Vuoden Auto Suomessa 2024:n valintaprosessi
Vuoden Auto Suomessa valittiin nyt kunnioitettavasti jo kymmenennen kerran. Juhlavuoden voittajaksi nousi Hyundai Kona, joka jätti Mercedes-Benz E-sarjan seitsemän pisteen päähän. Finaalissa olivat mukana myös Kia EV9, Peugeot 408, Toyota Prius ja Volkswagen ID.7.
Vuoden Auto Suomessa 2024 -tittelistä pääsi kilpailemaan 32 uutuutta, joista jo yli puolet oli sähköautoja. Lisäksi kaikkiin paitsi yhteen ehdokkaaseen oli tänä vuonna saatavissa ainakin jonkinasteinen sähköistys voimalinjaan. Merkittävä muutos ja osoitus odotettavasta oli myös se, että kolmasosa ehdokkaista tuli Kiinasta. Tosin ainakaan vielä ne eivät yltäneet finaaliin.
Vuoden Auto Suomessa -valinnan tekivät myös tänä vuonna päätyökseen autoista ja liikenteestä kirjoittavia toimittajia edustavan Auto- ja liikennetoimittajat AuLi ry:n jäsenet. Osa AuLin yli sadasta jäsenestä kirjoittaa vain raskaammasta kalustosta tai moottoripyöristä, joten he eivät pitäneet itseään sopiviksi äänestämään. Samaan tulokseen päätyi suuri osa yhdistyksen seniorijäsenistä.
Ensimmäisellä kierroksella äänesti 57 yhdistyksen jäsentä, jotka antoivat äänensä myös ratkaisevalla toisella kierroksella. Määrä on kansainvälisestikin kunnioitettava, sillä eurooppalaisen Car of the Year -valinnan tekee 59 tuomaria, ja Vuoden Auto Japanissa -äänestäjiä on kolme enemmän.
Ensimmäisellä kierroksella olivat mukana kaikki marraskuun 2022 ensimmäisen päivän jälkeen ja ennen lokakuun loppua 2023 Suomessa myyntiin tulleet täysin uudet automallit. Ne kaikki olivat tuomareiden koeajettavina 15.11. Järvenpäässä Aino Areenan ympäristössä. Sen jälkeen jokainen tuomari teki listan kuudesta mielestään tärkeimmästä uutuudesta. Äänet laskettiin yhteen, ja kuusi tuomareilta eniten ääniä saanutta ehdokasta jatkoi finaaliin.
Finaalikierrokselle eteni monipuolinen kuusikko: Kia EV9 ja Volkswagen ID.7 ovat sähköautoja, Hyundai Konan saa hybridinä tai sähköautona, Mercedes-Benzin E-sarjassa vaihtoehtoina ovat kevyt- ja lataushybridi, Peugeot 408:n keulalle voi valita bensiinimoottorin tai lataushybridin, ja Toyota Priuksen saa vain lataushybridinä.
Järvenpäässä 28.11. järjestetyn toisen koeajopäivän jälkeen kukin ensimmäisellä kierroksella äänestänyt tuomariston jäsen jakoi ehdokkaille 15 ääntä. Kuudesta ehdokkaasta yksi piti nostaa voittajaksi, jolle sai antaa enintään kuusi ääntä.
Finaaliäänestys oli tasainen, mutta voitot jakautuivat varsin epätasaisesti. Peugeot 408 oli vain yhden tuomarin mielestä paras. Toyota Prius sai kuusi ykkössijaa. Sekä Kia EV9 että Volkswagen ID.7 olivat kymmenen tuomarin suosikkeja. Myös suurin voittomäärä jaettiin, sillä koko äänestyksen voittanut Hyundai Kona sekä Mercedes-Benzin E-sarja olivat kärjessä 15 tuomarin äänestystuloksessa. Mercedes-Benzin kohtaloksi jäi jo toisena peräkkäisenä vuonna jäädä toiseksi seitsemän äänen erolla.
Vuoden Auto Suomessa 2024 -lopputulokset:
1. Hyundai Kona (174 pistettä)
2. Mercedes-Benz E-sarja (167 pistettä)
3. Volkswagen ID.7 (153 pistettä)
4. Toyota Prius (141 pistettä)
5. Kia EV9 (128 pistettä)
6. Peugeot 408 (92 pistettä)
Hyundai Kona jatkaa korealaiskonsernin voittokulkua Vuoden Auto Suomessa -äänestyksessä, sillä viime vuonna voittajana palkittiin Kia Niro. Kaiken lisäksi tämä oli ensimmäinen kerta, kun Hyundain malli eteni toiselle kierrokselle – ja heti voittoon.
Lue kaikki Vuoden Auto Suomessa -tiedotteet täältä.
Tiedote 20.11.2023
Vuoden Auto Suomessa 2024 -finalistit selvillä
Vuoden Auto Suomessa 2024 -arvonimestä kilpailevat kuusi finalistia ovat Hyundai Kona, Kia EV9, Mercedes-Benz E-sarja, Peugeot 408, Toyota Prius ja Volkswagen ID.7.
Viisi eniten ääniä saanutta erottuivat selvästi omaksi joukokseen, mutta kuudennesta sijasta käytiin kovaa kamppailua. Pari merkkiä eli BMW ja BYD kokivat eräänlaisen ”oikeusmurhan”. Niistä molemmat saivat runsaasti ääniä, mutta ne jakautuivat niin tasaisesti kyseisen merkin kahden mallin kesken, että kumpikaan malleista ei päässyt jatkoon.
