on merkittävä saavutus. Jokainen finalisti on paikkansa ansainnut, ja tässä vaiheessa on tarjolla ehdokkaita eri hintaluokissa. Valitsee näistä minkä tahansa, niin kyseessä on pätevä auto”, toteaa VAS-toimikunnan puheenjohtaja Ragnar Mehisto.

Finaaliin yltäneitä automalleja yhdistävä tekijä on sähköisten voimalinjojen todellinen esiinmarssi. Porsche Taycan ja Volkswagen ID.3 ovat aina täyssähköisiä, ja Peugeot 2008:n saa myös täyssähköisenä. Ladattavia hybridejä finaalissa edustavat Renault Captur ja Škoda Octavia ja hybridejä Toyota Yaris.

Vuoden Auto Suomessa 2021 -kilpailu toinen äänestyskierros käynnistyy 18.11., jolloin finalistit ovat autojournalistien ajettavana KymiRingin upouudella moottoriradalla. Finaalikierroksella jokaisella tuomariston jäsenellä on käytettävissään 15 ääntä, jotka tuomari voi jakaa haluamallaan tavalla. Yksi kuudesta ehdokkaasta on kuitenkin nostettava omassa pistejaossa voittajaksi, mutta kaikille ehdokkaana oleville autoille ei tarvitse antaa pisteitä.

Auto- ja liikennegaala 27.1.2020

Nyt jo seitsemännen kerran jaettava Vuoden Auto Suomessa -palkinto on Auto- ja liikennetoimittajat AuLi ry:n tunnustus erinomaista vastinetta rahalle tarjoavalle autouutuudelle Suomessa.

Uutuusarvon ohella Vuoden Auto Suomessa 2021 -arvonimen tärkeimpinä valintaperusteina ovat auton rahalle tarjoama vastine sekä erilaiset muut ominaisuudet kuten ajettavuus, mukavuus, tilat, tekninen edistyksellisyys sekä ympäristöystävällisyys. Merkitystä on myös muotoilulla sekä suomalaisia ostajia kiinnostavilla varusteilla ja autojen ostajalle tarjoamilla mallivaihtoehdoilla.

Vuoden Auto Suomessa 2021 -kilpailun voittaja julkistetaan 27. tammikuuta jo perinteeksi muodostuneessa Auto- ja Liikennegaalassa. Himoitun pystin lisäksi gaalassa on jaettu palkintoja ja tunnustuksia auto- ja liikennealalla kunnostautuneille tahoille jo kuuden vuoden ajan.

Vastuullisesti koronaepidemian aiheuttamiin varotoimiin suhtautuvan Auto- ja Liikennegaalan suunnittelusta ja järjestelyistä vastaa Event Management Group Oy yhteistyössä Auto- ja liikennetoimittajat ry:n kanssa.

Lisätietoja:

Ragnar Mehisto
VAS-toimikunnan puheenjohtaja
Auto- ja liikennetoimittajat ry
050 357 2767 – ragnar.mehisto@otava.fi

Jukka Suomela
Järjestelytoimikunnan puheenjohtaja
Auto- ja Liikennegaala
0400 617 761 – jukka.suomela@autojaliikennegaala.fi

www.autojaliikennegaala.fi

Tiedote 1.11.2020

Vuoden Auto Suomessa 2021 -ehdokkaat julki – arvostetusta tittelistä kilpailevat nyt nämä uutuusmallit

Perinteikkäästä Vuoden Auto Suomessa -palkinnosta kilpailee tällä kertaa 27 mielenkiintoista uutuusmallia.

Onko Vuoden Auto Suomessa 2021 -tittelin voittaja jo täyssähköauto, vai vieläkö perinteisissä käyttövoimissa riittää riittävästi vastinetta rahalle? Jännitystä riittää joka tapauksessa jälleen, kun Auto- ja liikennetoimittajat ry jakaa tänä vuonna jo seitsemännen kerran peräkkäin Vuoden Auto Suomessa -palkinnon vuoden tärkeimmälle autouutuudelle.

Tänä vuonna tuomariston äänistä kilpailee ensimmäisellä äänestyskierroksella yhteensä 27 uutuusmallia, joista kuusi eniten ääniä saanutta selviytyy finaalikierrokselle.

Autouutuuksien kirjo on kisassa tuttuun tapaan erittäin laaja. Mukaan mahtuu lähes kaikkea pikkuautoista täysiverisiin maasto- ja urheiluautoihin saakka. Kaikkia mukana olevia autoja yhdistää kuitenkin uutuus sekä se, että mukaan päästäkseen autojen täytyy olla äänestyshetkellä myynnissä Suomessa ja tuomariston koeajettavana.

Auton uutuusarvon lisäksi Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenistä koostuva yli 100-henkinen tuomaristo arvioi auton rahalle tarjoamaa vastinetta sekä muita ominaisuuksia, kuten ajettavuutta, tiloja, teknistä edistyksellisyyttä ja ympäristöystävällisyyttä.

