Auto- ja Liikennegaala 2023:n palkinnot ja huomionosoitukset

Autoalan Tiedotuskeskuksen Hanna Kalenoja on Vuoden tiedottaja 2023. Kuva Jari Kohonen

Vuoden Tiedottaja 2023: Hanna Kalenoja

Auto- ja liikennetoimittajat ry julkisti Vuoden Tiedottaja 2023 -palkinnon saajan 15.11.2023 Järvenpään Aino Areenalla jäsenistön Vuoden Auto Suomessa -koeajotilaisuuden yhteydessä. Hän on Autoalan Tiedotuskeskuksen liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja.

Laadukkaan mediasisällön tuottaminen edellyttää luotettavien ja ajan tasalla olevien tietolähteiden olemassaoloa. Auto- ja liikenneala elää voimakasta murroskautta, jolloin erilaisille tilastoille, yhteenvedoille ja esitysmateriaaleille on erityisen paljon kysyntää sekä tarvetta.

Hanna Kalenoja on toiminut nykyisessä roolissaan vuodesta 2014. Hänet tunnetaan erittäin täsmällisenä ja asiantuntevana henkilönä, joka on aina valmis vastaamaan viivettä median esittämiin erilaisiin haastaviinkin kysymyksiin. Positiivisen perusluonteen omaava Hanna Kalenoja on myös erinomainen esiintyjä, joka tuntee taustoittavat faktat esitettyjen koosteiden ja taulukkolukujen takaa.

Journalismi-palkinnon sai Martti Merilinna. Kuva Jari Kohonen

Journalismi-palkinto 2023:
Martti Merilinna

Auto- ja liikennetoimittajat ry myönsi Journalismi-palkinnon Martti Merilinnalle, joka on vuosikausia tehnyt omalla panoksellaan työtä suomalaisen autojournalismin ja ennen kaikkea testaustoiminnan tason kohottamiseksi.

Merilinna oli 50 vuotta sitten rakentamassa perustaa suomalaiselle renkaiden testaamiselle, mikä on kansainvälisestikin katsottuna huippuluokkaa. Toimitustyön ohella Merilinna on monipuolisesti pyrkinyt pitämään yksityisautoilun ja autojen puolta Suomessa. Lisäksi hän on jakanut objektiivista tietoa autoalasta niin politiikoille kuin kansalaisille. Hänen historiastaan löytyy monipuolinen kiinnostus autoilua kohtaan muun muassa ralliauton ohjauspyörän takaa.

Kiinnostus autoalaa kohtaan johti siihen, että Martti Merilinna alkoi 1970-luvulla kirjoittaa Tuulilasi-lehteen vapaana toimittajana ollessaan töissä TVH:lla muun muassa liikenneturvallisuusinsinöörinä. Tuulilasin jälkeen oli vuorossa Tekniikan Maailma, missä Merilinna nostettiin vuonna 1979 autoista ja liikenteestä vastaavaksi toimituspäälliköksi. 20 vuotta myöhemmin hänestä tuli lehden päätoimittaja, missä tehtävässä hän oli aina eläkkeelle jäämiseensä saakka. Lisäksi Merilinna oli Autoliiton puheenjohtaja vuodesta 2008 alkaen kunnioitettavat 12 vuotta.

Liikennevaikuttaja-palkinnon sai Jommi Öunap. Kuva Jari Kohonen

Liikennevaikuttaja-palkinto 2023:
Jommi Öunap

Liikennevaikuttaja-palkinto jaettiin elämäntyötunnustuksena Jommi Öunapille liikenneturvallisuuden hyväksi vuosikymmenten ajan tehdystä työstä journalistina Yleisradiossa muun muassa edesmenneen Liikenneradion luojan Esko Riihelän parina.

Öunapin ääni oli tuttu Ylen rinnakkaisohjelmasta 1960-luvulta aina 1980-luvulle. Sittemmin hän toimi muun muassa Ylen liikenneohjelmien toimittajana ja tuottajana ja nähtiin usein tien päällä liikennetoimittaja Esko Riihelän aisaparina.

Öunap oli myös kehittämässä maamme liikennetiedotusjärjestelmää ja toimi liikenteen strategiatiimin jäsenenä ja projektipäällikkönä Euroopan Yleisradioliitossa. Autoalan Tiedotuskeskuksen viestintäpäällikön tehtävä myöhemmin sopi hyvin Öunapin ansioluetteloon autoilun maailmassa.

Elämäntyö-palkinnon sai Pekka Puputti. Kuva Jari Kohonen

Elämäntyö-palkinto 2023:
Pekka Puputti

Autoalan ”grand old man” Pekka Puputti vastaanotti Auto- ja Liikennegaalan Elämäntyö-palkinnon. Autotuojien yhdistystä neljällä vuosikymmenellä toimitusjohtajana luotsannut Puputti tunnettiin tuolloin yhtenä keskeisimmistä suomalaisen elinkeinoelämän vaikuttajista.

Liikenneturvallisuuspalkinto 2023: Rahtarit ry.

Auto- ja Liikennegaalan liikenneturvallisuuspalkinto Liikenneteko myönnettiin 50-vuotista historiaansa juhlivalle Rahtarit ry:lle, joka on erityisesti juhlavuotensa aikana kunnostautunut monin eri tavoin liikenneturvallisuuden valistustyössä.

Innovaatiopalkinto 2023: Varjo Solutions

Innovaatiopalkinnon vastaanottanut teknologiayritys Varjo Solutions on noussut seitsemässä vuodessa maailman johtavaksi virtuaalisen ja yhdistetyn todellisuuden ohjelmistoja autoteollisuudelle kehittäväksi teknologiayritykseksi.

Hyvä Suomi! -palkinto: Jyväskylän kaupunki ja Secto Automotive

Vuoden 2023 Hyvä Suomi! -palkinto myönnettiin arvokkaan suomalaisen MM-ralliperinteen vaalimisesta Jyväskylän kaupungille ja Suomen MM-rallin pääyhteistyökumppanille Secto Automotivelle.

Ympäristöpalkinto: P2X Solutions

Ympäristöpalkinto-tunnustuksen sai startup-yritys P2X Solutions, jonka uuden ajan vetypolttoainetta valmistava tuotantolaitos on jo harjakorkeudessa Harjavallassa. P2X:n ensimmäinen tieliikenneajoneuvojen tankkausasema valmistuu vuoden kuluttua Järvenpäähän.