Automerkeittäin ääniharava oli Mercedes-Benz yhden äänen erolla ennen toisen sijan jakaneita Hyundaita ja Toyotaa.
Tänä vuonna äänet jakautuivat paljon aiempia vuosia vahvemmin pienelle ehdokasjoukolle. Kun viime vuonna vain yksi ehdokas jäi ilman ääniä, niin tänä vuonna sellaisia ehdokkaita oli viisi. Lisäksi viisi ehdokasta sai vain yhden äänen. Toisaalta kärkiviisikko sai ääniä yli puolelta tuomareista.
lue tiedote kokonaan TÄÄLTÄ
Vuoden Auto Suomessa 2024:n 2. koeajopäivä 28.11.
Vuoden Auto Suomessa 2024:n toinen koeajopäivä keräsi tiistaina 28.11. Järvenpään Aino Areenalle noin 30 auto- ja liikennetoimittajaa sekä lähes 20 automaahantuojien edustajaa.
Koeajettavana olivat kaikki kuusi Vuoden Auto Suomessa 2024 -finalistia yhteensä 20 auton voimin.
Vuoden Auto Suomessa 2024:n 1. koeajopäivä 15.11.
Vuoden Auto Suomessa 2024:n ensimmäinen koeajopäivä keräsi keskiviikkona 15.11.2023 Järvenpään Aino Areenalle lähes 50 auto- ja liikennetoimittajaa ja noin 50 automaahantuojien edustajaa.
Koeajettavana olivat kaikki 32 Vuoden Auto Suomessa 2024 -ehdokasta. Yhteensä koeajettavana oli 49 autoa.
Tiedote 1.11.2023
Vuoden Auto Suomessa 2024 -ehdokkaat
Auto- ja liikennetoimittajat ry:n järjestämällä Vuoden Auto Suomessa -valinnalla on juhlavuosi, sillä vuoden tärkein uutuus valitaan nyt jo 10. kerran. Ensimmäisellä kierroksella on tänä vuonna ehdokkaana 33 merkittävää uutuutta, joista peräti puolet on sähköautoja, ja yhtä lukuun ottamatta kaikissa ehdokkaissa on sähköistetty voimalinja.
Automaailma sähköistyy vauhdilla, mikä näkyy Vuoden Auto Suomessa 2024 -ehdokkaissa. Puolet niistä on myynnissä vain sähköautoina, minkä lisäksi neljä on saatavana myös sähköautona. Yksi ehdokkaista on lataushybridi, minkä lisäksi lataushybridi löytyy kuudesta mallisarjasta. Kevyemmin sähköistettyjä voimalinjoja on myös kaikissa muissa ehdokkaista yhtä lukuun ottamatta – siihen saa vain perinteisen polttomoottorin joko bensiinillä tai dieselillä toimivana.
Nyt vietetään juhlavuotta, sillä Vuoden Auto Suomessa -kilpailussa järjestetään kymmenennen kerran. Ehdokkaiden valikoima antaa taas tuomaristolle päänvaivaa, sillä mukana on niin noin 20 000 euron hintainen pikkuauto kuin liki kymmenen kertaa kalliimpi edustusauto ja katumaasturi. Muutoksesta kertoo myös se, että mukana on neljä kiinalaismerkkiä yhdeksällä ehdokkaalla, jotka ovat kaikki sähköautoja.
Auto- ja liikennetoimittajat ry:ssä on sata jäsentä, jotka kattavat Suomen. Heistä henkilöautojen testaamiseen keskittyneet kuutisenkymmentä jäsentä valitsevat kuusi mielestään vuoden merkittävintä uutuutta. Ennen ensimmäisen kierroksen äänestystä kaikki 33 ehdokasta ovat tuomariston koeajettavina Järvenpäässä Aino Areenalla järjestettävässä tilaisuudessa.
Tärkeimpänä valintaperusteena pidetään rahalle saatavaa vastinetta, jonka jokainen tuomarina toimiva jäsen määrittää oman näkemyksensä mukaan. Sen lisäksi valintaan vaikuttavat myös auton muut ominaisuudet, kuten ajettavuus, mukavuus, tilat, edistykselliset tekniset ratkaisut ja ympäristön huomioon ottaminen.
Vuoden Auto Suomessa 2024 valitaan kuuden toiselle kierrokselle päässeen ehdokkaan joukosta. Jatkoon valitut finalistit julkistetaan 20. marraskuuta, jolloin alkaa toinen äänestyskierros.
Vuoden Auto Suomessa 2024 -äänestyksen tulos paljastetaan torstaina 14.12. Järvenpään Aino Areenalla järjestettävässä Auto- ja Liikennegaalassa.
Vuoden Auto Suomessa 2024 -ehdokkaat:
BMW 5-sarja/i5, BMW 7-sarja/i7, BMW X1/iX1, BYD Atto 3, BYD Dolphin, BYD Han, BYD Tang, Honda CR-V, Honda e:NY1, Honda ZR-V, Hyundai Ioniq 6, Hyundai Kona, Ineos Grenadier, Jeep Avenger, KGM Korando e-Motion, Kia EV9, Lexus RX, Lexus RZ, Maxus Mifa 9, Mercedes-Benz E-sarja, Mercedes-Benz EQE SUV, MG4, MG5, MG Marvel R, Mitsubishi ASX, Mitsubishi Colt, Peugeot 408, Renault Austral, Subaru Crosstrek, Toyota C-HR, Toyota Prius, Volkswagen ID.7 ja Voyah Free