Lopputaistoon pääsevät kuusi autouutuutta julkistetaan tänä vuonna 11. marraskuuta, minkä jälkeen tuomaristo pääsee tutustumaan finalisteihin vielä kertaalleen KymiRingin upouudella moottoriradalla.

Toisen kierroksen koeajojen jälkeen vuorossa on ratkaiseva voittajaäänestys, jonka tulos julkistetaan ensi vuoden alkupuolella Auto- ja Liikennegaalassa. Vuoden Auto Suomessa 2021 -palkinnon lisäksi gaalassa jaetaan palkintoja ja tunnustuksia auto- ja liikennealan toimijoille, jotka esimerkillään innoittavat muita alan toimijoita.

Vuoden Auto Suomessa 2021 -ehdokkaat:

Audi A3
BMW 2-sarjan Gran Coupé
BMW 4-sarja
Cupra Formentor
Ford Explorer
Ford Kuga
Ford Puma
Honda e
Honda Jazz
Hyundai i10
Kia Sorento
Kia Soul
Land Rover Defender
Mazda MX-30
Mercedes-Benz GLA
Mercedes-Benz GLB
Nissan Juke
Opel Corsa
Peugeot 2008
Porsche Taycan
Renault Captur
Renault Zoe
Seat Leon
Škoda Octavia
Toyota Yaris
Volkswagen Golf
Volkswagen ID.3

Lisätietoja:

Ragnar Mehisto
Auto- ja liikennetoimittajat ry / hallitus
050 357 2767 – ragnar.mehisto@otava.fi
auli.yhdistysavain.fi/vuoden-auto-suomessa/

Auto- ja Liikennegaala:
Jukka Suomela
0400 617 761 – jukka.suomela@autojaliikennegaala.fi
www.autojaliikennegaala.fi

Škoda Kamiq on Vuoden Auto Suomessa 2020.

Tiedote 5.12.2019

Škoda Kamiq on Vuoden Auto Suomessa 2020

Auto- ja liikennetoimittajat ry (AuLi) on puhunut. Vuoden tärkein autouutuus Suomessa on huomattavalla äänienemmistöllä Škoda Kamiq.

Voitto on tšekkimerkin ensimmäinen nyt jo kuudennen kerran järjestetyssä Vuoden Auto Suomessa -kilpailussa, jonka tulos julkistettiin 5. joulukuuta Helsingin Messukeskuksessa järjestetyssä Auto- ja Liikennegaalassa.

Vuoden Auto Suomessa -kilpailun järjesti Suomessa päätyökseen autoista ja liikenteestä kirjoittavia toimittajia edustava Auto- ja liikennetoimittajat ry. Äänioikeutettuja tuomareita olivat kaikki yhdistyksen toistasataa jäsentä, jotka edustavat käytännössä kaikkia autoista kirjoittavia merkittäviä medioita Suomessa.

NÄIN VOITTO RATKESI – TASAPELIYLLÄTYS KARSINTAKIERROKSELLA!

Kisan ensimmäisellä äänestyskierroksella olivat mukana kaikki marraskuun alun 2018 jälkeen ja ennen lokakuun 2019 loppua Suomessa myyntiin tulleet uudet automallit, joista ehdolle asettui lopulta peräti 35 uutuusmallia.

Suuren automäärän myötä tuomariston rooli olikin tänä vuonna jälleen hyvin haastava.

Raatilaiset pääsivät tutustumaan ehdokkaisiin Nummelan lentokentällä 6.11. järjestetyssä koeajopäivässä, jonka jälkeen äänestettiin, mitkä kuusi autoa pääsevät loppukilpailuun.

Finaalin jatkoi yllätyksellisesti kuitenkin ensimmäistä kertaa kuuden auton sijaan peräti seitsemän automallia, sillä kilpailun sääntöjen mukaan äänten mennessä tasan on mukaan otettava myös tasapelitilanteeseen joutuneet autot.

Toisella äänestyskierroksella jokaisella raatilaisella oli käytössään 15 ääntä, jotka sai jakaa haluamallaan tavalla finalistien kesken. Yksi kuudesta ehdokkaasta oli kuitenkin nostettava voittajaksi, ja sille sai antaa enintään kuusi ääntä.

Ja lopulta, tarkastuslaskentojen jälkeen, selväksi voittajaksi kuittaantui siis Škodan uutuusmalli Kamiq. Ero toiseksi jääneeseen Toyota Corollaan nousi lopulta peräti 33 pisteeseen, mitä voi pitää VAS-äänestyksessä kaikkiaan varsin suurena.

Toyotan kanssa lähestulkoon tasapisteisiin päätyivät pronssille yltänyt Mazda 3 sekä neljänneksi sijoittunut Peugeot 208. Kamiqin sisarmalli Škoda Scala, Renault Clio sekä Audin täyssähköauto E-Tron jäivät verraten pienellä, mutta silti selvällä erolla kärkijoukon taakse.

Pelkkä Kamiqin uutuusarvo ei kuitenkaan Vuoden Auto Suomessa -äänestyksessä ratkaissut, sillä kisa tärkeimpänä valintaperusteena on rahalle saatava vastine. Lisäksi tuomarit painottivat arvioissaan ajettavuutta, mukavuutta, tiloja, teknistä edistyksellisyyttä sekä ympäristöystävällisyyttä – muotoiluakaan unohtamatta.

Tuomaristo kehui voittaja Škoda Kamiqia muun muassa järkeväksi, tilavaksi ja räiskymättömäksi autoksi, joka on hyvä ajettava, ja jossa hinta ja ominaisuudet kohtaavat kiinnostavalla tavalla. Škodan todettiinkin vastaavan jopa lähes kaikkiin keskimääräisen autonkäyttäjän tarpeisiin.

Myös kaupunkimaasturimainen olemus miellytti, sillä Kamiqin kanssa runsaasti samoja rakenteita jakava Škoda Scala ylsi loppukilpailussa ”vasta” sijalle viisi.

Vuoden Auto Suomessa 2020 -lopputulokset:

1. Škoda Kamiq, 130 pistettä
2. Toyota Corolla, 97 pistettä
3. Mazda 3, 94 pistettä
4. Peugeot 208, 93 pistettä
5. Škoda Scala, 90 pistettä
6. Renault Clio, 87 pistettä
7. Audi E-Tron, 84 pistettä

AUTO- JA LIIKENNEGAALASSA JAETUT PALKINNOT JA HUOMIONOSOITUKSET

Auto- ja liikennetoimittajien yhdistys myönsi Elämäntyö-palkinnon Teknologian tutkimuskeskuksen VTT:n tutkijaprofessorille Nils-Olof Nylundille. Taustavoima-tunnustus annettiin Tuulilasi-lehdestä yli 35 vuoden mittaisen uran jälkeen eläkkeelle jääneelle toimituspäällikkö Tapio Ketoselle.

Journalismista palkittiin Mobilisti-lehti. Auto- ja liikennekuva 2019 on Moottori-lehden toimittajan Lauri Ahtiaisen otos ”Villihevoset”.

Ensimmäisen kerran jaetun Innovaatiopalkinnon voitti Neste MY uusiutuva diesel. Vientipalkinnon pokkasi rallin kansainvälisen televisiokonseptin uudistanut Marko Viitanen, jonka yritys NEP Finland vastaa myös televisioinnin 40 miljoonan euron arvoisesta toteutuksesta.

Auto- ja Liikennegaalan Liikenneteko-palkinnon vastaanotti Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä ja tutkija Tuomo Saarinen Espoon ansioista Suomen liikenneturvallisimpana kaupunkina. Liikennevaikuttajana sai tunnustuksen Moottoriliikenteen Keskusjärjestön puheenjohtaja Martti Korhonen, joka toimi aiemmin Liikenneturvan hallituksen puheenjohtajana, Lipposen II hallituksen ministerinä sekä liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtajana.

Hyvä Suomi! -palkinnon pokkasi KymiRing-moottoriratahanke. Kulttuuripalkinto osoitettiin tieliikenteen valtakunnallisen erikoismuseon taustalla toimivalle Mobilia Säätiölle.

Lauri Ahtiainen, "Villihevosia"

Tiedote 5.12.2019

Vuoden auto- ja liikennekuva 2020:
Lauri Ahtiaisen "Villihevosia"

Auto- ja liikennetoimittajat ry:n valitseman auto- ja liikennekuvakilpailun parhaat palkittiin 5.12. järjestetyssä Auto- ja Liikennegaalassa.

Kovatasoisen kilpailun voitti tänä vuonna Lauri Ahtiainen otoksellaan ”Villihevoset”, jossa kreikkalainen poni luo jännittävän asettelun Porschen kanssa. Hilpeäsävytteinen kuva ja sen nimi kätkevät taakseen myös sen merkityksen, että Porsche on tunnettu logosta, jossa on merkin kotikaupunkia Stuttgartia symboloiva ori.

Tasaisessa äänestyksessä toinen sija meni jakoon peräti kolmen kuvaajan kesken. Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäseniä miellyttivät niin Marko Mäkisen kuva hyppäävästä Toyota Yaris WRC -ralliautosta, Teemu Granströmin kuva vedestä heijastuvasta Peugeotista kuin myös Markus Pentikäisen kuva autosta, joka on saanut suorastaan maalauksellisen keulakoristeen.

Kaikkiaan kovatasoiseen kilpailuun osallistui 13 kuvaajaa 54 kuvalla, joissa käsiteltiin autoilua ja liikennettä niin raskaiden hyötyajoneuvojen, ilmastomielenosoitusten, kuvataiteen kuin vauhdin kannalta.

Helsingin Messukeskuksessa järjestetyssä Auto- ja liikennegaalassa kunniakirjat voittajille luovutti palkittu toimittaja ja valokuvaaja Meeri Koutaniemi.

Vuoden Auto Suomessa 2020 -kilpailun 35 ehdokkaasta finaaliin selvisi seitsemän autouutuutta. Kuva Markus Pentikäinen

Tiedote 13.11.2019

Vuoden Auto Suomessa 2020 -finalistit selvillä – tasapeli tuo finaaliin yllättäen seitsemän uutuutta!

Vuoden Auto Suomessa 2020 -palkinto on Auto- ja liikennetoimittajat ry:n tunnustus erinomaista vastinetta rahalle tarjoavalle autouutuudelle Suomessa. Tittelin voittaja julkistetaan Auto- ja Liikennegaalassa torstaina 5.12. Helsingin Messukeskuksessa.

Auto- ja liikennetoimittajat ry:n Vuoden Auto Suomessa 2020 -valinta huipentuu toisella kierroksella, jossa jatkaa ensimmäistä kertaa kuuden sijasta seitsemän autouutuutta. Seitsemän valikoituneen auton joukon taustalla on kilpailun sääntö, jonka mukaan äänten mennessä tasan on mukaan otettava kaikki kuudennelle sijalle yltäneet automallit.

Valintojen ensimmäinen äänestyskierros alkoi 6.11. Nummelan lentokentältä, jossa suomalaisilla autojournalisteilla oli mahdollisuus tutustua perusteellisesti kaikkiin ehdolla olleisiin 35 autouutuuteen. Koeajojenjälkeen alkoi äänestys, jossa jokainen tuomari sai valita jatkoon kuusi autoa.

Kun äänet laskettiin yhteen, jatkoon selvisivät aakkosjärjestyksessä Audi E-tron, Mazda 3, Peugeot 208, Renault Clio, Škoda Kamiq, Škoda Scala ja Toyota Corolla.

Kilpailu osoittautui lopulta hyvin tasaväkiseksi, sillä 35 auton joukosta kokonaan ilman ääniä jäi vain kolme uutuusmallia.

Luonteeltaan nyt valitut seitsemän finalistia ovat osin hyvinkin eri tyyppisiä – mukana on esimerkiksi varsin monenlaisia käyttövoimavaihtoehtoja aina täyssähköstä bensiiniin, maakaasuun ja dieseliin, minkä ohella korimallejakin löytyy käytännöllisistä 5-ovisista luukkuperistä aina muodikkaisiin katumaastureihin, perinteisiin porrasperiin sekä suomalaisten rakastamiin farmareihin saakka.

Uutuusarvon ohella Vuoden Auto Suomessa 2020 -arvonimen tärkeimpinä valintaperusteina ovat auton rahalle tarjoama vastine sekä erilaiset muut ominaisuudet kuten ajettavuus, mukavuus, tilat, tekninen edistyksellisyys sekä ympäristöystävällisyys. Merkitystä on myös muotoilulla sekä suomalaisia ostajia kiinnostavilla varusteilla ja autojen ostajalle tarjoamilla mallivaihtoehdoilla.

Toinen, ratkaiseva äänestys käynnistyy perjantaina 15.11. Finaalikierroksella jokaisella tuomariston jäsenellä on käytettävissään 15 ääntä, jotka tuomari voi jakaa haluamallaan tavalla. Yksi kuudesta ehdokkaasta on kuitenkin nostettava omassa pistejaossa voittajaksi, mutta kaikille ehdokkaana oleville autoille ei tarvitse antaa pisteitä.

Eniten ääniä saanut automalli palkitaan himoitulla Vuoden Auto Suomessa 2020 -tittelillä. Voittaja julkistetaan 5. joulukuuta Helsingin Messukeskuksessa järjestettävässä Auto- ja Liikennegaalassa.

AUTO- JA LIIKENNEGAALAN HUIPPUHETKET MTV3-KANAVALLA

Juhlavan gaalan huippuhetket ovat nähtävissä MTV3-kanavalla lähetettävässä vajaan tunnin koosteessa lauantaina 7.12. kello 15.05–16.00 ja vielä uusintana seuraavana päivänä. Gaalatunnelmien ohella ohjelmaa täydentävät myös Vuoden Auto Suomessa 2020 -finalistien koeajot ja asiantuntijahaastattelut.

Huomionosoitusten lomassa gaalavieraita ja tv-katsojia viihdyttävät suomipopin kirkkaimpiin tähtiin noussut Ellinoora sekä Euroopan vanhin yhtäjaksoisesti esiintynyt viihdeorkesteri Dallapé. Auto- ja Liikennegaalan juontavat kilpa-autoilija Emma Kimiläinen ja Huomenta Suomi -ohjelmasta tuttu Nina Rahkola.

Auto- ja Liikennegaalan järjestelyistä vastaavat Autotuojat ja -teollisuus ry sekä Event Management Group Oy yhdessä Auto- ja liikennetoimittajat ry:n kanssa. Lisätietoja Auto- ja Liikennegaalasta sekä mahdollisuuksista osallistua mukaan löytyy osoitteesta autojaliikennegaala.fi.

Lisätietoja:

Ragnar Mehisto
VAS-toimikunnan puheenjohtaja
Auto- ja liikennetoimittajat ry
050 357 2767 – ragnar.mehisto@otava.fi

Jukka Suomela
Järjestelytoimikunnan puheenjohtaja
Auto- ja Liikennegaala
0400 617 761 – jukka.suomela@autojaliikennegaala.fi

 

Tiedote 1.11.2019

Vuoden Auto Suomessa 2020 -ehdokkaat julki – arvostetusta tittelistä kilpailee 35 uutuusmallia – julkistamisgaalan tähtiesiintyjinä Ellinoora ja Dallapé

Vuoden Auto Suomessa 2020 -tittelistä kilpailee 35 uutuusmallia

Julkistamisgaalan tähtiesiintyjinä ovat Ellinoora ja Dallapé.

Vuoden Auto Suomessa 2020 -palkinto on Auto- ja liikennetoimittajat ry:n tunnustus erinomaista vastinetta rahalle tarjoavalle autouutuudelle Suomessa.

Tällä kertaa Vuoden Auton suomalaisesta arvonimestä kilpailee peräti 35 mielenkiintoista uutuusmallia, joista valikoituva voittaja julkistetaan Auto- ja Liikennegaalassa torstaina 5.12. Helsingin Messukeskuksessa.

Gaalassa jaetaan Vuoden Auto Suomessa -tittelin ohella palkintoja ja tunnustuksia yhteensä kymmenessä eri kategoriassa.

Huomionosoitusten lomassa gaalavieraita ja tv-katsojia viihdyttävät suomipopin kirkkaimpiin tähtiin noussut Ellinoora sekä Euroopan vanhin yhtäjaksoisesti esiintynyt viihdeorkesteri Dallapé. Auto- ja Liikennegaalan juontavat kilpa-autoilija Emma Kimiläinen ja Huomenta Suomi -ohjelmasta tuttu Nina Rahkola.

KILPAILUSSA ERITTÄIN LAAJA MALLIKIRJO

Viisiovisen monikäyttöauton uunituore sukupolvi vai sittenkin vähän isompi, niin ikään kokonaan uusi katumaasturi? Vaiko kuitenkin ikonisen urheiluauton uusin versio? Jännitystä riittää jälleen kerran, kun Auto- ja liikennetoimittajat ry jakaa Vuoden Auto Suomessa 2020 -palkinnon vuoden tärkeimmälle autouutuudelle.

Ensimmäisellä äänestyskierroksella tuomariston äänistä kilpailee kaikkiaan 35 uutuusmallia, joista kuusi eniten ääniä saanutta selviytyy toiselle ja ratkaisevalle kierrokselle.

Aikaisempien vuosien tapaan uutuuksien mallikirjo on erittäin laaja. Mukaan mahtuu kaikkea perinteisistä myyntihiteistä tämän hetken kuumimpiin täyssähköautoihin saakka. Oleellista on, että ehdokkaaksi pääsevän auton täytyy olla äänestyksen ja koeajojen alkaessa myynnissä Suomessa ja tuomariston koeajettavissa.

YMPÄRISTÖYSTÄVÄLLISYYS JA AJETTAVUUS PUNTARISSA

Mutta miten voittaja sitten valitaan? Auton uutuusarvon lisäksi tuomaristo arvioi auton rahalle tarjoamaa vastinetta sekä muita ominaisuuksia kuten ajettavuutta, tiloja, teknistä edistyksellisyyttä sekä ympäristöystävällisyyttä.

Finaaliin pääsevät kuusi autouutuutta julkistetaan 13.11. Tämän jälkeen tuomaristo pääsee tutustumaan vielä kertaalleen finalisteihin, joiden keskuudesta valitaan Vuoden Auto Suomessa 2020.

AUTO- JA LIIKENNEGAALAN HUIPPUHETKET MTV-KANAVALLA

Juhlavan gaalan huippuhetket ovat nähtävissä MTV-kanavalla lähetettävässä vajaan tunnin koosteessa lauantaina 7.12. kello 15.05–16.00 ja vielä uusintana seuraavana päivänä. Gaalatunnelmien ohella ohjelmaa täydentävät myös Vuoden Auto Suomessa 2020 -finalistien koeajot ja asiantuntijahaastattelut.

Auto- ja Liikennegaalan järjestelyistä vastaavat Autotuojat ja -teollisuus ry sekä Event Management Group Oy yhdessä Auto- ja liikennetoimittajat ry:n kanssa. Lisätietoja Auto- ja Liikennegaalasta sekä mahdollisuuksista osallistua mukaan löytyy osoitteesta autojaliikennegaala.fi.

Vuoden Auto Suomessa 2020 -ehdokkaat:

Audi A1
Audi E-tron
Audi Q3
BMW 1-sarja
BMW 3-sarja
BMW X5
BMW X7
Citroën C5 Aircross
DS 3 Crossback
Hyundai Santa Fe
Kia XCeed
Lexus ES
Lexus UX
Mazda 3
Mazda CX-30
Mercedes-Benz B
Mercedes-Benz CLA
Mercedes-Benz EQC
Mercedes-Benz GLE
Peugeot 208
Peugeot 508
Porsche 911
Range Rover Evoque
Renault Clio
Seat Tarraco
Škoda Kamiq
Škoda Scala
Subaru Forester
SsangYong Korando
Tesla Model 3
Toyota Camry
Toyota Corolla
Toyota RAV4
Toyota GR Supra
Volkswagen T-Cross

Lisätietoja:

Tommi Lempinen
VAS-toimikunnan yhteyshenkilö lehdistölle
Auto- ja liikennetoimittajat ry / hallitus
050 590 3735 – tommi.lempinen@iltasanomat.fi

Jukka Suomela
Järjestelytoimikunnan puheenjohtaja
Auto- ja Liikennegaala
0400 617 761 – jukka.suomela@autojaliikennegaala.fi

Ford Focus on Vuoden Auto Suomessa 2019.

Tiedote 10.11.2018

Ford Focus on Vuoden Auto Suomessa 2019

Ford Focus nousi voittoon Vuoden Auto Suomessa 2019 -kilpailun erittäin tiukassa finaalissa. Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenet valitsivat voittajan kuuden finalistin joukosta.

Vuoden Auto Suomessa 2019 ratkesi Ford Focuksen voittoon vain kahden äänen erolla. Toiseksi kilpailussa sijoittui Mercedes-Benz A-sarja ja kolmanneksi Kia Ceed. Seuraavat sijat menivät Volvo XC40:lle, Volvo V60:lle ja Škoda Karoqille.

Viidettä kertaa järjestetyn Vuoden Auto Suomessa -kilpailun taustalla on alan toimittajia edustava Auto- ja liikennetoimittajat ry. Valinnan tärkeimpiä valintaperusteita ovat uutuusarvon ohella rahalle saatava vastine, mutta ajettavuutta, mukavuutta, tiloja, teknistä edistyksellisyyttä tai ympäristöystävällisyyttäkään ei saa unohtaa.

Kilpailuun osallistui 30 merkittävintä uutuusautoa, joista toimittajat äänestivät jatkoon kuusi finalistia. Ennen äänestyksiä toimittajat pääsivät tutustumaan uutuuksiin kahdessa koeajotilaisuudessa.

Autot jakautuivat äänestyksessä kahteen ryhmään: perinteistä pystyperäistä henkilöautoa edustavat Ford, Mercedes-Benz ja Kia nousivat selkeästi kahden Volvon ja Škodan edelle.

Voittajaksi noussutta Ford Focusta kiiteltiin erityisesti ajettavuudeltaan. Mercedes-Benz A-sarjaa taas ylistettiin uudesta teknologiasta ja tietysti kotimaisuudestaan. Kia sai kehuja tasaisuudestaan ja Fordiakin pidemmästä takuustaan.

Vuoden Auto Suomessa 2019 lopputulokset:

1. Ford Focus, 175 pistettä
2. Mercedes-Benz A-sarja, 173 pistettä
3. Kia Ceed, 142 pistettä
4. Volvo XC40, 108 pistettä
5. Volvo V60, 95 pistettä
6. Škoda Karoq, 87 pistettä

Nämä 30 uutuusmallia osallistuivat Vuoden Auto Suomessa 2019 -kilpailun ensimmäiselle kierrokselle.

Tiedote 1.11.2018

Vuoden Auto Suomessa 2019 -finalistit selvillä

Vuoden Auto Suomessa 2019 -kilpailun ensimmäinen äänestyskierros on päättynyt. 30 uutuusauton joukosta Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenet äänestivät jatkoon seuraavan kuusikon: Ford Focus, Kia Ceed, Mercedes-Benz A-sarja, Škoda Karoq, Volvo XC40 ja Volvo V60.

Äänestys finaalipaikoista oli erittäin tiukka. Sijalle 11 sijoittunut auto jäi vain kahden äänen päähän finaalipaikasta. Neljä autoa jäi yhteen ääneen, ja lopulta vain yksi auto jäi täysin ilman kannatusta.

Kuuden finalistin joukko kohtaa 6. marraskuuta koeajotilaisuudessa, jossa yhdistyksen jäsenet pääsevät vielä kerran vertailemaan autoja. Toinen äänestyskierros sulkeutuu 7. marraskuuta.

Vuoden Auto Suomessa 2019 -voittaja julkistetaan Auto 2018 -tapahtuman yhteydessä järjestettävässä Auto- ja Liikennegaalassa perjantaina 9.11. Helsingin Messukeskuksessa.

Tiedote 25.10.2018

Vuoden Auto Suomessa 2019 -ehdokkaat julki – arvostetusta tittelistä kilpailee 30 autouutuutta

Vuoden Auto Suomessa 2019 -palkinnosta kilpailee 30 mielenkiintoista uutuusmallia. Voittaja julkistetaan Auto 2018 -tapahtuman yhteydessä järjestettävässä Auto- ja Liikennegaalassa perjantaina 9.11. Helsingin Messukeskuksessa.

Iso ja perinteinen sedan, vai kuitenkin hieman linjakkaampi menopeli? Kohdistuuko valinta perinteiseen korimalliin, vai miten olisi trendikäs katumaasturi? Onko polttomoottorilla enää mitään virkaa, kun sähkö tekee tuloaan? Jännitystä riittää jälleen, kun Auto- ja liikennetoimittajat ry jakaa tänä vuonna jo viidennen kerran peräkkäin Vuoden Auto Suomessa -palkinnon vuoden tärkeimmälle autouutuudelle.

Tänä vuonna ensimmäisellä äänestyskierroksella tuomariston äänistä kilpailee yhteensä 30 uutuusmallia. Näistä kuusi eniten ääniä saanutta selviytyy toiselle ja ratkaisevalle kierrokselle.

Aikaisempien vuosien tapaan uutuuskirjo on erittäin laaja. Mukaan mahtuu kaikkea pienistä ja kompakteista katumaastureista tämän hetken kuumimpiin sähköautoihin. Mukaan päästäkseen autojen täytyy olla äänestyshetkellä myynnissä Suomessa ja tuomariston koeajettavissa.

Miten voittaja sitten valitaan? Auton uutuusarvon lisäksi tuomaristo arvioi auton rahalle tarjoamaa vastinetta sekä muita ominaisuuksia kuten ajettavuutta, tiloja, teknistä edistyksellisyyttä sekä ympäristöystävällisyyttä.

Finaaliin pääsevät kuusi autouutuutta julkistetaan 1.11. Tämän jälkeen tuomaristo pääsee marraskuun alussa tutustumaan vielä kertaalleen finalisteihin, joiden keskuudesta valitaan Vuoden Auto Suomessa 2019.

VOITTAJA JULKISTETAAN AUTO- JA LIIKENNEGAALASSA

Auto- ja liikennetoimittajien valinta julkistetaan perjantaina marraskuun 9. päivänä Auto 2018 -tapahtuman yhteydessä järjestettävässä Auto- ja Liikennegaalassa. Vuoden Auto Suomessa 2019 -palkinnon lisäksi gaalassa jaetaan palkintoja ja tunnustuksia auto- ja liikennealan toimijoille, jotka esimerkillään innoittavat muita alan toimijoita.

Palkitsemisten ja tunnustusten lomassa gaalavieraille on luvassa viihdettä Suomen huipulta, kun lavalle nousevat Janna, Roope Salminen ja viihdeorkesteri Dallapé. Juhlan juontavat kilpa-autoilija Emma Kimiläinen ja MTV3:n Huomenta Suomi -ohjelman juontaja Nina Rahkola.

Auto- ja Liikennegaalan huippuhetket ovat nähtävissä MTV3-kanavalla lähetettävässä koosteessa lauantaina 10.11. klo 15.05 ja sunnuntaina 11.11. klo 13.00.

Auto- ja Liikennegaalan järjestelyistä vastaavat Autotuojat ja -teollisuus ry sekä Event Management Group Oy yhdessä Auto- ja liikennetoimittajat ry:n kanssa. Lisätietoja Auto- ja Liikennegaalasta sekä mahdollisuuksista osallistua mukaan löydät osoitteesta autojaliikennegaala.fi.

Vuoden Auto Suomessa 2019 -ehdokkaat:

Audi A6
Audi Q8
BMW 6-sarjan GT
BMW X2
BMW X4
Citroën C3 Aircross
Citroën Berlingo
Dacia Duster
DS7 Crossback
Ford Focus
Honda CR-V
Hyundai Kona
Jaguar E-Pace
Jaguar I-Pace
Kia Ceed
Lexus LS 500h
Mercedes-Benz A-sarja
Mercedes-Benz CLS
Mercedes-Benz G
Mitsubishi Eclipse Cross
Nissan Leaf
Opel Combo Life
Peugeot Rifter
Porsche Cayenne
Škoda Karoq
SsangYong Rexton
Suzuki Jimny
Volkswagen Touareg
Volvo XC40
Volvo V60

Tiedote 25.10.2018

Vuoden Auto Suomessa 2019 -ehdokkaat julki – arvostetusta tittelistä kilpailee 30 autouutuutta

Vuoden Auto Suomessa 2019 -palkinnosta kilpailee 30 mielenkiintoista uutuusmallia. Voittaja julkistetaan Auto 2018 -tapahtuman yhteydessä järjestettävässä Auto- ja Liikennegaalassa perjantaina 9.11. Helsingin Messukeskuksessa.

Iso ja perinteinen sedan, vai kuitenkin hieman linjakkaampi menopeli? Kohdistuuko valinta perinteiseen korimalliin, vai miten olisi trendikäs katumaasturi? Onko polttomoottorilla enää mitään virkaa, kun sähkö tekee tuloaan? Jännitystä riittää jälleen, kun Auto- ja liikennetoimittajat ry jakaa tänä vuonna jo viidennen kerran peräkkäin Vuoden Auto Suomessa -palkinnon vuoden tärkeimmälle autouutuudelle.

Tänä vuonna ensimmäisellä äänestyskierroksella tuomariston äänistä kilpailee yhteensä 30 uutuusmallia. Näistä kuusi eniten ääniä saanutta selviytyy toiselle ja ratkaisevalle kierrokselle.

Aikaisempien vuosien tapaan uutuuskirjo on erittäin laaja. Mukaan mahtuu kaikkea pienistä ja kompakteista katumaastureista tämän hetken kuumimpiin sähköautoihin. Mukaan päästäkseen autojen täytyy olla äänestyshetkellä myynnissä Suomessa ja tuomariston koeajettavissa.

Miten voittaja sitten valitaan? Auton uutuusarvon lisäksi tuomaristo arvioi auton rahalle tarjoamaa vastinetta sekä muita ominaisuuksia kuten ajettavuutta, tiloja, teknistä edistyksellisyyttä sekä ympäristöystävällisyyttä.

Finaaliin pääsevät kuusi autouutuutta julkistetaan 1.11. Tämän jälkeen tuomaristo pääsee marraskuun alussa tutustumaan vielä kertaalleen finalisteihin, joiden keskuudesta valitaan Vuoden Auto Suomessa 2019.

VOITTAJA JULKISTETAAN AUTO- JA LIIKENNEGAALASSA

Auto- ja liikennetoimittajien valinta julkistetaan perjantaina marraskuun 9. päivänä Auto 2018 -tapahtuman yhteydessä järjestettävässä Auto- ja Liikennegaalassa. Vuoden Auto Suomessa 2019 -palkinnon lisäksi gaalassa jaetaan palkintoja ja tunnustuksia auto- ja liikennealan toimijoille, jotka esimerkillään innoittavat muita alan toimijoita.

Palkitsemisten ja tunnustusten lomassa gaalavieraille on luvassa viihdettä Suomen huipulta, kun lavalle nousevat Janna, Roope Salminen ja viihdeorkesteri Dallapé. Juhlan juontavat kilpa-autoilija Emma Kimiläinen ja MTV3:n Huomenta Suomi -ohjelman juontaja Nina Rahkola.

Auto- ja Liikennegaalan huippuhetket ovat nähtävissä MTV3-kanavalla lähetettävässä koosteessa lauantaina 10.11. klo 15.05 ja sunnuntaina 11.11. klo 13.00.

Auto- ja Liikennegaalan järjestelyistä vastaavat Autotuojat ja -teollisuus ry sekä Event Management Group Oy yhdessä Auto- ja liikennetoimittajat ry:n kanssa. Lisätietoja Auto- ja Liikennegaalasta sekä mahdollisuuksista osallistua mukaan löydät osoitteesta autojaliikennegaala.fi.

Vuoden Auto Suomessa 2019 -ehdokkaat:

Audi A6
Audi Q8
BMW 6-sarjan GT
BMW X2
BMW X4
Citroën C3 Aircross
Citroën Berlingo
Dacia Duster
DS7 Crossback
Ford Focus
Honda CR-V
Hyundai Kona
Jaguar E-Pace
Jaguar I-Pace
Kia Ceed
Lexus LS 500h
Mercedes-Benz A-sarja
Mercedes-Benz CLS
Mercedes-Benz G
Mitsubishi Eclipse Cross
Nissan Leaf
Opel Combo Life
Peugeot Rifter
Porsche Cayenne
Škoda Karoq
SsangYong Rexton
Suzuki Jimny
Volkswagen Touareg
Volvo XC40
Volvo V60